قیمت گوشت امروز| قیمت گوشت |قیمت گوشت در بازار| قیمت گوشت گوسفندی

قیمت گوشت امروز 2 آذر 1400| گوشت ثابت ماند

قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت گوشت امروز 2 آذر 1400| گوشت ثابت ماند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت گوشت امروز با تغییر همراه شد. قیمت گوشت طی ماه های گذشته نوسان داشت. قیمت گوشت به دلیل عدم نظارت بر توزیع در فاز گرانی قرار گرفت. قیمت گوشت پس از افزایش قیمت نهاده های دامی گران تر شد. قیمت گوشت امروز را در ادامه می خوانیم.

قیمت گوشت

قیمت گوشت امروز

قیمت انواع گوشت قرمز در دوم آذر ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۱۴۴,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۶۹,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۶,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۶,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۶,۰۰۰

قلم گوساله

۱۵,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۲۵,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۲,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۴.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۲,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

 افشین صدردادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه نوسان خاصی در بازار دام اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو بره در نقاط مختلف ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان است.

او افزود: با وجود آنکه وعده ها برای خرید حمایتی و صادرات عملیاتی نشده است، بازار عکس العملی نشان نمی دهد چرا که مکانیزم بازار کاملا دقیق است.

صدردادرس قیمت تمام شده هر کیلو دام زنده را ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون سهمیه نهاده دولتی گوسفند از ۳ کیلو و ۹۰۰ به یک و نیم کیلوگرم کاهش پیدا کرده است که براین اساس نهاده روزانه از ۱۳۰ گرم به ۵۰ گرم رسیده و بدیهی است که با این روند قیمت تمام شده به دلیل تامین از بازار آزاد افزایش یابد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، بیان کرد: نوسان قیمت گوشت ناشی از شرایط نامناسب مکانیزم عرضه محصولات کشاورزی به ویژه محصولات پروتئینی است که مسئولان باید جوابگو باشند، چرا که نظام توزیع محصولات کشاورزی به برنامه ریزی مناسب نیاز دارد که صرفا بحث گوشت نیست، در تمامی بازار محصولات کشاورزی این مشکل وجود دارد.

او ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت هر کیلو گوشت در بازار ۲۰۰ هزار تومان یا قیمت تمام شده دام ۱۰۰ هزار تومان است، به دامدار ارتباطی ندارد و تنها مسئولانی که قیمت تمام شده را بالا بردند، باید پاسخگو باشند.

به گفته صدر دادرس، زمانی که نهاده با نرخ مصوب در اختیار دامدار یا مرغدار قرار نمی گیرد، چطور می توان انتظار داشت قیمت تمام شده با خرید نهاده از بازار آزاد افزایش نیابد؟ مگر می توان گوسفند، بز و گاو را گرسنه نگه داشت؟ زمانی که قیمت لاستیک بالا می رود به طور مستقیم در کرایه حمل نهاده و جابه جایی دام اثر می‌گذارد که با این وجود دامدار چاره ای جز افزایش قیمت ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر تامین نهاده به موقع با نرخ مصوب برای دامدار بیان کرد: اگر نهاده های دامی در زمان مقرر به دست دامدار برسد، قیمت تمام شده افزایش نمی یابد؛ بنابراین مسئولان باید متوجه این تصمیمات باشند تا در صورت افزایش قیمت تمام شده، یارانه در اختیار تولیدکننده یا مصرف کننده قرار دهند چرا که با استمرار روند افزایش قیمت تمام شده و سرکوب دامدار، معیشت ۲۰ میلیون نفر تحت تاثیر قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید دام نیست، بیان کرد: در حال حاضر سرمایه دامداران کاهش پیدا کرده که با ادامه این روند تولیدکننده اشتغالش را از دست می دهد و به مصرف کننده تبدیل می شود که با این وجود آینده روشنی پیش روی صنعت نیست که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، با توقف تولید، امنیت غذایی در بحث پروتئین در معرض خطر قرار می گیرد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک از کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور خبر داد و گفت: بنابر اظهارات وزیر سابق جهاد کشاورزی سال گذشته ۸۸۰ هزار تن گوشت تولید شد که این میزان در سال ۹۸، ۸۴۰ هزار تن بوده است، در حالی که طی ۲ سال اخیر سرانه مصرف از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده است.

صدردادرس در پایان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراسم های سنتی و کاهش دورهمی ها، تعطیلی ۲ فصل گردشگری در بهار ۹۹ و امسال و همچنین هیئت های مذهبی ایام‌محرم و صفر و کاهش قدرت اقتصادی خانوارها در کنار افزایش قیمت تمام شده گوشت منجر به کاهش سهم گوشت در سبد مصرفی خانوارها شده است.

قیمت گوشت گوسفندی در گزارش مهرماه مرکز آمار، با نیم درصد کاهش نسبت به شهریورماه به طور متوسط با قیمت ۱۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار عرضه شده است. در همین گزارش حداقل قیمت گوشت گوسفندی ۱۰۵ هزار و ۷۰۰ تومان و حداکثر قیمت آن ۱۶۱ هزار و ۱۰۰ تومان ذکر شده است. در مهر سال گذشته متوسط قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی ۱۰۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود که به این ترتیب گزارش مرکز آمار نشان‌دهنده حدود ۳۲ درصد افزایش قیمت ظرف یک‌سال است. به گزارش فرارو، همچنین در گزارش مهرماه مرکز آمار متوسط قیمت گوشت گوساله ۱۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان، حداقل قیمت آن ۱۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان و حداکثر قیمت ۱۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. یعنی برخلاف گوشت گوسفندی که ظرف یک سال، نیم درصد ارزان شده، گوشت گوساله ظرف یک ماه رشد هشت دهم درصدی را تجربه می‌کند و ظرف یکسال گذشته نیز با افزایش ۶۰ درصدی قیمت روبرو شده است.

گوشت قرمز امروز دوشنبه ۱۷ آبان با نرخ‌هایی متفاوت از آمار‌ها و گزارش‌های رسمی به فروش می‌رسد. قیمت یک کیلو چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله به‌عنوان پرفروش‌ترین نوع گوشت قرمز در حال حاضر بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. قیمت گوشت گوسفندی بیشتر از این خواهد بود؛ مثلا قیمت یک کیلو گوشت آبگوشتی گوسفندی به ۱۴۰ هزار تومان می‌رسد. برای یک کیلوگوشت ران باید حداثل ۱۶۰ هزار تومان پول بدهید. یک کیلو سردست گوسفندی را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان می‌فروشند. قیمت گوشت قیمه‌ای گوسفندی به ۱۸۰ هزار تومان می‌رسد و قیمت یک کیلو ماهیچه گوسفندی را هم باید به‌طور متوسط همین ۱۸۰ هزار تومان در نظر بگیریم. گران‌ترین نوع گوشت گوسفندی راسته بدون استخوان است که برای کباب کردن مناسب خواهد بود و در حال حاضر حدود ۲۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

علی اصغر ملکی با اشاره به اینکه وضعیت عرضه دام زنده و گوشت در بازار مناسب است، از ثبات قیمت گوشت گوسفندی در یک ماه اخیر به دلیل کاهش تقاضا از سوی مردم خبر داد و افزود: هم اکنون گوسفند زنده ماده با قیمت هر کیلوگرم ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و گوسفند نر با نرخ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: امروز هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوشت گوسفند ماده ۱۱۰ هزار تومان و گوسفند نر ۱۲۰ هزار تومان به مغازه داران عرضه می‌شود که واحدهای صنفی هم آن را با ۱۰ تا ۱۲ درصد سود به مصرف کننده، ارائه می‌دهند.

ملکی با بیان اینکه در استان تهران ۱۱ کشتارگاه وجود دارد، ادامه داد: در هر کشتار گاه روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ رأس گوسفند کشتار می‌شود.

وی افزود: دل و جگر و قلوه نیز درب کشتارگاه با قیمت ۱۷۰ هزار تومان و کله و پاچه نیز با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی دستی ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

این روزها گرانی و تورم جزو جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است. باافزایش روز به روز قیمت‌ها بسیاری از اقلام ضروری خوراکی دیگر در سفره‌ها کمتر دیده می‌شود. مثل گوشت گوسفند که اکنون به طور متوسط ۱۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با افزایش چهار برابری مواجه شده است.

بر اساس پژوهش‌های مرکز آمار ایران میزان مصرف گوشت توسط خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۸۴، نصف شده و ۵۰ درصد کاهش داشته و از ۱۲ کیلوگرم به متوسط شش کیلوگرم در سال برای هر نفر رسیده است.

این افزایش تدریجی قیمت گوشت به گونه‌ای بوده که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است؛ به عنوان مثال طبیعی است که در چنین شرایطی سبد تغذیه‌ای مردم محدود به چند قلم کالایی شود که آنها هم با همین افزایش چند برابری مواجه بوده‌اند. دور از ذهن نیست که اکثریت قشر کارمند و کارگر جامعه که با زحمت فراوان حقوقشان به خط فقر ۱۰ میلیون تومان نزدیک هم نمی‌شود توان خرید گوشت را نداشته باشند.

با مراجعه به چند قصابی وضعیت بازار گوشت و رفتار مردم در خرید این محصول را جویا شدیم. یکی از فروشندگان این صنف در این زمینه توضیح داد: افزایش قیمت گوشت باعث کاهش خرید مردم حتی تا میزان یک چهارم سال گذشته شده است. بسیاری از مردم داخل مغازه می‌آیند و از قیمت می‌پرسند و با دیدن قیمت‌ها بدون خرید، خارج می‌شوند.

دیدگاه خود را ارسال کنید