ایا کاهش شاخص بورس تاثیر عکس بر روی قیمت میلگرد و تیرآهن دارد

ایا کاهش شاخص بورس تاثیر عکس بر روی قیمت میلگرد و تیرآهن دارد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

محصولات فولادی همچون تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و... از جمله پرمصرف‌ ترین مواد فلزی در پروژه‌های ساختمانی و کار‌های عمرانی می‌باشند که هر کدام از این محصولات فولادی ویژگی و کاربرد‌های مخصوص بخود را شامل می‌شوند و به دلیل اهمیتی که دارند باید در بهترین کیفیت ساخته شوند. تیرآهن و میلگرد دو محصول مهم فولادی در صنعت ساختمان‌ سازی در انواع، اشکال و استاندارد‌های مختلف است. ایران با دارا بودن منابع طبیعی فراوان، از جمله تولیدکنندگان این محصولات بصورت مرغوب و بامقاومت بالا است و قیمت آن‌ها در بازار متأثر از عوامل مختلفی همچون ضخامت، وزن، ابعاد، نوسانات بازار، جنس، میزان عرضه و تقاضا، سیاست کشور‌ها و... است. همچنین این محصولات بدلیل تغییرات ناگهانی قیمت ارز به‌روز می‌باشند و پیش‌بینی قیمت آن‌ها نیاز به تحلیل تکنیکال الگو‌های روند تغییرات قیمت، تحلیل روانشناسی بازار، بودجه اختصاص یافته دولت در بخش عمرانی، روند دلار نیمایی و آزاد و... دارد. حال می‌خواهیم بدانیم کاهش شاخص بورس چه تأثیری بر روی افزایش یا کاهش قیمت این محصولات می‌گذارد.

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن

فعالان بازار و کسانی که سرمایه‌های خود را وارد بازار می‌کنند همیشه بدنبال حفظ سرمایه و افزایش آن هستند و یکی از جا‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند بازار بورس است که میزان ریسک کمتری در مقایسه با بسیاری از کسب و کار‌ها دارد؛ اما این موضوع به شناخت فرد از بازار بر می‌گردد و انتخاب سهامی که از روی ناآگاهی باشد احتمال هدر رفت سرمایه فرد را بالا می‌برد. بورس کالا یکی از انواع این بازار است که در آن معمولاً مواد اولیه و خام، خرید و فروش می‌شود و شرکت‌های بزرگ فولادی و تولیدکنندگان تیرآهن، میلگرد و... این فرصت را برای سرمایه‌گذاران بوجود آورده‌اند که در فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها شریک شده و از آنجایی که ورود و خروج در این بازار آزاد است می‌توانند هر زمان که فرصت را مناسب دانستند سهمی را خریداری یا بفروش برسانند. شاخص بورس که نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت‌ها و سود سهام شرکت‌هاست همیشه مورد توجه فعالان این بازار بوده زیرا بیان‌کننده میزان بازدهی سهام است.

همچنین بازار بورس ایران تحت تأثیر عواملی از جمله درآمد‌های ارزی کشور، نرخ رشد اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، میزان صادران و واردات و... است و افت شاخص بورس منجر به قرار گرفتن سهامداران در صف فروش و خروج از بازار می‌شود. در حالیکه اگر سرمایه‌داران سهام باارزش و تأثیرگذار در بازار را خریداری کرده باشند نباید تابع جو روانی بازار باشند زیرا خروج از سهام بزرگ از جمله خروج از صنایع فولادی‌ تأثیرات منفی زیادی روی شاخص کل می‌گذارد و باعث منفی شدن کل بازار و به هم خوردن توازن می‌شود. عرضه مواد فلزی همچون تیرآهن و میلگرد که از جمله کالا‌های مهم در بازار بورس هستند و با توجه به اجرای پروژه‌های مختلف و بازار خوب محصولات فلزی و افزایش تقاضا، بنظر می‌رسد ادامه روند خرید مواد خام و محصولات فولادی از جمله تیرآهن باعث واقعی شدن قیمت‌ها و تنظیم بازار شود.

قیمت میلگرد چگونه محاسبه می‌شود؟

2

به نقل از سایت آهن البرز: قیمت میلگرد همانند قیمت تیرآهن دارای نوسان قیمتی است و عوامل زیادی بر تعیین قیمت آن اثر می‌گذارد؛ همینطور قیمت این محصول مانند تیرآهن بصورت روزانه محاسبه می‌گردد اما از جمله مواردی که می‌تواند بر قیمت‌ها اثر بگذارد می‌توان به قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و مواد دیگر، نوسانات و تغییرات نرخ ارز، هزینه حمل و نقل، تفاوت در استاندارد‌های تولید میلگرد، وزن فولاد بکار رفته، شاخص بورس و موارد دیگر اشاره کرد. حال یکی از عواملی که همه اقتصاددانان و فعالان بازار سرمایه بر آن توافق دارند میزان اثرگذاری عرضه و تقاضای محصولات فولادی همچون میلگرد و تیرآهن در افزایش یا کاهش قیمت‌هاست. زمانی که میزان تقاضای این محصولات بیشتر از عرضه آن‌ها باشد قیمت‌ها افزایش و زمانی که عکس این قضیه باشد قیمت‌ها کاهش می‌یاید؛ بنابراین پیش‌بینی میزان تقاضا و عرضه محصولات نیز می‌تواند در این قیمت‌گذاری مؤثر باشد. از این‌رو توصیه می‌شود که به این موارد توجه کنید.

همچنین ایران از جمله صادرکنندگان محصولات فولادی است که با قیمت دلار آن‌ها را عرضه می‌کند. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت دلار می‌تواند بر قیمت این محصول تأثیر بگذارد و همینطور هزینه حمل و نقل که وابسته به قیمت نفت و انرژی است ارتباط مستقیمی بر تعیین قیمت‌ها دارد. از طرفی اگر صنایع وابسته مانند خودروسازی بخواهد میزان تقاضای محصولات فولادی خود را افزایش دهد مسلماً میزان تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده و این موجب افزایش قیمت در بازار خواهد شد اما فعالیت ضعیف واحد‌های مربوط به صنایع فولادی بدلایل مختلفی همچون تورم می‌تواند به این صنعت آسیب وارد کند و سیاست‌های حاکم در کشور که باعث کاهش ارزش پول ملی شده باعث می‌شود تا متقاضیان قیمت بیشتری را برای خرید میلگرد، تیرآهن و دیگر آهن‌ آلات بپردازند و تولیدکنندگان با مشکلاتی از قبیل تولید و عرضه کمتر روبه‌رو شوند زیرا هزینه‌های بالا موجب عدم سودآوری برای تولیدکنندگان خواهد شد.

عوامل گفته شده از جمله مهمترین دلایل افزایش یا کاهش تیرآهن، میلگرد و... در بازار است؛ بنابراین برای رسیدن به چنین آگاهی خریداران باید از اطلاعات روز بهره‌مند شوند و به شناخت بهتری دست پیدا کنند. همچنین می‌توانند از طریق کارشناسان و نیرو‌های متخصص یا مطالب علمی و به‌روز سایت‌های فروش یا تولیدکنندگان محصولات فولادی اطلاعات درست‌تری از قیمت‌ها و نحوه تعیین قیمت داشته باشند.

آهن البرز مرجع خرید محصولات فولادی

3

امروزه خرید میلگرد و استعلام قیمت تیرآهن هم به روش حضوری و هم روش اینترنتی صورت می‌گیرد که بنظر می‌رسد روش آنلاین توانسته طرفداران بیشتری را جلب نماید. زیرا در سایت‌های فروش اینگونه محصولات امکان دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به قیمت‌ها و همینطور مقالات کاربردی وجود دارد و همینطور هیچگونه محدودیت زمانی یا مکانی برای سفارش دادن وجود ندارد. فروشگاه آهن البرز با اتکا به نیرو‌های انسانی متخصص و خلاق و با در نظر گرفتن نیاز کشور در زمینه تأمین محصولات فولادی مانند لوله، ورق، تیرآهن، میلگرد و... یکی از معتبرترین و شناخته‌ترین مراکز خرید می‌باشد که از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز نمود و برای رفاه حال مشتریان امکان خرید آنلاین از سال ۱۳۹۵فراهم کرد و در حال حاضر به هر دو روش محصولات خود را به خریداران با قیمت‌های مناسب عرضه می‌نماید. این مرکز دارای نماد اعتماد الکترونیک و دارنده مجوز کیفیت iso ۹۰۰۱- iso ۱۰۰۴ نیز می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید به سایت https://www.ahanalborz.com مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را ارسال کنید