حسام عقبایی|حسام عقبایی: بازار اجاره آرام می شود

حسام عقبایی:وضعیت اجاره بها در سال آینده

حسام عقبایی گفت:احتمال افزایش بی رویه اجاره بها در سال آینده چندان دور از ذهن نیست.

حسام عقبایی:وضعیت اجاره بها در سال آینده
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه متوسط افزایش اجاره مسکن از ابتدای امسال 25 تا 30 درصد بوده است از پیش‌بینی کاهش تا 30 درصدی قیمت مسکن به دلیل کاهش نقل و انتقالات بازار اجاره در ماه جاری خبر داد.

حسام عقبایی تصریح کرد:‌ «مجموع افزایش اجاره مسکن در سال 97 و 98 بیش از 100 درصد بوده است. مستاجران از ابتدای امسال و از فروردین پیش‌دستی کردند و فصل جابه‌جایی‌ها زودتر آغاز شد. نقل و انتقالات اجاره‌نشینی از هفته دوم فروردین آغاز شد و در خرداد موج و اوج قیمت‌ها به وجود آمد.»

وی با بیان اینکه بسیاری از سایت‌ها قیمت‌های نامتعارفی را در سایت‌های خود اعلام کردند، اظهار کرد:‌ «ورود دادستانی و اتحادیه مشاوران مسکن موجب شد تا قیمت اجاره در آگهی‌هایی که در سایت‌ها وجود دارد، درج نشود. نتیجه این اقدام‌ها موجب شد تا جهش اجاره مسکن کنترل شود.»

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه متوسط افزایش اجاره‌بها از ابتدای سال جاری حدود 25 تا 30 درصد بوده است، اظهار کرد: «البته برخی از مناطق افزایش اجاره 50 درصد را نیز تجربه کرده‌اند اما متوسط افزایش اجاره نسبت به سال گذشته حدود 25 تا 30 درصد بوده است.»

عرضه و تقاضای از جهش‌های قیمتی در بازار اجاره جلوگیری کرد

وی ادامه داد: «ظرفیت پرداخت بیش از این برای مستاجران وجود ندارد. برخی از موجران این انتظار را داشتند که با توجه به افزایش زیاد قیمت مسکن، اجاره‌بهای مسکن نیز در همین محدوده افزایش یابد اما هیچ مستاجری توان افزایش بیش از 100 درصدی اجاره بها را ندارد.»

عقبایی عنوان کرد: «در مرداد امسال رشد اجاره کنترل شده است و پیش‌بینی ما این است که به این دلیل که بخش عمده‌ای از معاملات اجاره انجام شده است، در شهریور امسال میزان اجاره نسبت به خرداد 98 حدود 30 درصد کاهش داشته باشد.»

وی با بیان اینکه نقل و انتقالات مسکن در نیمه دوم سال کمتر است، اظهار کرد:‌ «کاهش تقاضای جابه جایی موجب می‌شود تا عرضه بر تقاضا فزونی بگیرد و کاهش بیشتر اجاره در نیمه دوم سال محتمل است.»

رکود معاملات مسکن در 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به رکود شدید در بازار خرید و فروش ملک اظهار کرد: «رکود خرید مسکن در 25 سال اخیر بی‌سابقه بوده است به میزانی که در تیرماه 98 معاملات مسکن نزدیک به 80 درصد نسبت به معاملات سال گذشته کاهش داشته است.»

وی ادامه داد: «از مرداد تاکنون قیمت مسکن در واحدهای بیش از 150 متر تا 30 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی ما این است که از شهریور امسال در واحدهای زیر 150 متر نیز قیمت مسکن از 5 تا 30 درصد کاهش داشته باشد.»

 

دیدگاه خود را ارسال کنید