حقوق بازنشستگان

خبر خوش برای بازنشستگان | واریز افزایش حقوق بازنشستگان امشب

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره تازه‌ترین تحولات مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: از آنجا که مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان با قانون مطابقت نداشت، سازکار اصلاح قانونی آن در دست بررسی قرار گرفت.

خبر خوش برای بازنشستگان | واریز افزایش حقوق بازنشستگان امشب
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان مبلغ چندانی نیست. حقوق بازنشستگان هر ساله کمی افزایش پیدا می کند. حقوق بازنشستگان با نرخ تورم فاصله دارد. حقوق بازنشستگان جوابگوی مخارج آنها نیست. جزئیات جدید حقوق بازنشستگان را بخوانیم.

حقوق بازنشستگان

واریز افزایش حقوق بازنشستگان

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره تازه‌ترین تحولات مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: از آنجا که مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان با قانون مطابقت نداشت، سازکار اصلاح قانونی آن در دست بررسی قرار گرفت.

انصاری با اشاره به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی گفت: این ماده سازمان تامین اجتماعی را مکلف می‌کند، تمامی مستمری‌های بازنشستگی و از کار افتادگی را با توجه به افزایش هزینه زندگی و با تصویب هیئت وزیران افزایش دهد.این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: با توجه به افزایش ۳۸ درصدی تورم، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید متناسب با تورم باشد که در حال حاضر در تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار ملاک ۳۸ درصدی رعایت شده و با به سرانجام رسیدن این مصوبه در شورای عالی کار، این افزایش حقوق از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.پیش از این دولت در مصوبه‌ای از افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داده بود که هیئت تطبیق قوانین مجلس آن را مغایر با قانون تشخیص داد و برای اصلاح به دولت ارجاع کرد.

یک بازنشسته کارگری در یکی از استان‌های محروم کشور، از رنج‌های «کالایی شدن درمان» می‌گوید؛ درمانی که هم براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و هم براساس قانون الزام سازمان تامین اجتماعی، باید صفر تا صد آن رایگان و از محل حق بیمه‌های زمان اشتغال بازنشستگان تامین شود.

حقوق بازنشستگان  هر ساله  مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان ماهانه پرداخت می شود. حقوق بازنشستگان امسال هم برای سال آینده قرار است افزایش بیابد. آخرین خبرها درباره حقوق بازنشستگان را درادامه خبر دنبال کنید. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره سال آینده افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

به منظور ارتقاء خدمات رفاهی در بخش درمان و کاهش هزینه‌های درمانی برای بازنشستگان امکان بهره‌مندی از  بیمه بازنشستگان وجود دارد. خدمات بیمه بازنشستگان به صورت جبران بخشی از هزینه‌های درمانی بیمه شدگان است.صندوق بازنشستگی برای جبران و پرداخت بیشتر هزینه های درمان به  بازنشستگان طرح تکمیلی بیمه بازنشستگان را اجرایی کرده است.بسیاری از بازنشستگان از این طرح ناراضی هستند و معتقدند بیمه بازنشستگان از کارایی لازم برخوردار نیست. در ادامه به آخرین خبر از بیمه بازنشستگان می پردازیم.

 حالا که دفترچه‌های درمانی کاغذی حذف شده، حالا که مجبوریم پول پای بیمه تکمیلی بپردازیم، لااقل این دو درصد سهم درمان را از حقوق ما بازنشستگان کسر نکنند؛ اینکه خواسته‌ی زیادی نیست.

«فشار خون و قند و مرض قلبی؛ همسرم هر ماه باید برای چک آپ و انجام آزمایشات به بیمارستان مراجعه کند؛ هزینه‌های آزمایش و دارو سر به فلک می‌کشد و اگر بیمه تکمیلی نداشته باشیم، همه مستمری ماهانه‌مان را بدهیم بازهم کفاف نمی‌دهد.»

یک بازنشسته کارگری در یکی از استان‌های محروم کشور، از رنج‌های «کالایی شدن درمان» می‌گوید؛ درمانی که هم براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و هم براساس قانون الزام سازمان تامین اجتماعی، باید صفر تا صد آن رایگان و از محل حق بیمه‌های زمان اشتغال بازنشستگان تامین شود.

یک بازنشسته کارگری با سی سال سابقه اشتغال، قاعدتاً مبلغ گزافی بابت سهم درمان در صندوق سازمان تامین اجتماعی ذخیره کرده است؛ هر سال دوازده ماه است و هر ماه، سی درصد دستمزد کارگر بابت حق بیمه به حساب سازمان واریز شده که باز نه درصد از این حق بیمه‌ی ماهانه، بابت درمان در صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی پس‌انداز شده است. سال‌ها پیش دولت خیز برداشت که نه/ بیست و هفتم درمان را در صندوق درمان زیر نظر دولت و زارت بهداشت ذخیره کند به این بهانه که سازمان تامین اجتماعی از سهم درمان کارگران برای سرمایه‌گذاری و مصارف دیگر استفاده می‌کند و خدمات درمانی مکفی به بیمه شدگان ارائه نمی‌دهد.

صندوق بازنشستگی کشوری اعلام‌کرد: با توجه به لزوم تسریع در پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بازنشستگان به موازات تامین اعتبار لازم، به صورت مرحله‌ای پرداخت می شود.

با تخصیص بخش هایی از اعتبارات مربوط به کسورات حق بیمه شاغلین از سوی سازمان برنامه و بودجه و منابع داخلی تامین شده از بخش اقتصادی و شرکت های تابعه این صندوق، پرداخت حقوق مرحله نخست، برای بازنشستگانی که حقوق آن‌ها تا مبلغ پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان (پنج میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان) بوده است، تا ساعت ۱۷ عصر امروز (پنجشنبه ۲۶ اسفندماه) انجام شد.

همچنین حقوق سایر بازنشستگان کشوری نیز به محض تخصیص اعتبار لازم، در مراحل بعدی پرداخت خواهد شد.

صندوق بازنشستگی کشوری ابراز امیدواری کرده که با توجه به تلاش و همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه، مرحله های بعدی پرداخت نیز در اسرع وقت انجام شود.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران گفت: افزایش حداقلَی‌ها ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار و ۱۶۷ تومان است.»

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران با اشاره به میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از محل ارجاع مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به بخشنامه دستمزد ۱۴۰۱، گفت: «مستمری حداقل‌بگیران تامین اجتماعی ۵۷.۴ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار و ۱۶۷ تومان اضافه می‌شود.»

عامریان با بیان اینکه مردم از دولت انقلابی آیت الله رئیسی، عدالت طلبی، توسعه، پیشرفت، داشتن روحیه انقلابی و مقابله با رانت خواری را انتظار دارند گفت: با حمایت‌های وزیر جهادی وزارت مردم تلاش کردیم که در این سه ماه تحول و پیشرفت را در صندوق بازنشستگی فولاد محقق کنیم. البته تغییر و تحول اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه فکرها و اندیشه‌ها متحول شود و لازمه این کار آن است که در ابتدا تغییر و تحول را در مدیران ایجاد کنیم زیرا صندوق فولاد با ادامه مسیر قبلی و با مدیران گذشته قادر به تحول و شکوفایی نبود. 

جان تازه‌ای گرفته است گفت: در این سه ماه تمام مدیران عامل شرکت‌ها و اکثریت اعضای هیات مدیره شرکت‌ها و مدیران میانی تغییر کرده اند. 

عامریان گفت: در ابتدای کارمان در صندوق فولاد وارث چالش‌هایی شدیم که از گذشته به ارث رسیده است که یکی از آن‌ها اضافه برداشت‌ها در پنج ماهه نخست سال بود که موجب کسری بودجه در نیمه دوم سال شد و ما باید این کسری را جبران می‌کردیم. همچنین در همان زمان آغاز کارمان، سازمان مالیاتی ۳۵۰ میلیارد تومان در رابطه با پرونده‌ای که مربوط به گذشته بود از حساب صندوق برداشت کرد که با تدابیر انجام شده فعلا متوقف شده و همچنین یک پرونده حقوقی با ذوب آهن اصفهان داریم که مربوط به هفت سال پیش است و اجراییه چهار هزار میلیاردی برای آن صادر شده که با تدبیر مقام عالی وزارت، موضوع متوقف شده است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد تصریح کرد: در همان هفته نخست کارمان، شاهد اعتراضات بازنشستگان به نحوه اجرای همسان‌سازی بودیم و با جلسات متعددی که در سه ماه گذشته با نمایندگان بازنشستگان برگزار کردیم در خصوص اصلاحیه همسان‌سازی به نتیجه رسیدیم. این اصلاحیه دو تا سه برابر اصل همسان‌سازی بار مالی برای صندوق خواهد داشت اما ما مصمم هستیم بر اساس قانون و در جهت احقاق حق بازنشستگان، همسان‌سازی را اصلاح کرده و از اوایل سال آینده آن را اجرا کنیم. 

عامریان با اشاره به اینکه در سالهای گذشته به موضوع رفاهیات بازنشستگان توجهی نشده بود گفت: برای رفاهیات و تکریم بازنشستگان برنامه‌های متعددی را در نظر داریم. در هفته جاری همایش تجلیل از ۳۸۰۰ جانباز بازنشسته صندوق را برگزار کردیم و بنا داریم هر دو ماه یک بار برنامه‌های تجلیل از گروه‌های مختلف بازنشستگان را برگزار کنیم. ضمن اینکه دیدار با بازنشستگان صعب العلاج و خانواده‌های شهدای بازنشسته صندوق و رسیدگی به مشکلات آن‌ها یکی دیگر از اقدامات ما در این مدت بوده است. 

وی ادامه داد: در گذشته در دفاتر امور بازنشستگی صندوق مشکلاتی وجود داشت و برخی مدیران نسبت به حل مشکلات بازنشستگان اهتمام لازم را نداشتند. درصدد هستیم فضای این دفاتر را متناسب باشان و شرایط بازنشستگان بهسازی نمائیم. ضمن اینکه بنا داریم مرکز تماس و پاسخگویی به بازنشستگان را ایجاد کنیم تا بازنشستگان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با تماس تلفنی پیگیر مسایل خود باشند.

میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد که از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آن‌ها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

ارقام عیدی یک دهه گذشته نشان می‌دهد که بازنشســتگان تامین اجتماعی از سال ۹۰ تا ۹۹ مجموعا ۷ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان، عیدی دریافت کرده‌اند. اما رقــم پایه عیدی انتهای ســال جاری با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نســبت به ســال پیش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده در حالی که عیدی بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: انتظار داریم که دولت برای بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان تورم واقعی را در نظر بگیرد.

به گفته دهقان کیا تورم با سبد معیشتی خانواده و اقلامی که روزانه با آن سروکار دارند در ارتباط است که این رقم‌ بسیار بالاتر از  ۴۲.۵ درصد است بنابراین دولت باید تورم واقعی را به حقوق و عیدی بازنشستگان و شاغلین اضافه کند تا افراد شرایط بهتری برای ادامه زندگی داشته باشند.

او گفت: قانون مشخصی در پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی وجود ندارد و هر سال عیدی بازنشستگان را با عیدی کارمندان دولت پرداخت می‌کنند.

 به خاطر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت و براساس آمارهای رسمی سازمان برنامه و بودجه، متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال گذشته و امسال، مجموعا ۱۲۰ درصد و متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در همین دوره زمانی، مجموعا ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.براساس همین آمارها، دولت برای اجرایی شدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یا همان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال ۹۹ بالغ بر ۴۵.۵ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی قرار داده و این رقم در سال جاری به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.در این گزارش با استناد به اینکه منابع پایداری برای این موضوع که هزینه بالایی هم به کشور تحمیل می‌کند، پیش‌بینی نشده است تاکید شده است: افزایش حقوق بازنشستگان منجر به تشدید کسری بودجه شده از محل ایجاد تورم تامین می‌شود.حقوق بازنشستگان در 1401 افزایش می یابد. بازنشستگان در انتظار افزایش حقوق بازنشستگان در 1401 هستند. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. باید منتظر ماند و دید حقوق بازنشستگان در 1401 چقدر افزایش می یابد. جدیدترین اخبار درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان را در این خبر بخوانید

 اجرای رتبه‌بندی این سوال مطرح شود که حقوق بازنشستگان فرهنگی چگونه افزایش می یابد؟ از طریق رتبه‌بندی حقوق معلمان و یا همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها؟

حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد.حقوق بازنشستگان در شان ایشان نیست.متاسفانه حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد. محمد باقر نوبخت درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد. در متن زیر آخرین اخبار درباره حقوق بازنشستگان را می خوانید.

یکی از موضوعات داغ امسال، مساله افزایش حقوق بازنشستگان بود؛ بازنشسته‌ها به حقوقشان اعتراض‌های زیادی داشتند و با تحصن‌هایی خواستار افزایش در حقوق‌های خود بودند.

البته اخیرا طرح‌هایی هم برای افزایش حقوق بازنشسته‌ها مطرح شده است. یکی از این طرح‌ها همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌هاست که تاکنون اجرایی نشده و گفته می‌شود که احتمالا بعد از عید اجرا شود. همچنین خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز از افزایش حقوق بازنشسته‌ها با طرح‌های بیمه‌ای خبر داد که این طرح هم فعلا مسکوت مانده و جزئیاتی از آن در دسترس نیست.

چند وقتی است که موضوع افزایش حقوق‌ها مطرح شده و براین اساس بازنشستگان هم شامل افزایش حقوق شده و پیگیری‌های اقتصاد آنلاین از نمایندگان مجلس حاکی از آن بود که حقوق بازنشستگان به حداقل ۵میلیون تومان خواهد رسید.

از طرفی دیگر قرار است همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها از سال آینده آغاز شود و با اجرای همسان‌سازی نیز حقوق بازنشستگان نیز مانند معلمان که در طرح رتبه‌بندی افزایش حقوق داشتند، افزایش خواهد یافت. حال در اینجا یک سوال مطرح است؛ حقوق بازنشسته‌های فرهنگی با رتبه‌بندی افزایش دارد و یا همسان‌سازی؟

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: حقوق بازنشستگان فرهنگی با طرح همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها افزایش می‌یابد. طرح رتبه‌بندی برای افرادی است که در حال حاضر مشغول به کار هستند. در نتیجه بازنشسته‌های فرهنگی برای افزایش حقوق باید منتظر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشند و طرح رتبه‌بندی تاثیری در حقوق آنان نخواهد داشت.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ بودجه مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن) در نشست خبری درباره لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: منابع و مصارف این بودجه ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که دولت برای آن اعتبار در نظر گرفته است.

 رحیم زارع در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده ۵ میلیون تومان شد و حقوق کارکنان دولت در سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه حداقل حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، حداکثر حقوق نیز حدود ۳۹ میلیون تومان می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که حداقل حقوق بازنشستگان ۵ میلیون تومان و حداکثر حقوق کارکنان حدود ۳9 میلیون تومان تعیین شد.

 رحیم زارع در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده ۵ میلیون تومان شد و حقوق کارکنان دولت در سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین هرگونه افزایش هزینه‌های پرسنلی با استفاده از اختیارات مجامع عمومی شرکت‌ها و موسسات در مغایرت با قانون بودجه سال ۱۴۰۱ غیرقانونی است و موجب پیگرد خواهد بود. حداکثر حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۱ نیز هفت برابر حداقل حقوق پرداختی خواهد بود. با توجه به اینکه حداقل حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، حداکثر حقوق نیز حدود ۳9 میلیون تومان می شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس گفت که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که کارکنان دولت تا سقف دریافتی ماهیانه ۵ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شوند که کمیسیون به آن رای نداد. پیشنهادات متعددی در این باره مطرح شده اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

وی در پایان گفت: کمیسیون تلفیق در نوبت شب جلسه ای با رییس مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای به نتیجه رسیدن ارز ترجیحی تشکیل خواهد داد.

دیدگاه خود را ارسال کنید