با سهام خود وام بگیرید

هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از وثیقه گذاشتن سهام برای دریافت تسهیلات خبر داد.

با سهام خود وام بگیرید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وثیقه‌های بورسی و غیربورسی ضامن دریافت تسهیلات بانکی می‌شوند. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره جزئیات گرفتن وام با وثیقه سهام را توضیح داد.

هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از وثیقه گذاشتن سهام برای دریافت تسهیلات خبر داد. در این خصوص بانک مرکزی در اواسط هفته گذشته، دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و وثایق بورسی و غیربورسی شامل سهام، اوراق بدهی، اموال عینی و سیم‌کارت را به بانک‌ها ابلاغ کرد.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره جزئیات این طرح به ایرنا گفت: سهامداران در آینده نزدیک می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های بانکی درخواست خود را ثبت کنند.

چطور سهام ضامن وام می‌شود؟

محمود حسنلو در خصوص نحوه ضمانت سهام برای وام توضیح داد: شرکت سپرده‌گذاری اطلاعات را به بانک‌ها ارائه می‌دهد و سهامدار باید با مراجعه به اپلیکیشن بانک اقدامات مربوط به وثیقه سهام و نیز دریافت وام انجام دهد.

او تاکید کرد: با پیامک OTP (یکبار مصرف) سجام سهامدار احراز هویت می‌شود و اگر OTP درست وارد شد، سهام قابل وثیقه سهامدار در اپلیکیشن بانک مشخص می‌شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: بعد از این مرحله سهامدار می‌تواند سهام‌ مدنظر خود را برای وثیقه انتخاب و تعداد سهامی که قصد وثیقه‌گذاری دارد را وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه این درخواست مانند سیستم پرداخت شاپرک، سهامدار را به سمت سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری هدایت می‌کند، گفت: در این بخش درخواست‌ بانک به کاربر نشان می‌دهد و با OTP سجام احراز اختیار انجام می‌شود تا هویت سهامدار و نیز میزان سهامی که قرار است به عنوان وثیقه باشد را تایید کند.

نتیجه ثبت درخواست ضمانت سهام چطور مشخص می‌شود؟

حسنلو اعلام کرد که کارمزد وثیقه را سهامدار باید پرداخت کند و اگر این کار موفق‌آمیز باشد، درخواست وثیقه ثبت می‌شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیان کرد: در انتهای روز معاملاتی و بعد از اعمال معاملات، درخواست سهامداران در سامانه پس از معاملات اعمال می‌شود و روز کاری بعد نتیجه این درخواست در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

این مقام مسول گفت: سهامدار باید نسبت به این موضوع مطلع باشد، سهامی که به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی تعیین می‌شود، در شرکت سپرده‌گذاری به حالت فریز درآمده و سهامدار تا پایان تسویه تسهیلات خود نمی‌تواند آن را بفروش برساند.

برای گرفتن وام، چقدر سهام نیاز است؟

حسنلو در خصوص میزان وام دریافتی با وثیقه سهام، توضیح داد: میزان وامی که به سهامدار پرداخت می‌شود در حوزه اختیار بانک است. هر بانکی براساس دستورالعمل‌های خود می‌تواند وارد عمل شود.

حسنلو با بیان اینکه ممکن است بانک درصدی از سهام را نزد خود نگه دارد، گفت: به طور معمول بانک باید معادل درصدی از ارزش سهام را وام پرداخت کند. از نظر ما محدودیتی در سقف میزان وثیقه وجود ندارد اما ممکن است بانک‌ها برای وثیقه و وام سقفی را در نظر بگیرند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پایان گفت: دریافت وام به عنوان یکی از مزایای وثیقه‌گذاری سهام تلقی می‌شود و این مهم در دیگر موضوعات از جمله وثیقه‌گذاری در دادگاه هم می‌تواند کاربرد داشته باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید