یارانه|یارانه معیشتی| فوری: خبر مهم برای جاماندگان یارانه| واریز یارانه برای جاماندگان

فوری: خبر مهم برای جاماندگان یارانه| زمان برداشت یارانه جاماندگان اعلام شد

چهار میلیون نفری که در فهرست دریافت‌کنندگان یارانه جدید قرار گرفته‌اند از معترضانی هستند که اعترضاشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شد. این افراد همچنان حق برداشت از حساب یارانه خود را ندارند.

فوری: خبر مهم برای جاماندگان یارانه| زمان برداشت یارانه جاماندگان اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

نخستین بار در آذر ماه ۱۳۸۹ بود که دولت دهم طرح تازه‌ای را در تاریخ اقتصادی ایران به اجرا درآورد طرح هدفمندی یارانه‌ها با هدف حذف قدم به قدم یارانه از حامل‌های سوختی، هزینه‌ی آب و برق و مواد غذایی به میدان آمد و کار خود را آغاز کرد تا بخشی از یارانه‌های پنهان به مردم پرداخت می‌شود. یارانه برخی از افراد یکباره قطع شد. خبر مهم برای جاماندگان یارانه را بخوانید.

یارانه

خبر مهم برای جاماندگان یارانه

یارانه جدید نوع دیگری از یارانه های پرداختی دولت است که طبق لایحه و بودجه ای که دولت تعیین می کند به مردم پرداخت می شود. همانند یارانه های دیگر، یارانه جدید نیز شامل تمامی افراد نمی شود و مشمولان یارانه جدید نیز توسط دولت تعیین می گردد. یارانه جدید در هر دوره برای کالای خاصی پرداخت می شود. و اینبار یارانه جدید نان یکی از واریزی هایی است که دولت تصمیم دارد آن را برای جبران گرانی های اخیر به مردم پرداخت کند. جزئیات تازه ای از یارانه جدید  را در ادامه بخوانید.

در میانه ماه خرداد هنوز موعد قطعی واریز یارانه‌ جدید مشخص نیست، اما دولت بر فهرست یارانه‌بگیران اضافه کرده است.

جاماندگان یارانه جدید حدود سه ماه زمان دارند که به شیوه دهک‌بندی اعتراض کنند اما حالا رئیس جمهور در خصوص جاماندگان دریافت یارانه، دستور فوری داده است.

ابراهیم رئیسی دستور داده «هر چه سریع تر، جاماندگانی را که استحقاق واقعی دریافت یارانه دارند، شناسایی و یارانه جبرانی برای آنها واریز شود.»

بر این اساس جاماندگان یارانه بعد از اعتراض می‌توانند منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی باشند، مشروط به اینکه اعتراض آنها پذیرفته شود. به عبارت دیگر، پرونده واریز یارانه جدید بسته نشده و احتمالا برخی از جاماندگان، مشمول یارانه می‌شوند.

اگرچه رئیسی دستور داده که هر چه سریع‌تر یارانه جاماندگان واریز شود،‌ اما هنوز زمان بررسی و واریز یارانه این گروه مشخص نیست.

از طرف دیگر،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت یارانه نشده، ۳ ماه فرصت دارد تا اعلام کند.داما مشخص نیست زمان واریز یارانه جاماندگان سه ماه دیگر است و یا این افراد احتمالا زودتر می‌توانند یارانه نقدی جدید را کامل دریافت کنند.

اما چیزی که مشخص است اینکه جاماندگان می‌توانند در صورت اعتراض مشمول یارانه جدید شوند. برای اعتراض به شیوه دهک‌بندی جامعه و خط خوردن از لیست یارانه‌ها افراد می‌توانند به دو شیوه اقدام کنند.

یکی مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov.ir و ثبت اعتراض است. راهکار دوم تماس با شماره ۶۳۶۹-۰۲۱ است.

با آغاز اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه کالاهای اساسی یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به افراد مشمول واریز شد.

