وام مسکن| وام مسکن کارگران

وام مسکن کارگران چه شد؟

مبلغ جدید کمک هزینه مسکن کارگران تا پایان اردیبهشت به تصویب هیات وزیران نرسید و در فیش حقوقی این برج کارگران اعمال نخواهد شدبا این وجود کارگران باید همچنان منتظر تصویب این مصوبه بمانند.

وام مسکن کارگران چه شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام مسکن به همه اقشار جامعه تعلق میگیرد. وام مسکن با بهره کم از وعده های جدید دولت سیزدهم می باشد. وام مسکن در صورت تمکن مالی متقاضیان داده می شود. وام مسکن کارگران با بهره کم واریز خواهد شد. وام مسکن به خانواده کارگران تعلق می گیرد.

وضعیت وام مسکن برای کارگران به چه صورت است؟

اعضای شورای‌عالی کار ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ با افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران موافقت کرد و مبلغ آن را از ۳۰۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش دادند.

این میزان افزایش در مقایسه با سال‌های گذشته که مبلغ آن بسیار ناچیز و در حدود ۲۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان بود، قابل تامل است هر چند که ایده آل نیست و به گفته مقامات کارگری حتی کرایه یک اتاق در حاشیه شهر هم نمی‌شود.

معاون روابط کار وزیر کار یازدهم اردیبهشت ماه در یک گفت‌وگو خبری از تصویب مصوبه افزایش حق مسکن در هیات دولت خبر داد و گفت: "مصوبه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی در دستور کار هیات وزیران قرار دارد و در هفته آتی تصویب و ابلاغ خواهد شد تا جامعه کارگری از مزایای افزایش حق مسکن نیز بهره‌مند شود." اما به نظر می‌رسد که این مصوبه نیز همچون بسته حمایتی کارفرمایان در هیات دولت در نوبت رسیدگی قرار گرفته و کارگران دستکم یک ماه دیگر باید منتظر تصویب مصوبه بمانند.

وام مسکن

وعده دولت درمورد کاهش بهره وام مسکن برای کارگران

پیش از این آیت اسدی ـ نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، افزایش حق مسکن کارگران را منوط به تصویب مصوبه در هیات وزیران دانسته و گفته بود: شورای‌عالی کار مبلغ حق مسکن کارگران را به ۶۵۰ هزار تومان افزایش داد ولی این مصوبه برای اجرایی شدن باید در هیات وزیران تصویب شود که همچنان منتظر هستیم و هر زمان تصویب شد، معوقات آن به حساب کارگران واریز خواهد شد.

ناصر چمنی فعال حوزه کار معتقد است: مصوبه حق مسکن کارگران باید فروردین ماه ابلاغ می‌شد چرا که وقتی در شورای‌عالی کار مصوب می‌شود که مبلغ حق مسکن کارگران از فروردین ماه افزایش پیدا کند، باید همان برج هم ابلاغ شود که به حقوق فروردین برسد چون حق مسکن جزئی از حقوق کارگران به شمار می‌رود و مثل این است که بخشی از حقوق خود را دریافت نکرده‌ باشند.

درحال‌حاضر حق مسکنی که به کارگران پرداخت می‌شود، رقم سال گذشته است و هیات دولت هر زمان که مصوبه شورای‌عالی کار را تصویب کند، معوقات آن به حساب کارگران واریز می‌شود، به گفته وی با توجه به آنکه وزیر کار قبلا اعلام کرده که قول تصویب مصوبه را از رئیس‌جمهوری گرفته است، تصویب و ابلاغ آن نباید با تاخیر همراه باشد.

به موجب مصوبه شورای‌عالی کار، مبلغ حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت در حالی که سال گذشته ۴۵۰ هزار تومان بود.این مصوبه پیشنهاد شورای‌عالی کار است که جهت اجرایی شدن باید از تصویب هیات وزیران بگذرد. آذرماه سال گذشته محمدجعفر کبیری، معاون تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی گفته بود که برای خانه‌دار شدن کارگران قرار است وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت کنند اما پس از گذشت یک ‌سال کارگران نتوانسته‌اند از این وام استفاده کنند.

