چگونه یک سردخانه مواد غذایی احداث کنیم ؟!

برای احداث یک سردخانه مواد غذایی ابتدا باید سردخانه و انواع آن را بشناسیم، سپس بدانیم که چه مدل سردخانه مواد غذایی شامل سردخانه بالا صفر یا پایین صفر برای کار ما نیاز است، سپس با مراحل احداث سردخانه مواد غذایی آشنا شویم.

چگونه یک سردخانه مواد غذایی احداث کنیم ؟!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

سردخانه

سردخانه جهت نگه داری محصولات در بازه زمانی کوتاه یا بلند مدت با شرایط دمایی و رطوبتی خاص است. سردخانه ها دارای انواع مختلفی هستند و می توانیم آن ها را بر اساس کاربرد، دما، سایز و ... تقسیم بندی کنیم.

 

سردخانه ها بر اساس کاربرد

 سردخانه ها براساس کاربرد به سردخانه دارو، سردخانه مواد غذایی مانند سردخانه گوشت و مرغ، سردخانه ماهی و میگو، سردخانه میوه و سبزیجات، سردخانه سیب زمینی و ... تقسیم می شوند.

سردخانه ها بر اساس دما

از انواع سردخانه بر اساس رنج دمایی می توانیم سردخانه بالای صفر، سردخانه پایین صفر را نام ببریم.

برای احداث سردخانه مواد غذایی چه کاری انجام دهیم؟

سردخانه مواد غذایی محلی برای نگه داری محصولات غذایی در محیط کنترل شده جهت حفظ مواد غذایی از فساد، رطوبت و ... است، برای احداث سردخانه مواد غذایی لازم است کارهای ذیل را به ترتیب انجام دهیم.

نیازسنجی

قبل احداث سردخانه نیاز سنجی کنید تا بدانید که چه نوع سردخانه ای مناسب شماست. باید بدانید که سردخانه گوشت و مرغ یا سردخانه میوه و سبزیجات لازم دارید.

گرفتن مجوز سردخانه

قبل خرید نهایی زمین سردخانه باید درباره مجوزهای ساخت سردخانه بدانید. پس به سازمان مربوطه مراجعه و نوع سردخانه و محل استقرار زمین سردخانه را شرح دهید تا مجوز ساخت سردخانه مواد غذایی را دریافت کنید.

ساخت سردخانه

انتخاب زمین سردخانه

حال که دانستید دقیقا چه چیزی نیاز دارید باید زمین سردخانه را مشخص کنید تا بدانید محل احداث سردخانه در چه مکانی است.

طراحی سردخانه

اکنون که نوع سردخانه مشخص شد و متراژ و مکان سردخانه را دانستید باید به سراغ طراحی سردخانه برویم.

در طراحی سردخانه باید بنا به نوع سردخانه و کاربرد آن انوع تجهیزات ساخت سردخانه، نحوه قرارگیری و چیدمان قفسه ها و محصولات، تعداد اتاق های سرد و ... مشخص می شود، لازم است که طراحی سردخانه با مشورت شرکت های سردخانه سازی انجام گیرد.

انتخاب نوع سردخانه

برای احداث سردخانه مواد غذایی باید با انواع سردخانه آشنا باشیم، سردخانه ها بر اساس دما، کاربرد، سایز و ... دسته بندی می شوند، در ذیل به برخی از انواع سردخانه اشاره می کنیم.

انوع سردخانه بر اساس دما

با توجه به نوع موادی که قرار است داخل سردخانه نگه دارید و دمای مورد نیاز آنها باید نوع سردخانه بالای صفر یا سردخانه پایین صفر را مشخص کنید.

سردخانه بالای صفر

این سردخانه برای نگه داشت مواد غذایی  معمولا در دمای 0 تا مثبت 8 می باشد. سردخانه بالای صفر برای نگهداری موادی است که فقط نیاز به سرد شدن دارند و نیازی نیست که منجمد بشوند. از سردخانه های مواد غذایی بالای صفر می توان به سردخانه میوه و سبزیجات، سردخانه خرما، سردخانه سیب زمینی و ... اشاره کرد.

سردخانه زیر صفر

این سردخانه برای نگه داری مواد غذایی در دمای 0 تا حدود منفی 40 درجه سانتی گراد می باشد. موادی که نیاز به انجماد دارند مانند گوشت و مرغ، سردخانه ماهی و میگو و ... را در سردخانه بالای صفر نگه داری می کنیم.

انواع سردخانه بر اساس کاربرد

از انواع سردخانه براساس کاربرد می توانیم به سردخانه های دارو، سردخانه مواد غذایی مانند سردخانه گوشت و مرغ، سردخانه میوه، سردخانه رستوران، سردخانه سیب زمینی و پیاز و ... اشاره کنیم.

سردخانه میوه

این سردخانه از پرکاربرد ترین سردخانه ها در تمام فصول می باشد. از آنجاییکه میوه ها در هر فصل پس از برداشت برای فاسد نشدن باید به سرعت در سردخانه نگه داری شوند، معمولا سردخانه های میوه را در نزدیکی محل برداشت احداث می کنند.

قبل احداث سردخانه صنعتی میوه بهتر است برای ساخت و طراحی سردخانه میوه از افراد با تجربه مشورت بگیریم تا بیشترین بازدهی را در سردخانه میوه داشته باشیم.

سردخانه میوه از نوع سردخانه بالای صفر است تا به حفظ بهتر میوه ها کمک کند.

سردخانه رستوران

احداث سردخانه رستوران از دیگر کاربردهای سردخانه مواد غذایی است. از آنجاییکه رستوران ها نیاز به نگه داری مواد غذایی مثل گوشت و مرغ، میوه و سبزیجات و سیب زمینی و پیاز دارند بهتر است در طراحی سردخانه رستوران از سردخانه های دو مداره استفاده شود تا همزمان از سردخانه بالای صفر و سردخانه پایین صفر، برای نگه داری مواد غذایی در دمای متفاوت بتوانیم استفاده کنیم.

سردخانه گوشت و مرغ

سردخانه گوشت ومرغ از نوع سردخانه های زیر صفر می باشد. مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و میگو را برای نگه داری طولانی مدت باید به دمای فریز و انجماد رساند تا کیفیت آنها حفظ شود.

انواع تجهیزات سردخانه

خرید تجهزات سردخانه یکی از مهم ترین بخش احداث سردخانه است. از تجهیزات سردخانه های بالای صفر و پایین صفر می توانیم به کندانسور، کمپرسور، اواپراتور، درب سردخانه و ... اشاره کنیم.

کندانسور سردخانه

کندانسور یا چگالنده سردخانه دستگاهی است که وظیفه دفع حرارت سیالات را به محیط بیرون برعهده دارد.

از انواع این دستگاه می توانیم به کندانسور هوایی (کندانسور هوایی با جریان طبیعی، کندانسور هوایی با جریان اجباری ) و کندانسور آبی ( آبی دو لوله، آبی پوسته و کویل مارپیچ، صفحه ای، پوسته و لوله، کندانسور تبخیری) اشاره کنیم.

کمپرسور سردخانه

 کمپرسور یا موتور سردخانه صنعتی وظیفه به گردش در آوردن مبرد در سیکل تبرید و فشرده سازی آن را بر عهده دارد.

کمپرسور سردخانه صنعتی دارای مدل های مختلفی از جمله کمپرسور پیستونی، کمپرسور پیستونی دو مرحله ای، کمپرسور پیستونی باز، کمپرسور اسکرو، کمپرسور اسکرال می باشد.

اواپراتور سردخانه

اواپراتور سردخانه دستگاهی است که درآن مایعات، تبخیر می شوند، این دستگاه گرمای سردخانه را جذب می کند.

از انوع اواپراتور EVAPORATOR می توانیم به اواپراتور هوایی و اواپراتور آبی ( اواپراتور پوسته و لوله، اواپراتور صفحه ای، اواپراتور تخت) اشاره کنیم.

لازم به ذکر است اواپراتور سردخانه فقط از نوع هوایی می باشد.

درب سردخانه

انتخاب نوع درب سردخانه بسیار مهم است زیرا درب های سردخانه به طور تخصصی برای حفظ دمای سرد در داخل و جلوگیری از ورود هوای بیرون به سردخانه ساخته شده است. جنس درب سردخانه معمولا از مواد عایق مانند فوم پلی اورتان است.

درب سردخانه

انواع درب سردخانه

انواع درب سردخانه شامل درب های لولایی، کشویی، کنترل اتمسفر می باشد. درب های سردخانه به حالت های کشویی، درب های چرخشی و درب های پرسرعت است.

از امکانات این درها می توانیم به باز و بسته شدن خودکار، عملکرد کنترل از راه دور و سنسورهایی برای تشخیص و جلوگیری از نشت هوا اشاره کنیم.

قیمت درب سردخانه

در انتخاب درب سردخانه باید به اندازه و شکل فضای ذخیره سازی، دفعات استفاده و شرایط دمایی توجه کنیم تا از هدر رفت انرژی سردخانه جلوگیری به عمل آید. قیمت درب سردخانه بر اساس نوع درب، جنس برند و ... سنجیده می شود.

ساخت سردخانه

پس از طی مراحل قبل نوبت به ساخت سردخانه می رسد، پیشنهاد می شود برای ساخت سردخانه از شرکت های معتبر برودتی کمک بگیریم تا بهترین بازدهی را داشته باشیم.

بهره برداری از سردخانه مواد غذایی

اکنون که تمام مراحل به درستی انجام شد سردخانه مواد غذایی آماده بهره برداری می باشد.

 

برچسب ها : ساخت سردخانه,سردخانه,سردخانه مواد غذایی,سردخانه رستوران,سردخانه میوه

 

دیدگاه خود را ارسال کنید