اخبار اقتصادی | وام ودیعه مسکن | وام ودیعه مسکن 100 میلیونی

اقدامات لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن 100 میلیونی

بانک مرکزی اعلام کرد که متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام ودیعه مسکن 100 میلیونی باید اقدامات ذکر شده را انجام بدهند.

اقدامات لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن 100 میلیونی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام ودیعه مسکن وعده جدید دولت به همه متقاضیان مسکن بود. وام ودیعه مسکن به همه متقاضیان با بهره کم داده می شود. وام ودیعه مسکن را بانک مرکزی کنترل می کند. با افزایش هزینه مسکن و اجاره خانه متقاضیان وام ودیعه مسکن افزایش پیدا کردند. وام ودیعه مسکن به خانواده های سه رزندی تعلق می گیرد.

وام مسکن

 

هفته گذشته با افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن به ۱۰۰میلیون تومان موافقت و قرار شد که در تهران وام ودیعه مسکن ۱۰۰میلیون تومانی پرداخت شود. از چه زمانی می‌توان برای دریافت این وام اقدام کرد؟

جزئیات دریافت وام ودیعه مسکن ۱۰۰میلیونی 

 سوم خرداد ماه بود که شورای پول و اعتبار موافقت کرد که تسهیلات کمک ودیعه مسکن به ۱۰۰میلیون تومان افزایش پیدا کند؛ البته این رقم برای تهران بود و در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت وام ودیعه مسکن ۷۰میلیون تومان و در سایر شهرها نیز رقم این وام ۴۰میلیون تومان تعیین شده بود.

قسط‌های این وام نیز برای تهرانی‌ها ۲میلیون و ۵۳۹هزار تومان بود؛ یعنی افرادی که وام ۱۰۰میلیون تومانی گرفته باشند باید ماهانه ۲میلیون و ۵۳۹هزار تومان پرداخت کنند که سود آن حدود ۵۲میلیون تومان است؛ لازم به یادآوریست که دوره بازپرداخت این وام ۵ساله است.

قسط وام ۷۰میلیون تومان نیز یک میلیون و ۷۷۷هزار تومان و سود آن نیز ۳۶میلیون و ۶۵۲هزار تومان است.

همچنین افرادی که وام ودیعه مسکن ۴۰میلیون تومانی دریافت کرده باشند نیز باید ماهانه حدود یک میلیون تومان قسط بدهند که سود آن در طول ۵سال حدود ۲۱میلیون تومان است؛ حال سوال آن است که از چه زمانی برای دریافت این وام باید اقدام کرد؟

مطابق با اخباری که امروز منتشر شد، از هفته آینده می‌توان برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کرد. 

وام ودیعه مسکن ۷۰۰میلیون تومانی منتفی شد

یکی دیگر از اخبار دیگری که این روزها منتفی بود، افزایش میزان وام مسکن به ۷۰۰میلیون تومان بود که طی اخباری که امروز منتشر شد، شورای پول و اعتبار با موضوع موافقت نکرد و وام مسکن با همان ارقام قبلی پرداخت خواهد شد.

سوم ماه جاری شورای پول و اعتبار با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب این شورا، دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقف‌های 100، 70 و 40 میلیون تومانی به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر شهر‌ها و از محل منابع بانکی موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن در سقف کلی سالانه 40 هزار میلیارد تومان در سال 1401 موافقت کرد.

یکی از تفاوت‌های مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها با وام حمایتی دو سال گذشته میزان سود آن است. سود وام مذکور 18 درصد است و قرار نیست دولت مانند گذشته مابه‌التفاوت 7 تا 9 درصدی آن را پرداخت کند.

بر این اساس میزان اقساط وام 100 میلیون تومانی کمک ودیعه مسکن برای تهرانی‌ها ماهانه 2 میلیون و 539 هزار تومان است. کل سود این تسهیلات 52 میلیون و 360 هزار تومان در بازپرداخت 5 ساله است.

در مراکز استان‌ها، مستأجران پس از طی کردن مراحل دریافت وام که احتمالا با سخت‌گیری‌از سوی بانک‌ها و موسسسات مالی عامل روبرو خواهد شد باید ماهانه یک میلیون و 777 هزار تومان قسط برای وام 70 میلیون تومانی پرداخت کنند.

کل بازپرداخت این وام در دوره 5 ساله 106 میلیون و 652 هزار تومان است؛ به‌عبارت دیگر متقاضی 36 میلیون و 652 هزار تومان سود وام 70 میلیون تومانی را پرداخت خواهد کرد.

در سایر شهرها که قرار است وام کمک ودیعه مسکن 40 میلیون تومانی پرداخت شود، میزان اقساط ماهانه حدود یک میلیون تومان است. کل سود این تسهیلات در دوره بازپرداخت 5 ساله حدود 21 میلیون تومان خواهد بود.

وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته برای تهرانی‌ها 30 میلیون تومان افزایش یافته است. گرچه این میزان افزایش هم‌خوانی با تورم عمومی کشور ندارد اما می‌تواند به‌عنوان یک مُسکن کوتاه‌مدت مشکل اجاره‌نشین‌ها را حل کند. البته به شرطی که بانک‌های عامل در مرحله معرفی ضامن سخت‌گیری بیش از حدی از خود نشان ندهند.

خلیل محبت‌خواه با بیان "متأسفانه متولی برای پیگیری و اجرای قانون افزایش اجاره‌بها در کشور وجود ندارد" اظهار کرد: مشخص نیست که متولی مقابله با افزایش غیرمتعارف اجاره‌بها توسط چه نهادی است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه قانون افزایش اجاره‌بها در سال جاری 25 درصد تعیین شد و دریافت بیش از این مقدار توسط مالکان جرم محسوب می‌شود.

وی با اعلام این‌که مالکان صرفاً در صورت واگذاری ملک به فرزندان خود، ساخت‌وساز و فروش اجازه اجبار تخلیه ملک خود را دارند، افزود:‌ در سال‌های 99 و 1400 بالغ بر 606 هزار نفر اقدام به ثبت‌نام وام ودیعه مسکن کردند که از این تعداد فقط 90 هزار موفق به دریافت آن شدند.

وی در مورد علت عدم دریافت تسهیلات توسط کثیری از ثبت‌نام‌کنندگان توضیح داد: برخی از ثبت‌نام‌کنندگان مالک یک خانه بودند و برخی نیز یا قبلاً تسهیلات دریافت کرده بودند یا ضامن معتبر به بانک معرفی نکرده بودند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام این‌که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها از هفته آینده تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان واگذار می‌کنند، تأکید کرد: با بانک‌هایی که در خصوص ارائه تسهیلات کارشکنی کردند برخورد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید