اخبار اقتصادی | وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن به این دسته از افراد تعلق نمی گیرد + جزئیات

شرایط وام ودیعه مسکن کسانی که قبلا وام را دریافت کرده اند را با جزئیات بیشتر در این گزارش بخوانید.

وام ودیعه مسکن به این دسته از افراد تعلق نمی گیرد + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام ودیعه مسکن وعده جدید دولت به همه متقاضیان مسکن بود. وام ودیعه مسکن به همه متقاضیان با بهره کم داده می شود. وام ودیعه مسکن را بانک مرکزی کنترل می کند. با افزایش هزینه مسکن و اجاره خانه متقاضیان وام ودیعه مسکن افزایش پیدا کردند. وام ودیعه مسکن به خانواده های سه فرزندی تعلق می گیرد.

استعلام افراد واجد شرایطی که برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام می کنند ظرف ۲۴ ساعت توسط وزارت راه و شهرسازی انجام و به تدریج برای تشکیل پرونده به بانکها معرفی می‌شوند.

وام ودیعه

کسانی که قبلا وام ودیعه مسکن گرفتند هم وام می‌ گیرند؟

فرآیند معرفی متقاضیان وام ودیعه مسکن سال ۱۴۰۱ در حال انجام است. پس از ثبت نام افراد در سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir بررسی شرایط و استعلامات آنها در کمتر از ۲۴ ساعت انجام و به کارتابل بانک‌ها معرفی می‌شوند. هم‌اکنون در بانک‌ها فرآیند تشکیل پرونده به منظور پرداخت تسهیلات در حال انجام است.

نام نویسی کمک ودیعه مسکن از روز 23 خردادماه سال جاری آغاز شده و اولویت پرداخت تسهیلات با کسانی است که در دو سال گذشته این وام را دریافت نکرده‌اند. این بدان معناست که طبیعتا با توجه به محدودیت منابع، کسانی که قبلا این تسهیلات را گرفته‌اند در شرایط کنونی وام به آنها پرداخت نمی‌شود.

البته طبق اخبار واصله منابع کمک ودیعه مسکن در سال جاری از طریق سرفصل اعتبارات حوزه مسکن در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده و از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین انتظار می‌رود افراد بیشتری موفق به دریافت وام اجاره شوند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار نفر وام اجاره را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۸.۵ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

 معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از روز پنج شنبه دوازدهم خردادماه از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستأجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه 23 خرداد از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستأجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

وام ودیعه

آخرین وضعیت تسهیلات نهضت ملی مسکن

محمود محمود زاده، معاون وزیر راه وشهرسازی درباره آخرین وضعیت تسهیلات نهضت ملی مسکن و تسهیلاتی که به خودمالکان پرداخت می شود گفت: از هفته پیش امکان پرداخت این تسهیلات به متقاضیان فراهم شده و مالکان می توانند مدارک را بارگذاری و بلافاصله بانک عامل هم نوع بانک و هم شعبه بانک را انتخاب کنند. او افزود: این افراد به بانک ها معرفی می شوند و با مراجعه به شعبه بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام می کنند.

محمودزاده بیان کرد: اسناد مالکیت پروانه ساخت  از موارد اصلی برای دریافت این تسهیلات است.

این مقام مسئول اظهار کرد: تسهیلات نهضت ملی مسکن به خود مالکی واگذار می شود نیاز به خرید اوراق و سپرده گذاری ندارد و می توانند این تسهیلات را عینا برای ساخت وساز استفاده کنند.

او گفت: این تسهیلات در ۴ مرحله و متناسب با پیشرفت پروژه توسط بانک عامل به حساب واریز می شود.

محمود جامساز کارشناس اقتصاد مسکن  با بیان اینکه تولید یک میلیون واحد مسکن در سال می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق اقتصاد کشور داشته باشد گفت: اگر هدف دولت یعنی ساخت یک میلیون مسکن در سال و ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال محقق شود می‌توان انتظار داشت که با حرکت  روبه جلوی بخش مسکن، شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی باشیم.

او افزود: با در نظر گرفتن رقم ۶ میلیون تومان برای ساخت هر متر مسکن، سرمایه بسیار هنگفتی برای ساخت این واحدهای مسکن در نظر گرفته شده است؛ اگر هر کدام از بخش‌های مسکن با ساخت این واحدها رونق بگیرد، صدها نفر در هر کدام از بخش‌های ساخت این واحدها مشغول به کار می‌شوند و اشتغال برای افراد ایجاد شده و در نتیجه شاهد رونق تولید و اشتغال در اقتصاد کشور خواهیم بود.

جامساز یادآور شد: با ارائه تسهیلات به بخش مسکن می‌توان در جهت رونق آن قدم‌های موثری برداشت چرا که در حال حاضر نقدینگی در این بخش وجود ندارد و با سرازیر شدن پول می‌توان رونق را به بازار مسکن و بخش‌های مختلف اقتصاد رساند؛ از سوی دیگر دولت باید به بخش مسکن نگاه ویژه‌ای داشته باشد چرا که این بخش می‌تواند لوکوموتیو بخش اقتصاد را به حرکت در بیاورد.

این کارشناس مسکن همچنین درباره تاثیر بازار مسکن بر رونق اقتصاد و رشد شاخص‌های اقتصادی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش مسکن یک بخش مولد و تولید کننده است و نیازی به واردات در این زمینه وجود ندارد؛ می‌تواند به خودی خود چرخه اقتصادی را به حرکت در بیاورد و رونق اقتصادی ایجاد کند.

او بیان کرد: هم اکنون بخش مسکن به رکود عمیقی فرو رفته و علت آن نیز افزایش بی رویه قیمت‌ها و همچنین نبود مسکن کافی برای متقاضیان است اگر این بخش از رکود خارج شود می‌توان انتظار داشت که بخش‌های مختلف اقتصادی نیز رونق بگیرند؛ چرا که این بخش چرخ ده‌ها شغل را به گردش در می‌آورد و می‌تواند صدها نفر را نیز مشغول به کار کند.

براساس این گزارش دولت در حال حاضر عزم خود را برای اجرای پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن به کارگرفته است و در این خصوص هم تسهیلات بسیاری را در نظر گرفته،  اما با توجه به آنکه هنوز بعد از گذشت چندین ماه تنها در مرحله ثبت نام باقی مانده، می‌تواند نکته مهمی باشد که آیا مانعی بر سر اجرای این طرح وجود دارد که به کندی پیش می‌رود؟

دیدگاه خود را ارسال کنید