جاماندگان سهام عدالت

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت فرا رسید

محمد خزاعی کوه پر افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق هم تایید شده به وزارت اقتصاد ارجاع داده خواهد شد تا در خرداد ماه امسال مجدد از جا ماندگان سهام عدالت ثبت نام انجام شود.

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت فرا رسید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

جاماندگان سهام عدالت از آمار به نسبت بالایی برخوردار هستند. جاماندگان سهام عدالت به زودی تعیین تکلیف خواهند شد. جاماندگان سهام عدالت از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می شوند. جاماندگان سهام عدالت می تواند از طریق سازمان های مربوطه پیگیری کنند. جاماندگان سهام عدالت در سال جاری موفق به دریافت سهام می شوند.

جاماندگان سهام عدالت

جزئیات جدید درباره جاماندگان سهام عدالت

دبیر کل کانون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کشور با بیان اینکه ۱۸ میلیون نفر جامانده دریافت سهام عدالت شناسایی شده اند، گفت: این جاماندگان می توانند خرداد امسال ثبت نام کنند.

محمد خزاعی کوه پر  افزود: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق هم تایید شده به وزارت اقتصاد ارجاع داده خواهد شد تا در خرداد ماه امسال مجدد از جا ماندگان سهام عدالت ثبت نام انجام شود.

خزاعی کوه پر در مورد مشمولین فوت کرده هم گفت : ۳ میلیون نفر تا پایان خرداد امسال برنامه ریزی شده و نرم افزار آن تهیه شده و جاماندگان سهام عدالت و خانواده های فوت شده می توانند با مراجعه به سامانه که اعلام خواهد شد بعد از تکمیل برگ انحصار وراثت از مراجع قضایی نسب به تبدیل سهام ورثه اقدام کنند. 

وی گفت: کل مشمولین سهام عدالت در استان آذربایجان‌شرقی ۳ میلیون نفر می باشد که یک میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده اند و بقیه به ارزش ۲۰۴ میلیارد تومان در دی ماه سال گذشته از طریق بورس امکان خرید و فروش پیدا کردند.

دبیرکل کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت افزود: مشاهده ارزش دارایی و معامله سهام عدالت، از طریق سامانه‌های کارگزاری‌ها ممکن است ونیازی به کد بورسی نیست.

وی با اشاره به اینکه پیش از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از محل خالص ارزش دارایی‌ها صورت‌های مالی خود را تهیه می‌کردند و این امر منجر به زیان‌ده نشان دادن شرکت‌های بورسی استانی سهام عدالت می‌شد، گفت: قرار بر این شد صورت‌های مالی حسابرسی شرکت‌های استانی طبق استاندارد حسابرسی براساس ارزش بهای تمام شده شرکت‌ها باشد و این شرکت‌ها از زیان خارج شوند.

بنابر پیش‌بینی پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، امسال با هماهنگی دولت می‌توان کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان سهام عدالت را انجام داد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از واگذاری سهام عدالت به ۵۰ درصد از ۲۰ میلیون نفر جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول سهام عدالت هستند یا می‌توانند باشند. اما این سهام را دریافت نکرده‌اند و دولت باید اقدام به واگذاری سهام عدالت به آنها کند.

به گفته وی، پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر است. 

پورابراهیمی تصریح کرد: قرار است آیین‌نامه اجرایی این موضوع، هرچه سریع‌تر تهیه شود و ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه را نیز، وزارت اقتصاد تدوین کند تا روند واگذاری در سال جدید هرچه زودتر آغاز شود.

حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

لازم به ذکر است که موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید سهام عدالت، توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، در اولویت دریافت این سهام قرار می‌گیرند.

همچنین بر اساس متن الحاقی به بند الف؛ دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (١) و (٢) ماده (٢) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ٢۵ خردادماه ١٣٨٧ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، اقدام کند. 

حجت‌الاسلام حسن شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد، اظهار کرد: این در حالی است که این سهام باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

رئیس کمیسون اصل ۹۰ مجلس افزود: بر این اساس اگر قرار باشد سهام عدالت جدیدی میان مشمولان جدید توزیع شود باید این نکته مدنظر قرار گیرد و اصلاحات لازم در این زمینه اعمال شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت از چه زمانی میان جاماندگان و مشمولان جدید توزیع می‌شود، افزود: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت ادامه داد: با این وجود باید به نکاتی چون تامین مالی این سهام و نیز شیوه ثبت‌نام و مواردی از این دست دقت‌نظر شود و زمانی که جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر شد، می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد و در صورت نیاز، پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ هم به نمایندگان اعلام خواهد شد.

شجاعی افزود: در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر رسیده و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح ثبت‌نام جدید از مشمولان سهام عدالت باید از جامعیت کامل برخوردار باشد، به‌ گونه‌ای که مواردی همچون منابع مالی مورد نیاز، نحوه ثبت‌نام، میزان سهام اختصاصی به هر فرد، نحوه آزادسازی این سهام و ... حتماً در این طرح تدبیر شود. به همین جهت این کمیسیون آمادگی خود را برای هر گونه مشاوره در این زمینه با تکیه بر مباحث کارشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان اعلام می کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید