یارانه نقدی

یارانه نقدی جدید در راه واریز برای مردم

سید جواد ساداتی نژاد در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با تشریح دلایل حذف آرد یارانه ای صنف و صنعت گفت: امروز دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران امنیت غذایی مواجه شده است.

یارانه نقدی جدید در راه واریز برای مردم
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی واریز می شود. یارانه نقدی به مناسبت عید فطر واریز خواهد شد. یارانه نقدی به همه افراد تعلق نمی گیرد. یارانه نقدی مبلغ چندانی ندارد. جزئیات جدید یارانه نقدی عید فطر را بخوانید.

یارانه نقدی

جزئیات جدید یارانه نقدی

وزیر جهادکشاورزی حذف آرد یارانه ای صنف و صنعت را اقدامی برای مقابله با قاچاق این محصول اعلام کرد و گفت: مبلغی بیش از اختلاف قیمت واقعی و یارانه ای گندم و آرد به حساب مردم واریز خواهد شد.

سید جواد ساداتی‌نژاد - وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سید جواد ساداتی نژاد در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با تشریح دلایل حذف آرد یارانه ای صنف و صنعت گفت: امروز دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران امنیت غذایی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان را اوکراین و روسیه تولید می‌کنند، افزود: جنگ موجب بروز بحران در امنیت غذایی همه کشورها شده و قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته که موجب جیره بندی در کشورهای اروپایی شده است.

ساداتی نژاد با تاکید بر این که شرایط جدیدی در بحث امنیت غذایی جهان ایجاد شده است، گفت: ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه به دلیل پرداخت یارانه دولتی به گندم، قیمت جهانی با قیمت داخل ایران این محصول اختلاف زیادی داشت، افزود: درپی چالش بحران امنیت غذایی در جهان، این فاصله زیادتر شده است و اکنون شاهد قاچاق فزاینده‌ این محصول به خارج از مرزهای ایران هستیم که باید جلوی آن گرفته شود.

ساداتی‌نژاد افزود: یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی در ایران ۳۸ هزار تومان، اما در برخی کشورهای همسایه ایران بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و لذا با این اختلاف قیمت زیاد، جلوگیری فیزیکی از قاچاق خیلی میسر نیست.

وی گفت: براساس قانون بودجه دولت باید نظام توزیع یارانه‌ها را تغییر دهد و برای همین دولت قصد دارد یارانه مستقیم به مردم بدهد.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر این که قیمت نان در نانوایی‌ها هیچ تغییری نکرده است، گفت: نرخ آرد صنف و صنعت باهدف جلوگیری از قاچاق، به قیمت آزاد ۱۲ هزار تومان محاسبه شده است و برای جبران آن طی روزهای آینده دولت با واریز مبلغی در قالب یارانه، این افزایش قیمت را جبران می‌کند و واریزی مستقیم دولت به مردم بیشتر از هزینه ناشی از افزایش نرخ گندم است.

وی از کمبود شدید گندم در یکی از کشورهای همسایه نیز خبر داد و گفت: این کشور قصد دارد حدود ۳ میلیون تن کسری گندم را با قاچاق از ایران، تامین کند و لذا ما باید با هوشیاری از منافع ملی خود صیانت کنیم.

ساداتی نژاد بیان کرد: این تصمیم هرچند سخت است، اما جلوی فساد را خواهد گرفت و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم، هزینه تحمیل‌شده جبران خواهد شد.

وزیر جهاد کشاوری بابیان اینکه درحال حاضر هیچ کمبودی در اقلامی مانند ماکارونی یا غلات و نهاده‌های دامی و روغنی درکشور نیست، افزود: اکنون کشت در اوکراین انجام نمی‌شود و سال آینده نیز بحران جهانی غلات در دنیا ادامه خواهد داشت.

ساداتی نژاد با اعلام اینکه برای مقابله با این بحران جهانی اتخاذ تدبیر ویژه‌ای لازم بود، افزود: به رغم همه سختی ها، دولت از پایان سال گذشته، تمهیدات لازم را با تأمین ارز لازم اتخاذ کرد که ما فراوانی داشته باشیم.

اگر به جای حراج منابع ارزی کشور به نرخ ۴۲۰۰ تومان و هدررفت آن، این منابع در بازار آزاد فروخته می‌شد و در قالب یارانه مستقیم بین اقشار کم‌درآمد و متوسط توزیع می‌شد، به هر نفر مجموعا ۲۰ میلیون تومان رسیده بود.

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانتِ مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازار آزاد بوده که به جیب عده‌ای واردکننده بزرگ و دلالان رفته است.

دولت در ۴ سال گذشته ۷۴.۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرده است که اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می‌فروخت، ۱۲۱۳ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شد. بنابراین اگر دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالای اساسی، درآمد فروش این منابع ارزی در بازار آزاد را به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه پرداخت می‌کرد در این ۴ سال مجموعاً به هر یک از این افراد بیش از ۲۰ میلیون تومان یارانه رسیده بود که یارانه ماهانه هر از آنها در این ۴ سال به هر نفر نزدیک به ۴۲۰ هزار تومان می‌شد.

یعنی به هر نفر از اقشار متوسط و کم‌درآمد در ماه ۴۲۰ هزار تومان یارانه نقدی علاوه بر ارقام کنونی می‌رسید و یک خانوار ۴ نفره کم‌درآمد حداقل ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه در ۴ سال اخیر (مجموعا ۷۶.۸ میلیون تومان در ۴ سال برای یک خانوار ۴ نفره) علاوه بر یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی (بنزین) دریافت می‌کرد.

 قطعاً با این رقم افزایش یارانه در ۴ سال اخیر می‌شد فقر مطلق در کشور را برای همیشه رفع کرد، اما اشتباه دولت روحانی در اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هم سبب هدر رفتن منابع ارزی کشور شد و هم فاصله طبقاتی را به شدت افزایش داد.

این در حالی است که حراج منابع ارزی کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر که با هدف جلوگیری از افزایش قیمت چند قلم کالای اساسی بود، به هدف خود نرسید و این کالاها با گرانی چند برابری هم مواجه شدند بدون آن که به سفره اقشار کم‌درآمد برسند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دهک مرفه جامعه بیشترین استفاده را از یارانه پنهان در کشور دارند، گفت: باید اقشار ضعیف جامعه سهم واقعی خود از یارانه‌ها را دریافت کنند.

احمد راستینه در خصوص حذف رانت ارزی گفت: بزرگترین مسئله اقتصاد کشور غیرشفاف بودن منابع و مصارف است. متاسفانه هزینه تولید کالا در کشور به صورت دقیق و شفاف مشخص نیست و این به دلیل تخصیص یارانه پنهان به این بخش است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس اظهار داشت: با توجه به تخصیص یارانه‌های پنهان هزینه تمام شده تولید کالا در کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و همین امر موجب حاکم شدن فضای غیرشفاف در عرصه تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید یکبار برای همیشه با محاسبه دقیق میزان یارانه‌های پنهان ما به سمت واقعی شدن قیمت تولید و مشخص شدن قیمت نهایی کالا حرکت کنیم و یارانه‌های پنهان را به حلقه پایانی زنجیره تولید اختصاص دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در این صورت سهم افراد از میزان یارانه پنهان در اقتصاد کشور شفاف مشخص شود و با تخصیص یارانه پنهان به حلقه پایانی اقتصاد کشور، دهک‌های متوسط و پایین جامعه سهم واقعی‌شان از یارانه پنهان را دریافت می‌کنند.

راستینه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی سه دهک مرفه جامعه بیشترین حجم مصرف و بهره‌مندی از یارانه پنهان در کشور را دارند اما دهک‌های پایین جامعه کمترین میزان بهره‌مندی از یارانه‌های پنهان را دارند.

وی اظهار داشت: برای کمک به درآمد سرانه و افزایش قدرت خرید طبقات متوسط و پایین جامعه باید یارانه‌های پنهان را به صورت مستقیم به این طبقات اختصاص دهیم.

عضو کمیسیوت فرهنگی مجلس عنوان کرد: ما باید واسطه‌ها را حذف کنیم و حجم بالایی از یارانه پنهان که توسط شبکه دلالی و شبکه‌های انحصاری در واردات و صادرات مدیریت می‌شود را از چرخه اقتصاد حذف کنیم.

قرار است امشب به مناسبت عید فطر یارانه یک میلیون تومانی به ۷۰ هزار نفر تعلق بگیرد. ماجرای یارانه یک میلیون تومانی چیست و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

یارانه یک میلیون تومانی عید فطر شامل حال همه افراد نمی‌شود و فقط قرار است به حساب ۷۰ هزار هنرمندی واریز شود که عضو صندوق اعتباری هنر هستند. به عبارتی یارانه عید فطر شامل عامه مردم نمی‌شود و فقط برای افرادی واریز می‌شود که عضو صندوق اعتباری هنر هستند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم امروز از واریز یارانه یک میلیون تومانی خبر داد و گفت: امروز سومین مرحله بسته حمایتی اصحاب فرهنگ و هنر در ماه رمضان به حساب هنرکارت اعضای صندوق اعتباری هنر واریز شد.

به گفته سید مجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به مبلغ واریزی مرحله سوم بسته حمایتی گفت: مبلغ این واریزی برای هنرمندان عضو صندوق یک میلیون و یکصد هزار تومان است که به حساب متصل به هنرکارت بیش از ۷۰ هزار نفر عضو تایید شده صندوق اعتباری هنر واریز شد.

بر این اساس، مشمولان یارانه یک میلیون تومانی عید فطر ۷۰ هزار نفر عضو تایید شده صندوق اعتباری هنر هستند. مبلغ دقیق این یارانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

واریز یارانه یک میلیون تومانی صندوق هنر در حالی است که برخی گمان کرده بودند دولت قرار است یارانه جدیدی با عنوان یارانه یک میلیون تومانی عید فطر را به حساب مردم واریز کند.