عده‌ای از مردم به دلایل مختلف مشمول این یارانه نیستند که یا به علت قرار گرفتن آنها در دهک دهم (ثروتمندترین دهک) است یا این که از ابتدا برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده یا قبلا انصراف داده‌اند.

هم‌اکنون وزارت کار با سرشماره v.refah به تدریج در حال ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به این عده از مردم است.

ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به جاماندگان از یارانه

طبق این پیامک اطلاع‌رسانی، چنانچه افرادی که یارانه به آنها تعلق نگرفته درخواست بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود را دارند، باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. مهلت مراجعه به این سامانه هم ۳ ماه اعلام شده و تقریبا فرصت مناسبی دیده شده است. شایان ذکر است اگر در بررسی مجدد شرایط مالی  اقتصادی این خانوارها، آنها مشمول دریافت یارانه شناخته شوند، یارانه دوره فعلی سوخت نشده و به حساب آنها واریز خواهد شد.

در مرحله‌ی اول هدفمندی یارانه‌ها ۲۰ میلیون خانوار معادل ۶۸ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۷۵۷ نفر یارانه‌ی ۴۵۵۰۰ تومانی را دریافت کردند در آن زمان ارزش هر دلار هزار تومان بود و مواد غذایی و اقلام مصرفی هم بر همین اساس قیمت پایین تری داشتند برای مثال در سال ۸۹ قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۳ هزار تومان، گوشت قرمز ۱۷هزار تومان، سیب زمینی ۶۰۰ تومان، پیاز ۵۰۰ تومان، مرغ ۳ هزار تومان، ماست پاستوریزه هزار تومان، هر شانه تخم مرغ ۴ هزار تومان، عدس ۲ هزار تومان، لوبیا ۳ هزار تومان بود.

در سال ۸۹ و همزمان با اجرای مرحله‌ی اول هدفمندی یارانه‌ها طبق اعلام مرکز آمار جمعیت ایران حدود ۷۴.۵ میلیون نفر بوده است که از این تعداد ۶۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده بودند. نگاهی به این آمار و یک حساب و سرانگشتی نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از جمعیت ایران در مرحله‌ی اول از دریافت یارانه صرف نظر کرده بودند.

چند نفر از دریافت یارانه انصراف دادند؟

مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها از فروردین ماه ۱۳۹۳ با انصراف ۳ درصد مردم یعنی حدود ۲.۵ میلیون نفر و ثبت نام ۲۲ میلیون خانوار و حدود ۷۳ میلیون نفر آغاز شد در مرحله‌ی دوم تغییری در مبلغ یارانه‌ها صورت نگرفت و همان ۴۵۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

در فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و در دولت یازدهم آمار ضد و نقیضی از جمعیتی که برای دریافت یارانه ثبت نام کرده بودند و یا انصراف داده بودند منتشر شد که در نهایت مشخص شد که یارانه به حساب برخی از ایرانیان ساکن خارج کشور و افرادی که فوت شده‌اند هم واریز می‌شود و همین امر باعث بالا رفتن تعداد یارانه بگیران و ارائه آمار‌هایی مختلف از انصراف دهنگان و یارانه بگیران می‌شد.

در زمان مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها ارزش هر دلار ۳ هزار تومان بود و قیمت مواد غذایی و سبد هزینه‌ای خانوار با افزایش نه چندان قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۸۹ و زمانی که مرحله‌ی اول هدفمندی یارانه‌ها انجام شد بود برای مثال قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۷ هزار تومان، گوشت قرمز ۳۲ هزار تومان، گوشت مرغ ۶ هزار تومان، تخم مرغ ۹۵۰۰ تومان، ماست پاستوریزه ۳ هزار تومان، شیر ۲۵۰۰ تومان، عدس ۵ هزار تومان، لوبیا ۸۵۰۰ تومان، سیب زمینی ۱۷۰۰ تومان و پیاز ۱۴۰۰ تومان بود.

از دریافت یارانه انصراف دهید

با وجود این‌که در مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این نبود تا همه‌ی دهک‌های جامعه یارانه دریافت کنند و صحبت‌هایی از حذف برخی‌ها شده بود دولت وقت این کار را بر عهده‌ی خود مردم گذاشت تا آن‌هایی که با توجه به وضعیت معیشتی خود به یارانه احتیاج دارند و ثبت نام کنند و آن‌هایی هم که وضع مالیشان به گونه‌ای است که به یارانه احتیاجی ندارند از دریافت یارانه انصراف دهند علت این کار کسری بودجه و عدم توانایی دولت برای پرداخت یارانه به جمعیتی ۷۰ میلیونی بود.

پس از گذشت روز‌ها و ما‌ه‌های بسیار تصمیم بر جمع آوری و ساماندهی اطلاعات درآمدی خانوار برای حذف یارانه‌ی افرادی که وضعیت مالی مساعدی دارند و به یارانه ۴۵ هزار تومانی احتیاجی ندارند شد که با بررسی‌های بسیار هزاران خانواده از جمع یارانه بگیران خط خوردند و عده‌ای هم با مراجعه به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و با ارائه مدارک اعلام کردند که یارانه آن‌ها به اشتباه حذف شده است و باید یارانه بگیرند.

وقتی که آیین نامه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ که شامل منابع و مصارف ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها بود ابلاغ شد بر اساس ماده ۴ این آیین نامه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف به شناسایی سه دهک درآمدی بالای جامعه بار دیگر از راه تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز شد تا حذف پردرآمد‌ها از لیست یارانه بگیران آغاز شود. با این حال در سال اخیر حذف دهک‌های بالای درآمدی به دلیل نبود اطلاعات دقیق و قابل استناد با فراز و نشیب‌های بسیاری رو به رو بوده است و این کار آن‌طور که باید و شاید صورت نگرفته است.

جاماندگان یارانه تا کی باید صبر کنند؟

در ابتدای خرداد هیات وزیران مصوب کرد که به همه کسانی که یارانه نمی‌گیرند فرصت داده شود که برای دریافت یارانه نقدی و معیشتی ثبت نام کنند بر اساس این طرح قرار بوده این فرصت ثبت‌نام فقط مختص یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی نباشد و متقاضیان برای دریافت یارانه معیشتی بنزین نیز ثبت درخواست کنند.

تیر ماه ۱۴۰۰ بود که خبر آغاز پیش ثبت نام جاماندگان یارانه دست به دست شد و جاماندگان برای تکمیل اطلاعات خود به سامانه اعلام شده مراجعه کردند، اما صفحه‌ای برای آن‌ها باز نشد پس از این اتفاق وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه خبر ثبت نام جاماندگان یارانه را تکذیب کرد.

شهریور ماه بود که عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که هنوز تصمیمی درباره یارانه و تغییر مبلغ آن گرفته نشده است او علت تاخیر در این موضوع را نبود طراحی‌های لازم برای انجام این کار اعلام کرد و گفت زمان بندی دقیقی از این موضوع قابل ارائه نیست.

به اولین ماه پاییز که رسیدیم وزیر اعلام کرد بحث‌های زیادی درباره یارانه‌های نقدی در حال مطرح شدن است، اما باز هم هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است او همچنین از حذف ۳ دهک بالای درآمدی بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد، اما با وجود اقدامات دولت قبل به دلیل کامل نبودن بانک‌های اقتصادی هنوز اطلاعات کامل در دست وزارتخانه نیست و نمی‌توانیم فرایند حذف و اضافه را آغاز کنیم.

در آبان ماه و در پی ارسال لایحه حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر به مجلس و زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت از مبالغ جدیدی برای یارانه شد و برخی می‌گویند از همین آذر ماه به ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه‌ی ۱۱۰ هزار تومانی داده خواهد شد.

چند ماه از صحبت‌های حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی و ثبت نام جاماندگان گذشته است با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و رسیدن به آذر ماه هنوز برای یارانه‌ها تعیین تکلیف نشده است و انگار متولی برای این کار در این وزارتخانه تعیین نشده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید