ورق اسید شویی چیست؟ عوامل تاثیرگذار بر قیمت این ورق

اسیدشویی یک مرحله بسیار مهم در حدفاصل نورد گرم و سرد ورق‌های فولادی است. هدف اصلی از انجام این فرآیند حذف پوسته‌های ایجاد شده برسطح ورق و ایجاد سطحی عاری از آلودگی برای ورود به مرحله نورد سرد است. منظور از پوسته، اکسیدهای آهن ایجاد شده بر سطح ورق بوده که درصورت تمیز نشدن مراحل بعدی نورد را دچار مشکل می‌کنند. به ورق تولید شده در این مرحله ورق اسیدشویی گفته می‌شود.

ورق اسید شویی چیست؟ عوامل تاثیرگذار بر قیمت این ورق
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

برخی کارخانجات برای صرفه‌جویی در هزینه، ورق اسیدشویی را خریداری کرده و در مراحل بعدی عملیات نورد سرد را برای تولید محصولات ثانویه برروی آن انجام می‌دهند. قیمت ورق اسید شویی به عوامل مختلفی بستگی داشته و خرید این محصول نیازمند کسب دانش و اطلاعات گسترده‌ای است. در ادامه به بررسی انواع و مشخصات ورق اسیدشویی خواهیم پرداخت.

ورق اسیدشویی چیست

سطح ورق فولادی طی فرآیند نورد گرم به دلیل دمای بالا اکسید شده و یک لایه اکسید آهن برروی آن تشکیل می‌شود. در اسیدشویی ورق وارد مخزن اسید شده و پس از مدت زمان مشخصی سطح آن آماده پردازش می‌شود. این ورق‌ها عموما به عنوان ماده اولیه برای ساخت ورق روغنی و سایر مقاطع فولادی استفاده می‌شوند.

همچنین در برخی صنایع همچون خودروسازی و صنعت نفت و گاز ورق‌های اسید شویی به دلیل ظاهر صاف و براق قابل استفاده هستند. اسیدشویی به روش‌های مختلفی اعم از غوطه‌وری در مخزن، اسیدشویی ساکن، دسته‌ای و روش بازگردشی انجام می‌شود. انتخاب روش تولید ورق اسید شویی به نوع و ضخامت اکسید و میزان چسبندگی آن به سطح بستگی دارد. براساس نوع اسید مورداستفاده و روش تولید، انواع مختلفی از ورق اسیدشویی در بازار موجود بوده که هریک کاربردهای ویژه‌ای دارند.

7

انواع گرید ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی از نظر نوع استاندارد و آنالیز شیمیایی در گریدهای مختلفی موجود است. از انواع ورق‌های اسیدشویی موجود در بازار می‌توان به نوع StW22، USt23، PRStW23 و نوع StW24 اشاره کرد. انواع گرید ورق اسید شویی از نظر درصد عناصر کربن، منگنز، فسفر، گوگرد و نیتروژن بایکدیگر تفاوت دارند. در دسته‌بندی دیگری براساس استاندارد DIN می‌توان این محصول را به چهار دسته DD11، DD12، DD13 و DD14 تقسیم نمود. درواقع این چهار دسته ازنظر میزان درصد عناصر شیمیایی به طبقه‌بندی نخست شباهت زیادی دارند و تنها استاندارد تولید آن‌ها متفاوت است.

قیمت انواع ورق اسیدشویی

قیمت ورق اسید شویی به دلیل انجام عملیات پوسته زدایی نسبت به ورق سیاه بیشتر بوده و کیفیت بیشتری نیز دارد. این ورق‌ها علاوه بر دارا بودن تمام خصوصیات ورق سیاه، دارای سطحی صاف و براق نیز هستند درنتیجه برای کاربردهای حساس مورداستفاده قرار می‌گیرند. با این حال قیمت و کیفیت ورق اسیدشویی نسبت به ورق روغنی کمتر است. چراکه در مرحله اسیدشویی تنها بخشی از ناخالصی‌ها از سطح ورق برداشته می‌شوند و سایر آلودگی‌ها در مراحل بعدی از سطح محصول پاک می‌شوند. قیمت ورق اسیدشویی و کیفیت این محصول به پارامترهای زیادی بستگی داشته که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی انواع مختلفی دارد که هر یک با قیمت خاص خود در بازار عرضه می‌شوند. در زمان خرید باید به نوع محصول دقت داشته باشید چرا که قیمت ورق اسید شویی ST37، قیمت ورق SW22 و قیمت ورق SAPH440 با یکدیگر تفاوت دارند؛ هر یک از این ورق‌ها، خاصیت مکانیکی و شیمیایی متفاوتی دارند که منجر به کاربرد متفاوت آنها خواهد شد. همین موضوع قیمت ورق اسید شویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت ورق اسید شویی، کارخانه تولید کننده است.

برندهای مختلفی در بازار به تولید این محصول مشغول بوده که هریک براساس استاندارد، تجهیزات مورداستفاده و مواداولیه، محصولی با کیفیت متفاوت به بازار عرضه می‌کنند. نوع اسید مورداستفاده و روش اسیدشویی نیز تاثیر بسزایی بر قیمت نهایی محصول خواهد داشت. بنابراین آشنایی با موارد ذکر شده پیش از خرید ورق اسید شویی می‌تواند در خرید محصولی معتبر و با قیمت مناسب به شما کمک کند.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید