قیمت نان

گرانی به نان سنتی هم رسید | قیمت نان امروز 18 اردیبهشت

مسعود زراعتکار عضو هیئت مدیره اتحادیه نان سنگک در گفتگویی، اظهار داشت: آخرین نرخنامه نانوایان مربوط به سال ۱۴۰۰ است و نرخ جدید داده نشده اما هزینه‌های تولید در امسال افزایش یافته است.

گرانی به نان سنتی هم رسید | قیمت نان امروز 18 اردیبهشت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت نان در نوسان است. قیمت نان پس از افزایش یکباره قیمت آرد گران شد. قیمت نان علیرغم اظهار نظر برخی از مسوولان افزایش یافته است. قیمت نان در زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد. قیمت نان انتظار می رفت در دولت جدید کنترل شود.

قیمت نان

قیمت نان امروز 18 اردیبهشت

عضو هیئت مدیره اتحادیه نان سنگک در واکنش به حواشی افزایش قیمت نان در واحد های سنتی آزا‌‌‌د پز( نیمه یارانه ای) گفت: قیمت نان این واحد‌ها نیز تغییری نکرده است و آرد به قیمت قبل در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مسعود زراعتکار عضو هیئت مدیره اتحادیه نان سنگک در گفتگویی، اظهار داشت: آخرین نرخنامه نانوایان مربوط به سال ۱۴۰۰ است و نرخ جدید داده نشده اما هزینه‌های تولید در امسال افزایش یافته است.

وی افزود: طرح نان با کارت قرار است به زودی در زنجان آغاز شود. وضعیت قیمت نان برای نانوایان در سال جدید نیز مشخص می‌شود اما قیمت ها چه در گروه یک چه در گروه دو که نیمه یارانه ای هستند تغییری نکرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه نان سنگک ادامه داد: در صورتی که نرخ آرد برمبنای گندم ۱۲ هزار تومان باشد، مبلغ آرد هر عدد نان ۶ هزار تومان و به احتساب هزینه‌های دیگر، نرخ هر عدد نان ۱۰ هزار تومان می‌شود اما دولت برنامه‌ای برای تغییر نرخ نان برای مصرف‌کننده ندارد.

وی تصریح کرد: سه نوع آرد میان نانوایان توزیع می‌شود که این امر مشکلات نظارتی برای واحد‌های صنفی ایجاد کرده است و دولت به دنبال یکسان‌سازی نرخ آرد نانوایی‌ها است.

زراعتکار افزود: گروه سوم نانوایان که در یک سال گذشته ایجاد شده‌اند و جواز دارند، آرد دولتی و نرخ مصرف‌کننده به آنها داده نشده و رها هستند که با یکسان‌سازی نرخ آرد تکلیف آنها نیز مشخص می‌شود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره ضرورت تغییر نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: روزانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی‌رود بلکه به جیب واردکنندگان می‌رود و بخش زیادی از محصولات به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی افزود: بنابراین بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی به جیب همسایگان می‌رود و در سال گذشته ۳۳ درصد ارزش وزنی واردات کالاهای اساسی داشتیم که نشان‌دهنده قاچاق آن به خارج است چون مصرف مردم این‌قدر افزایش نیافته است.

در دو هفته ابتدایی امسال ۲۵۰ درصد افزایش مصرف آرد داشتیم که نشان‌دهنده رانت و قاچاق آرد از کشور است.

خاندوزی یارانه ضد تولید را مشکل دیگر سیاست ارزی فعلی دانست و گفت: با جنگ اوکراین وضعیت تجارت کالاهای اساسی هم بغرنج شد و قیمت گندم و روغن به شدت افزایش یافت و موجب شد قیمت کالاهای اساسی در ایران به یک‌دهم قیمت در کشورهای همسایه کاهش یابد که موجب قاچاق به خارج می‌شد.

وزیر اقتصاد درباره قیمت نان هم گفت: با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت باوجوداینکه قیمت آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود. اما تأکید می‌کنم که با زیرساخت بانکی دیده‌شده، قیمت پرداختی نان برای مردم افزایش نخواهد یافت.

دیدگاه خود را ارسال کنید