قیمت بنزین|گرانی بنزین|یارانه بنزین

فوری: قیمت بنزین در حال انفجار

بنابر گزارش یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس، امروز پیشنهادی درخصوص افزایش 10 درصدی قیمت بنزین در مجلس مطرح شد که مجلس قبول نکرد.

 فوری: قیمت بنزین در حال انفجار
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت بنزین در سال 98 با گرانی غیرقابل باوری مواجه شد. قیمت بنزین به دلیل کاهش قاچاق سوخت افزایشی شد. قیمت بنزین پس از افزایش باعث شد تا دولتمردان یارانه انرژی را پرداخت کنند. قیمت بنزین با گرانی هیچ نقشی در کاهش آلودگی هوا نداشت. قیمت بنزین در سال جاری هم افزایش خواهد داشت.

بنزین گران می شود؟

میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد امروز یکی پیشنهاد داد که نرخ بنزین ده درصد افزایش یابد ولی مجلس قبول نکرد.

این نماینده مجلس گفت: امروز یکی پیشنهاد داد که ده درصد افزایش دهند و مجلس قبول نکرد. در خصوص کل بودجه، رویکرد این است که حجم نقدینگی را افزایش ندهند. اوراق مشارکت محدود شده و تصمیم ها به سمتی برود که افزایش بی‌رویه پیدا نکند، برای بانک ها مخصوصاً بانک مرکزی محدودیت ایجاد کرده تا حجم نقدینگی افزایش نیابد که ریشه اصلی تورم هم اینجاست.

عضو کمیسیون تلفیق همچنین در برنامه تلویزیونی دستخط گفت: یکی از موضوعات چالشی که در تلفیق رای آورد، واردات خودرو است. واردات خودروی سواری ۵۰ هزار تا در سال ۱۴۰۱ و علاوه بر آن خودروی تجاری و ماشین‌آلات سنگین، راهداری و معادن نیز تصویب شده است. اینجا هم یک اختلاف بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد. نسبت به مصوبه قبلی بوده و هنوز مراحل آخر را طی می کند ولی ما معتقدیم شرایط جامعه به مرحله ای رسیده که واردات خودرو باید آزاد شود، مخصوصاً با انتقاداتی که حضرت آقا نسبت به صنعت خودرو داشتند، خودرو با این شرایط که در واردات بسته باشد، تکان نخورد و نتوانست وضعیت خودش را بهبود ببخشد و مردم نیز ناراضی هستند و قیمت ها هم مناسب نیست، اگر واردات خودرو آزاد شود، بنا داریم با اعضای محترم تشخیص مصلحت، چون شورای نگهبان مخالف نیست و نظر مجمع تشخیص مصلحت با توجه به سیاست های کلی منطبق نیست و الان ۵-۴ سالی است که بحث ارز و محدودیت های ارزی بوده و هیچ قانونی هم این را منع نکرده است. دولت با توجه به محدودیت های ارزی واردات خودرو را ممنوع کرد.

با وجود وعده های مقامات انگلیس و آماده باش ارتش این کشور برای حل بحران سوخت، به گفته انجمن صنعت خرده فروشان بنزین PRA، از روز چهارشنبه هیچ بهبودی در عرضه بنزین در جایگاه های سوخت مستقل مشاهده نشده است.

این انجمن که نمایندگی جایگاه های سوخت مستقل را برعهده دارد، همچنین اعلام کرد که بیش از یک چهارم (۲۷ درصد) از اعضای آن هنوز روز پنجشنبه سوختی برای عرضه ندارند.

بر اساس این گزارش، اگرچه این رقم از ۳۷ درصد اعلام شده در روز سه شنبه بهتر بوده اما تقاضا همچنان بالاتر از حد معمول است.

انجمن صنعت خرده فروشان بنزین که تقریباً ۵۵۰۰ از ۸۳۰۰ جایگاه سوخت انگلستان را نمایندگی می کند، همچنین اعلام کرد که آمار روز پنجشنبه بر اساس پاسخ ۱۵۰۰ جایگاه سوخت است.

برایان مدرسون، رئیس این انجمن گفت: تلاش برای آرام کردن این امر در حال حاضر یک مأموریت بزرگ است.

وی گفت: به نظر می رسد افزایش تقاضا همچنان ادامه دارد. هیچ گونه کاهش فشار از سمت رانندگانی که مایل به سوخت گیری در هر زمان و هر مکان هستند، صورت نگرفته است.

بحران سوخت در انگلیس باعث ایجاد صف های طولانی در پمپ بنزین ها شده است و مشتریان را مجبور می کند تا در جستجوی منابع، به چندین جایگاه مراجعه کنند.

بر اساس ادعای دولت انگلیس و مقامات صنعت سوخت این کشور، بنزین کافی در پالایشگاه های انگلستان وجود دارد اما کمبود راننده مخصوص ماشین های حمل سوخت این بحران را ایجاد کرده است.

این گزارش همچنین حاکی است که قیمت سوخت در بریتانیا با افزایش روبرو شده و این روند ادامه خواهد داشت.

مدرسون اعلام کرد که صبح روز پنجشنبه به دولت نامه ای نوشته است تا به آنها هشدار دهد که قیمت بنزین و گازوئیل در پمپ بنزین ها پس از افزایش قیمت نفت خام برنت احتمالاً افزایش می یابد. وی تأکید کرد که کاهش ارزش پوند در برابر دلار باعث افزایش قیمت برای مشتریان بریتانیایی می شود.

وی گفت: این دو (عامل) در حال حاضر بر قیمت عمده فروشی تأثیر گذاشته اند، که در سه شب گذشته تقریباً ۳ پنی در لیتر افزایش قیمت صورت گرفته است.

معاون وزیر دارایی انگلیس نیز اعلام کرد که دولت هنوز از ظرفیت ارتش استفاده نکرده است ولی این نهاد نظامی همچنان در حالت آماده باش به سرمی‌برد.

دیدگاه خود را ارسال کنید