حقوق معلمان|خبر مهم درباره حقوق معلمان| تغییرات در رتبه بندی معلمان

خبر مهم درباره حقوق معلمان| تغییرات در رتبه بندی معلمان

برای معلمانی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند، ارتقای رتبه‌بندی از ۵ سال به ۴ سال کاهش یافت و این امر مشوقی برای خدمت در مناطق محروم است.

خبر مهم درباره حقوق معلمان| تغییرات در رتبه بندی معلمان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق معلمان هر ساله افزایش می یابد. حقوق معلمان رقم چندانی نیست. حقوق معلمان در برخی از مناطق با تاخیر پرداخت می شود. حقوق معلمان قرار است با لایحه رتبه بندی عادلانه شود. جزئیات جدید از حقوق معلمان را بخوانید.

حقوق معلمان

جزئیات جدید از حقوق معلمان

محمدرضا احمدی درباره ریل‌گذاری مجلس برای حمایت از معلمان در مناطق محروم و صعب‌العبور اظهار داشت: در قانون رتبه‌بندی فرهنگیان حمایت‌هایی برای معلمانی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند دیده شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون رتبه‌بندی معلمان، فرهنگیان در ۵ سطح رتبه‌بندی می‌شوند که هر کدام از پایه‌ها با شرایطی پس از طی ۵ سال می‌توانند به رتبه‌ بالاتر ارتقاء پیدا کنند.

احمدی با بیان اینکه برای معلمانی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند ۵ سال به ۴ سال کاهش یافت ابراز داشت: این امر هم مشوقی برای خدمت در مناطق محروم است و هم سبب می‌شود تا حین خدمت در مناطق محروم از امتیازات لازم محروم نشوند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره نظارت کمیسیون اصل ۹۰ بر حسن اجرای قوانین خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان با توجه به اینکه قانون مشمول جمعیت زیادی می‌شود و باید نظارت کافی بر آن اعمال شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این راستا دو نفر از اعضای کارشناس کمیسیون آموزش و تحقیقات در هیئت ممیزی عضو شدند تا در روند نوشتن شرایط رتبه‌بندی و احراز آن نظارت کنند.

وی گفت: علاوه بر آن با دستگاه‌هایی نظیر اداره کار جلساتی برگزار شد تا به عنوان مثال با توجه به گزارشات واصله که حاکی از اجحاف در حق معلمان غیرانتفاهی است بازدیدهایی را به عمل آوردند تا ببیند در حوزه بیمه یا پرداخت حقوق حق این معلمان ادا می‌شود یا خیر.

احمدی با بیان اینکه مجلس از بعد نظارتی بر این امر ورود کرده و نظارت می‌کند تصریح کرد: همچنین دستگاه‌هایی که بازوانی برای نظارت مجلس شورای اسلامی هستند نیز به‌کارگیری می‌شوند تا در کنار مجلس بر این امور نظارت کنند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس خاطرنشان کرد: چنانچه برخی از قوانین که مجلس مصوبه کرد اما گاهی دولت یا بخش خصوصی آن را اجرا نکرد طبق قانون امتیازات بخش خصوصی ابطال می‌شود؛ البته اینکه صرفاً مجلس در همه جا بر حسن اجرای قوانین نظارت داشته باشد دشوار است.

وی افزود: مجلس، دولت، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی همه باید پای کار باشند تا قوانینی که برگرفته از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو در مجلس است به خوبی اجرا شود اما اگر در زمینه‌ای مردم مشاهده کردند که قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود آن را برای کمیسیون اصل ۹۰ مکاتبه کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از قوانینی که مصوب اما اجرا نشد در حوزه بورسیه دانشجویان دکترا بود که توانستیم پس از ورود به این موضوع حق این دانشجویان را به آنان برگردانیم.

یکی از هدف گذاری‌های رتبه‌بندی معلمان بحث ارتقای جایگاه اجتماعی و شغلی آن‌ها است.

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است. طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح‌های پر سرو صدای این روزها در مجلس است. زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: باید به معلم شان و جایگاه تاثیر گذار آن اهمیت داد یک بخش کوچکش شاید بتواند وجود همین قانون رتبه‌بندی باشد و وقتی به شکل قانونی اجرا و عملیاتی شود می‌توان اطمینان بیشتری به آن پیدا کرد.

خلیل جواد یار در پاسخ به این سوال که رتبه بندی معلمان چه میزان می‌تواند در جهت ارتقای جایگاه معلمان اثر گذار باشد، گفت: یکی از هدف گذاری‌های رتبه‌بندی معلمان بحث ارتقای جایگاه اجتماعی و شغلی آن‌ها است، که باید این به عنوان هدف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ریشه شروع بحث رتبه‌بندی در کشورمان در ۴-۵ سال اخیر است و دو راهکار بارز که مستقیما به رتبه‌بندی معلمان در ابعاد مختلف از جمله صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و شئون مختلف متصل است ابعاد اعتقادی و اخلاقی است.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: اگر رتبه‌بندی به طریق درست و همراه با ساز و کار مطلوب آن مدون شود و به اجرا در بیاید بسیار خوب است، اما باید گفت که برخی مطالبات معلمان در آن نادیده گرفته شده است و چه بسا در بعضی ساز و کارها هم ایراد داشته باشد، اما باید گفت باز هم می‌توان به آن امیدوار بود.

جواد یار با اشاره به شان تاثیر گذار معلمان در جامعه گفت: باید به معلم شان و جایگاه تاثیر گذار آن اهمیت داد یک بخش کوچکش شاید بتواند وجود همین قانون رتبه‌بندی باشد و وقتی به شکل قانونی اجرا و عملیاتی شود می‌توان اطمینان بیشتری به آن پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع رتبه بندی معلمان از دل سند تحول بنیادین خارج شده است گفت: خیلی خرسندیم از این اتفاق اما یکی از خرده‌گیری‌هایی که معلمان به این قانون دارند این است که چرا این موضوع طولانی شده است، تأخیرهایی که رخ داده است نوعی دل‌زدگی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم علی‌رغم اینکه مشکلات اقتصادی وجود دارد آیا این صنف معلمان حقشان این هست یا نه؟ اگر هست باید ادا بشود به هر حال مطالبه گری‌ها در همه اصناف وجود دارد، در مورد معلمان متأسفانه برخوردها یک مقدار متفاوت‌تر است و دلخوری معلمان هم همین است، گاهی اوقات باید به تصویب بعضی از مسائل این چنینی و اجرای آن سرعت بخشید چرا که زمانی که این قشر دلگرم بشوند می‌توانیم نتایج آن را به شکل ملموس ببینیم.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش درباره زمان صدور احکام رتبه‌بندی معلمان گفت: بلافاصله بعد از تعطیلات عید و در طلیعه سال جدید احکام رتبه‌بندی معلمان صادر خواهد شد تا همکاران از شیرینی آن بهره‌مند شوند.

ریشه شروع بحث رتبه‌بندی در کشورمان در ۴-۵ سال اخیر است و دو راهکار بارز که مستقیما به رتبه‌بندی معلمان در ابعاد مختلف از جمله صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و شئون مختلف متصل است ابعاد اعتقادی و اخلاقی است.

دیدگاه خود را ارسال کنید