قیمت گوشت امروز| قیمت گوشت |قیمت گوشت در بازار| قیمت گوشت گوسفندی

قیمت گوشت امروز 4 خرداد 1401|قیمت گوشت نجومی

در این خبر به بررسی قیمت انواع گوشت در بازار پرداختیم.

قیمت گوشت امروز 4 خرداد 1401|قیمت گوشت نجومی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت گوشت امروز اعلام شد. قیمت گوشت طی ماه های اخیر رکورد گرانی را زده است. قیمت گوشت به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی رو به گرانی رفت. قیمت گوشت این روزها در نوسان است. قیمت گوشت علیرغم برخی وعده ها هنوز ارزان نشده است.

قیمت گوشت

قیمت گوشت امروز 4 خرداد

قیمت گوشت

رییس شورای تامین دام کشور گفت: دامپروری در ۱۰ استان کشور در حالت اضطرار کم آبی قرار دارد که شامل، دست کم ۶ میلیون راس دام سبک می شود که از این تعداد در ماه های آینده ۲ میلیون راس تقریبا بدون آب و خوراک می مانند.

 رییس شورای تامین دام کشور  با بیان اینکه شاهد تشدید خشکسالی در سالجاری هستیم، اظهار کرد: تاثیر خشکسالی بر صنعت دامپروری بسیار بیش از آن است که تصور می شد تا جایی که تبدیل به تهدید برای حیات این صنعت در برخی از استان های کشور شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای ما صنعت دامپروری در ۱۰ استان کشور در حالت اضطرار کم آبی قرار دارد.

پوریان تعداد دام های این استان ها را بیش از ۶ میلیون راس اعلام کرد و افزود: از ۶ میلیون راس دام در این استان ها ۲ میلیون راس بدون آب و خوراک خواهند ماند که اکثرا دام کوچک هستند.

 به گفته پوریان؛ حالت اضطرار از استان خوزستان آغاز خواهد شد، چراکه آمار نشان می دهد، آورد حوضه‌های آبریز خوزستان از ابتدای سال آبی یعنی از مهرماه تا کنون، نسبت به میانگین بلندمدت ۳۴ درصد کاهش دارد و شرایط در حوضه کرخه به مراتب بدتر است و آورد این حوضه کاهش ۵۸ درصدی داشته است، در حالی که حوضه کرخه از بزرگترین مناطق پرورش دام کوچک کشور است.

وی با بیان اینکه در سایر مناطق کشور نیز دام ها بیش از ظرفیت مراتع هستند، گفت: خشکسالی حتی مراتع مناطق پر باران کشور را تحت تاثیر قرار داده و مراتع در این مناطق نیز پاسخگوی چرای دام ها نیستند و در برخی از آن ها تعداد دام ها بیش از ظرفیت مراتع است.

پوریان با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره تاثیر خشکسالی جاری  بر صنعت دامپروری کشور، اظهار کرد: 

بهمن ماه سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی با عنوان افول صنعتی دامپروری کشور نسبت به تاثیر خشکسالی جاری بر صنعت دامپروری به مسئولان هشدار داد و از آن ها خواست دست به اقدام عاجل بزنند. 

وی تصریح کرد: در این گزارش از بروز خشکسالی فراگیر در کشور سخن گفته شده که با کاهش میزان تولیدات گیاهی مراتع و مزارع همراه بوده است.

پوریان افزود: همچنین در این گزارش آمده است، تولیدات گیاهی با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و بالطبع افزایش هزینه ‌های تمام شده تولید دام، به ویژه در بخش دام سبک، همراه است.

وی میزان افزایش هزینه تمام شده تولید بر اثر خشکسالی را برای هر دام را روزانه حدود ۷۰ هزار تومان عنوان کرد.

پوریان معتقد است؛ اگر برای مشکل تامین خوراک دام ها در این ۱۰ استان با بیشترین تنش آبی راهکاری ارائه نشود، شاهد تشدید کشتار دام های مولد، حذف بیشتر گله ها، اختلال در معیشت دامداران و خروج افراد از این زیربخش راهبردی در حوزه تأمین امنیت غذایی خواهیم بود.

رییس شورای تامین دام کشور معتقد است؛ تداوم وضعیت کنونی منجر به افت قطعی تولید گوشت قرمز در کشور خواهد شد و در صورت عدم مدیریت بحران باید آماده ثبت تازه ای از گرانی گوشت در کشور باشیم.

 

میانگین میزان مصرف گوشت در نقاط  مختلف جهان بر اساس عوامل مختلفی مانند درآمد سرانه کشورها  متفاوت است.

بر اساس آخرین آمار پیش بینی می شود مصرف سرانه گوشت در سراسر جهان از 42.4 کیلوگرم در سال 2021 به 43.7 کیلوگرم در سال 2030 افزایش یابد. در همین حال، انتظار می رود جمعیت جهان نیز افزایش بیشتری داشته باشد. در مجموع این امر باعث افزایش مصرف کل گوشت در سراسر جهان می شود. بیشترین مصرف در گروه کشورهای OECD است(شامل 37 کشور مانند اتریش ، استرالیا ، ترکیه ،هلند نیوزلند ،شیلی کانادا و ...) جایی که پیش بینی می شود مصرف سرانه در سال 2030 به 88.6 کیلوگرم برسد. آمریکای شمالی منطقه ای است که بالاترین سرانه مصرف گوشت را دارد. این میانگین در سال 2021 در کشورهای درحال توسعه با عدد 32.7 کمتر از میانگین جهانی با مقدار 42.4 است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام گفت: توزیع گوشت در شبکه‌های مصرفی ادارات، تعاونی و اتحادیه پرنده و ماهی بدون وقفه ادامه دارد، همچنین تکایا و مساجد در بحث‌های نذورات و کمک‌های مومنانه می‌توانند نیازشان را تامین‌ کنند. بنابر گفته مسئولان پشتیبانی امور دام، ممنوعیت صادرات و توزیع گوشت وارداتی منجر به روند نزولی نرخ دام و گوشت در سطح بازار شده که با وجود افزایش هزینه‌های تولید، مسئولان انجمن و تشکل‌های تولیدی خواستار صادرات هستند.

پس از توزیع گوشت به صورت اینترنتی و خبر توزیع گسترده در میادین میوه‌وتره‌بار، قیمت گوشت در بازار از افزایش‌های عجیب و غریب اخیر خود عقب‌نشینی کرد.

هفته گذشته بود که قیمت گوشت قرمز در بازارها با افزایش 20 هزار تومانی روبه‌رو شد به همین دلیل بلافاصله سازمان تعاون روستایی که توزیع گوشت قرمز به صورت اینترنتی را کلید زد.

در همین خصوص مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از روز پنجشنبه هفته گذشته در پی آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، توزیع گوشت گوساله منجمد نیز با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو گرم و گوشت گوسفندی منجمد با قیمت ۱۰۵ هزار تومان در هر کیلوگرم در بسته‌هایی با وزن ۲ تا ۳ کیلو و ۸۰۰ گرم از طریق سامانه بازرگام در تهران آغاز شد و از این هفته نیز در ۲۲ مرکز استان عرضه می‌شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید