ثبت نام یارانه | بازه مجدد برای ثبت نام یارانه

ثبت نام یارانه تمدید شد اما به چه کسانی تعلق خواهد گرفت؟

بازه ثبت نام یارانه برای متقاضیان دریافت کمک هزینه معیشتی یارانه نقدی به دستور دولت باز شده است. متقاضیانی که از دریافت یارانه نقدی محروم مانده اند می توانند به سایت معرفی شده درخواست ثبت نام خود را ثبت کنند.

ثبت نام یارانه تمدید شد اما به چه کسانی تعلق خواهد گرفت؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

ثبت نام یارانه، برای بار دیگر تمدید شد. ثبت نام یارانه از دولت یازدهم آغاز شد.ثبت نام یارانه شامل همه افراد متقاضی می شود. برای ثبت نام یارانه بازه مشخصی تعیین شد. ثبت نام یارانه به چهار قلم کالای اساسی تعلق خواهد گرفت.

ثبت نام یارانه

چه کسانی و تا چه زمانی می‌توانند برای ثبت نام یارانه اقدام کنند؟

ثبت‌نام از جاماندگان یارانه از روز گذشته (۲۷ اردیبهشت) شروع شده است، اما باید توجه داشت که این محدود به کسانی نیست که از یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی اخیر حذف یا جامانده و برای آن اعتراض کرده بودند، بلکه این فرصت به استناد تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ برای تمامی کسانی است که متقاضی دریافت یارانه هستند حتی خانوارهایی که از ابتدای شروع پرداخت یارانه یعنی از سال ۱۳۸۹ هم در لیست یارانه‌بگیران نبوده و هیچ‌گاه یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و یا کسانی که به هر دلیلی حذف شده و یا در سال‌های قبل انصراف داده بودند، می‌توانند  ثبت‌نام را انجام دهند تا درخواستشان مورد بررسی قرار گیرد.

ثبت‌نام برای ورود به لیست یارانه‌ها محدود به گروه خاصی نیست و متقاضیان در کنار دو روزی که برای آنها به تناسب شماره آخر کد ملی تعیین شده، دو روز دیگر هم بدون محدودیت، امکان ثبت‌نام دارند، حتی قرار است فرصت دیگری هم برای کسانی که در این مهلت موفق نشدند تعیین شود، بنابراین در صورت نبود مشکلی در سامانه ثبت‌نام، فعلا فرصت برای آنها فراهم است.

ثبت نام یارانه

ثبت‌نام یارانه، تضمین برقراری یارانه نیست

اینکه چند نفر در ثبت‌نام جدید شرکت می‌کنند، مشخص نیست ولی اگر جمعیت کشور را حدود ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم با توجه به اینکه یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی برای حدود ۷۲ میلیون نفر واریز شده است، حدود ۱۳ میلیون نفر دیگر و به عبارتی همه کسانی که یارانه نمی‌گیرند، امکان ثبت درخواست دارند ولی این ثبت‌نام به معنی تضمین تائید آنها و وارد شدن به لیست یارانه‌بگیران نیست بلکه اطلاعات ثبت‌نام‌هایی که از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، جهت تعیین دهک به وزارت رفاه ارسال خواهد شد و بعد انجام بررسی‌های لازم، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، خانوار به جمع یارانه‌بگیران اضافه و یارانه معوق، از اردیبهشت امسال به تناسب دهکی که در آن قرار دارند، برقرار و واریز می‌شود.

ثبت نام یارانه

سازمان هدفمندی قول داده باز هم زمانبرای ثبت نام یارانه بدهد

 اگر کسانی بودند که باز هم نتوانستند در این فرصت‌ها فرایند ثبت‌نام را طی کنند، باید منتظر تعیین مهلت جدید باشند، چراکه قرار نیست ثبت‌نام بعد از این مهلت‌ها متوقف شود بلکه تاریخ جدید اعلام خواهد شد؛ سازمان هدفمندی یارانه‌ها نسبت به این موضوع قول داده است. اما درباره زمان ثبت‌نام، این حائز اهمیت است که باید در مرحله اول، متقاضیان بر اساس کد ملی اقدام کنند.

افرادی که عدد آخر کد ملی آنها زوج است برای روز گذشته یعنی ۲۷ اردیبهشت و امروز (۲۸ اردیبهشت) فرصت ثبت‌نام دارند ولی اگر در این دو روز نتوانند ثبت‌نام کنند در هفته آیند در روزهای شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه اول خردادماه می‌توانند بدون محدودیتی برای  کد ملی، جهت ثبت نام اقدام کنند. همچنین برای کسانی که آخرین عدد کد ملی آنها فرد است، دو روز دوم یعنی پنج‌شنبه و جمعه همزمان با ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه، مهلت تعیین شده تا ثبت‌نام کنند، این گروه نیز اگر در این دو روز موفق نشدند، در ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد، می‌توانند ثبت‌نام  کنند.

ثبت‌نام برای دریافت یارانه به این ترتیب است که سرپرست خانوار، ابتدا برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری  و سپس  با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام می‌کند.

ثبت نام یارانه

سخنان وزیر درباره ثبت نام یارانه مجدد

وزیر اقتصاد در مورد افزایش خود کالاهای اساسی معتقد است که اقلامی که با افزایش قیمت مواجه می‌‌‌شوند، کالاهایی‌‌‌اند که دارای اقلام مشتقه هستند. با افزایش قیمت این کالاها، مشتقات آنها نیز به لحاظ اقتصادی باید افزایش قیمت متناسب داشته باشند. متناسب بودن افزایش قیمت اقلام مشتقه به این معناست که اگر قیمت کالایی دوبرابر شد، اقلام مشتقه‌‌‌ای که ده‌درصد از آن کالا استفاده می‌کنند دو برابر نشوند و قیمت آن‌ها به تناسب میزان استفاده از آن کالا افزایش یابد. برای اینکه این اتفاق کنترل و مهار شده باشد و با قاعده و ضوابط اقتصادی اتفاق افتد و افزایش قیمت منجر به متشنج شدن فضای روانی جامعه نشود، وزارت اقتصاد و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مکلف شده که هم برای اقلام و هم برای اقلام مشتقه آن قیمت‌گذاری کند. قرار بر آن است که در جلسه ستاد تنظیم بازار، قیمت اقلام موردنظر نهایی شود و این قیمت‌ها رسما به اتحادیه‌‌‌ها و اصناف اعلام خواهد شد. بنابراین هر خبری که در مورد کالاهای اساسی و کالاهای مرتبط با آنها وجود داشته باشد با هماهنگی و نظر خود اتحادیه تولیدی و مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود که توسط ستاد تنظیم بازار مصوب می‌شود.

پس از اعلام تغییرات ایجادشده در مورد تخصیص ارز ترجیحی اصلاح نظام یارانه‌‌‌ها، پرسش‌‌‌هایی در مورد تورم‌زایی این سیاست‌‌‌ها به وجود آمده است. روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مورد تدابیر دولت برای جلوگیری از ایجاد تورم توضیحاتی داده است. او معتقد است این سیاست‌‌‌ها دارای ابعاد مختلفی است و به همین علت دولت قبل از آنکه در مورد ارز ترجیحی و یارانه تغییری ایجاد کند، مصوباتی را در مورد بخش‌‌‌هایی که تحت‌تاثیر این سیاست‌‌‌ها قرار می‌‌‌گیرند تصویب کرده است. دلیل این امر این است که تغییر یارانه کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها می‌تواند بر بازارهای دیگری مانند بازار مسکن و بازار خودرو تاثیر بگذارد. در دو هفته گذشته در مورد مساله مسکن و خودرو و... وزرا مصوباتی را آورده‌‌‌‌‌‌اند که دولت مطمئن شود افزایش قیمت کالاهای اساسی و تاثیر آنها بر قیمت سایر کالاها از طریق سیاست‌‌‌های خنثی‌کننده، جبران خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید