قیمت برنج| قیمت برنج ایرانی| قیمت برنج هاشمی| قیمت برنج طارم

قیمت برنج امروز 12 آبان 1400| برنج ارزان می شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: ۸۵ هزار تن برنج دپو شده در گمرک، اول آذر و همزمان با لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج، ترخیص و وارد بازار می‌شود.

قیمت برنج امروز 12 آبان 1400| برنج ارزان می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 مسیح کشاورز افزود: از روز گذشته فرآیند ثبت سفارش واردات برنج آغاز شده که با این اقدام حدود ۱۵ روز زودتر از زمان لغو ممنوعیت فصلی‌‌، هم واردکنندگان و هم نهاد‌هایی مانند گمرک، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، فرصت دارند تا با انجام مقدمات، مسیر ورود برنج را بعد از لغو ممنوعیت فصلی تسهیل کنند.

وی گفت: بعضی از واردکنندگان به صورت اعتباری خرید می‌کنند یعنی وقتی بتوانند در این دو هفته باقی مانده ثبت سفارش را انجام دهند از آن جا که کار خرید برنج را از قبل انجام داده اند همزمان با لغو ممنوعیت فصلی واردات، کار حمل برنج به کشور را انجام می‌دهند و ما تا نیمه آذر نیز ورود محموله‌های جدید را شاهد خواهیم بود.

آقای کشاورز افزود: پس از لغو ممنوعیت فصلی، ۱۵۰ هزار تن برنج تا پایان سال وارد کشور می‌شود، اما با توجه به این که افزایش زیاد را در قیمت برنج داخلی داشته ایم اگر این افزایش قیمت برنج داخلی تعدیل نشود شاهد افزایش واردات برنج خارجی بیش از ۱۵۰ هزار تن تا پایان سال خواهیم بود.

وی گفت: با واردات برنج خارجی از اول آذر، شاهد تعدیل قیمت‌های برنج خارجی خواهیم بود بطوری که تا خرداد کل حباب در قیمت برنج خارجی از بین خواهد رفت یعنی حباب ۷ تا ۸ هزار تومانی در هر کیلو برای برنج پاکستانی و ۳ تا ۴ هزار تومانی برای هر کیلو در برنج هندی از بین می‌رود و قیمت برنج‌های خارجی به روال قبل برمی گردد، زیرا قیمت جهانی برنج آن چنان افزایشی نداشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: همچنین با واردات برنج خارجی، از ادامه افزایش قیمت برنج ایرانی جلوگیری می‌شود و در طول زمان شاهد کاهش قیمت برنج ایرانی نیز خواهیم کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج همچنین گفت: برنج‌های دپو شده در گمرک توسط سازمان استاندارد و وزارت بهداشت آزمایش و سپس وارد کشور می‌شود بنابراین برنج‌های وارداتی هیچ گونه آلودگی و یا مشکل خاصی نخواهد داشت.

وی افزود: درخواست ما این است که با توجه به مشکلات قیمت و عرضه به وجود آمده برای برنج در سال جاری، ممنوعیت فصلی را در کشور نداشته باشیم و این ممنوعیت به تعرفه فصلی آن هم برای مدت دو ماه تبدیل شود، زیرا حتی موعد بیش از دو ماه هم موجب مشکل در تامین برنج خارجی می‌شود آن هم به این علت که هر چه از زمان برداشت برنج خارجی بگذریم قیمت آن گران‌تر می‌شود.

آقای کشاورز گفت: اگر پیشنهاد ما را وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در دستور کار برنامه‌های خود قرار دهند به جای مشکلات امروز، آثار مثبت آن را هم در بازار و هم در میان مصرف کنندگان شاهد خواهیم بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید