انواع عایق کاری موتورخانه شوفاژ

یکی از وسایل گرمایشی که امروزه در بسیاری از منازل و مکان های دیگر استفاده می شود شوفاژ می باشد. شوفاژ ها در ساختمان های اداری معمولا دارای یک بخش مرکزی می باشند که به آن موتورخانه گفته می‌شود. موتورخانه باعث می شود که شوفاژ شروع به کار کند و محیط را گرم کند. اما این بخش مرکزی نیاز به مراقبت دارد. به طور کلی جهت مراقبت از موتورخانه شوفاژ و حفظ کردن آن از عواملی که باعث خراب شدن می شوند، از عایق کاری استفاده می شود. عایق کاری موتورخانه شوفاژ معمولاً همانند دیگر عایقکاری‌ها انجام می ‌شود. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی عایق کاری موتورخانه شوفاژ بپردازیم و نکاتی را در رابطه با آن بیان کنیم.

انواع عایق کاری موتورخانه شوفاژ
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

عایق های به طور کلی، دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام کاربرد های خاص خودشان را دارند. طراحی اکثر عایق‌ ها طوری است که از خارج شدن رطوبت و گرما در فصول سرد سال جلوگیری کنند.عایق کاری موتورخانه شوفاژ نیز به همین دلیل انجام می شود و برای این ‌که در فصل سرما، گرمای آب از لوله‌ های موتورخانه شوفاژ خارج نشود، دور آن ‌ها را عایق بندی می کنند.

 

انواع عایق موتورخانه شوفاژ

همانطور که گفتیم عایق های موتورخانه دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به ویژگی ها و کاربرد هایی که دارند از آن ها استفاده می شود. در ادامه برخی از این عایق ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

1.    عایق ساخته شده از پشم های معدنی 

در این عایق های از دو نوع پشم معدنی به نام پشم‌ سنگ و سرباره که از الیاف غیرارگانیک ساخته می‌ شوند استفاده می شود. برای نصب این نوع عایق ‌ها روی لوله موتورخانه ‌ها، حتما باید رزین ‌های ارگانیک استفاده شود. در صورتی که از رزین های ارگانیک استفاده نشود، پشم های معدنی به خوبی به یک دیگر نچسبیده و عایق کاری به درستی انجام نمی شود.

این عایق های مقامت بالایی دارند و می توان گفت دلیل استفاده از آن ها برای عایق کاری موتورخانه شوفاژ، همین مقاومت بالا می باشد. علاوه بر مقاومت، این عایق ها از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار می باشند.

2.    عایق الاستومری موتورخانه

یکی از سریع ترین راه ها برای عایق کاری موتورخانه و تاسیسات و سیستم های لوله کشی مورتورخانه ها استفاده از عایق های الاستومری می باشد. قیمت عایق های الاستومری از عایق های پشم های معدنی مقداری بیشتر می باشد اما از آنجایی که در این عایق ها نیازی به پوشش اضافی نمی باشد، از پایداری بسیار بالایی برخوردار هستند.علاوه بر آن، به دلیل داشتن مقاومت حرارتی و مقاومت رطوبتی بالا جهت استفاده در دمای پایین بسیار مقرون به صرفه و مناسب می باشند. عایق الاستومری دارای ضخامت های مختلفی جهت عایق کردن لوله ها و کلکتور های آب گرم، مبدل ها، موتورخانه شوفاژ با دمای بالا و منابع ذخیره آب و غیره استفاده می شوند.

3.    عایق ایروژل

عایق های ایروژل از جنس سیلیکات می باشند. این عایق ها در میان سایر عایق ها از کمترین ضریب انتقال رطوبت و حرارت بخوردار می باشند. 

جهت استفاده از این عایق ها در موتورخانه، رول های آن به دور لوله ها پیچانده می شود. 

از این نوع عایق ها برای عایق کاری لوله های رفت و برگشت سیستم گرمایش محیط یا آب مصرفی و منبع کویل دار و دوجداره استفاده می شود.

4 . عایق کاری موتوخانه شوفاژ با استفاده از عایق الاستومری

عایق الاستومری خود نیز دارای دو مدل ورقه ای رول شده و لوله ای در اندازه ها و ضخامت های مختلف می باشد. این عایق ها در انواع ساده، چسبدار، پشت آلومینوم و پشت چسبدار تولید می شوند.

جهت استفاده از این عایق ها و چسباندن لبه های آن ها از چسبی که چسبندگی بالایی داشته باشد استفاده می کنند. علاوه بر آن در صورت وجود درز در عایق جهت پوشش آن از نوارهای درزگیر ویژه عایق الاستومری استفاده می کنند.

در عایق های پشت چسب دار یک لایه چسب مسلح نخ دار را به پشت عایق می بندند و برای چسباندن آن یک لایه چسب را جدا می کنند و عایق را به سطح مورد نظر می چسبانند.

به طور کلی، جهت مراقبت از موتورخانه، عایق کاری موتورخانه شوفاژ،  امری بسیار ضروری است. برای این کار خوب است که شما ابتدا با انواع عایق موتورخانه آشنایی داشته باشید و بدانید که هر کدام چه ویژگی ها و کاربرد هایی دارند تا در بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در صورتی که تا الان جهت عایق کاری موتورخانه خود اقدام نکرده اید بهتر است هر چه سریع تر این کار را انجام دهید تا از مشکلات مربوطه جلوگیری شود.

ایزوگام از انواع عایق رطوبتی است که معمولا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از کف یا دیوارها ، کاربرد دارد . از ایزوگام در موتورخانه ها ، استخرها ،سرویس های بهداشتی و... استفاده می شود. برای اجرای عایق کاری با ایزوگام در تهران ، می توانید از عایق پویان ، نمایندگی ایزوگام بام گستر دلیجان ثبت 117 مشاوره بگیرید . 09125257792

 

دیدگاه خود را ارسال کنید