انواع طلا برای سرمایه گذاری چیست؟

انواع طلا برای سرمایه گذاری چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

متنوع بودن اشکال و انواع طلا باعث شده است تا افراد مختلف با قدرت‌ سرمایه‌گذاری و ریسک متفاوت، بتوانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. سرمایه گذاری طلا در ایران با استفاده از این انواع طلا انجام می‌شود:

  1. طلای آب شده؛
  2. سکه طلا؛
  3. انواع طلای قالب‌گیری شده مثل شمش طلا؛
  4. طلاهای زینتی؛
  5. طلای دست دوم؛
  6. طلای شکسته.

البته برخی از موارد سرمایه گذاری در طلا به صورت مجازی اتفاق می‌افتد و انواع طلا به صورت فیزیکی خریداری نمی‌شوند.

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیست؟

بهترین طلا برای سرمایه گذاری طلای آب شده است. طلای آب شده به علت نداشتن اجرت ساخت و مالیات، اختلاف قیمت پایین در خرید و فروش، قدرت نقدشوندگی بالا و قابلیت خرید با هر مبلغی یکی از بهترین نوع های طلا برای سرمایه گذاری است.

 

 

پیشنهاد ما سرمایه گذاری در طلا به صورت آنلاین است. سامانه معاملاتی طلاین به شما این امکان را می‌دهد تا با هر مبلغ دلخواهی، بدون پرداخت کارمزد یا اجرت و همچنین با پایین‌ترین اختلاف قیمت در خرید و فروش طلای آب شده شروع به سرمایه گذاری در طلا کنید.

معرفی ۸ روش سرمایه گذاری روی طلا در ایران

  1. سرمایه گذاری طلای آب شده؛
  2. سرمایه گذاری روی سکه طلا؛
  3. سرمایه گذاری طلای دست دوم؛
  4. سرمایه گذاری شمش طلا؛
  5. خرید طلا به صورت فیزیکی؛
  6. سرمایه گذاری روی گواهی سپرده طلا؛
  7. سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا؛
  8. سرمایه گذاری طلا در فارکس.

سرمایه گذاری طلای آب شده؛ بهترین روش سرمایه گذاری طلا

طلای آب شده از دوباره قالب گرفتن طلاهای شکسته یا از رده خارج شده به دست می‌آید و معمولا برای سرمایه‌گذاری یا ساخت طلای جدید استفاده می‌شود. عیار طلای آب شده به عیار طلاهایی بستگی دارد که در زمان ذوب استفاده شده است و باتوجه‌به این که اغلب طلاها در ایران عیار ۷۵۰ به بالا دارند، در نتیجه عیار طلای آب شده نیز معمولاً بالای ۷۰۰ است. طلای آب شده را می‌توان بهترین روش سرمایه گذاری در طلا دانست؛ چراکه مزایای آن بسیار زیاد و معایب آن همگی قابل حل شدن هستند.

 

5

مزایای سرمایه گذاری در طلا چیست؟

طلا را می‌توان مناسب‌ترین روش برای سرمایه گذاری خصوصاً برای افراد مبتدی در حوزه سرمایه گذاری دانست. با این حال هنوز هم بزرگ‌ترین سرمایه گذاران با توجه به مزایای این نوع از سرمایه گذاری، بخشی از سرمایه خود را صرف سرمایه گذاری در طلا می‌کنند. مزایای این روش عبارتند از:

  • حفظ دارایی: در طول تاریخ، طلا همیشه ارزش خود را حفظ کرده است. خرید طلا به شما کمک می‌کند که در شرایط تورم و عدم اطمینان اقتصادی، دارایی خود را حفظ کنید.
  • تنوع پرتفوی (سبد سهام): خرید طلا و اضافه‌کردن آن به سبد سرمایه‌گذاری، علاوه بر افزایش تنوع دارایی‌های شما، ریسک را در طبقات مختلف آن پخش می‌کند.
  • فرصتهای سودآوری: اگر طلا را زمانی بخرید که قیمت مناسبی دارد و زمانی بفروشید که بازار مساعد است، می‌توانید از نوسانات قیمت سود ببرید.
  • نقدینگی: طلا قدرت نقدشوندگی بالایی دارد؛ یعنی هر زمانی که خواستید، می‌توانید طلای خود را بفروشید و به‌راحتی آن را به پول نقد تبدیل کنید.
  • رشد بلندمدت: با نگهداری طلا در بلندمدت، می‌توانید ارزش سرمایه خود را افزایش دهید.

طلا هم همچون سایر حوزه‌های سرمایه گذاری دچار نوسانات می‌شود ولی تفاوت اصلی سرمایه گذاری در طلا با حوزه‌های دیگر سرمایه گذاری در این است که نوسانات طلا به‌طور کلی صعودی است و این امر به شما اطمینان می‌دهد که سود سرمایه شما در مداری افزایشی قرار دارد.

معایب سرمایه گذاری در طلا چیست؟

هیچ روش سرمایه گذاری وجود ندارد که ریسک‌ها و معایب خاص خود را نداشته باشد؛ در سرمایه گذاری با طلا هم برخی معایب وجود دارد که البته قابل رفع هستند. این معایب عبارت‌اند از:

  • حفظ طلا در مکانی امن برای جلوگیری از سرقت آن کار دشواری است؛
  • اجرت طلا و این موضوع هنگام خریدهای سنگین بیشتر به چشم می‌آید؛
  • امکان خرید طلای تقلبی در روش‌های فیزیکی وجود دارد؛
  • سرمایه گذاری در طلا باید بلند مدت باشد تا سوددهی مناسبی داشته باشید.

سه مورد از معایب این نوع سرمایه گذاری یعنی امکان سرقت، امکان خرید طلای تقلبی و اجرت بالا صرفاً در خرید طلا به‌صورت فیزیکی وجود دارد؛ و حال آن که با استفاده از سایر روش‌ها مثل استفاده از سامانه معاملاتی آنلاین طلاین و راه‌های دیگر این مشکلات رفع می‌شوند.

آیا طلا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

طلا کالایی است که به‌صورت ذاتی ارزش بالایی دارد و همیشه به‌عنوان یک کالای گران‌بها شناخته می‌شود. هم‌چنین بحران‌های منفی سیاسی و اقتصادی تاثیر هیجانی روی قیمت طلا نخواهند داشت. برخی دیگر از ویژگی‌های طلا که آن را کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌کنند، عبارت‌ است از:

ارزش طلا در برابر ارز

خرید ارز و دلار ریسک فراوانی دارد؛ چراکه قیمت ارز و دلار افت‌وخیزهای فراوانی داشته است. همچنین باید مدنظر داشت که خرید و تهیهٔ ارز یا دلار کمی دشوار است. اما در عوض سرمایه گذاری ؛روی طلا این دردسرها را ندارد و خرید آن کار آسان‌تری است. همچنین باید در نظر داشت که قیمت طلا ثبات بیش‌تری در مقایسه با دلار و ارز دارد. این قضیه ریسک سرمایه گذاری از طریق طلا را کم‌تر می‌کند.

نبود ثبات اقتصادی در کشور

ثبات اقتصادی کشور در سرمایه گذاری بسیار اهمیت دارد. اگر مردم نتوانند به بانک‌ها اعتماد کنند، به سمت سرمایه گذاری بر طلا می‌روند. بورس نیز فراز و نشیب‌های بسیاری دارد که باعث می‌شود مردم این ریسک را انجام ندهند. با بودن در این وضعیت پس بهترین گزینه سرمایه گذاری در طلا است. ریسک سرمایه گذاری در طلا پایین‌تر از روش‌های دیگر است و به همین خاطر امنیت بالایی را در این روش از سرمایه گذاری تجربه خواهید کرد.

نقدینگی سریع و ضرر کم

قدرت نقد شوندگی طلا نسبت به روش‌های دیگری مثل خرید خودرو و زمین برای سرمایه گذاری، بسیار بالاتر است. شما می‌توانید با صرف کردن زمان و انرژی کمتری طلای خود را به فروش برسانید. هم‌چنین ضرر در طلا بسیار اندک و کم است. همین مسئله یکی از دلایل محبوبیت سرمایه گذاری در طلا است. همچنین خرید طلا هیچ محدودیتی ندارد و هر زمانی که بخواهید، می‌توانید خرید طلا را انجام دهید.

سرمایه گذاری طلا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید که سبد سرمایه‌گذاری متنوعی داشته باشید و از خود و خانواده‌تان در شرایط اقتصادی ناپایدار محافظت کنید، بهتر است که بخشی از دارایی‌های خود را به سرمایه گذاری طلا اختصاص دهید. تنوع، باعث می‌شود که ریسک شما در بخش‌های مختلف پخش شود و ضرر کمتری از نوسانات بازار ببینید. به طور کلی سرمایه گذاری در بازار طلا به این افراد توصیه می‌شود:

  1. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که با استفاده از ابزار‌های دقیق می‌توانند بازار‌های مالی و قیمت طلا را رصد کنند؛
  2. افرادی که می‌خواهند در پرتفوی سرمایه‌گذاری خود تنوع ایجاد کنند و به اصطلاح همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند؛
  3. افرادی که به دنبال یک سپر مقاوم در برابر تورم هستند و می‌خواهند ارزش پول خود را در طول زمان حفظ کنند.

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که می‌خواهید سرمایه گذاری در طلا را شروع کنید می‌توانید از مطالب آموزشی سایت طلاین استفاده کنید.

منبع سایت: طلاین

 

دیدگاه خود را ارسال کنید