وام مسکن کارگری با شرایط خاص بگیرید

وام مسکن

برخی از بانک‌ها وام کارگری می‌دهند ولی با شرایط خاص! حداقل باید ۲۰ میلیون تومان در حساب کارگر پول باشد، دو ضامن معتبر داشته و در برخی موارد نیز باید بیمه شده تامین اجتماعی باشد. زمانی که یک کارگر ۲۰ تومان پول، ضامن معتبر و بیمه دارد چرا باید به سراغ وام برود؟ 

چرا به کارگران وام مسکن تعلق نمی‌گیرد؟

  وام مسکن

بررسی‌ نشان می‌دهد که طرح وام مسکن اعلام شده توسط معاون وزیر کار دولت دوازدهم عملی نشده و تنها در قالب وعده برای کارگران قرار گرفته است. برخی بانک ها وام کارگری را با شرایط خاصی می دهند. بر فرض مثال حداقل باید ۲۰ میلیون تومان در حساب کارگر پول باشد، دو ضامن معتبر داشته و در برخی موارد نیز باید بیمه شده تامین اجتماعی باشد.

چندی پیش نیز یک یک مقام مسئول کارگری گفته بود که وام مسکن به کار کارگر نمی‌آید و آنها با حقوق حداقلی و دریافتی اندک، ۲۰۰ سال باید کار کنند تا صاحب یک خانه شوند. تا وقتی امنیت شغلی کارگر تضمین نشود و حقوق و دستمزد کارگر نسبت به تورم به روز و واقعی نشود، صحبت از وام مسکن کارگری معنی پیدا نمی‌کند.

آمارها نشان می دهد که به اغلب کارگران در صنعت ساختمانی اعلام شده که هیچ وام کارگری وجود ندارد و اقدامی انجام ندهید.

دولت به وعده کمک هزینه و وام مسکن به کارگران عمل نکرد

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی ادامه داد: طرح مسکن مهر چند سال قبل شروع شد و دولت بعد به این نتیجه رسید که نمی توان چندین سال سرمایه زیادی را در آن راکد نگه داشت لذا تکمیل آن را مجدداً بر عهده گرفت تا زودتر به اتمام برسد. هادی ساداتی درباره تامین مسکن کارگران و طرح های قابل اجرا در حوزه مسکن کارگری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم وارد بحث ساخت مسکن شویم، باید طرح های نیمه کاره را با هر عنوان و هر شکلی به نتیجه برسانیم.

وی افزود: بیشتر واحدهای مسکنی که اکنون نیمه کاره هستند و زیر ساخت‌های اولیه را ندارند دارای وام‌های دولتی هستند که روزانه کنتور می‌اندازد لذا معتقدم ابتدا باید طرح های نیمه کاره را به نتیجه برسانیم و بعد در مورد طرح‌های جدید دیگر در بخش مسکن تصمیم گیری کنیم.

ساداتی بر پرداخت وام های مسکن مدت دار و کم بهره به کارگران تاکید کرد و گفت:کارگران توان پرداخت اقساط وام را ندارند مگر آنکه اقساط وام مسکن برای گروه کارگری مدت دار باشد و وام‌ها با بهره پایین پرداخت شود، یعنی اگر قرار است به کارگری ۴۰ میلیون تومان وام پرداخت شود ۴۰۰ میلیون تومان در مدت ۴۰ سال از کارگر بازپرداخت گرفته نشود.

وی در پایان با اشاره به سهل الوصول کردن وضعیت مسکن کارگران خاطرنشان کرد: انتظار ما اتمام تمام طرح های نیمه کاره و به نتیجه رساندن آنها و و انتقال آن ها با نگرش کارگری به حوزه کارگری است و امیدواریم شرایط آسان تری برای تامین مسکن و خانه دار شدن کارگران فراهم شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید