سهمیه بنزین نوروزی

خبر بد: سهمیه بنزین نوروزی منتفی است

کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گفت: مردم می‌توانند از ذخیره بنزین موجود در کارت سوخت خود در ایام نوروز استفاده کنند.

خبر بد: سهمیه بنزین نوروزی منتفی است
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

سهمیه بنزین با تغییر همراه شد. سهمیه بنزین طی چند سال گذشته همواره با تغییر مواجه است. سهمیه بنزین برای رانندگان همراه است. سهمیه بنزین بهمن ماه با تغییر همراه است. شرایط سهمیه بنزین جدید را در ادامه بخوانیم.

سهمیه بنزین

جزئیات جدید از سهمیه بنزین

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه نوروزی بنزین منتفی است و چیزی به نام سهمیه نوروزی بنزین در دستور کار نیست.

کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گفت: مردم می‌توانند از ذخیره بنزین موجود در کارت سوخت خود در ایام نوروز استفاده کنند.

وی با اینکه ذخیره باقی مانده در کارت‌های سوخت پس از ۶ ماه قابل برداشت نبود، افزود: اگر مصرف کننده ۹ ماه سهمیه بنزین را استفاده نکرده باشد بنزین ذخیره شده دیگر قابل برداشت نیست.

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: مردم می‌توانند از ذخیره‌های کارت سوخت خود استفاده کنند چرا که قرار نیست سهمیه بنزین نوروزی جدا از سهمیه ماهانه داده شود.

ویس‌کرمی درباره تراز مثبت بنزین به مصرف گفت: هم اکنون تولید نسبت به مصرف مثبت است، اما اگر روند مصرف بنزین صعودی شود و ممنوعیتی نباشد ممکن است تراز منفی شود.

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: هم اکنون میانگین تولید روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر است.

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه نوروزی بنزین منتفی است و چیزی به نام سهمیه نوروزی بنزین در دستور کار نیست.

کرامت ویس کرمی گفت: مردم می‌توانند از ذخیره بنزین موجود در کارت سوخت خود دراین ایام، استفاده کنند.

وی با اینکه ذخیره باقی مانده در کارت‌های سوخت پس از ۶ ماه قابل برداشت نبود افزود: اگر مصرف کننده ۹ ماه سهمیه بنزین را استفاده نکرده باشد بنزین ذخیره شده دیگر قابل برداشت نیست.

مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: مردم می‌توانند از ذخیره‌های کارت سوخت خود استفاده کنند چرا که قرار نیست سهمیه بنزین نوروزی جدا از سهمیه ماهانه داده شود.

ویس کرمی درباره تراز مثبت بنزین به مصرف گفت: هم اکنون تولید نسبت به مصرف مثبت است، اما اگر روند مصرف بنزین صعودی شود و ممنوعیتی نباشد ممکن است تراز منفی شود.

مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی اظهار داشت: هم اکنون میانگین تولید روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر است.

روابط عمومی مدیریت اجرایی سامانه مشترک اطلاعات سفر(سماس)، از واریز سهمیه اعتباری سوخت تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، ۲۶و۲۷ اُمین مرحله ما به التفاوت ریالی سهمیه اعتباری سوخت، ۸۵۰ هزار تاکسی اینترنتی، تاکسی‌های برون شهری و راکبان موتور سیکلت واریز شد.

بر پایه این گزارش ۲۶ و۲۷ اُمین مرحله سهمیه سوخت ناوگان، با اعتباری بالغ بر ۱۶۳۰ میلیارد ریال می‌باشد که در ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ به حساب رانندگان واریز شده است. اعتبار فوق در کلیه کارت‌های بانکی رانندگان شارژ می‌شود و آنها صرفا در زمان سوختگیری می‌توانند از هر یک از کارت‌های بانکی خود، به منظور پرداخت هزینه سوخت در جایگاه استفاده کنند.

آقای جلیل سالاری مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سهمیه بنزین نوروزی هنوز تعیین تکلیف نشده؛ تصمیم گیری در این حوزه در اختیار دولت است.

