نمایشگاه های تهران| آلودگی هوا بخاطر نمایشگاه های تهران

برگزاری همزمان نمایشگاه های تهران باعث آلودگی اخیر در شهر تهران شد

هر ساله برگزاری همزمان سه نمایشگاه پر بازدید نفت، کتاب، گل و گیاه در تهران در روزمره شهروندان اختلال ایجاد می کند. علاوه بر همزمان بودن بازه برگزاری این نمایشگاه ها، از نظر بعد مکانی هم فاصله چندانی ندارند.

برگزاری همزمان نمایشگاه های تهران باعث آلودگی اخیر در شهر تهران شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

نمایشگاه های تهران از سال 1366 تا به الان هر ساله به دو نوبت برگزار می شود. نمایشگاه های تهران همواره با استقبال زیاد مردم مواجه بوده است. نمایشگاه های تهران علاوه بر فعالیت با تولیدکنندگان و فعالان داخلی با بخش بین الملل هم هکاری دارند. نمایشگاه های تهران به مناسبت های گوناگون در محل برگزاری های ثابت و مشخص آغاز می شوند. نمایشگاه های تهران علاوه بر داشتن مزیت های زیاد برای شهروندان ساکن تهران معضلاتی ایجاد می کند که نیاز به مدیریت شهرداری می باشد.

نمایشگاه های تهران

معضلات برگزاری همزمان نمایشگاه های تهران

برگزاری همزمان نمایشگاه‌ها در تهران همواره مورد نقد شهروندان، به‌ویژه رانندگانی که در ترافیک‌های سنگین می‌مانند قرار دارد. برگزاری همزمان سه نمایشگاه کناب، نفت و گل و گیاه که مخاطبان قابل توجهی دارند در پایتخت طی روزهای اخیر بیش از پیش نقش نمایشگاه‌ها در بار ترافیکی تهران را نمایان ساخت. هر سه نمایشگاه هم از نظر بعد مکانی فاصله چندانی با یکدیگر نداشتند.

در این بین حتی گاه مشاهده می‌شود شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در نزدیکی ولنجک همزمان چهار نمایشگاه برگزار می‌کنند که منجر به ایجاد ترافیک سنگین در محدوده شمالی اتوبان چمران، ولنجک، خیابان سئول و حتی برزگراه آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی می‌شود.نمایشگاه بین‌المللی نفت از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار شد. نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه هم از ۱۷ اردیبهشت در بوستان گفتگو در تهران شروع شد و تا ۲۳ اردیبهشت ادامه داشت.

روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در تهران تعطیل بود. اما در اطراف این نمایشگاه‌ها همچنان ترافیک قابل‌توجهی مشاهده می‌شد. قائمی با تائید ترافیک اطراف این نمایشگاه‌ها توضیح می‌دهد: به طور کلی این تصمیمات باید در شورای عالی ترافیک شهر گرفته شود. شهرداری و پلیس راهور از اعضای این شورا هستند. بخش‌های دیگر مانند فرماندهی نیز در این شورا قرار دارند. او ادامه می‌دهد: باید یک همت جدی صورت گیرد تا همه نمایشگاه‌ها به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شود تا کمتر شاهد این دست مشکلات در سطح شهر باشیم.

نمایشگاه های تهران

نقش شهرداری در مدیریت نمایشگاه های تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسات شورای شهر روی این موضوع تاکید دارد که با ایجاد قرارگاه، مشکلات شهری کم می‌شود. اما همچنان شاهد تصمیماتی هستیم که مشکلات شهری از جمله ترافیک همچنان باقی است.

قائمی در پایان یادآور می‌شود: منظور شهردار از قرارگاه، نشست مشترک بین دستگاه‌های مرتبط با موضوع است. قرارگاهی که همه همفکری کنند و یک تصمیم واحد بگیرند که منفعت شهر را تضمین کنند. اما اینکه این قرارگاه چقدر در رسالت خود موفق بوده باید منتظر ماند تا کمی فعالیت کنند و بعد قضاوت کنیم. یکی از چالش های عمده در مدیریت شهری تهران عدم هماهنگی دستگاه های مختلف در امور شهری است، که از جمله آن می توان به برگزاری نمایشگاه های مختلف در پایتخت اشاره کرد.

شهرداری تهران در سال های گذشته با توجه به معضلاتی چون آلودگی هواو ترافیک تصمیم گرفت نمایشگاهی را در حومه تهران راه اندازی کند.

نمایشگاه های تهران

معضلات ناشی موقعیت مکانی نمایشگاه های تهران 

مکان یابی نمایشگاه بین المللی تهران در چند نقطه شروع شد. مدیران شهری نقاط مختلفی را برای اجرای این طرح در نظر گرفتند که می توان به سه مکان که از بقیه مناسبت تر بودند، اشاره کرد. این سه مکان عبارت بودند از: زمین های میدان تیر چیتگر در منطقه ۲۲ تهران، شهرک پرند در نزدیکی ایستگاه آپرین و سومین گزینه، اراضی شهر آفتاب در حوالی مرقد مطهر امام خمینی (ره).

با توجه به نقاط ضعف و قوت این مناطق، شهر آفتاب برای ساخت نمایشگاه انتخاب شد. شهر آفتاب به آزادراه خلیج فارس،بزرگراه تهران-قم و بزرگراه بهشت زهرا دسترسی دارد و این یک حسن بزرگ برای این منطقه است.هم چنین به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نزدیک است. این منطقه در غرب به ایستگاه راه آهن آپرین، در شمال به ایستگاه راه آهن تهران و در جنوب به پایانه جنوب وصل است. شهر آفتاب به ایستگاه مترو حرم امام (ره) و ایستگاه شاهد دسترسی دارد و ایستگاه مترو نیز همزمان با افتتاح آن راه اندازی شد. این منطقه، بافت سبزی را در اطراف خود دارد. همچنین در فازهای بعدی در حال تکمیل فضاهای تفریحی و  رفاهی در خود است. مسئله ای که گزینه های دیگر نداشتند. می توان گفت که شهر آفتاب با توده و بافت های متراکم مسکونی مجاور خود فاصله زیادی دارد و در عین حال به سهولت می توان به داخل شهر تهران دست یافت.

نمایشگاه های تهران

نمایشگاه آفتاب مکانی برای برگزاری نمایشگاه های تهران

علی جنتی در ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۵ و در بازدیدی که از نمایشگاه شهر آفتاب داشت، عنوان کرده بود:« انتخاب شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از اقدامات ماندگار در جمهوری اسلامی ایران است.»

ولی پس از برگزاری نمایشگاه کتاب و بعد از مدت کوتاهی به خصوص از سال ۹۶ به این سو، بی مهری به شهر آفتاب آغاز شد. انتقادات و بهانه گیری ها در کنار شانه خالی کردن وزارت خانه ها و سازمان های مختلف برای برگزاری نمایشگاه های پر بازدید به رویه ثابت در حوزه شهری تبدیل شد. بسیاری از نمایشگاه های پربازدید در این سال در مصلی و نمایشگاه بین المللی در کنار اتوبان چمران برگزار شدند. همچنین نمایشگاه بین المللی کتاب در سال ۹۷ پس از دو سال از شهر آفتاب به مصلی منتقل شد.

نمایشگاه های تهران

در همین زمینه مهدی چمران؛ رئیس شورای سابق شهر تهران در گفتگویی در ۱۲ اردیبهشت امسال با انتقاد از انتقال نمایشگاه بین المللی کتاب عنوان کرد:« عدم استفاده از نمایشگاه شهر آفتاب که هزینه بسیاز زیاد بالغ بر هزار میلیارد تومان برای احداث آن صرف شده به نوعی تحمیل خسارت به شهر است. عدم برگزاری نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب اشتباه بزرگی است که منجر به افزایش آلودگی هوا و تحمیل ترافیک به مردم شهر می شود. مسلما مصلی جای برگزاری نمایشگاه نیست در حالی که شهر آفتاب مختص برگزاری نمایشگاه ساخته شده و مدیریت شهری پیشین ظرفیت های خوبی برای دسترسی های مطلوب به این مجموعه عظیم اندیشیده است.»

دیدگاه خود را ارسال کنید