حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

حجت عبدالملکی درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری گفت: افزایش حقوق بازنشستگان را در سازمان تامین اجتماعی متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین و تصویب کردیم که به دولت ارسال شده است و امیدواریم در جلسات آتی هیئت دولت مطرح و تصویب شود.

افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

زمان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد. حقوق بازنشستگان فاصله زیادی با نرخ تورم دارد. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان رقم چندانی ندارد. حقوق بازنشستگان با تغییرات به نسبت زیادی همراه شده است.

حقوق بازنشستگان

جزئیات جدید حقوق بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری توضیح داد.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

به نقل از ایسنا، حجت عبدالملکی درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری گفت: افزایش حقوق بازنشستگان را در سازمان تامین اجتماعی متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین و تصویب کردیم که به دولت ارسال شده است و امیدواریم در جلسات آتی هیئت دولت مطرح  و تصویب شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بخش درمان نیز، سهم سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه تکمیلی را از ۳۰ به ۵۰ درصد افزایش دادیم.

در حوزه وام‌های قرض‌الحسنه نیز سال گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی مبلغ وام بودیم که امسال نیز افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یک اتفاق خوب نیز برای بیمه شدگان زن تحت پوشش تامین اجتماعی رخ  داد، گفت: در چارچوب برنامه کشور برای جوانی جمعیت، سال گذشته پرداخت ماهانه حقوق و مستمری مرخصی ایام بارداری را در تامین اجتماعی اجرایی کردیم.

عبدالملکی درباره مبارزه با فساد در شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی نیز گفت: ما امانتدار مردم هستیم و عهد کردیم دست افراد ناسالم را کوتاه کرده و مجاری فساد را ببندیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعدادی از این پرونده‌ها به مراجع قانونی ارسال شده و مابقی نیز در دست انجام است؛ تکمیل این پرونده‌ها قدری زمان‌بر است.

ما عهد کردیم دست مفسدان و غارتگران را از اموال مردم در وزارت تعاون کوتاه کنیم و این کار را انجام خواهیم داد.

از هیاهوهایی که در این زمینه به راه می‌افتد هراسی نداریم و این برنامه را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

بنابر اعلام سازمان تامین اجتماعی افزایش حقوق بازنشستگی این سازمان هیچ ربطی به مصوبه دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان ندارد. با این توضیحات احتمال افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی مستمری سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته به صورت ضمنی تایید شد.

در روزهای گذشته سازمان تامین اجتماعی با انتشار توضیحاتی، اخبار مربوط به افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته را تایید کرد.

فروردین ماه امسال کارگران بازنشسته به نرخ پارسال حقوق بازنشستگی گرفتند. وضعیت نامشخص افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته دلیل این پرداخت علی الحسابی بود.

با این حال در روزهای گذشته نهادهای صنفی کارگران بازنشسته اعلام کردند: درصورت موافقت دولت، افزایش حقوق کارگران بازنشسته به اندازه دستمزد کارگران شاغل خواهد بود.

سازمان تامین اجتماعی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداد. اما در برابر انتشار خبر افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان سال ۱۴۰۱ و تعمیم آن با حقوق کارگران بازنشسته اعلام کرد: مصوبه افزایش ۱۰ درصدی هیات دولت به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی آنها ربطی ندارد.

مطابق توضیح روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، ملاک افزایش حقوق کارگران بازنشسته مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است. و مصوبه هیات وزیران در مورد تعیین ضریب ریالی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان به این موضوع ربطی ندارد.

بدین ترتیب سازمان تامین اجتماعی به صورت غیر مستقیم ادعای تشکل‌های صنفی کارگران بازنشسته را تایید کرد. مطابق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد.

همچنین در ماده ۹۶ این قانون بر افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح متناسب با شرایط اقتصادی و نرخ تورم تاکید شده است.

برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران از ۳۸ درصد برای سایر سطوح مزدی تا ۵۷ درصد برای حداقل بگیران افزایش یافت. از کنار هم قرار دادن این اخبار نتیجه گیری می‌شود که حقوق کارگران بازنشسته نیز بین ۳۸ تا ۵۷ درصد زیاد خواهد شد.

تایید ضمنی افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی حقوق کارگران بازنشسته در حالی است که در روزهای گذشته اعتراضات به افزایش دستمزدها همچنان ادامه داشت.

به صورت مشخص در ادامه پیگیری‌های کارفرمایان برای بازبینی دستمزدهای سال ۱۴۰۱، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به میدان آمد و از ضرورت این امر سخن گفت.

محمدرضا پور ابرهیمی در صحبتهایی که همزمان با روز کارگر ایراد شد از احتمال مداخله رئیس جمهوری برای کاهش حقوق کارگران خبر داد.

هرچند این نماینده مجلس دلیل چنین اتفاقی را به سود امنیت شغلی کارگران و کنترل تورم دانست اما در نهایت جدا از واکنش تند کارگران، این موضوع از سوی سخنگوی دولت و معاون وزیر کار تکذیب شد.

براین اساس مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار همچنان به قوت خود باقیست. این یعنی قابلیت افزایش حقوق کارگران بازنشسته هم به همین اندازه هست.

در توضیحات رسمی سازمان تامین اجتماعی البته صحبتی از ادامه اجرای قانون متناسب سازی نشده است. با این حال بازنشستگان می‌گویند: دولت بابت ۲۵ درصد عواید متناسب سازی سال ۱۴۰۰ بدهکار است. طبق تعهد قرار است این بدهی برای امسال تسویه شود.

این درحالی است که با تصویب مجلس، قانون برنامه ششم توسعه برای یک سال دیگر هم تمدید شد. این یعنی شرایط متناسب سازی به نفع کارگران بازنشسته است.

محمدعلی براتی خواستار صدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان قبل از پایان اردیبهشت شد.

محمدعلی براتی (فعال صنفی کارگران بازنشسته)، در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان گفت: انتظار داریم قبل از پایان اردیبهشت، احکام حقوقی جدید صادر شود؛ خواسته‌ی ما اعمال مصوبات شورایعالی کار با تمام مولفه‌های مزدی و همچنین اجرای متناسب‌سازی ۱۴۰۱ است.

او تاکید می‌کند: بایستی علاوه بر افزایش حقوق، متناسب‌سازی عادلانه برای تمام بازنشستگان از جمله حداقل‌بگیران اجرایی شود. در عین حال باید مابه‌التفاوت فروردین ماه نیز همراه حقوق اردیبهشت پرداخت شود.

به گفته براتی، تبلیغات علیه افزایش مزد و مستمری ناعادلانه است: آن عضو اتاق بازرگانی که می‌گوید افزایش حقوق حداقل‌بگیران تورم‌زاست، باید پاسخ دهد چرا خودش ده برابر حداقل دستمزد یا بیشتر حقوق می‌گیرد اما هیچ مشکلی هم ندارد و تورم هم ایجاد نمی‌شود؟!

این بازنشسته ادامه می‌دهد: آیا فقط وقتی حقوق ۴ میلیون تومانی من بشود ۶ میلیون یا ۷ میلیون تومان، تورم ایجاد می‌شود؛ دستمزد مدیران و نمایندگان مجلس چقدر است؛ چرا کسی اعتراضی به مزدهای نجومی برخی گروه‌ها و مشاغل نمی‌کند؛ چرا تعرفه پزشکان زیاد می‌شود اما اعتراضی نمی‌کنند که تورم‌زاست و ناعادلانه؟!

براتی در ادامه به حق درمان بازنشستگان اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی مدیران برای عمل‌های پزشکی ساده به خارج از کشور می‌روند اما من بازنشسته توان تامین هزینه‌های درمان در داخل کشور و در بخش دولتی را هم ندارم؛ سال‌ها حق بیمه داده‌ام اما امروز دفترچه بیمه به کارم نمی‌آید؛ حتی با بیمه تکمیلی نیز نمی‌توانم از پس هزینه‌های سنگین دارو و درمان بربیاییم.

او با بیان اینکه «همه مواهب برای از ما بهتران است» ادامه می‌دهد: یک‌درصدی‌ها همه چیز دارند و خریدهایشان از خارج کشور است اما بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر نمی‌تواند برای نوه‌اش اسباب‌بازی ساده‌ی وطنی بخرد؛ بازهم می‌گویند افزایش حقوق ما تورم‌زاست!

براتی در پایان تاکید می‌کند: در این شرایط باید هرچه سریعتر احکام افزایش حقوق بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش شورایعالی کار و متناسب‌سازی صادر شود؛ البته با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، این افزایش‌ها نیز دردی از ما دوا نمی‌کند.

حداقل حقوق و فوق العاده‌های مستمر شاغلین موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه های اجرایی مشمول این قانون و بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته به دستگاه های اجرایی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۴ میلیون و ۷۱۵ هزار ریال تعیین شد.

افزایش مستمری بازنشستگان با رای مثبت هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ابراز امیدواری کرد: احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود.

افزایش مستمری بازنشستگان با رای مثبت هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اعلام این خبر از ارسال مصوبه یادشده به هیئت دولت جهت تصویب نهایی آن خبر داد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش یاد شده مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد: احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود.

دبیرکل خانه کارگر گفت: طبق قانون آنچه به عنوان مزد ۱۴۰۱ در شورای عالی کار افزایش یافته است، باید برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود.

علیرضا محجوب در مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان، امیر المومنین (ع) گفت: علی(ع) شخصیتی است که در تاریخ اسلام، چه درصدر آن و حال، عدالت به معنی وسیع کلمه است و درباره عدالت خواهی ایشان بسیار نوشته‌اند و بر همین اساس، او به مسلخ عدالت رفت. برگزاری شبهای احیا بخصوص شب ۲۱ ماه مبارک رمضان برای این است که ما به خود رجوع کنیم و به یاد ضعیف‌تر از خودمان باشیم.

او در ادامه با قدردانی از تلاش کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در تحقق مطالبات بازنشستگان به بیان گزارش کوتاهی از روند پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تاکنون سه جلسه برای افزایش مستمری بازنشستگان با حضور مدیرعامل تامین اجتماعی، کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری انجام شده است که حاصل این جلسات ابهاماتی بوده که اول مطرح فرموده‌اند.

او درباره تعیین مزد بازنشستگان و مشکلی که به استناد بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش آمده، بیان کرد: در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود که حقوق متوسط بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند، این موضوع به هیچ وجه قابل قبول واقع نشد. برای ما ملاک مر قانون و مر مصوبه شورای عالی کار است و ماده ۹۶ هم بر مبنای همین باید انجام شود.

محجوب تصریح کرد: معاون حقوقی مجلس هم موضوع پیش آمده را تعقیب مثبت کرد که در نتیجه آن مجلس هفته پیش یک جواب قانع کننده‌ای داد که بر مبنای قانون ۱۱۱ و۹۶ باید عمل شود و ۱۰ درصد مشمول مستمری بگیران تامین اجتماعی نیست.

محجوب با بیان اینکه ویرگول سهوا و به اشتباه وارد شده بود، در ادامه افزود: این ابهامات مطرح شده باعث شد چند روزی برخی کارفرمایان موضوع بازنگری در دستمزد سایر سطوح ۱۴۰۱ مطرح کنند، که البته جلسات ولو غیر رسمی برگزار شده، تاکنون منجر به هیچ نتیجه‌ای نشده است. لازم به ذکر است که در این میان آقای وزیرکار هم ملاقاتی را با رئیس جمهور در این خصوص داشته‌اند که ایشان تاکید کرده‌اند بدون نظر نمایندگان کارگری هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندهند.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه اضافه کرد: پافشاری و تهدید برخی کارفرمایان که در راس آن‌ها اتاق بازرگانی است به جایی نخواهد رسید. آنچه گفته و گزارش شد نتیجه تلاش نمایندگان کارگری در شورای عالی کاروسازمان تامین اجتماعی بوده است و در حال حاضر یک ماه گذشت و شاغلین نیز یک ماه حقوق فروردین ماه سال ۱۴۰۱ را دریافت کرده‌اند و ابهامات برطرف شده است.

محجوب با بیان اینکه اگر کسی بخواهد افزایش حداقل دستمزد را لغو کند با برخورد جدی جامعه کارگری مواجه خواهد شد، افزود: گزارش‌های داده شده برای پیش بینی احتمالی است تا جامعه کارگری و بازنشسته در جریان اقدامات انجام شده قرار بگیرند.

او با بیان اینکه با رفع ابهامات صورت گرفته تامین اجتماعی سریعا باید میزان مستمری بازنشستگان را اعلام کند، گفت: مطابق ماده ۹۶ بایستی میزان افزایش مستمری بازنشستگان در ابتدا در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مطرح و با مصوب شدن رقم آن به دولت ارسال شود و ما منتظر ابلاغ آن هستیم و امیدواریم مطابق میل بازنشستگان باشد.

حقوق بازنشستگان کشوری روز گذشته واریز شد اما نه به صورت کامل. رئیس صندوق بازنشستگی کشوری گفته حقوق فروردین ماه بازنشستگان به صورت علی‌الحساب واریز شده و به احتمال قوی افزایش مستمری‌ها در اردیبهشت ماه به روزرسانی می‌شود.

بنابر اعلام قبلی صندوق بازنشستگی کشوری مستمری فرودین ماه ۱۴۰۱ بازنشستگان کشوری تا پایان امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین واریز می‌شود. اما نکته حائز اهمیت پرداخت علی الحساب مستمری فرودین ماه است.

به بیان ساده‌تر باوجود تصویب میزان افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ بازنشستگان، حقوق فروردین ماه آنها به اندازه اسفندماه سال گذشته پرداخت شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری دلیل عدم افزایش حقوق بازنشستگان را نامشخص بودن منابع مالی افزایش‌های جدید اعلام کرده است. براساس این اطلاعات احتمال دارد افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ از اردیبشهت ماه اتفاق بیفتد و مابه‌التفاوت حقوق فروردین هم در اردیبهشت پرداخت شود.

مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مستمری کارمندان بازنشسته به شرط آنکه از ۵ میلون تومان در ماه کمتر نباشد، باید به اندازه ۱۰ درصد افزایش یابد.

دیدگاه خود را ارسال کنید