در سال‌های قبل، در نخستین روزهای اسفند، تکلیف واریز سهمیه بنزین نوروزی مشخص بود. در سال‌های قبل از سال ۹۸ دولت سهمیه بنزین نوروزی واریز می‌کرد.

طرح «بازتوزیع» یارانه بنزین از اول اسفندماه و به طور آزمایشی در جزیره کیش به مرحله اجرا درآمد و قرار است در ادامه در قشم نیز اجرایی شده و بعد از بررسی و نهایی شدن آن،  در سطح کشور به مرحله اجرایی برسد.

در این طرح همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود. در عین حال که در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده و نرخ بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰  تومان است،  اما با توجه به اختصاص اعتبار بنزین به افراد به جای خودروها، هر فرد یک اعتبار لیتری خواهد داشت که می تواند در جایگاه ها از آن استفاده کند؛ ولی کسانی که نیاز به استفاده از این بنزین ندارند می توانند اعتبار خود را برای فروش عرضه کرده و افرادی که نیاز دارند آن را خریداری کنند.

در همین رابطه و اینکه چطور و تحت چه شرایطی امکان خرید و فروش بنزین یارانه ای وجود دارد،  پیگیری از مسئولان مربوطه در منطقه آزاد کیش با توضیحاتی  همراه بوده است.

براین اساس متقاضی خرید یا فروش سهمیه بنزین یارانه ای می تواند با مراجعه به  آدرس اینترنتی www.benzineman.ir بنزین خود را عرضه کند؛ به طوری که درخواست فروش از سمت فروشنده یا درخواست خرید از سمت خریدار ثبت می شود که با اعلام میزان لیتر  مورد نظر خواهد بود. اگر شخص قصد فروش داشته باشد،  با قیمت بنزین سهمیه ای یعنی ۱۵۰۰ تومان از او خریداری می شود و در صورتی که قصد خرید داشته باشد،  اعتبار سهمیه در کارت بانکی وی  شارژ خواهد شد.    

باقی مانده سهمیه بنزین به طور خودکار در پایان دوره ماهانه به فروش می‌رود

اما باید توجه داشت که سهمیه یارانه ای بسته به اقدام صاحب آن قابل حفظ کردن در ماه‌های بعد است؛ به گونه ای که در سامانه، گزینه فروش سهمیه هر دوره ماهانه فعال است؛ یعنی اگر کسی به سامانه هم مراجعه نکند، در پایان دوره هر قدر از سهمیه یارانه ای وی که باقی مانده به طور اتوماتیک فروش رفته و معادل ریالی آن به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

تا ۴۰۰ لیتر حفظ می‌شود و بعد از آن سهمیه بنزین به ریال تبدیل خواهد شد

اما اگر مالک بخواهد می تواند با مراجعه به سامانه، گزینه مربوطه را غیرفعال کند که  در این حالت سهمیه وی در پایان دوره، دیگر فروش نرفته و اختیار  با صاحب آن است.  البته این موضوع قابل توجه است که سهمیه تا ۴۰۰ لیتر در ماه‌های بعد حفظ می شود و اگر از آن عبور کند و استفاده  نشود،  آنگاه به طور خودکار معادل ریالی آن به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد؛  بنابراین مشمولان، یا بنزین یارانه‌ای خواهند داشت یا بعد از حد تعیین شده،  معادل ریالی آن را. 

به عنوان مثال در یک خانواده چهار نفره که سهمیه یارانه‌ای آنها معادل ۸۰ لیتر است، افراد خانواده می توانند به هر میزان از سهمیه خود را در سامانه با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه کنند و باقی مانده آن بنا به دلخواه می تواند در ماه‌های بعد حفظ شود یا در پایان دوره، معادل ریالی آن را دریافت کنند.

منابع فروش یکبار در ماه تسویه می‌شود

در مورد اینکه منابع ناشی از فروش سهمیه بنزین چه زمانی پرداخت می شود نیز این‌گونه خواهد بود که فقط یکبار تسویه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود؛ یعنی هر زمانی در ماه که سهمیه به فروش برسد،  جمع شده و یکبار تسویه خواهد شد که الزاما همزمان با پرداخت یارانه نقدی نخواهد بود.  

بنزین یارانه‌ای ربطی به کارت سوخت و یارانه نقدی ندارد

لازم به یادآوری است که اعتبار و سهمیه بنزین یارانه ای هیچ ارتباطی به تغییر در یارانه های نقدی پرداختی در هر ماه یا کارت سوخت اشخاص ندارد و در دوره اجرای  آزمایشی طرح، کارت سوخت تمامی خودروها مانند قبل شارژ خواهد شد.

سهمیه‌بندی جدید خودروهای نیمه سنگین آغاز شد؟

هوشنگ فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در اواسط دی زمان اجرای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین را چند روز دیگر یا اوایل بهمن اعلام کرده بود. این در حالی است که دولت هنوز هم نتواسته مجلس و کارشناسان را متقاعد کند که تغییر سهمیه‌بندی بنزین تصمیم درستی است.

اعضای کمیسیون انرژی در جلسه‌ای که با وزیر نفت، جواد اوجی داشتند عنوان کردند که نگران تبعات تورمی و به وجود آمدن بازار سیاه و قاچاق بنزین در این طرح‌اند.

فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت اعلام کرده که در دیرترین حالت، طرح «بنزین برای همه» یا همان تخصیص یارانه بنزین به افراد، از بهمن‌ماه شروع می‌شود اما هنوز دولت نه سازوکار مشخصی اعلام کرده و نه ابلاغیه‌ای به شرکت ملی توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شده و نه حتی اعضای کمیسیون انرژی و کارشناسان با اجرای این طرح هم‌دل‌اند.

طرح بازتوزیع یارانه‌های بنزین به صورت لایحه، تقدیم به مجلس نشده و جواد اوجی، وزیر نفت هم گفته این طرح هنوز در حال بررسی است. با این حال و با کاهش ۱۰ لیتری سهمیه بنزین رانندگان وانت‌بار و سهمیه بنزین رانندگان نیسان نگرانی‌ها از شروع سهمیه‌بندی جدید بنزین افزایش یافته است.

مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت اظهار کرد: امروز اوضاع سوخت رسانی بهبود پیدا خواهد کرد و جایگاه ها برای راه اندازی افزایش پیدا خواهند کرد.

وی افزود: علت این اتفاق از نظر فنی همچنان در دست بررسی است ولی راهکار عملیاتی برای برگرداندن سیستم را از همان ساعات اولیه آغاز کردیم و بیش از ۶۰ درصد جایگاه ها با نرخ ۳ هزار تومان راه اندازی کردیم و همزمان راهکار فنی بازگشت به سهمیه بندی را هم با تست ها در دست بررسی انجام می دهیم.

رضایی تاکید کرد: پیش بینی می کنیم عرضه بنزین با بازگشت سهمیه بندی همزمان با راه اندازی جایگاه ها شدنی نیست بلکه ابتدا جایگاه ها برای عرضه آماده می کنند و سپس سرویس دهی برای سهمیه بندی در جایگاه ها اجرایی می کنند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: اولویت رفع مشکل دسترس قرار دادن سوخت به مردم بوده تا با نرخ آزاد این روند انجام شود. امکان راه اندازی تمام جایگاه ها به صورت عرضه آزاد امکان دارند اما تمرکز سیستم کارشناسی بازگرداندن نیمی از جایگاه ها به مدار عرضه بنزین به صورت سهمیه است.

وی افزود: سهمیه سوخت هیچ راننده ای از بین نرفته است و لایه های امنیتی به شکلی است که سهمیه ها قابل دستبرد و کم و زیاد شدن ندارد. به شرایط عادی بازگشتیم سهمیه ها پابرجاست.

مدیر سامانه هوشمند سوخت بیان کرد: تیم های امنیتی ما به ساعت ریسک های مارا بررسی می کنند و هرگونه اقدام امنیتی نیاز باشد انجام می دهیم و این یک روال همیشگی است.

دیدگاه خود را ارسال کنید