بررسی بزرگترین معادن معدنی در ایران + عکس

معادن معدنی ایران بسیار زیاد است، در این مطلب بخشی از مهم‌ترین معادن معدنی از جمله معادن مس، فلدسپات، روی و سرب و سنگ های ساختمانی بررسی شده است.

بررسی بزرگترین معادن معدنی در ایران + عکس
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

ایران یکی از کشورهای غنی از نظر وجود معادن در آن است، اگر بگوییم میزبان بسیاری از مواد معدنی، ایران خودمان است، گزاف نگفتیم. در این مقاله برای اینکه شما دید بهتری درباره وجود معادن مختلف در ایران پیدا کنید نکاتی گفتیم که امیدواریم شما از خواندن آن‌ها لذت ببرید.

با ما همراه باشید تا بیشتر درباره بزرگترین معادن معدنی در ایران توضیح دهیم.

نقشه معدنی ایران و شگفتی‌های آن

ایران با وجود اقلیم‌های وسیع و متنوعی که دارد، نقشه گسترده‌ای از معادن را در خود جای داده است. از زغال سنگ گرفته تا مس، از آهن گرفته تا روی، از سنگ گچ گرفته تا سنگ فلدسپات، همه در ایران به میزان زیاد یافت می‌شود.

به عنوان مثال درباره فلدسپات، می‌توان گفت ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن است که به مقدار زیادی از آن برداشت شده و در کارهای مختلف صنعتی از جمله شیشه و سرامیک و غیره استفاده می‌شود.

بررسی معادن زغال سنگ

زغال سنگ ایران، تقریبا جزو بزرگترین معادل زغال سنگ جهان است که در تامین انرژی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقشه معادل زغال سنگ ایران، متمرکز بر یک نقطه نیست با این حال می‌توان گفت در جنوب و شمال غربی ایران بیشتر یافت می‌شود.

یکی از بزرگترین معادل زغال سنگ، معدن پابدانا است که عمیق‌ترین معدن زغال سنگ موجود در ایران است. این معدن در کوهبنان که در نزدیکی استان کرمان است واقع شده و عمق آن 600 متر ثبت شده است.

از نظر کیفی، گفته می‌شود این معدن بهترین زغال سنگ ایران را دارد و مقادیر زیادی از آن جهت صادرات به کشورهای دیگر استخراج می‌شود.

معادن سنگ‌های معدنی و ساختمانی

ایران مرکزی غنی از سنگ‌های ساختمانی، تزئینی و معدنی است. به عنوان مثال سنگ‌های ساختمانی مثل گرانیت، مرمر و تراورتن در ایران به وفور یافت می‌شود.

از جمله موارد دیگر در این لیست می‌توان به فلدسپات اشاره کرد. فلدسپات از جمله کانی‌های بلورین است که از ترکیبات مختلفی از جمله پتاسیم، کلسیم، سدیم و موارد دیگری تشکیل یافته است و از جمله مهم‌ترین کانی‌های سنگ‌های آذرین به شمار می‌رود.

 

این سنگ معدنی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • فلدسپات پتاسیک
  • فلدسپات سدیک
  • فلدسپات کلسیک

هرچند موارد مختلف دیگری از ترکیب این‌ها نیز وجود دارد، مثلا فلدسپات سدیک پتاسیک. فلدسپات گرچه قیمت بالایی ندارد، اما کارایی آن بسیار بالا است و در صنایع مختلفی از جمله شیشه و سرامیک، لعاب کاری و غیره استفاده می‌شود.

همانطور که گفتیم قیمت فلدسپات چندان زیاد نیست و فروش آن به صورت تناژی انجام می‌شود. از جمله مهم‌ترین معادن آن در شهرهای مختلفی است که بهترین معدن آن فلدسپات همدان است. همچنین از جمله فروشندگان بزرگ این ماده معدنی می‌توان به شرکت‌های مختلفی از جمله آسن سنگ اشاره کرد.

معدن مس سرچشمه

معادن مس و آهن در ایران کجاست؟

حتما گوش شما با برخی اسامی آشنا است، مثلا مس سرچشمه، در واقع مس، از جمله معادنی است که در جنوب ایران زیاد است.

سه معدن اصلی و بزرگ آن عبارتند از:

  1. معدن مس سرچشمه
  2. معدن مس میدوک
  3. معدن مس سونگون

مس از جمله فلزات اساسی در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمان سازی، خودروسازی و حتی صنایع دستی و تزئینی است.

از بین موارد بالا، معدن مس سرچشمه بیشتر سر زبان‌ها افتاده است چون می‌توان گفت مهم‌ترین معدن مس ایران است که در 160 کیلومتری کرمان واقع شده است.

نکته جالب درباره معدن مس سرچشمه این است که در بین بزرگترین معادن روباز مس در جهان شناخته شده و قطعا بزرگترین معدن روباز خاورمیانه است.

معادن نفت و گاز، جزو سه کشور برتر

این موضوع که ایران معدن بسیار بزرگی از نفت و گاز است بر کسی پوشیده نیست. به گونه‌ای که ایران در بین 3 کشور بزرگ دارنده میدان‌های گازی در دنیا شناخته می‌شود.

به همین دلیل است که بیشترین درآمد ایران از همین مواد تامین شده و بیشترین بودجه دولت از همین بخش تامین می‌شود.

به دلیل اینکه نفت و گاز جزو معادن معدنی به حساب نمی‌آید در این مطلب بیشتر به آن نمی‌پردازیم ولی به دلیل اهمیت آن مجبور بودیم به آن اشاره کنیم.

معدن روی و سرب انگوران

بزرگترین معادن سرب و روی ایران که باید بشناسید

سرب و روی هم از جمله مواد معدنی است که در ایران داریم و خوشبختانه درآمدزایی خوبی برای ایران داشته است.

از جمله مهم‌ترین معادن روی و سرب ایران می‌توان به 2 مورد اشاره کرد:

  1. معدن انگوران
  2. معدن مهدی آباد

این دو معدن بزرگترین معادن روی و سرب ایران هستند. اولی در نزدیکی زنجان (138 کیلومتری) قرار داشته و عنوان بزرگترین معدن سرب و روی را به خود اختصاص داده است. استخراج این معدن در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و مقدار زیادی از آن نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

چیزی در حدود 9 میلیون تن، ذخایر شناسایی شده معدن انگوران است که رقم بسیار بالایی است.

معدن بعدی، مهدی آباد است که در صورتی که منابع معدن انگوران به پایان رسد، این معدن جایگزین آن خواهد شد و به گفته کارشناسان، بزرگترین معدن سرب و روی جهان به شمار می‌رود که در آینده نقش بسزایی در قیمت روی و سرب ایفا خواهد کرد.

حفاظت و توسعه پایدار معادن

استفاده از معادن برای توسعه اقتصادی ضروری است، اما حفاظت از محیط‌زیست و توسعه پایدار نیز بسیار حیاتی است. ایران برنامه‌های جامعی برای مدیریت معدنی و حفاظت از محیط‌زیست دارد تا از آثار منفی کاوش‌ها جلوگیری کند.

توسعه پژوهش و نوآوری در زمینه معادن نیز نقش مهمی در بهبود عملکرد صنعت معدنی ایران دارد. انجام پروژه‌های پژوهشی و ارتقاء تکنولوژی‌های استخراج و فرآوری از جمله اهداف اساسی است.

خلاصه و نتیجه‌گیری

بزرگترین معادن ایران در یک محتوا خلاصه نمی‌شود، هر یک از معادنی که در این مطلب بر شمردیم خودشان مستقلا یک محتوای جداگانه نیاز دارند.

با توجه به تنوع معادن ایران و نقش حیاتی آن در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور، لازم است که بهبود فرآیندها، حفاظت از محیط‌زیست، تحقیق و توسعه و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به عنوان اقدامات برنامه‌ریزی شده انجام شود. معادن، یک گنجینه استراتژیک هستند که با مدیریت صحیح می‌تواند به توسعه پایدار و مستدام ایران کمک کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید