مشکل دریافت وام مسکن چیست؟

تنها کمتر از ۸ درصد (۷.۹ درصد) مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن توانسته‌اند آن را دریافت کنند که گفته می‌شود بخش مهمی از آنها، تسهیلات گیرندگان ۲۵ و ۴۰ میلیون تومانی بوده و سهم دریافت کنندگان تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی کمتر بوده است.

مشکل دریافت وام مسکن چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی تا کنون بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر متقاضی در سامانه تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام کرده و از این تعداد بیش از ۶۳۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده و بیش از ۱۳۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

به عبارت دیگر تنها کمتر از ۸ درصد (۷.۹ درصد) مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن توانسته‌اند آن را دریافت کنند که گفته می‌شود بخش مهمی از آنها، تسهیلات گیرندگان ۲۵ و ۴۰ میلیون تومانی بوده و سهم دریافت کنندگان تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی کمتر بوده است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات متقاضیان وام ودیعه مسکن، مربوط به رد درخواست متقاضیان است چراکه در مرحله اول متقاضی تایید و در هنگام ورود به مرحله دوم متقاضی با رد درخواست مواجه می‌شود.از سوی دیگر تعدادی از متقاضیان هم با توجه به آنکه از شرایط کامل وام ودیعه مسکن آگاه نیستند اقدام به ثبت نام می‌کنند که این متقاضیان هم در همان مرحله ابتدا حذف می‌شوند.

البته که ناگفته نماند؛ سامانه املاک و اسکان دو مرحله با مشکل سامانه‌ای روبرو شد که هر بار به مدت چندین هفته قطع بود و همین امر باعث شد که اطلاعات بسیاری از متقاضیان پاک شود.

در همین رابطه یکی از متقاضیان وام ودیعه مسکن می گوید: بنده به اجبار و برای اجابت درخواست صاحبخانه ثبت نام کردم و موافقت هم شد شعبه هم انتخاب کردم، ولی بعد از چند روز رد درخواست شدم؛ من هم مخالف وام هستم چرا که امسال را با وام ودیعه سپری کردیم سال های بعد با تورم مسکن و اجاره چه باید کرد.

همچنین  متقاضی دیگری عنوان می کند: اجاره نامه به نام همسرم بوده است. کدرهگیری گرفته و با دو ضامن به بانک رفتیم. اما بانک به علت اینکه به نام همسرم ثبت نام شده و باید برای ثبت نام با نام خود به سایت مراجعه کنید حالا که وارد سایت می شویم دیگر اجازه ثبت نام به ما نمی دهند.

فرد دیگری پرسیده است؛ چگونه دوباره ثبت نام کنم یک بار ثبت نام کردم حائز شرایط شدم بانک معرفی نکردم، حال مجدد وارد سایت می شوم اجازه ثبت نام داده نمی شود.

متقاضیان وام ودیعه مسکن برای دریافت پیامک به سایت مراجعه کنند

برای دریافت پاسخ سوالات متعدد مخاطبان سراغ محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی رفتیم.

وی با بیان اینکه کسانی که پیش از این برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده و انتخاب شعبه کرده‌اند، می‌توانند به سامانه املاک و اسکان مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنند، گفت: کسانی که تاکنون پیامک دریافت نکرده‌اند، حتما دوباره به سامانه مراجعه کنند، چراکه به‌طورقطع مدارک آن‌ها ناقص بوده و باید دوباره اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیانی که مدارک آن‌ها تکمیل‌شده، در اولین فرصت و ظرف ۲۴ ساعت به نظام بانکی معرفی خواهند شد، افزود: شرایط دریافت وام ودیعه مسکن را برای متقاضیان بسیار راحت کرده‌ایم.

محمود زاده تصریح کرد: کسانی که دارای خانه استیجاری، قرارداد معتبر و کد رهگیری باشند، می‌توانند در استان تهران ۷۰ میلیون تومان، در سایر کلان‌شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و در شهر‌های کوچک هم ۲۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی ظرف ۲۴ ساعت تمامی مستندات خود را به بانک‌ها ارائه می‌کنند، گفت: متقاضیان باید برای دریافت تسهیلات خود زودتر به بانک‌ها مراجعه و ضمانت و مدارک لازم را ارائه دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۶۶ هزار نفر در مرحله معرفی هستند، گفت: این افراد یک‌بار دیگر به سامانه مراجعه کنند. در صورتی که متقاضی مدارک خود را تکمیل کند، مشکلی از لحاظ مدرک نداشته باشند، می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: ممکن است برخی از متقاضیان شرایط لازم از جمله مجرد بودن و یا نداشتن کد رهگیری را داشته باشند، این متقاضیان امکان دریافت تسهیلات را ندارند.

محمود زاده بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم شرایط را در این دوره برای متقاضیان بسیار آسان‌تر کنیم، تا متقاضیان با شرایط بهتری بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

او افزود: سقف اعتبار برای تسهیلات در نظر گرفته  ۱۰هزار میلیارد تومان است و تا زمان اتمام این اعتبارات و متقاضیان می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

براساس این گزارش با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته حتما متقاضیان که تاکنون پیامک دریافت نکرده و یا اطلاعاتشان پاک شده در سامانه دوباره ثبت نام کنند.

 

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

چنانچه متقاضی تا حداکثر دو هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­ شود.

با وجود اینکه طبق اعلام سامانه جامع اقدام ملی مسکن فقط افراد متاهل و سرپرست خانوار می‌توانند این وام را دریافت کنند، اما در سامانه ثبت نام در قسمت اطلاعات سرپرستی اشخاص متاهل یا سرپرست خانوار  دو دسته دیگر نیز شامل دریافت وام هستند که عبارت است از: زن خود سرپرست، زن مجرد بالای ۳۵ سال و همچنین در برخی رسانه‌ها اعلام شده که “مردانی که سابقا سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند” هم می‌توانند این وام را دریافت کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید