چطور یک سبد سرمایه گذاری سودده در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم؟

چطور یک سبد سرمایه گذاری سودده در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

افراد برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های مختلفی را انتخاب می‎کنند. این انتخاب ناشی از آشنایی آنان با آن بازار، شنیده‌ها و تحلیل‌های آنها، میزان ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی آنها و موارد دیگری از این دست است. هر بازار سرمایه گذاری ریسک‌های خاص خود را نیز دارد. به همین دلیل برای کاهش یا رفع ریسک سرمایه گذاری، سرمایه گذاران بهتر است سبد سرمایه گذاری متنوع تشکیل دهند؛ یا به قول معروف همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهند. داشتن انواع سبدهای سرمایه گذاری یا به عبارتی تشکیل سبد سرمایه گذاری متنوع باعث می شود که ریسک سرمایه گذاری در میان گزینه‌های مختلف تقسیم شود.

در نتیجه هنگام افت یک بازار خاص، ضرری که متوجه سرمایه گذار می شود، کمتر است. از سوی دیگر اگر بازاری رشد داشته باشد، با توجه به این که بخشی از سرمایه فرد در آن بازار است، سود کمتری نسبت به تک گزینه بودن عاید وی می‌‌شود. در ادامه به بررسی این موضوع که چطور یک سبد سرمایه گذاری سودده در سال 1403 داشته باشیم، می‌پردازیم.

بازارهای مالی مختلف برای سرمایه گذاری کدام است؟

برای داشتن سبد سرمایه گذاری سودده در سال 1403، اولین قدم شناخت بازارهای مختلف سرمایه گذاری است. بازار مسکن، خودرو، طلا، ارز، بازار سرمایه و بانک از جمله دارایی‌های رسمی هستند که برای سرمایه‌گذاران آشنا به حساب می‌آیند. هر کدام از این بازارها دارای ویژگی‌های سرمایه گذاری خاص خود است و مزایا و معایبی دارد.

بازار خودرو و مسکن

بازار خودرو و مسکن از جمله بازارهایی هستند که برای شروع سرمایه گذاری در آن‌ها به سرمایه اولیه بالاتری نسبت به سایر بازارها نیاز است. از سوی دیگر چنین دارایی‌هایی دارای استهلاک سالانه هستند. با این حال، این دو بازار تقاضای مصرفی هم دارند و علاوه بر رشد قیمت می‌توانند مطلوبیت شخصی برای افراد داشته باشند. البته استهلاک آنها گزینه مهمی است تا چندان نشود به عنوان سرمایه‌گذاری روی آنها حساب کرد.

طلا و ارز

بازار طلا و ارز، بدون ریسک نیستند و ممکن است در بازه‌ای از زمان افت کنند، با این حال در یک بازه زمانی طولانی، بازدهی بالایی داشته‌اند. این دو بازار به اخبار اقتصادی و سیاسی سریعا واکنش نشان می‌دهند و ممکن است در طی یک هفته یا یک ماه نوسانات قیمتی بالایی را تجربه کنند. رشد قیمت طلا بالاتر از نرخ تورم بوده و در بلندمدت توانسته است سرمایه گذاران خود را راضی نگه دارد.

بانک

بازار دیگری که وجود دارد، سپرده گذاری در بانک است. بانک‌ها به سپرده‌های ویژه یک ساله سود 20.5 درصدی پرداخت می‌کنند. این سرمایه گذاری جزو گزینه‌های بسیار کم‌ریسک محسوب می‌شود و به دلیل پرداختی ماهانه خود بین اقشاری از مردم محبوبیت دارد. این گونه سرمایه گذاری مناسب افرادی است که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند و تمایلی به پذیرش نوسانات کوتاه مدت سایر بازارهای سرمایه گذاری نیستند. البته برای افراد ریسک‌گریز گزینه بهتری نسبت به بانک هم وجود دارد.

بورس و اوراق بهادار

بازار سرمایه در بلندمدت نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری سوددهی بیشتری داشته است. این بازار دارای تنوع بالایی است. اگر فردی بخواهد در بازار طلا، خودرو و مسکن نیز سرمایه گذاری کند، می‌تواند وارد این بازار نیز شود و به آسانی سبد سرمایه گذاری تشکیل دهد.

صندوق‌های سرمایه گذاری

علاوه بر گزینه‌های بالا می‌توان در تشکیل سبد سرمایه‌گذاری مناسب از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز استفاده کرد. صندوق‌های سرمایه گذاری یک ابزار مالی سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس هستند و دامنه متنوعی از طلا گرفته تا سهام و درآمد ثابت دارند.

افرادی که تمایل دارند در بازار طلا سرمایه گذاری کنند، می‌توانند در صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا شروع به فعالیت کنند. این صندوق‌ها دارای مزایایی هستند که سرمایه گذاری در آن‌ها را جذاب‌تر از سرمایه گذاری در طلای فیزیکی می‌کند. از جمله اینکه با سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا، فرد هزینه‌هایی همچون اجرت ساخت و سود فروشنده را پرداخت نمی‌کند. از سوی دیگر این صندوق‌ها دارای امنیت فیزیکی هستند و قابل سرقت کردن نیستند.

صندوق‌های های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت نیز می‌توانند جایگزین مناسبی برای سرمایه گذاری در بانک باشند. صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت نرخ شکست ندارند. صندوق‌های بخشی و صندوق تضمین اصل سرمایه نیز از دیگر صندوق‌های موجود در بازار سرمایه هستند.

برای اینکه بتوانیم سبد سرمایه گذاری سودده داشته باشیم، بهتر است با توجه به میزان ریسک گریزی خود در انواع صندوق‌های سرمایه گذاری وارد شویم و درصد مشخصی از سرمایه را در صندوق‌های متنوع سرمایه گذاری کنیم.

به عنوان مثال اگر فردی ریسک‌پذیر هستید، می‌توانید بخش بزرگی از سرمایه خود را در صندوق‌های طلا و سهامی قرار دهید و بخش کوچکی از سرمایه را در صندوق درآمد ثابت بگذارید.

اگر فردی ریسک گریز هستید نیز می‌توانید بخش زیادی از سرمایه خود را در صندوق درآمد ثابت وارد کنید و بخش کوچکی را در صندوق‌های سهامی و صندوق‌های طلا قرار دهید.

جمع بندی

در سرمایه‌گذاری در بازارها باید به اهمیت متنوع‌سازی و تشکیل سبد توجه ویژه‌ای داشت. هر فردی بر اساس شخصیت سرمایه گذاری که دارد می‌تواند سبد سرمایه گذاری متفاوتی تشکیل دهد. این کار باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری افراد می‌شود.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید