استاندارد اندازه گیری کابینت

استاندارد اندازه گیری کابینت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

 

برای راه انداز ی هر کسب و کار ی باید اول نیازهای آن را خوب بشناسید تا بتوانید یک کسب و کار کوچک را راه انداز ی کنید و در آن موفق شوید. برای اینکه بدانیم چگونه یک فروشنده موفق باشیم، ابتدا باید یک مشاور و دوست خوب باشیم. وقتی کسی به شما مراجعه می کند ابتدا به او کمک کنید و با ایجاد حس خوب، یادآور شوید که شما فقط قصد فروش محصول را ندارید. مثل یک دوست مهربان به مشتری کمک کنید و راه درست را به او نشان دهید. وقتی این حس در مشتری به وجود آمد کم کم با شما احساس راحتی می کند و حالا وقت برداشتن گامهای بعدی فروش است. لازمه یک مشاور خوب بودن داشتن اطلاعات پایه ای و مفید از آن کسب و کار است.

فرض بگیرید که شما فروشنده خودرو هستید ولی اطلاعات درستی در زمینه خودرو ندارید و نمی دانید خودرو مورد نظر چه امکانات و ویژگی هایی دارد؛ اما رقیب شما اطلاعات کاملی از آن خودرو و توانایی ارائه مشاوره به مشتری را دارد. حالا شما به عنوان یک خریدار با یک قیمت یکسان، تمایل دارید از کدام فروشنده خرید کنید؟ مطمئنا اکثر ما دوست داریم خودرو را از کسی بخریم که اطلاعات کاملی از آن وسیله دارد. تا اگر به سوالی برخوردیم با تماس یا مراجعه به آن شخص کمک و مشاوره بگیریم.

در صنف کابینت سازی دقیقا همین اتفاق میافتد، قبل از جذب مشتری، مشاوره عالی در زمینه کابینت می تواند فروش را تضمین کند. مشاوره عالی در صورتی عالیست که بتوانیم تمامی سوالات مشتری را به خوبی پاسخ دهیم، نیازهایش را بشناسیم و آن را برطرف کنیم.

مطمئن باشید که مشتری کاملا متوجه می شود که شما به کار مسلط هستید یا نه؟ اگر تسلطی در رفتار و صحبت های شما حس نکند؛ مطمئنا رغبتی برای سفارش کار ندارد.

با چه اطلاعاتی می توان مشاوره تخصصی ارائه کرد؟

اطلاعات پایه در کار کابینت سازی، دانستن اندازه کابینت ها و استاندارد تجهیزات آشپزخانه و چیدمان صحیح است. دیدگاه تان را نسبت به صنف کابینت سازی تغییر دهید، صرف فروش کابینت نمی تواند باعث موفقیت شما شود. مشتری خدمات خوب (تعهد زمانی، کیفیت، صداقت و... ) کابینت سازی را می خواهد نه فقط ساخت کابینت را!

یکی از مزیت داشتن اطلاعات پایه ای، بازاریابی موثرتر کابینت هنگام ساخت وساز ساختمان است. می توانیم با مراجعه به ساختمان هایی که قبل از مرحله انجام تأسیسات آشپزخانه هستند و ارائه مشاوره چیدمان روند بازاریابی را تسریع کنیم. بر اساس نقشه اولیه می توان جای دقیق ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال، سینک ظرفشویی را مشخص و اکثر استانداردها را رعایت کرد. تمامی اطلاعات از کتاب مرجع نویفرت است.

کتاب اطلاعات معماری نویفرت چیست؟

کتاب نویفرت ((Neufert یکی از مراجع مهم مورد نیاز مهندسین معمار و عمران می باشد. تمامی استانداردهای مورد نیاز صنعت کابینت سازی برگرفته از این کتاب است. بسیاری از وب سایت های معتبر در حوزه آموزش کابینت سازی و آموزش طراحی کابینت سرفصل های آموزشی خود را طبق آموزش های کتاب نویفرت انجام می دهند؛ وب سایت هایی همچون novinchoobco.com, fannisho.com, samanchoob.com, ostadkar.ir

می توانیم مثلث کار را در کابینت آشپزخانه داشته باشیم و مشتری با اندازه های ارائه شده در نقشه کابینت نسبت به انجام تأسیسات اقدام کند. در مراحل بعد بازاریابی، می توانیم با مراجعه به ساختمان و پیگیری نحوه انجام تأسیسات حسن نیت خود را به مشتری ثابت کنیم. به این روش می توان امیدوار بود که قراردادی در آینده با مشتری منعقد شود. این مسیری است که خودم در آموزش کابینت سازی به روش ایرانی و بازاریابی کابینت استفاده کردم و قراردادهای زیادی را بستم.

تا اینجا از اهمیت داشتن اطلاعات اولیه، مخصوصا اندازه ها و استانداردها آگاه شدید.

اندازه استانداردها

برای اینکه با اندازه استانداردها آشنا شویم آن را به دو دسته اصلی تقسیم می کنیم. دسته اول مربوط به اندازه های ساخت کابینت و دسته دوم مربوط به اندازه های تجهیزات آشپزخانه است.

اندازه ساخت کابینت زمینی

مهمترین کابینتی است که در آشپزخانه از آن استفاده می شود و می توانم بگویم که کابینت زمینی پایه و اساس بقیه کابینت هاست. اگر شما نحوه ساخت این کابینت را به همراه اندازه های آن، درست به ذهنتان بسپارید و از آن استفاده کنید می توانید کابینت های دیگر را به راحتی آنالیز کنید و بسازید.

ارتفاع کابینتهای زمینی به صورت استاندارد 72 سانتیمتر و عمق آن 55 سانتیمتر است.

برای عرض کابینتهای زمینی استانداردی نمی توان در نظر گرفت و عرض کابینت بر اساس فضای موجود و نیازها، طراحی و ساخته می شود. البته کابینت هایی با عرض استاندارد وجود دارند که در قسمتهای بعدی به صورت اختصاصی توضیح می دهم.

آموزش کابینت سازی

کابینت زمینی روی پایه ای با ارتفاع 14سانتیمتر قرار می گیرد. صفحه ی روی کابینت زمینی معمو لا 3 سانتیمتر ضخامت دارد. وقتی این سه اندازه را باهم جمع کنیم ( ارتفاع ساخت کابینت زمینی 72 سانتیمتر ی + پایه 14 سانتیمتر ی زیر کابینت + صفحه 3 سانتیمتری روی کابینت) به عدد 89 سانتیمتر خواهیم رسید که یک سانتیمتر هم برای رگلاژ پایه کابینت (رگلاژ برای شیب آشپزخانه) در نظر گرفته می شود پس ارتفاع تمام شده کابینت زمینی عدد 90 سانتیمتر است.

مشتر ی از ما درخواست تغییر ارتفاع کابینت زمینی از 90 سانتیمتر به 85 سانتیمتر را دارد، آیا این امر امکان پذیر است؟

خیر، به دلیل وجود تجهیزاتی مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی در کابینت آشپزخانه تغییر اندازه امکان پذیر نخواهد بود.

اندازه ی ساخت کابینت دیواری

کابینت هوایی همان کابینت دیواری است. اندازه ارتفاع این کابینتها معمولا بین 70 تا 90 سانتیمتر است. در کابینتهای هوایی با ارتفاع 70 سانتیمتر معمولا یک طبقه درون آن قرار می گیرد که کابینت را به دو قسمت تقسیم می کند ولی در کابینتهای هوایی با ارتفاع 90 سانتیمتر دو طبقه قرار می گیرد که کابینت را به سه قسمت تقسیم می کند. کابینتهای با ارتفاع 90 سانتیمتر اضافه بر اینکه جای بیشتری برای قرار دادن ظروف دارند از لحاظ طراحی تأثیر بسزایی در زیبایی آشپزخانه می گذارند.

از لحاظ عمق این کابینتها با اندازه 30 سانتیمتر ساخته می شود. درگذشته این اندازه کمتر بود و عدد 28 سانتیمتر ساخته می شد ولی با آمدن یراق آلات جدید مثل جکهای اتوبوسی نیاز شد که عمق کابینت هوایی تغییر کند تا این یراق آلات به راحتی درون کابینت جا بگیرند.

عرض این کابینتها استاندارد خاصی ندارند و نسبت به نوع طراحی و نظر مشتری و فضای باقیمانده در آشپزخانه قابلیت تغییر دارند.

ارتفاع بین دو کابینت

ارتفاع کابینت زمینی 90 سانتیمتر و ارتفاع کابینت دیواری هم 90 سانتیمتر است و فضای مابین دو کابینت زمینی و دیواری طبق استاندارد بین المللی که در کتاب نویفرت آمده عدد 60 سانتیمتر است.

مجموع ارتفاع کابینتهای زمینی و دیواری و اندازه مابین دو کابینت، ارتفاع کابینت 240 سانتیمتر می باشد. در مرحله اندازه گیری آشپزخانه به ارتفاع تمام شده کابینت (240 سانتیمتر) دقت کنید تا محدودیتی برای ساخت کابینت هوایی با ارتفاع 90 سانتیمتر نباشد مثلا اگر ارتفاع سقف آشپزخانه 230 سانتیمتر باشد امکان ساخت کابینت هوایی 90 سانتیمتر وجود ندارد.

در مثال بالا، راه حل ساخت کابینت هوایی با ارتفاع 80 سانتیمتر است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا ارتفاع کابینت زمینی یا مابین دو کابینت تغییر ندادیم. در چند صفحه قبل این موضوع بررسی شد.

نکته مهم در زمان طراحی کابینت آشپزخانه ارتفاع کابینت زمینی قابلیت تغییر اندازه ندارد ولی اندازه مابین کابینت که عدد 60 سانتیمتر است را در برخی از موارد می توانیم نسبت به شرایط محیط تغییر دهیم مثلا می توانیم در مواردی مابین کابینت ها را حداقل 50 سانتیمتر در نظر بگیریم که البته این تغییر اندازه حتما باید با نظر مستقیم سفارش دهنده باشد.

اندازه ی ساخت کابینت کمدی

کابینت ایستاده که به صورت کمد ساخته می شود را اصطلاحا کابینت کمدی گفته می شود. از لحاظ ساختار ی این کابینت به صورت یک کابینت بلند و یکپارچه است. عمق آن برابر با عمق زمینی است یعنی عدد 55 سانتیمتر .

اندازه عرض کابینت کمدی بستگی به فضا، سلیقه طراح و نظر مشتر ی دارد. معمولا به دلیل جاسازی فر برقی یا گازی در کابینت کمدی، این کابینت با عرض60 سانتیمتر ساخته می شود. همانطور که در قبل گفته شد ارتفاع تمام شده کابینت با احتساب پایه 14 سانتیمتری، 240 سانتیمتر است. بدین ترتیب ارتفاع تمام شده کابینت کمدی 240 سانتیمتر است.

در اندازه 240 سانتیمتر باید یک پایه 14 سانتیمتری از اندازه کابینت کمدی کسر شود و به اندازه 226 سانتیمتر برای ساخت برسیم. این اندازه برای کابینت هوایی استاندارد 90 سانتیمتر در نظر گرفته شده است و اگر قرار باشد که کابینت هوایی 80 باشد باید از اندازه ساخت کابینت 10 سانتیمتر کم شود تا به عدد 216 سانتیمتر برسیم.

آموزش کابینت سازی به روش ایرانی

اندازه ساخت کابینت هود

کابینت بعدی که در آشپزخانه ها معمولا از آن استفاده می شود و در همه آشپزخانه ها وجود دارد، کابینت هود گفته می شود. نقش این کابینت فقط برای زیبایی است البته اگر از هودهای توکار استفاده می کنیم حتما باید کابینت ساخته شود و استفاده کابینتی هم خواهد داشت.

استاندارد کابینت هود (هود شومینه ای) برای هودهای شومینه ای است. منظور از هودهای شومینه ای هودهایی هستند که به شکل استیل یا شیشه ای در بازار موجود است که باحالت خمیده یا مورب هستند.

برای ساخت کابینت هود باید بدانیم اندازه هودهای شومینه ای 5/89 سانتیمتر است و کافی است که ضخامت دیواره های ام دی اف برای ساخت کابینت در نظر گرفته شود. اندازه ساخت کابینت هود نباید کمتر از 94 سانتیمتر باشد تا هود بدون هیچ مشکلی درون کابینت جا بگیرد.

اندازه ساخت کابینت گاز

برای گازهای صفحه ای یا توکار کابینت ساخته می شود. اجاق گازهای صفحه ای در اندازه های مختلفی تولید می شود و به همین منظور باید بزرگترین اندازه گاز را در ساخت کابینت در نظر گرفت. بزرگترین اندازه گاز صفحه ای 89 سانتیمتر است که باید کابینت گاز را 94 سانتیمتر در نظر بگیریم. اگر خاطرتان باشد در قسمت کابینت هود عدد 94 سانتیمتر را استاندارد ساخت کابینت عنوان کردیم این دو کابینت رابطه مستقیمی باهمدیگر دارند.

هنگام طراحی کابینت باید به این نکته خیلی مهم توجه کنیم که کابینت هود و گاز همراستا باشند و با یک نگاه باید نظم در طراحی کابینت و خطوط همراستایی هر دو کابینت به سادگی قابل تشخیص باشد. اگر از عدد 94 سانتیمتر برای گاز و هود استفاده کنیم نیاز به همراستا کردن گاز و هود نیست و به سادگی این اتفاق میافتد.

در حالت استاندارد ارتفاع کابینت هود باید برابر با کابینتهای کناری باشد، اگر کابینتهای هوایی ارتفاع 90 سانتیمتر داشته باشند ارتفاع کابینت هود نیز 90 سانتیمتر طراحی می شود.

در صورتی بخواهیم طراحی را از حالت ساده و استاندارد خارج کنیم می توانیم ارتفاع کابینت هود را کمتر یا بیشتر از کابینتهای دیگر در نظر بگیریم. هودهای شومینه ای به لحاظ عمق زیادی که دارند در کابینت هوایی جانمایی نمی شود و بیرون زدگی دارند.

بیرون زدگی هود به خاطر شکل ظاهری، زیبایی خاصی به آشپزخانه می دهد بنابراین بدون توجه به بیرون زدگی، کابینت هود را با عمق کابینتهای هوایی می سازیم.

از آنجایی که این کابینت به طور معمولی به صورت تمام رنگی ساخته می شود و درب ندارد از لحاظ عمقی نسبت به کابینتهای کناری عقب تر قرار می گیرد برای حل این مسئله باید به اندازه ضخامت درب ام دی اف عمق این کابینت بیشتر ساخته شود.

عمق استاندارد کابینت هوایی 30 سانتیمتر است، دارای درب می باشد، ضخامت درب به عمق کابینت اضافه می شود و چون کابینت هود بدون درب است برای همسطح کردن این کابینتها (کابینت هود با کابینت هوایی کناری) دو سانتیمتر به عمق این کابینت اضافه می کنیم و عدد 32 سانتیمتر را برای ساخت کابینت هود لحاظ می کنیم.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید