حقوق معلمان

حقوق معلمان از این تاریخ زیاد می‌شود | جزئیات مهم

یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالش های زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسی های متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رییس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

حقوق معلمان از این تاریخ زیاد می‌شود | جزئیات مهم
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق معلمان افزایشی شد. حقوق معلمان مبلغ چندانی نیست. حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی با تغییر همراه خواهد شد. حقوق معلمان با نرخ تورم فاصله دارد. حقوق معلمان با تنش همراه است.

حقوق معلمان

جزئیات جدید حقوق معلمان

وزیر آموزش و پرورش از لایحه رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت تا یک ماه آینده آیین نامه رتبه بندی معلمان تدوین و پس از تصویب در هیات دولت از اوایل سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالش های زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسی های متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رییس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی با تأکید بر انتظارات به جا و برحق جامعه معلمان درخصوص طرح رتبه بندی گفت: با وجود تمام تلاش هایی که انجام شد به نظر میرسد باز هم در اجرای طرح از بُعد زمان، کمی تأخیر داشته ایم که تنها دلیل آن وجود مقررات و قوانین مربوط به اجرای این طرح بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به حمایت رییس محترم جمهور، اشکالات این طرح سریعا برطرف شده و در نهایت طرح رتبه بندی به نتیجه رسیده است.

نوری با اشاره به اهداف اجرای طرح رتبه بندی معلمان خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان مبتنی بر سندتحول بنیادین است و مهم ترین هدف آن ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هدف اصلی رتبه بندی اضافه کرد: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا می دهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد. لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آنها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد.

نوری گفت: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگی های ۳ گانه، عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبه ها را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه در طرح رتبه بندی، معلمان در ۵ رتبه تقسیم بندی می شوند، گفت: دایره شمول رتبه بندی، در دو لایحه ای که دولت گذشته ارائه شده بود، بعضی افراد از جمله همکاران فرهنگی که از مدارس به ادارات آمده بودند را شامل نمی شد که بر اساس اصلاحات صورت گرفته و مصوبه شورای انقلاب، این اشکال برطرف شد.

نوری ادامه داد: اکنون با ابلاغ طرح رتبه بندی و براساس قانون، وزارت آموزش و پرورش مکلف است آیین نامه مربوطه را در مدت یک ماه کاری تدوین کند که امیدواریم پس از تصویب آیین نامه در هیات دولت، طرح رتبه بندی از اوایل سال جدید اجرایی شود.

رتبه‌بندی معلمان ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال ۱۴۰۱ و برای مابه‌التفاوت سال ۱۴۰۰، ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مصوب شد.

رتبه‌بندی معلمان به وزارتخانه آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد و باید حقوق معلمان افزایش پیدا کند.

قانون رتبه‌بندی معلمان ۱۶ اسفندماه به تائید شورای نگهبان رسید. ابراهیم رئیسی نیز قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. بر این اساس حقوق معلمان باید افزایش پیدا کند.

رتبه‌بندی معلمان ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال ۱۴۰۱ و برای مابه‌التفاوت سال ۱۴۰۰، ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مصوب شد و هیچ مشکلی در تأمین بودجه وجود ندارد.

پیش‌تر محمد وحیدی، نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس درباره میزان افزایش دریافتی معلمان گفت: «میانگین افزایش حقوق معلمان در سال ۱۴۰۱، سه میلیون تومان است.» در ادامه جزئیاتی بیشتری از میزان افزایش دریافتی معلمان را بخوانید.

حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل مواردی است که به اعتبار در نظر گرفته‌اند برای اجرای رتبه‌بندی معلمان اضافه شد. عملاً فرهنگیان بر همین اساس دریافتی خواهند داشت. ضمن اینکه پنج رتبه هم برای معلمان با اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است.

دریافتی پایه معلمان دارای رتبه اول‌ که هم‌اکنون ۴ میلیون تومان است. براساس مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق، در سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. ضمن اینکه براساس طرح رتبه‌بندی معلمان حائزین این رتبه با ۴۵ درصد افزایش حقوق دارند و حداقل حقوق آنها به هشت میلیون تومان می‌رسد.

معلمان دارای رتبه دوم در قانون رتبه‌بندی معلمان علاوه بر دریافتی پایه سالجاری که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است با ۵۵ درصد افزایش حقوق مواجه می‌شوند. معلمان دارای رتبه سوم هم علاوه بر دریافتی فعلی که ۴ میلیون تومان است، ۶۵ درصد افزایش حقوق خود را دریافت خواهند کرد. این رقم بر اساس قانون رتبه‌بندی معلمان است.

معلمان دارای رتبه چهارم هم علاوه بر دریافتی فعلی که چهار میلیون تومان است با اجرای رتبه‌بندی، ۷۵ درصد افزایش دریافتی دارند. حائزین رتبه پنجم هم علاوه بر حقوق فعلی که ۴ میلیون تومان است دریافتی سال آینده آنها با ۹۵ درصد افزایش مواجه خواهد شد.عمده معلمان در رتبه ۲ و ۳ هستند که بر اساس قانون رتبه‌بندی معلمان بالای هشت میلیون تومان دریافتی خواهند داشت. بنابراین بعد از اجرای رتبه‌بندی معلمان کف حقوق آنان (حقوق پایه سال جاری که پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است + افزایش دریافتی رتبه‌هایی که کسب کرده‌اند) حداقل هشت میلیون تومان به بالا خواهد بود.

«قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.

رییس جمهور «قانون تظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم اسفند ماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴۰۰,۱۲.۱۶ به تایید شورای نگهبان رسیده بود.

رتبه‌بندی معلمان ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال ۱۴۰۱ و برای مابه‌التفاوت سال ۱۴۰۰، ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مصوب شد و هیچ مشکلی در تأمین بودجه وجود ندارد.

میزان افزایش حقوق معلمان چقدر است؟

حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل مواردی است که به اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای رتبه‌بندی معلمان اضافه شده و عملاً فرهنگیان بر همین اساس دریافتی خواهند داشت. ضمن اینکه پنج رتبه هم برای معلمان با اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شده است.

حقوق پایه معلمان دارای رتبه اول‌ که هم‌اکنون ۴ میلیون تومان است براساس مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق، در سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. ضمن اینکه براساس طرح رتبه‌بندی معلمان حائزین این رتبه با ۴۵ درصد افزایش حقوق مواجه شده و حداقل حقوق آنها به ۸ میلیون تومان می‌رسد.

معلمان حائز رتبه دوم در قانون رتبه بندی معلمان علاوه بر حقوق پایه سالجاری که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است با ۵۵ درصد افزایش حقوق مواجه می‌شوند. حائزین رتبه سوم هم علاوه بر حقوق فعلی که ۴ میلیون تومان است با ۶۵ درصد افزایش حقوق خود را دریافت خواهند کرد که این رقم بر اساس قانون رتبه بندی معلمان است. 

حائزین رتبه چهارم هم علاوه بر حقوق فعلی که ۴ میلیون تومان است با اجرای رتبه بندی معلمان با ۷۵ درصد افزایش دریافتی مواجه خواهند شد.  حائزین رتبه پنجم هم علاوه بر حقوق فعلی که ۴ میلیون تومان است حقوق سال آینده آنها با ۹۵ درصد افزایش مواجه خواهد شد.

عمده معلمان در رتبه ۲ و ۳ هستند که بر اساس قانون رتبه بندی معلمان بالای ۸ میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد، بنابراین بعد از اجرای رتبه‌بندی معلمان کف حقوق آنان (حقوق پایه سال جاری که ۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است + افزایش حقوق رتبه‌هایی که کسب کرده‌اند) حداقل ۸ میلیون تومان به بالا خواهد بود.

محمد وحیدی درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال با مصوبه روز گذشته شورای نگهبان به ثمر نشست.

نماینده بجنورد در مجلس افزود: از اسفند سال ۱۳۹۹ که این لایحه از دولت گذشته به مجلس رسید تا امروز، فراز و نشیب‌های بسیاری طی شد، اما بالاخره نظام شایسته‌ای در تعلیم و تربیت ایران پایه‌گذاری شد.

وحیدی خاطرنشان کرد: این یکی از برکات بسیار مهم این مصوبه است و امیدواریم تاثیرات بسیار خوبی در افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی بیان کرد: شرایط اقتصادی و معیشتی و نرخ تورم در کشور، ممکن است اثرات اجرای  قانون رتبه‌بندی را کم رنگ کند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد:  ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات ارزش پایه پولی کشور موجب خواهد شد، اثرات رتبه‌بندی در افزایش نظام شایستگی تعلیم و تربیت ایران اسلامی کاملا شفاف شود.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تاریخ اجرای قانون رتبه‌بندی گفت: زمان اجرای قانون رتبه‌بندی همانطور که در قانون هم آمده، ۱۴۰۰/۶/۳۱ و از هر زمان که آیین‌نامه آن ابلاغ شود، است.

مهلت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان

وحیدی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک ماه فرصت دارد تا آیین‌نامه اجرایی این قانون را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند. بعد از آن آموزش و پرورش می‌تواند احکام مربوطه را صادر کند.

وی گفت: احکام معلمان در سال ۱۴۰۱  صادر می شود و این احکام براساس رتبه‌هایی است که طبق آیین‌نامه تنظیمی دریافت می‌کنند آن رتبه ها تغییرات حقوق را مشخص خواهد کرد.

ساز و کار جدید افزایش حقوق معلمان

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق قانون رتبه‌بندی معلمان، میزان دریافت حقوق هر معلمی با خودش سنجیده می‌شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: این موضوع شاید به عدالت نزدیکتر باشد زیرا برخی در گذشته نظرشان این بود که اگر افراد با شاخصی غیر از خودشان مقایسه شوند شاید دریافتی‌ها عدد متفاوتی نداشته باشد و هر کسی وقتی خود را با افراد دیگری مقایسه می‌کند احساس می‌کند دریافتی غیرمنطقی و غیرعادلانه‌ای دارد.

سنوات، مدارک تحصیلی، خدمت در مناطق محروم در کسب رتبه بالاتر تاثیر گذار است

وی بیان کرد: لذا طبق این قانون هر فرد با احکام خودش سنجیده می‌شود و سنوات و تجربه افراد و مدارک تحصیلی حتماً در رتبه‌بندی و کسب رتبه‌های بالاتر تاثیرگذار خواهد بود. 

این نماینده مجلس یازدهم افزود: همچنین خدمت در مناطق محروم و خدمت در مقطع تحصیلی پایه دوره ابتدایی می‌تواند تاثیر خیلی خوبی در رتبه‌بندی معلمان داشته باشد.

وحیدی اظهار کرد: افزایش‌ حقوق سالانه تاثیر مستقیم بر افزایش پایه دریافتی فوق‌العاده شغل معلمان در رتبه‌بندی دارد زیرا رتبه‌بندی خود یک فوق العاده است .  امیدوارم آیین‌نامه اجرایی این قانون در مهلت قانونی تنظیم شده و به تصویب دولت برسد تا به مرحله اجرا برسد.

اعتبار ۳۸ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ در دو ردیف، منابع مورد نیاز برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به صورت ریالی آمده است، در یک بند حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان و در بند دیگری حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به اجرای قانون رتبه بندی معلمان اختصاص یافته است..

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در تبصره دیگری در قانون بودجه ۱۴۰۱ از محل فروش مازاد نفت عدد ۳ میلیارد یورو پیش‌بینی شده که در آنجا هم مفهوم رتبه‌بندی گنجانده شده است تا دولت در اجرای این قانون با مشکلی مواجه نشود.

دیدگاه خود را ارسال کنید