مخزن استیل یا فایبرگلاس

مخزن استیل یا فایبرگلاس
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

چکیده : در این مقاله ما به مقایسه مخازن استیل و فایبرگلاس بدلیل رقابت شدید آنها در ذخیره سازی مواد خوراکی و سیالات شیمیایی می پردازیم. با ما همراه باشید...

 

سالیان طولانی است که استفاده از مخزن استیل و مخازن فایبرگلاس در صنعت رواج دارد و از اهمیت آنها کاسته نشده است. امروزه با ارائه طیف وسیعی از مخزن­ها، صنایع انتخابهای زیادی برای نگهداری و ذخیره سازی محصولات و مایعات اولیه خود دارند. به علت تولید روز افزون ماده های اولیه،  مخزن های متفاوتی تولید و عرضه می شود.  استیل، فایبر گلاس، پلی اتیلن و.... با فواید و مشخصات منحصر به فرد ماده­های اولیه ای هستند که در صنعت مخزن سازی مورد توجه قرار گرفته است.

مخزن استیل چیست؟

بدون شک یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین مواد در جهان، استیل می­باشد. از آن در ساخت و ساز خودروها، تجهیزات پزشکی، مخزن استیل و.. استفاده می­شود. استیل‌ها گریدهای مختلفی دارند و از مشخصات یکسانی برخوردار نمی­باشند. استیل 304، 316 از مهمترین فولادهایی است که در صنعت کشور مورد استفاده قرار می گیرد و مهمترین تفاوت میان آنها، این است که در ترکیب شیمیایی گرید 316 عنصر مولیبدن به مقدار 2 تا 3 درصد وجود دارد. درحالی که در انواع دیگر استیل این عنصر وجود ندارد. همین امر سبب تفاوت کاربریهای آنها شده است.

در واقع مولیبدن موجب می­شود تا مقاومت به خوردگی، شکاف، ترک در محیط­های کاری نظیر محیط­های اسیدی بیشتر باشد. با این حال محصولات ساخته شده از این ماده به ویژه مخازن استیل دارای ویژگی‌هایی مانند: عمر طولانی، شکیل و زیبا بودن، قابلیت شستشوی سریع و آسان، شکل­دهی به نما، انعطاف پذیری و تناسب با هر نیاز، مقاومت بالا در برابر تغییرات جوی، امکان استفاده در مکان­هایی با رطوبت بالا می­باشند.

مخزن­های تولید شده با این مواد اولیه در بازار مخزن استیل نامگذاری شده است. مخزن استیل قدرت و توانایی بالایی برای ذخیره سازی مایعات و نیازهای شما فرآهم می­نماید که در صنعت جایگاه مهمی دارند. این محصول در سه نوع متفاوت، تکجداره، دوجداره، سه جداره و در تنوعی از شکل ظاهری به صورت افقی، عمودی، مکعبی، مخروطی، هرمی تولید و طراحی می­گردد.

کاربردهای مخزن استیل

همانگونه که به مزایا و خواص این ماده اولیه و ساخت محصولات مقاوم اشاره شد، در صنایع مختلف جهت ذخیره سازی و نگهداری مایعات و مواد شیمیایی، اسیدها، آب شرب، حمل و نقل مواد اولیه مختلف کاربرد دارد.  به طور مثال یکی از صنایعی که از مخزن استیل استفاده میکنند، صنایع غذایی است که وظیفه آنها حمل و نقل و نگهداری مواد اولیه تولیدی است و به علت ویژگی­های بهداشتی، محصولی مورد اعتماد می­باشد.

همچنین مخازن استیل به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، تمیز کردن آسان و سهولت نصب به طور گسترده در صنعت داروسازی کاربرد دارند. همانطور که گفته شد بارزترین ویژگی مخزن استیل، مقاومت در برابر خوردگی است که باعث می­شود این محصول مقاوم و بادوام برای نگهداری اسیدها ایده آل باشد.

در کارخانه­های تولید محصولات لبنی به علت حفظ کیفیت و ماندگاری آنها از جمله شیر و... از این مخازن استفاده می­شود. همچنین با ذخیره سازی آب شرب با کیفیت بالا و حفظ طعم، رنگ آن در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می­گردد. امروزه آنها مورد محبوبیت خاصی از سوی تولیدکنندگان قرار گرفته است که براساس اهداف و کاربرد خود نوع مناسب آن را گزینش میکنند.

به عنوان مثال از مخزن استیل دوجداره جهت ثابت نگه داشتن دما برای محتویات درون آن استفاده می­شود و برای ایزولاسیون فرآیندهای حرارتی مخزن استیل سه جداره مورد استفاده قرار می­گیرد. یکی دیگر از جنبه‌های کاربرد مخازن استیل، استفاده برای ترکیب و مخلوط کردن چندین ماده است.

مزایای مخزن استیل

گسترش مخازن استیل با مزایا و ویژگیهای ویژه رابطه مستقیمی دارد. فوایدی از جمله: مقاومت، پایداری، حفظ محیط زیست و... برجسته ترین مشخصات آنها است که در ادامه بیشتر به مزایای مخازن استیل اشاره شده است.

استفاده از مخازن استیل در مصارف بهداشتی

این مخزن­ها بهداشتی هستند و این مزیت آنها را برای مصارفی نظیر ذخیره سازی آب آشامیدنی مناسب کرده است. در واقع اثر این ماده بر طعم و بو، رنگ و.. آب آشامیدنی اندک است و از آن در برابر عوامل آلودگی و محیط خارجی محافظت می­کند.

استفاده از مخزن استیل بدلیل مقاومت در برابر خوردگی

مخازن استیل بادوام هستند و درصد خوردگی و ترک برخلاف مخزن­های بتنی و چدنی و.... اندک است. با این وجود تاثیر منفی مایعات شیمیایی بر روی این محصولات کم می­باشد.

استفاده از مخزن استیل بدلیل دوام و طول عمر

با توجه به این امر که مخازن استیل در برابر شکاف، ترک، پوسیدگی، خوردگی بر اثر مواد شیمیایی مقاوم هستند دارای طول عمر بیشتر نیز می­باشند. استفاده از کروم در ساخت مخزن استیل باعث می­شود مخزن را در طیف وسیعی از دما و فشار حفظ کند و در برابر گرما و تشعشعات مضر مقاوم است.

بدیهی است که کیفیت و ایمنی در صنایع، مهمترین خواسته شما است و آنها در تامین و برآورد خواسته شما فوق العاده هستند.

مخزن فایبرگلاس چیست؟

5

علاوه بر مخزن استیل و ماده اولیه آن، ماده دیگری به نام فایبرگلاس در تولید و ساخت مخزن­ها استفاده می شود. به کارگیری مخازن فایبرگلاس با توجه به ماهیت و ساختار آن گسترش یافته است. این نوع از مخزن­ها با مقاومت بالا در برابر خوردگی مشابه استیل و بر خلاف بتن و آهن است. به همین علت مصرف این ماده در سراسر جهان اهمیت بالایی پیدا کرده است.

مخازن فایبرگلاس ویژگی­ها و امکاناتی را ارائه می­دهند که مواد اولیه ای چون: بتن، آهن، فلز و... نمی­توانند ارائه دهند. با طرح و سبک­های افقی، عمودی، مکعبی و.. موجود هستند و می­توان آنها را به صورت دفنی و سطحی نصب و اجرا کرد، همچنین با ارائه طیف وسیعی از ابعاد و ظرفیت­ها طراحی می­شوند.

کاربردهای مخزن فایبرگلاس

ذخیره سازی در مقایس بزرگ و به منظور در دسترس بودن مواد اولیه برای مراحل و فرآیندهای تولید در صنایع، به کارگیری از آنها بسیار مهم و ضروری تلقی می­شود. مخزن فایبرگلاس تولید شده با ماده ای بنام رزین و پلی استر به گزینه ای با کیفیت و دوام عالی برای ذخیره سازی تبدیل شده است.

بهره گیری از مخزن فایبرگلاس تضمین می­کند که محتویات و مایعات درون آن در معرض هیچ عامل تخریب یا آلوده کننده ای قرار نمی­گیرند، واکنشی با بدنه و سطح مخزن صورت نمی­گیرد و حتی در فضاهای باز در مقابل اشعه­های خورشید، بارش باران، حوادث طبیعی از جمله: زلزله، سیل، رانش زمین و... مقاومت دارد. این مخازن استاندارد و نیاز کمی به نگهداری دارند. مخزن فایبرگلاس از گذشته تا به امروز ارتقاء یافته اند و برای هر کاربردی مناسب می­باشند.

مخازن فایبرگلاس برای اهداف متعددی طراحی شده اند که ذخیره نمودن اسیدها، قلیایی، مایعات شیمیایی گوناگون از کاربردهای آنها است. از چنین محصولاتی با توجه به دوام مکانیکی انتظار می رود تا 70 سال دوام و مقاومت داشته باشند. از کشاورزی گرفته تا صنایع تجاری استفاده از این محصولات توسعه یافته است. طراحی خاص دوام و استحکام آنها را تا حد زیادی افزایش داده است. خواه مواد اسیدی، بازها، آب شرب و... در آنها ذخیره می­شود و شرایط قابل اطمینان را به ارمغان می­آورد.

مزایای مخزن فایبرگلاس

مخازن ذخیره سازی که با این ماده ساخته می­شوند دارای مزایای بزرگی مانند مواردی هستند که در زیر توضیح داده شده است.

  1. در برابر ضربه و کشش بسیار مقاوم هستند.
  2. بر خلاف سایر مواد، فایبرگلاس هیچ عنصری ندارد که بتواند سیال ذخیره شده در مخازن را اکسید و آلوده کند.
  3. مخازن فایبرگلاس بسیار بهداشتی هستند و اطمینان می دهند که آب ذخیره شده در آن تمیز و قابل مصرف است.
  4. مخزن فایبر گلاس این مزیت بزرگ را دارد که اجازه نمی­دهد لجن، جلبک در آن ایجاد شود.
  5. این مخازن از آن لحاظ خوب هستند که از عبور نور پیشگیری می کند، که باعث می­شود باکتری­ها و میکروارگانیسم­ها نتوانند آب را آلوده کنند و تکثیر شوند، با این حال، می­توانید به راحتی آب شرب را درون آنها با خیال آسوده ذخیره نماید.
  6. مخزن فایبر گلاس در برابر تغییرات ناگهانی دما مقاوم است، بنابراین می‌تواند در مکان‌های گرم و همچنین در مکان‌های سرد قرار داشته باشد بدون اینکه تأثیری در کارایی و طول عمر آن‌ها داشته باشد.
  7. یکی دیگر از جنبه های مثبت این محصولات تطابق یافتن با فضا و موقعیت، مکان مورد استفاده است که با نیاز مشتری متناسب است.
  8. نصب مخزن فایبرگلاس آسان است.
  9. آنها این مزیت را دارند که به راحتی قابل تعمیر است.

همچنین دارای جنبه های مثبت دیگری نیز می­باشد که از جمله آنها می توان به مقاومت و عایق عالی، جاذب ارتعاش و عدم آسیب به محیط زیست اشاره کرد. این مزایا موجب شده است تا محصولی مفید تر از سایر مخزن های بتنی، آهنی و.. باشد.

مخزن استیل یا فایبرگلاس؟

 

6

با خرید مخازن فایبرگلاس یا استیل از گروه صنعتی پایپ ایران، محصولات با کیفیت، با دوام و قابل اطمینان را دریافت خواهید کرد. انتخاب درست و بی عیب نوع مخزن شما، فرآیند ذخیره سازی و نگهداری مایعات مختلف را آسان و بی دردسر و هزینه‌های شما را بهینه خواهد کرد.

با توجه به دو نوع مخازن ذکر شده، می­توانید در پروژه خود برای عملیات ذخیره سازی از هر یک از انواع مخزن استیل و مخزن فایبرگلاس استفاده نماید. به طور کلی برای گزینش مخزن فایبرگلاس و استیل، پارامترهای معینی وجود دارد و فرق نمی­کند شما یک مخزن از جنس استیل را تهیه کنید یا فایبرگلاس، می­توان گفت فاکتورهای موثر در انتخاب آنها مشابه یکدیگر می­باشد. با این حال انتخاب آنها به چه فاکتورهایی بستگی دارد در ادامه گفته شده است.

برای هر دوی آنها انتخاب صحیح ابعاد و ظرفیت بسیار مهم است. به نحوی که اگر در انتخاب ابعاد مخازن استیل یا فایبرگلاس اشتباهی رخ دهد، فرآیند و عملیات ذخیره سازی دچار عیب و دشوار می­شود. بنابراین برای رفع این عیب و معظل، با بررسی و هوشیاری از نیاز خود، ظرفیت و وزن مناسب آن را تنظیم و تامین کنید.

این محصولات براساس استانداردها و مقرارت ملی و بین المللی تولید و طراحی می­شوند. با این حال حتما از استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل کنید و راجع به کیفیت و ماندگاری آن پرس و جو نماید.

علاوه بر ظرفیت و ابعاد، سعی نماید نوع و شکل ظاهری مخزن را با نیاز و پروژه خود انطباق دهید، همچنین برای انتخاب نوع آن به موقعیت نصب یا شیوه نصب دقت فرمایید.

در نهایت گارآنتی و ضمانت نامه این فرصت را به شما می­دهد، در صورت بروز اتفاقات احتمالی که منجر به خرابی و آسیب آنها می­شود، با کم ترین هزینه مخزن استیل یا فیبرگلاس خود را ترمیم نماید.

چرایی استفاده از مخازن فایبرگلاس و استیل در صنعت

در هر صنعت و کارخانه، مواد شیمیایی و اولیه ای برای تولید محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و.. استفاده می شود. همچنین در منازل و ساختمان­های مسکونی، تجاری، مناطق روستایی برای نگهداری آب آشامیدنی از مخازن استفاده می­شود. تولید آنها بر هدف نگهداری و ذخیره سازی مایعات و مواد مختلف استوار است. برای تحقق این هدف کیفیت و سازگاری، قدرت و دوام، توانایی تحمل فشارها و آسیب­ها و.... اهمیت دارد و به همین علت به کار گیری از مواد اولیه سنتی و ضعیف در تولید آنها کاهش یافته است.

فایبرگلاس و استیل با مشخصات، مراحل و پردازش تولید، دو ماده متفاوت و پر مصرف، مقاوم هستند. به طور کلی فایبرگلاس جزء ماده­های پلاستیکی محسوب می شود و استیل نوعی از آلیاژ می باشد که در طراحی و تولید مخازن مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به خصوصیات و زمینه­های مصارف، مزایا آنها پرداخته شده است.

دلایل تولید مخازن با استیل و فایبرگلاس

در دهه هشتاد و نود قرن نوزدهم اولین تلاش­ها برای تولید فولادهای آلیاژی که در مقابل خوردگی از خود مقاومت نشان دهند آغاز شد. فولادهایی که کروم در آنها بود مقاومت مناسبی در برابر آب و هوای مرطوب و محیط های خورنده از خود نشان می­دهند و این موضوع سرآغاز توسعه دانش تولید استیل و دانش خوردگی شد و در جهان تولید آن سالیانه حدود 51 میلیون تن می باشد.

فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که از دهه 1950 در تولید محصولات مورد استفاده قرار گرفت و به علت سبک و قوی بودن، انعطاف پذیری یک ماده عالی است، به طوری که در دنیای امروز به یک محصول فراگیر تبدیل شده است و سالانه میلیون ها تن از آن تولید و در جهان مورد استقبال قرار می گیرد.

روند و پردازش تولید این ماده­ها با گذشت زمان، نوآوری و تکنولوژی، کمی تغیر کرده است و می­توان گفت با کیفیت بالا ساخته می­شوند.

 

برچسب ها : مخزن استیل,مخزن فایبرگلاس

 

دیدگاه خود را ارسال کنید