بسیاری از افراد منتظر واریز یارانه یک میلیون تومانی عید فطر رئیسی بودند. اما حالا مشخص شده که یارانه یک میلیونی شامل حال اعضای صندوق هنر میشود و نه عامه مردم. پیش از این هم اعلام شد که دولت قرار نیست یارانه جدیدی به مناسبت عید فطر واریز کند.

در ماه رمضان مردم سه یارانه دریافت کردند؛ یکی یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی و دیگری یارانه معیشتی که به روال هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه دیگری که در ماه رمضان به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز شد یارانه ۱۵۰ هزار تومانی ماه رمضان بود که به حساب ۱۱ میلیون نفر واریز شد.

اما هم سازمان برنامه و بودجه و هم وزارت کار به تجارت‌نیوز خبر دادند که یارانه مناسبتی جدیدی پرداخت نمی‌شود و واریز یارانه عید فطر و یارانه یک میلیون تومانی رئیسی، شایعه است.

اگرچه برخی اخبار تایید نشده از احتمال واریز یارانه معیشتی جدید خبر می‌دهند اما وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت هرگونه یارانه عید فطر را تکذیب می کنند.

برخی از رسانه‌ها در گزارش‌هایی مدعی شدند که قرار است به مناسبت عید فطر ۱۴۰۱ یارانه جدیدی با عنوان یارانه عید فطر پرداخت شود. علت تردید در اصالت و صحت این خبر توضیحات نامفهومی است که به دریافت کنندگان این یارانه جدید مربوط می‌شود.

براساس این روایت نامعتبر، یارانه عید فطر به سرپرستان خانواده‌های فاقد درآمد، صاحبان مشاغل آزاد، افراد فاقد درآمد ثابت و آسیب دیدگان محدودیت های کرونایی تعلق می‌گیرد. اما هم سازمان‌های پرداخت‌کننده یارانه واریز یارانه عید فطر را تکذیب می‌کنند هم اینکه بعد از اتمام تعطیلات نوروز تاکنون هیچ محدودیت کرونایی در چهار گوشه کشور اعمال نمی‌شود، در عین حال صاحبان مشاغل آزاد به فعالیت خود مشغولند.

از همه مهمتر اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در هفته‌های گذشته به مناسبت ماه رمضان ۱۵۰ هزار تومان یارانه به افراد فاقد درآمد ثابت پرداخت کرد. عمده این افراد تحت پوشش سازمان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی قرار دارند.

در همین رابطه پیگیری های تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان داد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه عید فطر وجود ندارد.

به صورت مشخص تا این لحظه روابط عمومی هر دو سازمان متولی شناسایی مشمولان مستحق و پرداخت یارانه نقدی، اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد.

از زمستان گذشته تاکنون دولت سه نوبت یارانه به مناسبت بیست و دوم بهمن، عید نوروز و ماه رمضان پرداخت کرده است.

برخی اخبار تایید نشده از احتمال پرداخت چهارمین یارانه نقدی مناسبتی برای عید فطر خبر می‌دهند. در مقابل نهادهای دست اندرکار در پرداخت یارانه‌های نقدی چنین احتمالی را تکذیب می‌کنند.

برخی از رسانه‌ها در گزارش‌هایی مدعی شدند که قرار است به مناسبت عید فطر ۱۴۰۱ یارانه جدیدی با عنوان یارانه عید فطر پرداخت شود. علت تردید در اصالت و صحت این خبر توضیحات نامفهومی است که به دریافت کنندگان این یارانه جدید مربوط می‌شود.

براساس این روایت نامعتبر، یارانه عید فطر به سرپرستان خانواده‌های فاقد درآمد، صاحبان مشاغل آزاد، افراد فاقد درآمد ثابت و آسیب دیدگان محدودیت های کرونایی تعلق می‌گیرد. اما هم سازمان‌های پرداخت‌کننده یارانه واریز یارانه عید فطر را تکذیب می‌کنند هم اینکه بعد از اتمام تعطیلات نوروز تاکنون هیچ محدودیت کرونایی در چهار گوشه کشور اعمال نمی‌شود، در عین حال صاحبان مشاغل آزاد به فعالیت خود مشغولند.

از همه مهمتر اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در هفته‌های گذشته به مناسبت ماه رمضان ۱۵۰ هزار تومان یارانه به افراد فاقد درآمد ثابت پرداخت کرد. عمده این افراد تحت پوشش سازمان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی قرار دارند.

در همین رابطه پیگیری های تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان داد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه عید فطر وجود ندارد.

به صورت مشخص تا این لحظه روابط عمومی هر دو سازمان متولی شناسایی مشمولان مستحق و پرداخت یارانه نقدی، اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد.

از زمستان گذشته تاکنون دولت سه نوبت یارانه به مناسبت بیست و دوم بهمن، عید نوروز و ماه رمضان پرداخت کرده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید