اخبار فوری|فوری: مبلغ جدید عیدی بازنشستگان اعلام شد

فوری:بازنشستگان عیدی نگرفتند| بدقولی دولت به بازنشستگان

باوجود اینکه وعده‌ها حاکی از پرداخت عیدی بازنشستگان تا پایان هفته بود هنوز عیدی بازنشسته‌ها واریز نشده است.

فوری:بازنشستگان عیدی نگرفتند| بدقولی دولت به بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

عیدی بازنشستگان هر ساله افزایش پیدا می کند. عیدی بازنشستگان مبلغ چندانی ندارد. عیدی بازنشستگان با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. عیدی بازنشستگان هر ساله با تنش همراه است. عیدی بازنشستگان با تغییر مواجه شد.

عیدی بازنشستگان

زمان واریز عیدی بازنشستگان

، بازنشستگان چند روزی است که منتظر هستند تا بالاخره عیدی امسالشان پرداخت شود؛ وعده‌ها هم حاکی از پرداخت عیدی تا پایان هفته جاری بود؛ اما این هفته هم در حال تمام شدن است و هنوز بازنشستگان عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

عیدی امسال بازنشستگان چه قدر است؟ 

مطابق با اخباری که منتشر شده عیدی دریافتی امسال بازنشستگان یک میلیون و ششصد هزار تومان خواهد بود؛ اما اگر افراد متاهل باشند چهارصد هزار تومان بیشتر و اگر فرزند داشته باشند به ازای هر فرزند خود ١۵٠هزار تومان دریافت می‌کنند.

عیدی بازنشستگان چه زمانی پرداخت می‌شود؟ 

متاسفانه در این باره پاسخگویی دقیقی وجود ندارد و غالب مسئولین مربوطه در این رابطه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و یا پاسخگو نیستند.

برای مثال وزیر رفاه در یک مصاحبه پاسخ دقیقی برای این سوال نداشت و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز زمان دقیقی برای پرداخت عیدی مشخص نکرده بود و باوجود گذشت چند روز از مصاحبه قبلی هنوز عیدی واریز نشده و موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز همچنان پاسخگو نیست که عیدی بازنشسته‌ها چه زمانی واریز می‌شود و بازنشسته‌ها همچنان منتظر دریافت پاسخی از مسئولین هستند.

حالا مشخص نیست آیا در ساعات باقی مانده از هفته جاری عیدی بازنشسته‌ها پرداخت می‌شود و یا پرداخت عیدی یک میلیون و ۶٠٠هزار تومانی به هفته بعد موکول شد. پیگیری های اقتتصادآنلاین برای دریافت پاسخی از سوی مسئولین مربوطه همچنان ادامه دارد.

زمان قطعی پرداخت عیدی بازنشستگان همچنان نامعلوم است و با وجود این که قرار بر این بود این پاداش در بهمن واریز شود این اتفاق نیفتاد و بازنشستگان باید در اسفند منتظر عیدی یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومانی امسال باشند.

میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد که از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آن‌ها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

ارقام عیدی یک دهه گذشته نشان می‌دهد که بازنشســتگان تامین اجتماعی از سال ۹۰ تا ۹۹ مجموعا ۷ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان، عیدی دریافت کرده‌اند. اما رقــم پایه عیدی انتهای ســال جاری با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نســبت به ســال پیش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده در حالی که عیدی بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: انتظار داریم که دولت برای بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان تورم واقعی را در نظر بگیرد.

به گفته دهقان کیا تورم با سبد معیشتی خانواده و اقلامی که روزانه با آن سروکار دارند در ارتباط است که این رقم‌ بسیار بالاتر از  ۴۲.۵ درصد است بنابراین دولت باید تورم واقعی را به حقوق و عیدی بازنشستگان و شاغلین اضافه کند تا افراد شرایط بهتری برای ادامه زندگی داشته باشند.

او گفت: قانون مشخصی در پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی وجود ندارد و هر سال عیدی بازنشستگان را با عیدی کارمندان دولت پرداخت می‌کنند.

هفته گذشته هیات وزیران مبلغ و شرایط پرداخت عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان را اعلام کرد. حالا گفته شده که عیدی بازنشستگان در هفته جاری واریز می‌شود عیدی که مبلغ آن تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و احتمالا حق عائله‌مندی و فرزند به آن اضافه نمی‌شود!

مبلغ پایه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندان دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد و به این مبلغ  ۵۵۰ هزار تومان به‌عنوان حق عائله‌مندی و فرزند واریز شود تا عیدی افراد متاهل و دارای فرزند به بالای دو میلیون تومان برسد.

اما حالا پیگیری‌ها از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد عیدی بازنشستگان آب رفته است. چراکه تنها در مورد عیدی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به سازمان تامین اجتماعی ابلاغیه ارسال شده و به بازنشستگان حق عائله‌مندی و عیدی فرزند داده نمی‌شود.

یعنی در حالی که عیدی کارمندان دولت تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چه متاهل باشند، چه مجرد، فرزند داشته باشند یا نه، همان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. مگر اینکه نظر دولت در این باره عوض شود و حق عائله‌مندی هم به این عدد اضافه شود.

اما اگر چنین نشود، مبلغ عیدی بازنشستگان تنها ۱۰۰ هزار تومان نسبت به سال ۹۹ بیشتر شده‌است. افزایش اندکی که انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

این مساله در حالی است که معاون اول رئیس جمهور هم هفته گذشته اعلام کرد که علاوه بر مبلغ عیدی کلی، ۵۵۰ هزار تومان هم به عنوان حق عائله‌مندی همسر و یک فرزند اضافه شود.

از روزی که مبلغ عیدی کارکنان دولت و بازنشسته‌ها تعیین شد، اعتراضاتی در این باره شکل گرفت. در این اعتراضات آمده بود که این مبلغ عیدی نمی‌تواند حتی نیازهای شب عید را هم پاسخ دهد.

باتوجه به خبری که در آن زمان در مورد عیدی‌ها منتشر شده بود، قرار بر این شد عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

یعنی در واقع قرار بر این بود که کارمندان و بازنشستگان ۴٠٠ هزار تومان حق فرزند و ١۵٠هزار تومان نیز به ازای هر فرزند دریافت کنند. پس از این ماجرا دیشب خبری منتشر شد که تصوری مبنی بر منتفی شدن این موضوع ایجاد کرد.

 در این خبر که به نقل از سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی بود، آمده بود که عیدی شاغلان در بخش‌های دولتی یا همان کارکنان دولت از سوی دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درنظرگرفته شده است، دولت تحت عنوان حمایت از خانوار، فرمول جدیدی ارائه کرده که مطابق آن به ازای همسر ۴۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند ۱۵۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده می‌شود. برای بازنشستگان نیز یک عدد ثابت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی تعیین شده است که زمان واریز آن را باید مسئولان سازمان تامین اجتماعی تعیین و به حساب بازنشستگان واریز کنند.

اما چند ساعتی از این خبر نگذشته بود که امروز و دقایقی پیش اعلام شد دریافت حق فرزند و عائله مندی توسط دولت ابلاغ شده است

اما با این حال همچنان این سوال پابرجاست که در شرایطی که نرخ برنج به صد هزار تومان و گوشت به ٢٠٠هزار تومان نزدیک شده است، آیا این عیدی کفاف حتی یک ماه از خرج خوراک بازنشستگان را خواهد داد؟

 با تصویب هیئت وزیران، به دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۰ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۰ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویبنامه، تمام وقت محسوب می شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویبنامه خواهند بود.

همچنین شرکت های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها نیز مکلفند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

به مشمولین این تصویب نامه که براساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله مندی و اولاد برخوردار می باشند، علاوه بر مبلغ عیدی موضوع مصوبه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر توسط مرجع پرداخت کننده عیدی به شرح زیر پرداخت می شود:

- بابت همسر مبلغ ثابت ۴ میلیون ریال

- بابت هر فرزند تحت تکفل مبلغ ثابت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال  

** اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به درآمد مشمول مالیات پیمانکار دست اول و دست دوم در قراردادهای بالادستی نفت و گاز وزارت نفت (شرکت های تابعه) با پیمانکار خارجی

هیئت وزیران با هدف تسریع در اجرای پروژه احداث نیروگاه بخاری ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک، با اصلاح آیین نامه اجرایی ماده (۱۰۷) قانون مالیات های مستقیم درخصوص درآمد مشمول مالیات پیمانکار دست اول و دست دوم در قراردادهای بالادستی نفت و گاز وزارت نفت (شرکت های تابعه) با پیمانکار خارجی موافقت کرد.

به موجب این اصلاحیه، در قراردادها با پیمانکار خارجی، چنانچه پیمانکار خارجی تمام موضوع قرارداد را به موجب مقررات مربوط به اشخاص ثالث به عنوان مجری یا پیمانکار دست دوم واگذار نماید، مبالغ پرداختی به پیمانکاران دست دوم در محاسبه درآمد مشمول مالیات پیمانکار دست اول کسر و مانده با ضریب مذکور در جدول موضوع این ماده به عنوان درآمد مشمول مالیات تعیین می شود و چنانچه پیمانکار دست دوم از اشخاص حقوقی خارجی باشد، کسر مبالغ پرداختی به پیمانکار دست دوم مشروط به کسر و وصول مالیات موضوع ماده (۱۰۷) قانون در پرداختی های به پیمانکار دست دوم می باشد.

** اساسنامه صندوق ملی مسکن به تصویب رسید

دولت در اجرای تکلیف قانونی مقرر در تبصره (۲) ماده (۳) قانون جهش تولید مسکن با هدف حل معضل مسکن، «اساسنامه صندوق ملی مسکن» را به تصویب رساند.

بر این اساس و به منظور ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، صندوق ملی مسکن با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل، استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل و به موجب مفاد اساسنامه یاد شده و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت های دولتی اداره می شود.

اساسنامه صندوق ملی مسکن در چهارچوب اصل (۸۵) قانون اساسی و مشتمل بر اهداف، کارکردها و وظایف صندوق، منابع و مصارف صندوق، وظایف هیأت امناء، هیأت عامل و سایر موارد به تصویب رسیده است.

** موافقت دولت با لایحه اصلاح ماده (۲۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور درخصوص تجدید سازمان و ساختار ستاد آب کشور

هیئت وزیران به منظور تعیین تکلیف حکم مندرج در تبصره (۲) بند (الف) ماده (۲۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور موضوع تجدید سازمان و ساختار ستاد آب کشور، با لایحه اصلاح ماده قانونی یاد شده موافقت کرد.

براساس لایحه اصلاحی مذکور، وزارت نیرو مکلف است به ‌منظور مدیریت جامع (به‌ هم‌ پیوسته) و توسعه پایدار منابع آب در کشور، تشکیلات ستاد آب کشور را از طریق شورای عالی آب، بر مبنای حوضه های آبریز اصلی تجدید سازمان نماید.

همچنین به موجب این اصلاحیه، تکلیف مقرر در بند (الف) ماده (۲۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مبنی بر تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی این بند از قانون، حذف شد.

در آستانه یک هفته مانده تا پایان بهمن ماه و موعد واریز عیدی کارکنان، پیگیری‌ در این رابطه نشان می‌دهد که هنوز توافق نهایی در مورد نحوه و میزان پرداخت صورت نگرفته اما سناریوهایی متفاوت از گذشته مطرح است.

طبق اطلاعات دریافتی  با توجه به اینکه بر اساس محاسبات، مبلغ عیدی امسال یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان می‌شود، یک پیشنهاد این است که دولت این رقم را  تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده و برای تمامی کارکنان مبلغ دو میلیون تومان را مصوب و پرداخت کند.

اما در سناریو دیگر عیدی برای کارکنان متفاوت بوده و رقم پرداختی  برای افراد متاهل و دارای فرزند با افراد مجرد و بدون فرزند یکسان نیست. پیشنهاد شده که به تمامی افراد همان رقم یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان تعلق گیرد؛ با این تفاوت که برای افراد متاهل، برای همسر تحت تکفل یک مبلغ ثابت و برای هر یک از فرزندان نیز تا نصف آن پرداخت شود.

به عنوان مثال یک کارمند می تواند یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان عیدی بگیرد ولی به ازای همسر تحت تکفل وی رقمی مثلا ۴۰۰ هزار تومانی اختصاص پیدا کند و برای هر یک از فرزندان نیز نصف این رقم یعنی ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود. در این حالت افراد مجرد فقط همان عیدی محاسباتی امسال یعنی یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان را دریافت خواهند کرد. به عبارتی عیدی امسال در هر صورت کمتر از  این رقم نیست ولی اگر این پیشنهاد  تصویب شود، حداقل پرداختی به میزان عیدی سال گذشته خواهد بود. 

در جریان تعیین سازوکار  عیدی کارکنان پیشنهاداتی هم در مورد پرداخت معادل یک ماه حقوق مطرح شده که از احتمال بسیار کمتری برخوردار است.

به هر حال تاکنون این سناریوها مطرح بوده و در حال چکش کاری قرار دارد ولی در نهایت در هفته آینده و احتمالا در جلسه یکشنبه هیات دولت تصویب خواهد شد.

در حداقل هشت سال گذشته، دولت از مدل مبلغ ثابت عیدی بر اساس محاسبات قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی کرده است؛ هر چند  که در مقاطعی مثل سال قبل با رشد همراه شد؛ به طوری که از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  افزایش یافت.

صحبت دبیر اجرایی خانه کارگر درباره حقوق بازنشستگان و کارمندان

نصرالله دریابیگی تاکید می‌کند اگر دولت فکری اساسی نکند و به تبعیض میان صندوق‌های بازنشستگی خاتمه نبخشد، بحران در سازمان تامین اجتماعی و در معیشت بازنشستگان، به مرحله‌ی غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شود.

کمیسیون تلفیق بودجه مقرر کرده ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به سازمان تامین اجتماعی در قالب «رد دیون» در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شود و این در حالیست که این پرداخت قرار است به صورت تهاتر و واگذاری سهام شرکت‌ها عملی شود.

دولت همچنان از پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومانِ قانون بودجه ۱۴۰۰ استنکاف می‌ورزد؛ سال به پایان نزدیک شده و جیب سازمان تامین اجتماعی همچنان خالیست؛ این سازمان ماهانه ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد؛ در چنین شرایطی، اوضاع معیشتی میلیون‌ها بازنشسته و مستمری‌بگیر کارگری در سال آینده چگونه خواهد بود؟

مذاکرات جدی دستمزد ۱۴۰۱ تا پایان بهمن کلید می‌خورد و بازنشستگان توقع دارند ماده ۴۱ قانون کار به همراه ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای سال آینده اجرایی شود و این در حالیست که بحران منابع- مصارف سازمان تامین اجتماعی به مرحله‌ای خطرساز و جدی رسیده است.

نصرالله دریابیگی (رئیس کانون بازنشستگانِ کارگری استان مازندران و دبیر اجرایی خانه کارگر این استان) در گفتگوی زیر تاکید می‌کند اگر دولت فکری اساسی نکند و به تبعیض میان صندوق‌های بازنشستگی خاتمه نبخشد، بحران در سازمان تامین اجتماعی و در معیشت بازنشستگان، به مرحله‌ی غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شود.

کمیسون تلفیق مقرر کرده سال آینده ۹۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداخت شود؛ به نظر شما با این پرداخت فرضی که البته مشخص نیست محقق شود یا خیر، وضعیت بازنشستگان کارگری در سال بعد چگونه خواهد بود؟

همه می‌دانیم وضعیت بازنشستگان کارگری اصلاً خوب نیست؛ حدود ۴ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم که اگر این عدد را ضربدر ابعاد خانواده متوسط بکنیم، حدود ده میلیون نفر از جمعیت کشور، خانواده‌ی بزرگِ بازنشستگان تامین اجتماعی هستند که ۸۰ درصد این جمعیت، با سختی بسیار زندگی می‌کنند. چه تورم رسمی را در نظر بگیریم و چه سبد معیشت، باید بگوییم در دهه‌های گذشته هیچ زمان حقوق بازنشستگان براساس الزامات قانون افزایش نیافته است، یعنی هم ماده ۴۱ قانون کار اجرا نشده و هم مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی. در بحث همسان‌سازی نیز تعلل‌های بسیار صورت گرفته و هیچ وقت شاهد اجرای عادلانه و قانونیِ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری نبودیم. در دولت احمدی‌نژاد در اجرای همسان‌سازی به ساحت بازنشستگان توهین شد؛ آمدند در فیش‌ها نوشتند «پرداخت یارانه»! در صورتیکه کارگران بازنشسته که از شریف‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند و سی سال یا سی و پنج سال در صنایع کشور فعالیت کرده‌اند، از جیب خودشان حقوق می‌گیرند یعنی از منابع تامین اجتماعی حقوق می‌گیرند و نیازی به یارانه ندارند. هیچ زمان منابع دولتی برای این قشر وجود نداشته و ندارد.

در دولت احمدی‌نژاد به طور مشخص در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه گفتند؟

در دولت احمدی‌نژاد همسان‌سازی را اجرا کردند اما در فیش حقوقی، برای مبلغی بین ۱۲ تا ۸۰ هزار تومان که به حقوق هر بازنشسته اضافه شد و البته ثابت ماند و با افزایش حقوق سالیانه زیاد نشد، نوشتند پرداخت یارانه. این کار  بسیار توهین‌آمیز بود. در دولت آقای روحانی، با پیگیری‌هایی که انجام شد و تلاش‌های فراکسیون کارگری مجلس و همکاری وزیر کار و مدیرعامل وقت سازمان، تا اندازه‌ای همسان‌سازی مطلوب بود، البته فقط تا اندازه‌ای. گناه آن نیز بر گردنِ خلف وعده‌ی دولت است؛ در سال ۹۹ از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که به سازمان اختصاص داده بودند، فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. در سال ۹۹ نیز ۸۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای پرداخت به تامین اجتماعی در نظر گرفتند که آن نیز اجرایی نشده؛ تا امروز یک ریال به سازمان پرداخت نشده. تامین اجتماعی امروز با چالش عظیم اقتصادی مواجه شده است؛ بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار است؛ این رقم بسیار بزرگ است. سازمان هر ماه برای پرداخت حقوق بازنشستگان از بانک رفاه استقراض می‌کند.

به نظر من دولت‌ها به سازمان تامین اجتماعی در این شرایط بحرانی و تحریم کم‌لطفی می‌کنند؛ خودشان می‌دانند که ورودی‌های سازمان تامین اجتماعی به شدت کم شده است و به آستانه‌ی بحران رسیده است. درآمد سازمان برای آنچه به بازنشستگان ماهانه پرداخت می‌شود، اصلاً کافی نیست. شوخی نداریم؛ این وضعیت، وضعیت بحرانی است؛ بنابراین مدیریت سازمان تامین اجتماعی، امروز بایستی «مدیریت در بحران» باشد. اکنون که در حال بررسی بودجه ۱۴۰۱ هستند، باید همانطور که برای سایر صندوق‌های بازنشستگی، از بودجه عمومی اعتبار خاص می‌دهند، به تامین اجتماعی نیز اعتبار خاص برای همسان سازی بدهند نه اینکه فقط به «رد بخشی از دیون دولت» اکتفا کنند.

به همه از پول نفت می‌دهند الا به بیمه‌شدگانِ تامین اجتماعی

این ۹۰ هزار میلیارد تومانِ پیشنهادی را چطور ارزیابی می‌کنید؛ آیا مبلغ آن کافی است؛ چگونه باید پرداخت شود که برای سازمان سودآوری و نقدینگی مسلم به همراه داشته باشد؟

این ۹۰ هزار میلیارد تومان، برای همسان‌سازی نیست همان رد بخشی از دیون دولت است؛ کمیسیون تلفیق بودجه این عدد را پیشنهاد داده، در صحن نیز به احتمال زیاد رای می‌آورد اما این کافی نیست. دولت و مجلس باید در نظر داشته باشند، خارج از بدهکاری دولت که برنامه ششم توسعه، دولت را به پرداخت آن مکلف کرده، رقم مشخصی را برای بازنشستگان کارگری و همسان‌سازی حقوق‌ها در نظر بگیرند، دقیقاً مثل کشوری‌ها. این واقعا تبعیض است؛ به همه اقشار مردم از منابع ملی و پول نفت پرداخت می‌کنند الا به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی. سازمان تامین اجتماعی امروز در دل یک بحران جدی است؛ بازنشستگان معترضند. در چنین شرایطی، مقامات و مسئولان، از وزیر کار گرفته تا مدیرعامل سازمان، باید بدانند که وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی، وضعیت بسیار اسفناکی است. این پولی که به عنوان رد دیون مصوب می‌کنند، اصلاً کافی نیست کما اینکه در ۱۴۰۰ اعتبار مصوب پرداخت نشده است. نمایندگان مجلس فقط وظیفه ندارند اعتبار مصوب کنند بلکه موظفند نظارت کنند تا پرداخت اعتبارِ مصوب اجرایی شود. تصویب اعتبار به تنهایی هیچ فایده‌ای ندارد.

من به عنوان فردی که ۴۲ سال سابقه فعالیت در مسائل کارگری دارم، هشدار می‌دهم وضعیت تامین اجتماعی اصلاً خوب نیست؛ در چندماه اخیر اوضاع بدتر هم شده است و ما یقیناً نیاز به مدیریت بسیار قوی برای سازمان تامین اجتماعی داریم. الان بحث این نیست که بازنشستگان نگران معیشت خود هستند، دیگر به ناامیدی رسیده‌اند؛ متاسفانه فرادستان پایگاه اجتماعی خود را در میان مستمری‌بگیران از دست داده‌اند. اگر قرار باشد نهادهای مدنی و غیردولتی تشکیل شود و هر حرفی بزنند، دولت و تامین اجتماعی توجه نکنند، اگر قرار باشد فقط شعار سه‌جانبه‌گرایی بدهند و در عمل، به حرف‌ها و خواسته‌ی نهادها هیچ وقعی ننهند، آجر روی آجر بند نمی‌شود.

شما انتظارتان از مذاکرات مزدی امسال چیست؛ در همین ماه، مذاکرات جدی دستمزد ۱۴۰۰ کلید می‌خورد؛ شما به عنوان نماینده بازنشستگان از این مذاکرات چه توقعی دارید؟

فقط قانون؛ هم تورم و هم سبد معیشت، هر دو در تصمیم‌سازی دیده شود. اینکه معاون وزیر تعاون می‌فرماید، خط فقر ۴ میلیون تومان است، یا اطلاعی ندارد یا خود را به ندانستن زده است. در هر استانی که نگاه کنید، تورم به شدت افسارگسیخته است و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان در همین چندماه اخیر به شدت کم شده است. اینکه فقط شعار بدهند و حرف بزنند، هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ شعار دادن، کار ماست، کار نهادهای کارگری است؛ ما براساس قانون باید حرف بزنیم، مطالبه کنیم اما کار مسئولان، شنیدن این مطالبه‌گری‌ها و پاسخگویی است. ما در جلسات بارها این حرف‌ها را تکرار کرده‌ایم، نامه نوشته‌ایم و حتی تجمع برگزار نموده‌ایم اما پاسخی نگرفته‌ایم.

مساله دیگر «تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف» است. مثلاً الان کمیسیون تلفیق پاداش پایان خدمتِ بازنشستگان کشوری را ۴۷۲ میلیون تومان تعیین کرده است. بازنشستگان تامین اجتماعی پاداش پایان خدمت که ندارند هیچ، همان سنوات پایان خدمت را هم به ضرب و زور دریافت می‌کنند. این تبعیض را چطور می‌بینید؟

وضعیت بازنشستگان کارگری از کارگران شاغل هم بدتر است؛ فردی که در کارخانه کار می‌کند، آخر سال عیدی کامل و سنوات می‌گیرد اما بازنشسته پایان سال فقط یک عیدی ناچیز کارمندی می‌گیرد. در حالیکه کارگران شاغل، دوتا حقوق به عنوان عیدی و یک حقوق به عنوان سنوات می‌گیرند که رویهم می‌شود سه تا حقوق. اما بازنشسته فقط یک عیدی نصفه و نیمه به اندازه‌ی کارمندان دولت می‌گیرد. سال قبل عیدی بازنشستگان کارگری فقط یک میلیون و پانصد هزار تومان بود. این واقعاً تبعیض است؛ کارمندان در ماه، ده یا پانزده میلیون تومان حقوق می‌گیرند حالا عیدی‌شان کم است، اهمیت چندانی ندارد؛ اما بازنشسته با چهارمیلیون تومان مستمری ماهانه، چرا باید یک و نیم یا دو میلیون تومان عیدی بگیرد؟ پایان سال اگر یک بازنشسته بخواهد همان اقلام ضروری شب عید را بخرد، خیلی ساده و ابتدایی، حداقل به ۵ میلیون تومان پول نیاز دارد.

الان کارمندان سازمان تامین اجتماعی که از پول ما کارگران حقوق می‌گیرند، وضعیت‌شان به نسبت بازنشستگان کارگری خیلی بهتر است. متوسط حقوق این کارمندان ۹ میلیون تومان است درحالیکه متوسط حقوق بازنشستگان سازمان، ۴ میلیون تومان است؛ این یک تبعیض آزاردهنده است؛ بازنشسته اینها را می‌بیند و مدام رنج می‌کشد. در این شرایط، هشدار می‌دهیم که دارند جایگاه خودشان را در میان بازنشستگان که یک جمعیت ده میلیونی است، از دست می‌دهند. ما از دولت انتظار داریم تورم را مهار کرده و فکری به حال بازنشستگان کم‌درآمد بکنند اما تا امروز کاری صورت نداده‌اند؛ تورمِ لجام‌گسیخته، تمام افزایش همسان‌سازی را بلعیده است؛ بازنشستگان به درستی می‌گویند «خیری از همسان‌سازی ندیدیم»!

 هر رقمی که به عنوان عیدی کارکنان دولت در بودجه تعیین شود همان رقم به عنوان عیدی بازنشستگان کشوری مشخص خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی نیز براساس رقم عیدی که هیات دولت برای بازنشستگان کشوری تعیین می‌کند، به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران در پاسخ به سوال که عیدی بازنشستگان در سال گذشته به چه صورت بود، اظهار کرد: عیدی سال گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی به یک حقوق هم نرسید و تنها حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان واریز شد.

روزهای گذشته نیز انتشار نقل قولی از رییس کانون بازنشستگان حاکی از این بود که امسال نیز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کم‌تر از یک پایه حقوقی است. در این خبر آمده بود که میزان عیدی بازنشستگان مشخص نیست و تلاش بر این است که عیدی معادل یک حقوق باشد.

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان عیدی کارکنان دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است و در جلسه هیات دولت نیز مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری به تصویب نهایی می‌رسد.

در بودجه سال ۹۹ عیدی کارکنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود، ولی در نهایت با توجه به تغییرات ضریب، هیأت دولت در پایان سال میزان عیدی را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرد. در بودجه ۱۴۰۰ نیز برآورد عیدی کارکنان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده که ممکن است با تغییرات اعمال شده در هیات دولت رقمی بالاتر مصوب شود.

هر رقمی که به عنوان عیدی کارکنان دولت در بودجه تعیین شود همان رقم به عنوان عیدی بازنشستگان کشوری مشخص خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی نیز براساس رقم عیدی که هیات دولت برای بازنشستگان کشوری تعیین می‌کند، به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید