قیمت بنزین | فوری: قیمت جدید بنزین از شایعه تا واقعیت| گرانی بنزین جدی شد؟

فوری: قیمت جدید بنزین از شایعه تا واقعیت| گرانی بنزین جدی شد؟

خبر مهم درباره قیمت بنزین را از دست ندهید.

فوری: قیمت جدید بنزین از شایعه تا واقعیت| گرانی بنزین جدی شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت بنزین دو سال است روند صعودی دارد. با درخواست انجمن پالایشگاه دارها قیمت بنزین مجوز افزایش قیمت گرفت. قیمت بنزین رو به افزایش است. بنظر میرسد قیمت بنزین معیشت خانوارها ها را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه جزییات افزایش قیمت بنزین را بخوانید. 

قیمت بنزین

جزئیات قیمت جدید بنزین

در این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند، در پی انتشار برخی شایعات در رسانه‌ها و فضای مجازی درباره افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین، ضمن رد این‌گونه شایعات و اخبار، تاکید می‌شود هموطنان عزیز به منظور اطلاع از اخبار صحیح توزیع سوخت در کشور به سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به آدرس ‌NIOPDC.IR مراجعه کنند.»

میزان درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت به جهت خروج از زیان‌دهی، عددی بیشتر از این بوده که سازمان حمایت تنها با ۲۵ درصد آن موافقت کرده است.

با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) افزایش یافت و مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت به انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی کشور داده شد.

روز گذشته نامه‌ای از سوی انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی ارسال شد که از دریافت مجوز افزایش قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی حکایت داشت.

طبق موارد اعلام شده، دلیل این افزایش قیمت، بالارفتن هزینه‌های تولید شامل قیمت لوبکات ، نرخ ارز و به تبع آن مواد افزودنی، مواداولیه وارداتی، مواد بسته‌بندی و سایر هزینه‌ها ذکر شده است عنوان شده است‌.

آنطور که شنیده می‌شود، میزان درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت به جهت خروج از زیان‌دهی، عددی بیشتر از این بوده که سازمان حمایت تنها با ۲۵ درصد آن موافقت کرده است.

با توجه به اینکه درصد این افزایش در نامه مذکور قید نشده بود اما با بررسی اسناد موجود در سازمان بورس مشخص شد سازمان حمایت مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها به روغن‌سازان داده شده است.

دلیل این افزایش قیمت، بالارفتن هزینه های تولید شامل قیمت لوبکات، نرخ ارز و به تبع آن مواد افزودنی، مواد اولیه وارداتی، مواد بسته‌بندی و سایر هزینه‌ها عنوان شده است‌.

با وجود این، دیروز 8 خرداد، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هرگونه اخبار مبتنی بر اصلاح قیمت سوخت را تکذیب کرد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پی برخی شایعات در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین شایعه است.

 در این اطلاعیه آمده بود: « به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند، در پی انتشار برخی شایعات در رسانه‌ها و فضای مجازی درباره افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین، ضمن رد این‌گونه شایعات و اخبار، تاکید می‌شود هموطنان عزیز به منظور اطلاع از اخبار صحیح توزیع سوخت در کشور به سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به آدرس ‌NIOPDC.IR مراجعه کنند.

جزئیات جدید درباره قیمت بنزین

علی بهادری جهرمی شنبه شب درباره اینکه آیا دولت برنامه یا تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا دیگر فرآورده‌های نفتی در دستور کار دارد، افزود: خیر، دولت هیچگونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌های نفتی وجود ندارد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این سوال که منظور امروز رییس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی چه بود، خاطرنشان کرد: سخنرانی رییس محترم جمهور در «نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران» و مرتبط با مسأله خصوصی سازی بود و به شکل شفاف هم نسبت به لزوم گرفتن تصمیمات سخت و جدی در مقابله با رانت‌خوارانی که سال‌ها حقوق مردم را پایمال کرده‌اند بیان کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: این صحبت پیش از این هم مطرح و تاکید شده بود به‌جای برخورد صرف با مفسد باید ریشه فساد خشکانده شود و بسترهای فسادزا از بین رود.

وی تاکید کرد: از آنجا که برخورد قضایی صرف به تنهایی نمی‌تواند راه حل برخورد با مفاسد باشد، رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرد.

ممکن است با افزایش قیمت بنزین مواجه شویم

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه گفت: تاکنون موضوعی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ در مجلس مطرح نشده است.

وی افزود: به هر حال طرح ساماندهی بخش انرژی و یارانه یکی از مسائل جدی مجلس است که امیدوارم هر تصمیمی گرفته خواهد شد با درنظرگرفتن محاسبه نتایج و تبعات آن در بحث ساماندهی و هدفمندکردن یارانه‌ها باشد.

نماینده سبزوار تصریح کرد: تا امروز بحث افزایش قیمت بنزین نبوده است، ولی ممکن است این تصمیم هم در آینده اتفاق بیفتد. برخی کمیسیون‌های مجلس طرح‌هایی مثل هر نفر در روز یک لیتر بنزین و از این‌دست مطالب را مطرح کردند که طبیعتاً هر موضوعی که از طرف دولت و مجلس در این رابطه باشد ان‌شاالله با تبادل نظر و خردجمعی به نتیجه‌ای که صلاح کشور در آن مستتر است، می‌رسانیم.

محبی با اشاره به اینکه شرایط کشور تورمی است، یادآور شد: قطعاً ورود به این مسائل مهم همراه با تبعاتی هم هست، اما باید دانست که حدود یک میلیون و ششصد هزار میلیارد در سال یارانه پنهان داریم که این مبلغ، فقط در حوزه گاز حدود نهصد هزار میلیارد است.

وی اظهار داشت: این مباحث قطعاً می‌طلبد در حوزه انرژی در پنج فرآورده نفتی تجدیدنظر جدی داشته باشیم که تجدیدنظرها، بحث‌های زیادی مثل بهینه‌سازی و صرفه‌جویی و... را هم شامل می‌شود.

سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص افزایش احتمالی قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفت: تا امروز بحثی در این رابطه نبوده و از اصل و اساس طرح چنین مسائلی شایعه است.

وی افزود: اگر دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بخواهد افزایش قیمت بنزین را مطرح کند حتماً محکم می‌ایستیم و بحث کارشناسی می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد در این شرایط نابسامان اقتصادی که وضع مردم خوب نیست، افزایش قیمت بنزین هم داشته باشیم.

نماینده مردم صومعه‌سرا اظهار داشت: دولت با شعار حمایت از محرومین بر سر کار آمده و باید مشکلات مردم را با برنامه و به مرور زمان برطرف کند نه اینکه به این مشکلات بیفزاید.

دلخوش در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش قیمت بنزین به دلیل کسری بودجه دولت وجود دارد؟ گفت: دولت باید بگردد و از جای دیگر منبع پیدا کند. ما ظرفیت‌های مثل انفال را داریم که اگر به درستی از آن استفاده شود مشکل کسری بودجه نخواهیم داشت.

اصلاح قیمت بنزین در دستورکار

پرداخت سالانه یارانه انرژی باعث شده تا آژانس بین المللی انرژی نام ایران را در ردیف نخستین کشور پرداخت‌کننده یارانه قرار دهد. در واقع این یارانه در حالی از سوی دولت هر ساله پرداخت می‌شود که فارغ از کسری بودجه‌ای که در سال‌های اخیر دولت‌ها با آن مواجه بوده‌اند بخش قابل ملاحظه‌ای از این یارانه به جامعه هدف تعلق نگرفته و دهک‌های بالای جامعه بیشترین سهم را از آن به خود اختصاص داده‌اند. البته با افزایش مشکلات ناشی از ناترازی تولید با مصرف به ویژه در حوزه‌های برق و گاز و همچنین نبود منابع مالی کافی در جهت سرمایه گذاری تولید، کاهش مصرف از طریق تعرفه گذاری پلکانی در دستور کار دولت قرار گرفت و در ابتدا با اجرا در حوزه برق موفق به کاهش 10 درصدی برق مصرفی خانوارها شد اگرچه اکثر کارشناسان این روند تعرفه گذاری را برای سایر حامل‌های انرژی به ویژه گاز نیز توصیه می‌کنند اما به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌ای که دولت در زمینه حذف ارز 4200 تومانی دارد و تردید در تبعات ناشی از این اصلاح احتمالا در سال آینده شاهد اجرای آن خواهیم بود. موضوعی که کارشناسان معتقدند هرگونه سرمایه گذاری در افزایش بهره وری و کاهش مصرف تا زمانی‌که نرخ حامل‌های انرژی واقعی نشود تاثیر گذار نخواهد بود به گفته تحلیلگران کاهش هزینه‌های دولت از محل یارانه انرژی ضرورتی اجتناب ناپذیر است اما قطعا این رویکرد باید به اولویت گذاری در محصولات و فرآورده‌های قاچاق پذیر انجام گیرد.

حمید رضا صالحی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در رابطه با الزام اجرای طرح تعرفــه گـــذاری پلکانــی در حامل‌های انرژی می‌گوید: بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، ایران رتبه نخست پرداخت یارانه انرژی را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده که هزینه بالایی را به دولت تحمیل می‌کنــد. وی در ادامه با عنوان اینکه تجربه نشان داده یارانه انرژی به جامعه هدف مورد نظر دولت نرسیــده است گفت:در برنامه سوم توسعه مصوب مجلس افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت به اجرا گذاشته شد که در آن زمان آثار مطلوبی را نیز در پی داشت، اما این طرح در مجلس هفتم و پس از تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها کنار گذاشته شد که آثار آن را با این حجم از یارانه و کسری بودجه دولت شاهد هستیم. نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیز حذف یارانه انرژی اجتناب ناپذیر است گفت: البته تردید وجود ندارد که به واسطه تبعات تورمی‌حذف یارانه انرژی نباید حذف آن ناگهانی صورت گیرد . بنابراین لازم است دولت با ارائه طرحی در بازه زمانی 5 تا 7 ساله اجرای آن را با اولویت گذاری انجام دهد. این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: اولویت نخست دولت باید بر حذف یارانه انرژی از محصولات قاچاق پذیر باشد به عنوان مثال گازوئیل در کشورهای همسایه تا چند برابر قیمت داخل ایران فروخته می‌شود که خود زمینه افزایش قاچاق این فرآورده را فراهم آورده است، بنابراین می‌تواند برای کاهش تبعات ناشی از حذف یارانه ابتدا دولت تمرکز خود را بر این نوع محصولات قرار دهد. وی همچنین بر لزوم شفاف سازی و ارائه اطلاعات تاکید کرد و افزود: اجرای این طرح بدون اطلاع‌رسانی امکان پذیر نخوادهد بود در واقع دولت باید نسبت به اعلام برنامه‌های خود در راستای هزینه کرد منابع حاصل از اصلاح یارانه‌های انرژی اقدام کند که آیا این منابع به صورت نقدی به جامعه تزریق شده که خود زمینه ساز افزایش نقدینگی و رشد تورمی‌ خواهد بود یا اینکه در توسعه و ایجاد زیر ساخت‌های تولید مصرف شده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید