جاماندگان یارانه | وضعیت جاماندگان یارانه

خبر خوش برای جاماندگان یارانه | جاماندگان یارانه فوری ثبت‌نام کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ممکن است شخصی پدر و مادرش مشمول دریافت یارانه نباشند اما خودش مشمول دریافت یارانه شود. افراد مجرد می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند، و آنها را به عنوان فرد مجرد ثبت‌نام می‌کنند. ویژگی‌هایی که درمورد آنها بررسی می‌شود صرفا مربوط به خودشان است.

خبر خوش برای جاماندگان یارانه | جاماندگان یارانه فوری ثبت‌نام کنند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

جاماندگان یارانه برای دریافت یارانۀ خود، باید مراحل متفاوتی که در ادامه ذکر شده است را انجام دهند. دولت به اعتراضات جاماندگان یارانه واکنش نشان داد. جاماندگان یارانه لزوما افراد کم درآمد جامعه نیستند؛ بلکه برخی از آنها یارانۀ خود را دریافت کرده و به نیازمندان می دهند. جاماندگان یارانه برای ثبت نام مجدد می توانند به صورت اینترنتی از سایت اقدام کنند. جاماندگان یارانه هم می توانند از دهک های پایین و هم از دهک های بالا باشند.

بنابر اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه تکمیلی کمک معیشتی سرپرستان متقاضی بازبینی و تجدید نظر در دهک‌بندی و قطع یارانه در اردیبهشت، ۱۴۰۱ برای جاماندگان یارانه واریز شد.

این مرحله از پرداخت پس از دستور رئیس‌جمهور و متعاقب ارائه درخواست بازبینی سرپرستان خانواری که به دهک‌بندی و قطع یارانه در مرحله ۱۳۵ از طریق سایت hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض داشتند، واریز شد.

بر این اساس، کمک معیشتی تکمیلی مرحله ۱۳۵ به حساب خانوار جاماندگان یارانه که تا قبل از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله بنا به اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهک دهم قرار گرفته بودند و متقاضی تجدیدنظر و بازبینی در دهک‌بندی اعلام شده آن وزارت خانه هستند، واریز شده است.

چرا برای جاماندگان یارانه واریزی صورت نگرفته است؟

داریوش ابوحمزه  به سوالاتی پیرامون اصلاح نظام یارانه‌ها پاسخ داد و درباره اینکه چرا یارانه برای جاماندگان یارانه واریز نشده است؟ گفت: اعتراضات یارانه‌ای از زمانی که یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت می‌شده، وجود داشته و با این مسئله آشنا هستیم که یک علت به عدم چک کردن دقیق حساب بانکی یا عدم ارسال پیامک بانکی بازمی‌گردد که هموطنان باید آن را کنترل کنند.

وی افزود: اما جاماندگان یارانه که اکنون یارانه برایشان واریز نشده و نگرانی‌هایی دارند، به دو دسته می شوند؛ دسته نخست افراد دهک ۱۰ درآمدی‌اند که مشمول دریافت یارانه نیستند. در حال حاضر جامعه هدف این سیاست، افرادی هستند که تا کنون یارانه نقدی دریافت می‌کردند. به استثنای دهک دهم. ۷۶ میلیون نفری که یارانه می‌گرفتند در دهک اول تا دهک نهم قرار دارند و دهک دهم یارانه دریافت نکردند.

جاماندگان یارانه

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: غیر از جاماندگان یارانه که در دهک دهم قرار دارند؛ دسته دوم که یارانه به حسابشان واریز نشده، افرادی هستند که به دلایل مختلفی یارانه دریافت نمی‌کنند که ادله مختلفی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است سال ۹۳ پدر خانواده به علت تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف داده باشد، اما سال‌های گذشته فرزندانش ازدواج کرده و زندگی شان جدا شده ولی تمکن مالی ندارند و مشمول یارانه می‌شوند. این افراد حق دارند که یارانه دریافت کنند و به طور کلی تحت عنوان جاماندگان یارانه تلقی می‌شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه سازمان هدفمندسازی به زودی ترتیبی اتخاذ می‌کند که این افراد به سامانه‌ای مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند اظهار کرد: پس از ثبت‌نام، جاماندگان یارانه دوباره دهک‌بندی می‌شوند و اگر در دهک ۱۰ نباشند حتما مشمول دریافت یارانه خواهند شد.
وی همچنان درباره علت بروز اختلال در سایت وزارت رفاه برای ثبت اعتراضات جاماندگان یارانه گفت: از روز گذشته که این بحث مطرح شد پشتیبانی‌های فنی از سایت به عمل آمد. مسئله این است که هموطنان جامانده از یارانه باید در سامانه‌ای که سازمان هدفمندی راه اندازی و معرفی می‌کند ثبت نام کنند تا بررسی شوند. همکاران ما در سازمان هدفمندی شبانه روزی در تلاش برای آماده کردن سامانه هستند.
 وی با تاکید بر اینکه جاماندگان یارانه که یارانه نمی‌گیرند منتظر آغاز فعالیت سامانه سازمان هدفمندی باشند و نگرانی هم نداشته باشند گفت: اما آنها که یارانه گرفته‌اند و احساس می‌کنند که به اشتباه در دهک ۱۰ یا دیگر دهک‌ها قرار داده شده‌اند، می‌توانند در سامانه وزارت رفاه ثبت اعتراض کنند که ما بررسی کرده و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

جاماندگان یارانه جدید حدود سه ماه زمان دارند که به شیوه دهک‌بندی اعتراض کنند اما حالا رئیس جمهور در خصوص جاماندگان دریافت یارانه، دستور فوری داده است.

ابراهیم رئیسی دستور داده «هر چه سریع تر، جاماندگانی را که استحقاق واقعی دریافت یارانه دارند، شناسایی و یارانه جبرانی برای آنها واریز شود.»

بر این اساس جاماندگان یارانه بعد از اعتراض می‌توانند منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی باشند، مشروط به اینکه اعتراض آنها پذیرفته شود. به عبارت دیگر، پرونده واریز یارانه جدید بسته نشده و احتمالا برخی از جاماندگان، مشمول یارانه می‌شوند.

اگرچه رئیسی دستور داده که هر چه سریع‌تر واریزی جاماندگان یارانه صورت گیرد،‌ اما هنوز زمان بررسی و واریز یارانه این گروه مشخص نیست.

از طرف دیگر،‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت یارانه نشده، ۳ ماه فرصت دارد تا اعلام کند. اما مشخص نیست زمان واریز جاماندگان یارانه سه ماه دیگر است و یا این افراد احتمالا زودتر می‌توانند یارانه نقدی جدید را کامل دریافت کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید