وام مسکن

وام مسکن در چه شرایطی به افراد تعلق میگیرد/اوراق تسه چیست؟

کسانی است که نیاز فوری به تسهیلات وام مسکن دارند، می توانند با خرید تسه یا اوراق مسکن زود تر از روال معمولش دست یابند. ارزش رقمی این اوراق باید دو برابر مبلغی باشد که فرد خواهان دریافت وام آن است. اما اگر فرد تمایلی به دریافت این وام نداشته باشد می‌تواند امتیاز خود را در بازار فرابورس به فروش برساند.

وام مسکن در چه شرایطی به افراد تعلق میگیرد/اوراق تسه چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

خانواده های واجد شرایط وام مسکن چشم انتظار دریافت کمک هزینه می باشند. افراد برای دریافت فوری وام مسکن می توانند با خرید اوراق تسهیلات مسکن به این امر دست پیدا کنند. وام مسکن می تواند نیاز مبرم افراد به مسکن را رفع کند. وام مسکن با بهره های کم می تواند نگرانی جوانان را کاهش بدهد. وام مسکن فوری در صورت خرید اوراق تسه به ارزش دو برابر مبلغ درخواستی به متقاضیان داده خواهد شد.

اوراق مسکن می‌تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که نیاز به وام گرفتن برای خرید مسکن دارند. افرادی که نیاز به دریافت وام دارند اما سپرده‌ای در بانکی ندارند، می‌توانند اوراق تسهیلات مسکن از بازار سرمایه خریداری کنند.

ساز و کار این اوراق به این صورت است که ارزش اسمی هر سهم ۵۰۰هزارتومان است و فرد برای دریافت هر یک میلیون تومان باید دو برگه اوراق خریداری کند. به عبارتی دیگر ارزش رقمی اوراق باید دو برابر مبلغی باشد که فرد خواهان دریافت وام آن است. نکته قابل توجه این است که زوج می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن را دریافت کنند.

سقف دریافت تسهیلات برای مشارکت در ساخت یک میلیارد ریال و برای خرید و تعمیر واحد مسکونی یک میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال است. این اوراق زمان‌بندی دارند و با در نظر گرفتن این نکته که زمان انقضای اوراق مسکن دو سال است متقاضی باید توجه داشته باشد تا فرصت استفاده از آنها به اتمام نرسیده اقدام به دریافت تسهیلات از بانک مسکن کند.

افراد با بازکردن حساب صندوق پس انداز یکم و نگهداری موجودی در این صندوق می‌توانند یک سال درخواست وام دهند اما اگر برای دریافت وام عجله داشته باشند، می‌توانند امتیاز وام فرد دیگری را از طریق کارگزاری بورس خریداری کنند زیرا افراد بسیاری هستند که در بانک سپرده‌گذاری کرده و صاحب‌امتیاز وام هستند اما تمایلی به استفاده از وام خود ندارند.

تسهیلات وام مسکن دارای سود ۱۷.۵درصدی است و حداکثر زمان بازپرداخت آن ۱۲ساله است. البته افراد می‌توانند در کنار این وام از تسهیلات دیگری هم برخوردار شوند که در آن با تهیه ۸۰ برگ اوراق تسه می‌توانند یک وام جعاله ۴۰ میلیون تومانی با همان سود ۱۷.۵ درصد دریافت کنند که مدت زمان بازپرداخت آن حداکثر پنج سال است.

وام مسکن

 

در پایان لازم است که به این موارد توجه داشته باشید:

۱) اگر اعتبار اوراق تسهیلات مسکن به پایان برسد دیگر فرصت استفاده از آن وجود ندارد و وجوه پرداختی بابت خرید اوراق نیز به متقاضی باز نخواهد گشت.

۲) هر فرد،  امکان دریافت ۱۰۰ میلیون وام خرید یا ساخت خانه به همراه ۴۰ میلیون وام تعمیر یا بازسازی خانه را خواهد داشت. هر فرد برای دریافت وام خرید یا تعمیر خانه به ۲۰۰ ورقه تسهیلات مسکن، و برای دریافت وام جعاله ۸۰ ورقه تسهیلات مسکن نیاز دارد.

۳) یک زوج دو نفره امکان دریافت ۲۰۰ میلیون وام خرید خانه به همراه ۴۰ میلیون وام تعمیر یا بازسازی خانه را خواهند داشت. یک زوج برای دریافت این وام، در مجموع به ۴۸۰ ورقه تسهیلات مسکن نیاز دارند.   

۴) افرادی که اوراق تسهیلات مسکن می‌خرند تا چهار ماه امکان فروش آن را نخواهند داشت. این محدودیت برای نمادهایی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن‌ها در بازار فرابورس ایران باقی مانده، اعمال نخواهد شد.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید