پکیج مخابراتی چیست؟ معرفی انواع پکیج مخابراتی

دیتاسنترها، مراکز داده و اتاق‌های سرور جهت عملکرد مداوم و حفظ راندمان عملکرد، نیاز به تجهیزات خاص خنک کاری دارند که علاوه بر حفظ دمای مطلوب، رطوبت نسبی مناسب را نیز تامین کنند.

پکیج مخابراتی چیست؟ معرفی انواع پکیج مخابراتی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

جهت خنک کاری این فضاها، از تجهیزات سرمایش دیتاسنتر استفاده می‌شود که پکیج مخابراتی یکی از مهمترین انواع این تجهیزات کولینگ دیتاسنتر است.

می‌توان در پاسخ به این سوال که پکیج مخابراتی چیست، اینطور بیان کرد که پکیج مخابراتی یا پکیج دانفلو Down Flow، یکی از انواع دستگاه‌های خنک کننده مراکز داده و دیتاسنتر است که برای جذب حرارت تجهیزات مخابراتی، سرورها، سوئیچ‌ها و کولینگ دیتاسنتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه هوای گرم پشت سرورها و رک‌های 42 یونیت دیتاسنتر را جمع آوری می‌کند و پس از خنک کن با دما و رطوبت مناسب به سمت روبروی رک‌ها و سرورها، منتقل می‌کند.

پکیج مخابراتی جزو سیستم‌های تهویه مطبوع دقیق یا Precision Air conditioner دسته بندی می‌شود و به عنوان تجهیزات اصلی زیرساخت مرکز داده در نظر گرفته می‌شود.

این دستگاه برای مراکز داده با حداکثر ظرفیت 3kw/Rack مناسب است. پکیج‌های مخابراتی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، عموما به صورت هوادهی از کف یا اصطلاحاً کف زن تولید می‌شوند. براساس سیکل سرمایشی این دستگاه، به صورت خنک کننده آبی CW و خنک کننده گازی DX طراحی می‌شوند.

پکیج مخابراتی چیست؟

در مراکز داده، دیتاسنترها و اتاق‌های سرور که در ساختمان‌های پردازش داده و ارتباطات مخابراتی پیاده سازی می‌شود، تجهیزات گوناگونی مانند کامپیوترها، سرورها، تجهیزات پردازش داده، ذخیره سازی دیتا و تاسیسات جانبی قرار داده می‌شود. در حین کارکرد این تجهیزات، حجم بسیار بالایی از گرما تولید می‌شود که باعث افزایش دمای دیتاسنتر و از کار افتادن این تجهیزات داده پردازی می‌شود. برای خنک کردن و تخلیه این گرما از محیط دیتاسنتر، نیاز به تجهیزات خاص کولینگ دیتاسنتر مانند پکیج مخابراتی است.

پکیج‌های مخابراتی که به نام CRAC و CRAH نیز شناخته می‌شوند، جزو سیستم‌های تهویه مطبوع دقیق Precision هستند.

این تجهیزات کولینگ دیتاسنتر برای تامین سرمایش مراکز داده و تخلیه حرارت تولیدی تجهیزات داده پردازی مانند سرورها به کار گرفته می‌شود و دارای سیستم‌های کنترل پیشرفته ای هستند. پکیج‌های مخابراتی در کشور عمدتا به صورت دانفلو یا کف زن مورد استفاده قرار می‌گیرد و هوای خنک خروجی از دانفلو، به زیر کف کاذب ارسال می‌شود و از طریق تایل‌های سوراخدار یا perforated Tile که روبروی رک‌ها قرار داده شده است، از کف خارج می‌شود. هوای گرم برگشتی از سرورها نیز که از پشت رک‌ها خارج می‌شود، توسط پکیج مخابراتی مکیده می‌شود و مجددا پس از خنک شدن، وارد کف کاذب دیتاسنتر می‌شود.

پکیج‌های مخابراتی در دو نوع پکیج مخابراتی گازی یا DX و پکیج مخابراتی آبی یا CW طراحی و تولید می‌شود. انتخاب نوع پکیج مخابراتی بر اساس شرایط و مقتضیات پروژه صورت می‌پذیرد که مهمترین آن، ظرفیت کولینگ دیتاسنتر است.

در دیتاسنترهای با ظرفیت کمتر از 100 کیلووات، بهترین گزینه استفاده از سیستم‌های گازی DX و در مراکز داده با ظرفیت‌های بیش از 200 کیلووات، استفاده ار پکیج مخابراتی آبی یا CW انتخاب اقتصادی و مهندسی خواهد بود. البته در شرایط خاص این قاعده برقرار نمی‌باشد.

در پکیج‌های مخابراتی الیماکول کلیه عملیات غبار زدایی و فیلتراسیون، کاهش دما و کنترل سطح رطوبت به صورت همزمان صورت می پذیرد. سیستم کنترل پیشرفته میکروپروسسوری پکیج مخابراتی، می‌تواند با تغییرات بر اساس دما و رطوبت سالن سرور، رطوبت هوای خنک سرورها را کم و زیاد کند و در محدوده استاندارد حفظ نماید.

بیشتر بخوانید چیلر مرکز داده چگونه کار می کند؟

 

انواع پکیج مخابراتی

پکیج مخابراتی بر اساس شکل هوادهی و نوع سیکل سرمایش خود، دارای انواع گوناگونی هستند. براساس شکل هوادهی دارای انواع روبروزن، کف زن و بالا زن هستند. براساس سیکل سرمایش، دارای دو نوع کلی ابی CW و گازی DX هستند. با توجه به اینکه در ایران نوع کف زن بسیار مرسوم است و انواع بالا زن و روبرو زن به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا از توضیح در مورد این دو مدل پکیج مخابراتی صرف نظر می کنیم. و تنها به توصیف دو نوع پکیج مخابراتی کف زن ابی CW و کف گازی DX می‌پردازیم.

پکیج مخابراتی آبی CW

پکیج مخابراتی آبی CW الیماکول

پکیج‌های مخابراتی کف زن آبی الیماکول، نوعی از پکیج‌های مخابراتی CRAH هستند که توسط آب چیلد که از طریق چیلر دیتاسنتر تامین می‌شود، هوای برگشتی از دیتاسنتر را خنک می‌کنند و پس از تولید هوای خنک با رطوبت مناسب، آن را به زیر کف کاذب منتقل می‌کنند. هوای برگشتی از سرورها که گرم و خشک است، از طریق پکیج مخابراتی مکیده می‌شود و از روی کویل‌های آبی پکیج مخابراتی عبور می‌کند. در حین عبور، با انتقال حرارت از هوای گرم به آب خنک در جریان در کویل‌های فین پلیت تیوب، گرمای هوا جذب می‌شود و خنک می‌شود. در صورت وجود رطوبت در هوا، رطوبت اضافی هوا نیز در حین عبور از کویل‌ها تقطیر می‌شود و هوا با رطوبت مناسب از پکیج مخابراتی خارج می‌شود. در صورتی که هوای خروجی از کویل‌های پکیج مخابراتی، خشک باشد، با اضافه کردن رطوبت از طریق رطوبت زن دستگاه، سطح رطوبت هوا به شرایط استاندارد دما و رطوبت دیتاسنتر می‌رسد.

پکیج‌های مخابراتی، در دیتاسنترهای پرظرفیت کاربرد بسیار ویژه‌ای دارد. به دلیل شرایط متفاوت ساخت آن در مقایسه با پکیج مخابراتی گازی، در ابعاد و FootPrint برابر، دارای ظرفیت سرمایشی بیشتری است و لذا گزینه مناسب‌تری در دیتاسنترهای بزرگ و پرظرفیت به شمار می‌رود.

اجزا و قطعات پکیج مخابراتی آبی CW

پکیج مخابراتی آبی دارای قطعات و اجزا گوناگونی برای تامین دما و رطوبت استاندارد دیتاسنتر است. قطعات و اجزا اصلی پکیج مخابراتی به این شرح است :

  • الکترو فن

  • کویل

  • رطوبت زن

  • شیر موتوری سه راهه

  • تابلو برق و کنترلر

  • فیلتر هوا

الکتروفن پکیج مخابراتی

الکتروفن‌های مورد استفاده در پکیج مخابراتی، عموماً به صورت کوپل مستقیم هستند. دو دلیل اصلی برای این انتخاب وجود دارد. اولین دلیل، افزایش طول تسمه در طول زمان و تغییر مشخصات کششی تسمه است که منجر به ایجاد عیب در سیستم انتقال تسمه و فولی و در نتیجه، کاهش هوادهی فن پکیج مخابراتی می‌شود. ضمن اینکه پاره شدن تسمه، از بین رفتن عاج‌های تسمه و عدم درگیری کافی با فولی، از دیگر مشکلات استفاده از الکترو موتورهای تسمه و فولی است. دومین دلیل، وجود پرز و جدا شدن ذرات تسمه از آن در حین کارکرد است که منجر به ورود ذره به اتاق سرور می‌شود.

کویل پکیج مخابراتی

کویل‌های پکیج مخابراتی به صورت فین پلیت تیوب Fin-Plate-Tube است و توسط دستگاه‌های اکسپندر، فین به لوله مسی اکسپند می‌شود تا با حذف هرگونه فاصله هوایی بین فین‌ها و لوله‌های مسی، بالاترین راندمان از کویل‌ها بدست آید.

در شرایط آب و هوایی خورنده مانند اتاق‌های باتری که احتمال وجود بخارات اسیدی وجود دارد، می‌توان از کویل با فین‌های تمام مس استفاده کرد تا خوردگی گالوانیک را به حداقل رساند. تمامی کویل‌ها دارای شیر تخلیه و شیر هواگیری هستند تا در زمان راه اندازی و تعمیرات، بتوان از آنها استفاده نمود.

رطوبت زن

جهت کنترل و تامین رطوبت در صورت خشک شدن هوای اتاق سرور، کلیه پکیج‌های مخابراتی مجهز به رطوبت زن هستند. رطوبت زن‌ها در دو نوع الکترودی و التراسونیک هستند. رطوبت زن‌های الکترودی نیاز به آب تصفیه شده و بدون رسوب ندارند و لذا، در کارکرد طولانی مدت، قابلیت اطمینان بالاتری دارند. اما رطوبت زن‌های التراسونیک نیاز به آب مقطر و آب تصفیه شده بدون رسوب دارند و لذا، بایستی سیستم تصفیه اسمز معکوس در مدار تغذیه آنها نصب و راه اندازی شود.

شیر سه راه موتوری

جهت کنترل ظرفیت برودتی پکیج‌های مخابراتی و افزایش دقت کنترل دما، در کلیه پکیج‌های مخابراتی از شیر سه راهه موتوری تدریجی استفاده می‌شود تا بتوان دما را با دقت بسیار بالایی کنترل و تامین نمود. شیر سه راه پکیج مخابراتی بواسطه فرمان آنالوگی که از طریق کنترل دریافت می‌کند، دمای آب ورودی به کویل پکیج مخابراتی را تغییر می دهد به گونه ای که هوای خروجی از کویل دارای دما و رطوبت استاندارد اتاق سرور باشد. این شیرها، دارای یک اکچویتور یا عملگر موتوری در بالای خود هستند که با دریافت فرمان، تغییر وضعیت می دهد و در طی این تغییر وضعیت، دمای آب چیلد ورودی به کویل پکیج مخابراتی تغییر می‌کند.

تابلو برق و کنترلر

تابلو برق، در دستگاه پکیج مخابراتی وظیفه دارد تا جریان الکتریکی را به صورت منظم و طبق برنامه ریزی قبلی، بین مصرف کننده‌ها تقسیم و توزیع نماید. همچنین در صورت وجود خطا یا عیب در قطعات الکتریکی و مکانیکی، بواسطه سنسورهای نصب شده، بخشی از عملیات کنترل را قطع کرده و آلارم‌های لازم را به کاربر و بهره بردار منتقل کند. همچنین در تابلوهای برق، کنترلر‌های میکروپروسسوری پیشرفته نصب می‌شود. این کنترلرهای پیشرفته کمک می‌کنند تا دما و رطوبت و توالی عملیات دستگاه پکیج مخابراتی به خوبی عملیاتی شود.

فیلتر هوا

فیلترهای هوای نصب شده در پیکج‌های مخابراتی الیماکول، از رده G4 انتخاب شده است که منطبق بر استانداردهای تهویه دقیق مراکز داده است. به کمک این فیلترها، تمامی ذرات غبار حامد با اندازه بیش از 10 میکرومتر را می‌توان جمع آوری کرد. این فیلترها اکثرا دارای عمق 5 سانتی متر و 10 سانتیمتر هستند و برای افزایش سطح فیلتر، به صورت چین خورده طراحی و تولید می‌شوند. اصطلاحاً این فیلترها به فیلترهای پلیتد G4 در کشور شناخته می‌شوند.

پکیج مخابراتی گازی DX

پکیج مخابراتی گازی DX الیماکول

 

پکیج‌های مخابراتی گازی یا CRAC، نوعی از تجهیزات زیر ساخت سیستم سرمایش مرکز داده هستند که بواسطه سیکل تبرید مستقل تراکمی خود، برودت مورد نیاز را تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها دارای کمپرسورهای اسکرال دورثابت و یا دیجیتال هستند و لذا، نیاز به آب چیلد چیلر دیتاسنتر ندارند.

اجزا و قطعات پکیج مخابراتی گازی DX

پکیج‌های مخابراتی دانفول گازی الیماکول برخلاف پکیج‌های آبی، دارای قطعات بسیار زیادی هستند. بخشی از این قطعات در اینجا شرح داده می‌شوند:

  • الکتروفن پکیج مخابراتی

  • کمپرسور پکیج مخابراتی

  • کندانسور پکیج مخابراتی

  • اواپراتور پکیج مخابراتی

  • شیر انبساط پکیج مخابراتی

  • تابلو برق و کنترلر پکیج مخابراتی

الکترو فن پکیج مخابراتی

الکتروفن‌های مورد استفاده در پکیج‌های مخابراتی گازی الیماکول، مانند پکیج‌های مخابراتی دانفلو آبی، از نوع کوپل مستقیم هستند.

کمپرسور پکیج مخابراتی

کمپرسور مهمترین بخش و قلب پکیج مخابراتی است و وظیفه تراکم مبرد در سیکل تبرید پکیج را برعهده دارد. کمپرسور با کمک فرآیند تراکم، بخار کم فشار مبرد خروجی از اواپراتور پکیج مخابراتی را فشرده می‌کند و با افزایش فشار و به تبع آن دمای مبرد، آن را به گاز سوپرهیت پرفشار تبدیل می‌کند. در پکیج‌های مخابراتی عمدتا از کمپرسورهای دورثابت اسکرال استفاده می‌شود. این کمپرسورها، دارای سطح صدا و لرزش بسیار کمی هستند و راندمان بسیار بالایی در مقایسه با کمپرسورهای قدیمی سیلندر پیستونی دارند. در بعضی موارد، می‌توان از کمپرسورهای دیجیتال اسکرال نیز استفاده نمود که در اینصورت پکیج‌های مخابراتی با ظرفیت برودتی متغیر، در دسترس خواهد بود.

کندانسور و اواپراتور پکیج مخابراتی

کندانسور و اواپراتور پکیج‌های مخابراتی، به صورت کویل‌های فین پلیت تیوب طراحی و تولید می‌شوند. کندانسورهای پکیج مخابراتی در محیط بیرون نصب می‌شود و وظیفه دارند که گرمای جذب شده در اواپراتور پکیج مخابراتی را به هوای محیط بیرون منتقل نمایند.

در اواپراتورها، گرمای هوای برگشتی از سرورها، جذب مبرد مایع درون اواپراتور می‌شود و مبرد تبخیر شده و وارد کمپرسور می‌شود. نوعی از کویل‌های کندانسور وجود دارد که به کویل‌های میکروچنل مشهور است که به دلیل وارداتی بودن و قیمت بسیار بالای آن، در کشور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کویل‌ها، از فلز آلومینیوم ساخته می‌شوند و بسیار سبک هستند و راندمان بالاتری در مقایسه با کویل‌های فین پلیت تیوب دارند.

خرید انواع پکیج مخابراتی از شرکت الیماکول

پکیج های مخابراتی الیماکول، توسط خطوط تولید تمام اتوماتیک ورقکاری و کویل سازی ساخته و تولید می‌شوند. فن های دمنده واحد داخلی پکیج مخابراتی عموماً از نوع سانتریفیوژ بکوارد یا سانتریفیوژ رادیال بکوارد است.

کلیه فن های مورد استفاده از نوع کوپل مستقیم و بدون استفاده از هرگونه سیستم انتقال دور تسمه ای می باشد.

الیماکول شرکت تولید کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع و سرمایش صنعتی، ارائه دهنده بهترین راهکار های سرمایش دیتاسنتر در ایران است. 

از مزایای پکیج مخابراتی الیماکول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های نصب و راه اندازی مناسب

  • قابلیت تعمیرات آسان تر

  • تنها راهکار سرمایش دیتا سنتر های دارای شیلد الکترومغناطیس

  • قابلیت طراحی و تولید براساس اقلیم

  • طول عمر مفید بالا

  • سیستم کنترل پیشرفته میکروپروسسوری

  • امکان مانیتور و کنترل از راه دور

  • راندمان سرمایش و IPLV مناسب

  • چگالی سرمایش بالا در ابعاد کم

نزدیک به 2 دهه فعالیت در صنعت سرمایش و تهویه مطبوع؛ در این سال‌ها، به‌کارگیری مهندسین فنی مجرب، متخصصین متعهد، پرسنل ماهر و دلسوز در کنار تلاش مستمر مدیران مجموعۀ الیماکول، منجر به تولید کالایی شده که مورد اعتماد بسیاری از صنایع و برند های مطرح ایران شده است.

جهت استعلام قیمت و خرید چیلر و پکیج مخابراتی با الیماکول https://elimacool.com در تماس باشید؛ مشاوران الیماکول آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند؛ جهت خرید پکیج مخابراتی از الیماکول، تنها انتظار کیفیت را داشته باشید.

الیماکول؛ کیفیتی ماندگار

 

دیدگاه خود را ارسال کنید