گسترش اکوسیستم کاردانو به چه صورت است؟

در بازار کریپتوکارنسی، پروژه‌ها و ارزهای مستعد فراوانی وجود دارد که یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها کاردانو (آدا) است. به گفتهٔ بسیاری از کارشناسان فعال در این حوزه، کاردانو یکی از توکن‌هایی است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، می‌تواند به رقیبی جدی برای توکن‌هایی مثل اتریوم و ایاس تبدیل شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، به پرسش کاردانو چیست پاسخ دهیم و اطلاعاتی درمورد تاریخچه و ویژگی‌های آن در اختیار شما قرار دهیم.

گسترش اکوسیستم کاردانو به چه صورت است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

بررسی تاریخچهٔ کاردانو

قبل از پاسخ به سؤال کاردانو چیست؟ اجازه دهید تا تاریخچهٔ این دارایی را بررسی کنیم. به گفتهٔ چارلز هاسکینوسون، پس از معرفی اتریوم و شبکهٔ مربوط به آن، این ایده به ذهنش رسید که رمزارزی طراحی کند تا کارآمدتر از توکن‌های موجود در بازار باشد. او این پروژه را در سال 2015 آغاز کرد و پس از دو سال فعالیت، در سال 2017 موفق شد از آدا رونمایی کند.

کاردانو چیست؟

پلتفرمی که باهدف ایجاد قراردادهای هوشمند و برطرف‌کردن مشکلات ارزهای دیجیتال مثل اتریوم و بیت‌کوین طراحی شده‌است. ساختار و معماری منحصربه‌فرد آن موجب شد تا مقیاس‌پذیری آن به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. برای استفاده از خدمات و انجام عملیات مختلف در شبکهٔ کاردانو، باید از رمزارز حاکمتی آن یعنی آدا استفاده کنید.

اهداف پروژه کاردانو چیست؟

پروژه کاردانو باتوجه‌به مشکلات و چالش‌هایی که ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم دارند، به‌منظور بهبود این چالش‌ها و ارتقای فناوری بلاک‌چین ایجاد شد. هدف اصلی این پروژه، تلاش برای ارتقای پلتفرم بلاک‌چینی به یک سطح جدید از پایداری، امنیت، و مقیاس‌پذیری است. ارزهای دیجیتال نسل اولی یا یک مشکل اساسی روبه‌رو هستند و آن تأخیر در تأیید تراکنش‌ها و هزینهٔ بالایی است که باید توسط کاربران پرداخت شود. این شبکه راهکارهایی را برای برطرف‌کردن این چالش ارائه کرده‌است که امنیت شبکه را نیز افزایش می‌دهد. از دیگر اهداف توسعه‌دهندگان کاردانو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید کاردانو توسط شرکت‌های فورچون؛

  • همکاری با شبکهٔ بانکی؛

  • واگذاری ادارهٔ اکوسیستم به کاربران تا 5 سال آینده؛

  • افزایش تعداد کیف‌پول‌هایی که از این دارایی پشتیبانی می‌کنند.

نقشه راه آدا

پس از این‌که درمورد اهداف شبکه صحبت کردیم، زمان آن فرا رسید تا نقشهٔ راه آن را بررسی کنیم، زیرا رسیدن به پاسخی جامع برای سؤال کاردانو چیست؟ بدون این آشنایی با مسیر، رشد و توسعهٔ این دارایی امکان‌پذیر نیست. نقشهٔ راه ترسیم‌شده، 5 بخش اصلی دارد:

۱. بایرون

در این مرحله به‌روزرسانی انجام شده‌است که روی قابلیت‌های اساسی مثل انتقال ADA تأثیرگذار بود. علاوه‌بر این، از کیف‌های Deadalus و Yoroi ADA رونمایی شد که می‌توانستند پس از خرید کاردانو، دارایی‌های خود را در این ولت‌ها نگه‌داری کنند.

۲. شلی

این به‌روزرسانی به‌منظور تمرکززدایی هرچه بیشتر از شبکه انجام شد. در فاز شلی جامعه این پروژه اختیارات بیشتری به‌دست آوردند و این امکان فراهم شد تا دارندگان ADA استخرها مربوط به آن را اداره کنند.

۳. گوگن

یکی از تغییراتی که قیمت کاردانو را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد، مربوط به این مرحله است که به تمام کاربران فعال در شبکه اجازه داد تا قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز موردنظر خود را راه‌اندازی کنند. از دیگر امکاناتی که در فاز گوگن از آن رونمایی شد، می‌توان به انتشار زبان برنامه‌نویسی Marlowe اشاره کرد.

۴. باشور

هدف توسعه‌دهندگان از به‌روزرسانی‌های انجام‌شده در فاز باشور، بهبود مقیاس‌پذیری و ایجاد قابلیت‌هایی برای همکاری متمرکز بود

۵. ولتر

در این مرحله تمرکز اصلی روی یکپارچه‌سازی شبکهٔ غیرمتمرکز و ایجاد سیستم رأی‌گیری برای مشخص‌کردن میزان کارمزد تراکنش‌ها به‌صورت دوره‌ای بود. با پیاده‌سازی این مرحله، تمام امور شبکه توسط کاربران انجام شد و توسعه‌دهندگان میزان دخالت خود را به صفر رساندند.

معرفی پروژه‌های شبکه کاردانو

در این بخش از مقالهٔ کاردانو چیست؟ قصد داریم برترین پروژه‌هایی که در این شبکه راه‌اندازی شده‌اند را به شما معرفی کنیم:

امپاوا

پروژه‌ای موفق که به‌منظور ساخت 50 میلیون مسکن در آفریقا طراحی شد. اگر شما به‌عنوان سرمایه‌گذار توکن‌های مربوط به امپاوا را خریداری می‌کردید، پس از تکمیل ساختمان‌ها و اجاره‌دادن آن‌ها، بخشی از سود به‌دست‌آمده به‌حساب شما واریز می‌شد.

آردانا

یک استیبل‌کوین که به‌منظور جذب سرمایه برای توسعهٔ شبکهٔ دیفای طراحی شده‌است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های معتبر حوزهٔ فناوری و بلاک‌چین مانند الروند، لیکوئید، کوتی و پلاتونیک با آردنا همکاری می‌کنند.

ملد

پروژه‌ای جذاب و غیرمتمرکز که امکان وام‌دهی ارز فیات در شبکه را فراهم کرده‌است. به همین دلیل با استقبال بی‌نظیر فعالان بازار مواجه شد و افراد زیادی در آن سرمایه‌گذاری کردند.

درانک دراگون گیمز

بازی ان‌اف‌تی که در آن سرمایه‌گذاران با مشارکت در استخرهای معرفی‌شده از سوی شبکه و استیکینگ دارایی‌های خود، می‌توانند توکن‌های حاکمیتی آن را دریافت کنند.

کیف‌پول مناسب برای کاردانو

یک از چالش‌های افرادی که در این شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنند، محدود بودن کیف‌پول‌هایی است که از آدا پشتیبانی می‌کند. البته توسعه‌دهندگان به‌منظور برطرف‌کردن این مشکل، ولت اختصاصی با نام ددالوس طراحی کرده‌اند که امنیت بسیار بالایی دارد، اما اگر به دنبال استفاده از Walletهایی شناخته‌شده هستید، در ادامه چند مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • ترزور

  • لجر نانو ایکس و نانو اس

  • گوآردا

  • اتمیک

  • یوری

  • اکسدوس

پس از بررسی قیمت کاردانو، اگر قصد خرید این دارایی را دارید، می‌توانید به یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی یا خارجی مراجعه کرده و ارز مدنظر خود را خریداری کنید. سپس آن را به کیف سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خود انتقال دهید. راحت‌ترین روش برای انجام این کار، مراجعه به صرافی والکس است. این پلتفرم از آدا در بلاک‌چین BEP2 پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید پس از ایجاد حساب کاربری و تأیید بارگذاری مدارک خود، به بخش معاملات رفته و پس از بررسی قیمت کاردانو، سفارش خود را ثبت کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این اکسچنج می‌توان به امنیت بالا، امکان خرید با ارز ریال و پشتیبانی قوی اشاره کرد.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم، کاردانو یکی از پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین است که به‌منظور برطرف‌کردن نواقصی مثل مقیاس‌پذیری، توسط چارلز هاسکینسون طراحی شده‌است. در این مقاله به این پرسش مهم که کاردانو چیست پاسخ دادیم و اهداف، نقشهٔ راه، کیف‌پول‌ها و... بررسی کردیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در شبکهٔ گفته‌شده را دارید، به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر کاری، بخش‌های مختلف این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید