قانون جدید برداشته شدن حکم جلب مهریه + 1 نکته طلایی

به همین منظور در قانون جدیدی که تصویب شده است اگر مرد از استطاعت مالی خوبی برخوردار باشد اما مهریه زن را پرداخت نکند، زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و حکم جلب برای مرد را درخواست داد با این کار زن می تواند مرد را به زندان بیاندازد مگر اینکه مرد درخواست اعسار مهریه بدهد، همچنین این نکته را باید بدانید که اگر مردی وضع مالی خوبی نداشته باشد و یا مرد اموالی نداشته باشد که بتوان از این اموال مهریه زن را پرداخت کرد می تواند درخواست اعسار مهریه کند در غیر اینصورت درخواست مورد قبول واقع نمی شود.

قانون جدید برداشته شدن حکم جلب مهریه + 1 نکته طلایی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

 

 در همه کشور ها و شهر ها، مهریه نوعی حقوق شرعی و قانونی برای زن محسوب می شود که اگر به صورت عندالمطالبه باشد، زن می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج، زن می تواند از مرد شکایت کرده و خواستار گرفتن حکم جلب او شود، همچنین می توان گفت به دلیل اینکه مهریه مبلغ بالایی را شامل می شود، بیشترین پرونده ها را در مراجع قضایی تشکیل میدهد. به همین دلیل نیز است که زندان ها پر از مردانی شده است که به دلیل عدم پرداخت مهریه سرنوشتشان به حبس ختم شده است . شهر اراک نیز یکی از شهر هایی است که دشواری در پرونده های طلاق و سخت گیری قاضی به منظور عدم پایمال شدن حقوق زن بهتر است شما به یک  وکیل حاذق و خبره احتیاج پیدا می کنید، مراجعه به وکیل در اراک می تواند به شما کمک کند تا از شرایط حکم جلب مهریه با خبر شوید و همچنین با پیگیری درست پرونده شما را از حکم جلب رها کند و مانع رفتن شما به زندان شود، حضور وکیل در جلسات دادگاه می تواند باعث حفظ آرامش شما و به ویژه با دفاع درست و به موقع از شما باعث پیش رفتن روند درست پرونده می شود. در ادامه مطالب می خواهیم به بررسی موضوع قانون جدید برداشته شدن حکم جلب بپردازیم در ادامه همراه ما باشید.

قانون جدید حکم جلب مهریه

همانطور که در متن بالا برای شما توضیح دادیم مهریه یکی از دعاوی هست که امروزه رسیدگی به پرونده مهریه در مراجع قضایی بسیار زیاد شده است، به همین منظور قوانین جدید برای حکم جلب مهریه در نظر گرفته شده است که در ادامه می خواهیم این قوانین را مورد بررسی قرار دهیم:

  • اگر مهریه تا 110 سکه باشد امکان گرفتن حکم جلب مهریه برای مرد وجود دارد، ابرای مازاد آن امکان صدور حکم جلب برای مرد وجود ندارد.
  • در قانون جدید حکم جلب مهریه، برخلاف تصور برخی از افراد مرد موظف است تمام مهریه زن که در عقدنامه درج شده است را پرداخت کند مگر آنکه رابطه ای بین آنها شکل نگرفته باشد یا به طور دیگر بانو باکره باشد.
  • در صورتی که مرد مالی برای توقیف نداشته باشد 1 ماه فرصت دارد تا دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد.
  • اگر زن بعد از درخواست اعسار از طرف مرد دادخواست حکم جلب مهریه را به دادگاه ارائه دهد، این دادخواست دیگر مورد قبول واقع نمی شود.
  • اگر اعسار برای مرد پذیرفته شود مهریه قسط بندی شده و دیگر نمی توان حکم جلب برای مرد گرفت، حتی اگر مرد در حبس نیز باشد بعد از مورد قبول واقع شدن حکم اعسار آزاد خواهد شد.
  • در صورتی که حکم اعسار قبول شود و مهریه قسط بندی شود اما همچنان مرد مهریه را به موقع پرداخت نکند، زن می تواند برای مرد درخواست حکم جلب  مهریه کند.

حکم جلب برای مهریه دیگر صادر نمی شود

حکم زندان برای مهریه دیگر صادر نمی شود؟

سوالی که اخیرا ذهن افرادی را که باید مهریه پرداخت کنند را درگیر کرده است حکم زندان برای مهریه دیگر صادر نمی شود؟ است،  در پاسخ به این سوال باید گفته که همانطور که در مطلب بلا نیز به آن اشاره شد تعداد زندانی هایی که به دلیل عدم پرداخت مهریه به حبس محکوم شده اند بسیار زیاد است.

به همین منظور در قانون جدیدی که تصویب شده است اگر مرد از استطاعت مالی خوبی برخوردار باشد اما مهریه زن را پرداخت نکند، زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و حکم جلب برای مرد را درخواست داد با این کار زن می تواند مرد را به زندان بیاندازد مگر اینکه مرد درخواست اعسار مهریه بدهد، همچنین این نکته را باید بدانید که اگر مردی وضع مالی خوبی نداشته باشد و یا مرد اموالی نداشته باشد که بتوان از این اموال مهریه زن را پرداخت کرد می تواند درخواست اعسار مهریه کند در غیر اینصورت درخواست مورد قبول واقع نمی شود.  

مراحل گرفتن حکم جلب چگونه است؟

همانطور که در مطلب بالا به آن اشاره شد پرداخت نکردن مهریه عندالمطالبه حکم حبس دارد و اگر مرد نتواند در دادگاه ثابت کند که عدم پرداخت مهریه به دلیل نداشتن استطاعت مالی بوده است به حبس محکوم می شود مگر اینکه درخواست اعسار مهریه کند در غیر اینصورت باز باید درخواست اعسار از طرف دادگاه مورد قبول واقع شود. در این قسمت از مقاله می خواهیم مراحل گرفتن حکم جلب را برایتان بازگو کنیم:

برای گرفتن حکم جلب مهریه ابتدا باید به دادگاه مراجعه کرده و حکم مبنی بر اینکه شوهر مهریه را پرداخت نکرده است اخذ نماید  و 20 روز از آن حکم بگذرد تا حکم قطعی شود، در صورتی که در مدت این 20 روز مهریه زن را پرداخت نکرده باشد زن می تواند به همان شعبه دادگاه که حکم در آن ثبت گردیده است مراجعه کرده و دادخواست حکم جلب مرد را بگیرد.

اگر مرد ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغیه مهریه زن را پرداخت نکند و یا دادخواست اعسار را به دادگاه ارائه ندهد به حبس محکوم می شود، اما در صورتی که در این مدت مرد درخواست اعسار مهریه کند و از طرف دادگاه این دادخواست مورد قبول واقع بشود نمی توان برای او حکم جعل صادر کرد، همچنین اگر مخرد در حبس باشد و درخواست اعسارش مورد قبول واقع شود حکم حبسش باطل شده و از زندان خارج می شود.

images_1699965731_65536b2380264.jpg

لغو حکم حبس مرد به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوال که چگونه می توان حکم حبس را لغو کرد؟ باید گفت که چند راه وجود دارد که مرد می تواند حکم حبس را لغو کند وجود دارد، یکی از این راه به قبول اعسار از طرف دادگاه است، در این راه لازم است مرد ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغیه درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد بعد از ارائه دادخواست اعسار مرد باید ناتوانی در پرداخت مهریه را به قاضی ثابت کند، در صورت قبول اعسار حکم حبس مرد لغو می شود.

در صورتی که ادعای مرد در جلسه رسیدگی مورد قبول قاضی قرار بگیرد پیش پرداختی برای مرد در نظر گرفته می شود و از آن پس مهریه به صورت قسطی به زن پرداخت می شود، اما نکته ای که در خصوص لغو حکم حبس باید گفته شود این است که، در صورتی که مرد در تاریخ های تعیین شده مهریه را پرداخت نکند زن دوباره میتواند برای گرفتن حکم جلب او اقدام کند.

سخن پایانی

مقاله قانون جدید برداشته شدن حکم جلب به پایان رسید در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی از جمله مراحل گرفتن حکم جلب مهریه چگونه است، قانون حکم جلب مهریه، و مطالب دیگری که می تواند در هنگام  جلسات بررسی اعسار مهریه بهتان کمک کند را نیز به تحریر در آوردیم امیدوارم با نوشتن این مطالب کمک بزرگی به شما عزیزان کرده باشیم، تشکر که تا آخر مطالب ما را همراهی کردید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید