سیم آرماتوربندی چیست؟ انواع و کاربردهای سیم آرماتوربندی

با توجه به اینکه بتن به دلایل ساختاری قادر به تأمین مقاومت لازم برای ساختمان‌ها و برج‌ها نیست، شکل دادن به آن و ایجاد یک قالب مشخص نیاز به تجهیزات مختلفی دارد. از سوی دیگر، بتن به عنوان یک گزینه مناسب برای تنش‌های فشاری است، اما در مقابل تنش‌های کششی ضعیف عمل می‌کند. به همین دلیل، از میلگردهای ساده یا آجدار به صورت عمودی و افقی کنار هم استفاده می‌شود و با جوشکاری سرد یا سیم قالب بندی به یکدیگر متصل می‌شوند. این اسکلت فلزی باعث افزایش مقاومت بتن در برابر تنش‌های کششی می‌شود.

سیم آرماتوربندی چیست؟ انواع و کاربردهای سیم آرماتوربندی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

میلگرد، با مقاومت کششی بسیار بالا، ضعف‌های بتن را جبران می‌کند. این میلگردها با ترتیب و نظم خاصی در سازه‌ها استفاده می‌شوند. آنها به شکل‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با سیم‌ها و بست‌های مخصوصی تثبیت می‌شوند یا به وسیله روش‌های جوشکاری مقاوم‌سازی می‌شوند.

 

 

آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی یکی از عناصر اساسی در پروژه‌های ساختمانی است که به افزایش مقاومت کششی سازه‌های بتنی کمک می‌کند. در اینجا، نحوه عملکرد کلی فرآیند آرماتوربندی را بررسی می‌کنیم تا به درک بهتری از سیم آرماتوربندی و انواع آن برسیم و بفهمیم چرا این فرآیند در تمام سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

برای اینکه درک درستی از سیم آرماتور و انواع آن به دست آوریم، لازم است در مرحله اول کل فرآیند آرماتوربندی را مطالعه کنیم و دقیقا بدانیم که چرا این فرآیند در تمامی سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که بتن به دلایل سازه‌ای نمی‌تواند مقاومت لازم ساختمان‌ها و برج‌ها را به تنهایی تامین کند، شکل‌گیری آن و ایجاد شکلی خاص، کاری دشوار و نیازمند تجهیزات متفاوتی است. از طرفی بتن برای نیروهای فشاری که در هر ساختمانی ایجاد می شود گزینه مناسبی محسوب می شود اما از نظر مقابله با تنش های کششی بسیار ضعیف است. به همین دلیل، استفاده از میلگردهای تقویت کننده ساده یا آجدار به صورت عمودی و افقی در کنار هم و استفاده از جوش سرد یا سیم فرم دهی با هم ترکیب می شود تا یک اسکلت فلزی ایجاد شود تا مقاومت لازم برای این نوع بارها را به بتن بدهد. آرماتور دارای استحکام کششی بسیار بالاتری نسبت به بتن است که امکان جبران کمبودهای آن را فراهم می کند. از طرفی تاثیر آرماتورها و سایر پروفیل های فولادی در شکل گیری پروژه های بتنی بر هیچکس پوشیده نیست. بر اساس مدل های مهندسی تثبیت شده، این بخش های فلزی به دقت چیده شده و مونتاژ می شوند تا یک اسکلت قوی برای سازه های مختلف تشکیل دهند. در این فرآیند با قرار دادن دقیق میلگردهای تقویت کننده در کنار هم شبکه های فلزی پیچیده تشکیل می شود و این سازه ها با اتصال سیم یا روش های مختلف جوش تقویت و استحکام می یابند تا تنها نقش حیاتی خود را برآورده کنند، بارهای ساختمانی را به خوبی تحمل کنند.

 

سیم آرماتوربندی چیست؟

11

سیم تقویت کننده یا مفتول ریخته گری سیم فولادی است که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و شکل پذیری بالایی داشته است. به دلیل عملیات حرارتی این بخش، این مفتول علاوه بر انعطاف پذیری بالا، دارای استحکام کششی بالایی است که آن را به انتخابی برتر در هنگام تقویت تبدیل می کند. علاوه بر این، از سیم های تقویت کننده نیز برای تشکیل پایه ها و ستون های مختلف استفاده می شود. سیم آرماتوربندی از فرآورده های مفتول پخته به حساب می آید و به دلیل ظاهر تیره اش به «سیم سیاه» نیز معروف است. از آنجایی که این مقطع معمولاً در فرآیندهای تقویت و قالب گیری استفاده می شود، به آن سیم آرماتوربندی یا سیم قالب نیز می گویند.

ویژگی‌های سیم آرماتوربندی (سیم قالب بندی) چیست؟

در بخش قبلی، به دو ویژگی برجسته از انواع سیم آرماتوربندی، یعنی انعطاف بالا و مقاومت کششی مطلوب، اشاره کردیم. این ویژگی‌ها به عنوان معیارهای مهم برای تعیین کاربردهای این محصولات در نظر گرفته می‌شوند و به دلیل اهمیت بالای آنها، حائز اهمیت می‌باشند. به عنوان مثال، انعطاف‌پذیری این سیم‌ها امکان استفاده آنها در فرآیند آرماتوربندی و همچنین در فرآیند‌های نجاری را فراهم می‌کند.

از آنجایی که میلگردهای آرماتور در شرایطی با تنش‌های زیاد مواجه می‌شوند، اهمیت ویژگی مقاومت کششی در سیم‌های آرماتوربندی بیش از پیش آشکار می‌شود. اگر این سیم‌ها به اندازه کافی مقاوم نباشند، به سرعت آسیب می‌بینند و ایمنی سازه را تامین نخواهند کرد. گاهی از آلیاژهای استیل ضد زنگ برای تولید این نوع سیم‌ها استفاده می‌شود. این اقدام باعث بروز ویژگی‌های ضدزنگ در سیم آرماتور می‌شود و آن را در مقابل واکنش‌های داخل بتن نیز محافظت می‌کند

کاربرد انواع سیم مفتول

جالب است بدانید که بسیاری از افراد تفاوت‌های میان انواع سیم مفتول آرماتوربندی را به خوبی درک نمی‌کنند. با این حال، در واقعیت، این محصولات بر اساس قطر، تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند و ویژگی‌های این قطرها باعث بروز انعطاف و مقاومت کششی متفاوت در آن‌ها می‌شود؛ و در نهایت، کاربردهای مختلفی را برای آن‌ها تعیین می‌کند. از سوی دیگر، در زمان دریافت قیمت سیم مفتول آرماتوربندی، باید به این نکته توجه داشته باشید که این محصولات دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند و این موضوع به طور مستقیم وزن آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما با این‌حال، تولیدکنندگان سیم آرماتور معمولاً این محصولات را در کلاف‌هایی عرضه می‌کنند که ضخامت‌های متفاوتی دارند اما از نظر وزنی مشابه هستند و تنها طول آن‌ها متغیر است.

 

12

انواع سیم مفتول آرماتوربندی بر اساس ضخامت به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند

سیم آرماتوربندی

  • ضخامت: حدود 1.2 تا 1.5 میلیمتر
  • کاربرد: در فرایند آرماتوربندی استفاده می‌شود
  • ویژگی‌ها: وزن حدود 30 کیلوگرم در کلاف، نیاز به ابزارها و قیچی‌های مخصوص برش
  • نکته: وزن این مفتول‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنین ممکن است برای گالوانیزاسیون و تولید مفتول‌های ضد اکسید از نمونه‌های 1.2 میلی‌متری استفاده شود

سیم قالب‌بندی

  • ضخامت: 2.5 میلیمتر
  • کاربرد: در قالب‌بندی فونداسیون، ستون‌ها و تیرها به کار می‌رود.
  • ویژگی‌ها: وزن حدود 30 کیلوگرم در کلاف، مختصاتی کوتاه‌تر از سایر نمونه‌ها.
  • نکته: قیمت آن به دلیل وزن بیشتر، ممکن است بالاتر از سیم‌های آرماتوربندی باشد.

سیم نجاری

  • ضخامت: 3 میلیمتر
  • کاربرد: در فونداسیون، مش‌بندی و مستحکم‌سازی باقی قسمت‌های سازه‌های بتنی به کار می‌رود.
  • ویژگی‌ها: میلگردهای سبک با ضخامت بیشتر، وزن حدود 50 کیلوگرم در کلاف.
  • نکته: این سیم‌ها از میلگردهای سبک تشکیل شده و در کلف‌های 50 کیلوگرمی عرضه می‌شوند.

 

13

عوامل تاثیرگذار در قیمت سیم آرماتوربندی:

میزان نرمی:

اگرچه یکی از خصوصیت‌های اصلی سیم‌های آرماتوربندی نرمی آن است، اما دو نوع نرم و خیلی نرم آن تولید شده و در بازار موجود است که این مورد یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت آن‌ها است.

قیمت میلگرد:

اصلی‌ترین مواد اولیه‌ای که برای تولید و ساخت سیم آرماتوربندی نیاز است، میلگرد می‌باشد. قیمت این مواد اولیه در بازار، به صورت مستقیم در قیمت مفتول سیاه تاثیرگذار است.

نوع میلگرد:

در بازار انواع مختلف میلگرد با برندهای مختلفی که هر کدام ممکن است کشور سازنده متفاوتی داشته باشند موجود است، که این مورد نیز در تعیین قیمت سیم آرماتوربندی تاثیر دارد.

نوع سیم مفتول آرماتوربندی:

سیم‌های آرماتوربندی در دو نوع فابریک و تسمه‌ای در بازار موجودند که قیمت این دو نوع با توجه به خصوصیات و مواد اولیه‌ای که در ساخت آن‌ها به کار رفته است با هم فرق دارد.

شما می توانید جهت مشاوره و خرید انواع سیم آرماتوربندی و قالب بندی با بهترین کیفیت با شرکت صنایع مفتولی فولکا با شماره 09380388300 در ارتباط باشید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید