فویل آلومینیومی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

فویل آلومینیوم یک ورق نازک از فویل فلزی است که حدود 92-99٪ آلومینیوم را شامل می شود. ضخامت آن معمولاً بین 0.0002 تا 0.006 اینچ است. عرض و شدت آن به دلیل کاربردهای مورد انتظار بسیار متفاوت است. این ماده ای بادوام، غیر سمی و ضد روغن است که می تواند در برابر فرسایش شیمیایی مقاومت کند.

فویل آلومینیومی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

کاربردهای زیادی از فویل های آلومینیومی وجود دارد که به خوبی شناخته شده است.  چگونه مردم استفاده از فویل آلومینیومی را کشف کردند؟ چرا اینقدر محبوب است؟ آیا برای بدن انسان مضر است؟ این ها مسائلی است که قصد درایم در ادامه به آنها پاسخ دهیم.  

تاریخچه فویل آلومینیوم

در بازار، مردم نظرات متفاوتی در مورد تاریخچه کاربرد فویل آلومینیومی دارند، اما اکثر آنها از استفاده از فویل های آلومینیومی از ابتدای قرن بیستم حمایت می کنند.

منشا فویل آلومینیومی را می توان به اوایل دهه 1900 ردیابی کرد. یک قنادی برای اولین بار در سال 1913 از بسته بندی فویل آلومینیومی استفاده کرد. امروزه آب نبات ها هنوز از بسته بندی فویل آلومینیومی استفاده می کنند. در 100 سال گذشته، استفاده از فویل آلومینیومی به مقدار تقریباً بی پایان افزایش یافته است. از تزئینات درخت کریسمس گرفته تا عایق کاری فضاپیماها، از شام تلویزیون تا داروخانه – فویل آلومینیومی محصولات و زندگی ما را از بسیاری جهات بهبود بخشید.

 

تولید فویل آلومینیوم

آلومینیوم یکی از فراوان‌ترین عناصر است: پس از اکسیژن و سیلیکون، فراوان‌ترین عنصری است که در سطح زمین یافت می‌شود، با بیش از 8 درصد از پوسته زمین، تقریباً همه سنگ‌های معمولی. اما آلومینیوم به صورت فلز خالص وجود ندارد، بلکه به صورت ترکیبی از آلومینا هیدراته (مخلوط آب و آلومینا) به سیلیس، اکسید آهن و دی اکسید تیتانیوم است. چنین مقدار زیادی از مواد آلومینیومی اساس خاصی را برای ساخت و کاربرد فویل آلومینیومی ایجاد کرده است.

 

فویل آلومینیوم از نورد اسلب آلومینیومی که از آلومینیوم مذاب در یک کارخانه نورد ریخته می شود به ضخامت مورد نظر تولید می شود. برای حفظ ضخامت ثابت، یک تکنسین سنسورهای آسیاب نورد را کنترل می کند تا از درستی فشار روی دال اطمینان حاصل کند. حسگرها می‌توانند به تکنسین بفهمند که فشار خیلی زیاد است یا کافی نیست و سپس تکنسین می‌تواند غلتک‌ها را برای اعمال فشار بیشتر یا کمتر تنظیم کند. سپس کلاف شده و به کارخانه نورد سرد فرستاده می شود.

 

برای جلوگیری از شکستگی به دلیل نازکی، فویل را در دستگاه نورد سرد دو برابر کرده و به ضخامت مورد نظر نورد می کنیم. فویل آلومینیومی مانعی کامل در برابر نور، اکسیژن، رطوبت و باکتری ها می کند. به همین دلیل از فویل در بسته بندی مواد غذایی و دارویی استفاده زیادی می شود. همچنین برای ساخت بسته بندی های آسپتیک استفاده می شود که امکان نگهداری کالاهای فاسد شدنی را بدون یخچال فراهم می کند.

کاربرد متداول فویل آلومینیومی

بسته بندی

آلومینیوم در بسته بندی استفاده می شود زیرا دارای درجه انعطاف پذیری بالایی است: می تواند به راحتی به ورق تبدیل شود و تا شود، رول یا بسته بندی کند. فویل آلومینیومی می تواند به طور کامل نور و اکسیژن، بو و طعم، رطوبت و باکتری ها را مسدود کند. بنابراین به طور گسترده در بسته بندی مواد غذایی و دارو استفاده می شود، از جمله بسته بندی با عمر طولانی برای نوشیدنی ها و محصولات لبنی بدون نیاز به یخچال، می توانید آنها را نگهداری کنید. ظروف و سینی های فویل آلومینیومی برای پخت شیرینی و بسته بندی غذای آماده، تنقلات آماده و غذای حیوانات خانگی استفاده می شود.

عایق بندی

مواد آلومینیومی عایق خوبی دارند. بازتاب فویل آلومینیوم 88٪ است که به طور گسترده در عایق حرارتی، تبادل حرارت و پوشش کابل استفاده می شود.

محصول الکترونیکی

فویل آلومینیومی در خازن فضای فشرده ای را برای شارژ فراهم می کند. اگر سطح فویل درمان شود، می توان از پوشش اکسیدی به عنوان عایق استفاده کرد. خازن های فویل آلومینیومی در تجهیزات الکتریکی از جمله تلویزیون و کامپیوتر رایج هستند.

زیور آلات

  فویل آلومینیومی سنگین برای کارهای هنری، تزئینی و صنایع دستی، به ویژه فلزات درخشان. آلومینیوم فلزی، معمولاً نقره ای، می تواند با آندایز کردن به رنگ های دیگر تبدیل شود. آنودیزاسیون لایه ای از لایه اکسیدی را بر روی سطح آلومینیوم تشکیل می دهد که بسته به فرآیند مورد استفاده می تواند رنگ رنگی یا نمک فلزی را دریافت کند. به این ترتیب از آلومینیوم برای ساختن ورق طلای ارزان قیمت استفاده می شود که در واقع حاوی طلا و بسیاری از فلزات درخشان دیگر نیست. گاهی اوقات از این فویل ها برای بسته بندی منحصر به فرد استفاده می شود.

 

منبع: کارخانه تولید فویل آلومینیوم

 

دیدگاه خود را ارسال کنید