قیمت بنزین | بنزین سه نرخی از کی اجرا می شود؟ | قیمت بنزین آزاد چند؟

بنزین سه نرخی از کی اجرا می شود؟ | قیمت بنزین آزاد چند؟

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارت‌ها اعمال شده و موضوع خاصی نیست.

بنزین سه نرخی از کی اجرا می شود؟ | قیمت بنزین آزاد چند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال‌جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید. 

جزئیات سه نرخی شدن بنزین

جلیل سالاری در پاسخ به سوالی درباره کاهش سهمیه سوخت و احتمال سه نرخی شدن بنزین اظهار داشت: در ابتدا که در سال ۸۶ سامانه هوشمند سوخت اجرا شد نظام سهمیه بندی اجرایی شد و اعتباراتی برای استفاده از کارت سوخت شخصی در نظر گرفته شد که در سنوات مختلف رقم سوخت تخصیصی در کارتها بین ۵۰۰ لیتر، ۳۰۰ لیتر و.. متفاوت بود.

وی ادامه داد: به موازات آن کارت جایگاهدار هم روی همه نازل‌ها تعبیه شد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: اکنون سهمیه سوخت ۱۵۰۰ تومانی به قوت خود باقی است و قابلیت ذخیره‌سازی دارد. نرخ دوم هم دارنده خودرو می‌تواند از موجودی کارت شخصی و یا کارت جایگاهدار استفاده کند که با توجه به اینکه تفاوت قیمتی وجود ندارد، عمدتا از کارت جایگاهدار استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارت‌ها اعمال شده و موضوع خاصی نیست.

قیمت بنزین

وزیر کشور در خصوص شایعه گرانی و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی واکنش نشان داد. احمد وحیدی در واکنش به موضوع بنزین مبنی بر اینکه عده‌ای ‌شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه‌ها را در جامعه مطرح می‌کنند اظهار داشت: به هیچ وجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم عزیز خیالشان راحت باشد.

وی با بیان اینکه سهمیه دوم بنزین هم کاملاً برقرار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند که بنده کاملاً این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه درخواست ما از مردم عزیز کشورمان این است که به هیچ وجه نگران نباشند عنوان کرد: روال عادی در جایگاه‌های سوخت برقرار است و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد‌. از سوی دیگر هم رسانه‌های معاند کارشان این است که با راه‌اندازی برخی شایعه‌ها، آرامش مردم‌ را سلب کنند و کاملاً هم اهدافشان مشخص است چون دشمن ما هستند.

ممکن است در آینده دولت واردات بنزین توسط بخشی خصوصی را آزاد کند که در پی قانون جدید بنزین ممکن است این سوخت سه نرخی شود. نکته‌ای که بر اساس صحبت‌های وزیر اقتصاد و عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌توان به طور قطع آن را تایید کرد این است که بنزین تا پایان امسال گران نمی‌شود.

چندی پیش وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرد که اگر روند استفاده فعلی از بنزین در کشور ادامه پیدا کند، ممکن است کشور نیازمند واردات بنزین شود.

به نقل از تحلیل بازار، گمانه‌زنی‌ها درمورد گرانی بنزین این روزها حسابی داغ شده است. دولت سهمیه بنزین افراد را از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر کاهش داده و مقدار سوخت‌گیری در هر نوبت را به ۳۰ لیتر کاهش داده است. اما به نظر می‌رسد که اینها تنها اخبار غافل‌گیرکننده این روزهای وزارت نفت نیست.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام دولت برای کاهش میزان سوخت آزاد موجود در کارت ها نمی تواند در مبارزه با قاچاق سوخت موثر باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری، با اشاره به طرح جدید دولت در خصوص کاهش میزان سوخت آزاد در کارت ها بیان کرد: مطالبی که این روزها برای افزایش قیمت بنزین، به دنبال این طرح مطرح می شود صرفا گمانه زنی و یا نظرات افراد است و تاکنون هیچ برنامه رسمی برای افزایش قیمت بنزین وجود نداشته است.

کنترل قاچاق سوخت نیازمند طرحی هوشمند است

وی در ادامه اظهار کرد: علی رغم اینکه عده ای معتقدند که با اجرای طرح کاهش سهمیه آزاد سوخت کارت ها می توان جلوی قاچاق بنزین را گرفت، ولی بنده با توجه به شناختی که از سیستم حمل و نقل دارم معتقدم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. ما اگر به دنبال جلوگیری از قاچاق سوخت هستیم باید اصل برنامه پیمایش و سامانه هوشمند مربوط به باربری ها و راهداری را کنترل کنیم.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از قاچاق سوخت، نیازمند طرح هوشمند هستیم، گفت: این طرحی که اجرا شده است یک مسکن جزئی است اما اصل درد در جای دیگری است که باید درمان شود.

با کاهش سهمیه بنزین شائبه افزایش نرخ بار دیگر قوت گرفت این درحالی است که ۲ روز پیش در حالی کاهش سهمیه کارت سوخت اعلام شد که بسیاری از رانندگان اطلاعی درباره سهمیه آزاد کارت سوخت نداشتند و با کاهش ۱۰۰ لیتری مواجه شدند.

 گذشته از آن کارشناسان بارها درباره احتمال گرانی بنزین در ماه‌های آینده خبر داده بودند اما رویکرد وزارت نفت همواره بر تکذیبیه‌های مکرر بود و به صراحت بیان می‌شد که دولت تصمیمی برای گرانی سوخت ندارد، این درحالی است که معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر از کاهش سهمیه‌های بنزین آن هم به دلیل روند افزایشی مصرف بنزین و اختلاف نرخ بنزین در داخل نسبت به کشورهای همجوار می‌دهد کارشناسان معتقدند که کاهش سهمیه بنزین بهانه‌ای است که افکار عمومی را برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی آماده کنند و راهکار‌های دیگری برای جلوگیری از قاچاق بنزین وجود دارد اما از بدنه دولتی نمی‌توان انتظار ارائه راهکار‌های سخت داشت.

کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه آزاد کارت‌های شخصی

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی، با هدف مبارزه با قاچاق بنزین صورت گرفته و با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در کشور از یکسو و افزایش اختلاف نرخ بنزین در داخل نسبت به کشورهای همجوار به حدی که در برخی از کشورهای همسایه نرخ بنزین تا ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد، شاهد مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی هستیم. جلیل سالاری بیان کرد: برای مدیریت و جلوگیری از قاچاق سوخت، تصمیم به کاهش سهمیه‌های آزاد گرفتیم؛ در کارت سوخت هر شخص، یک سهمیه ۶۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان و یک سهمیه مازاد وجود دارد و مالکان خودرو، می‌توانند از کارت آزاد جایگاه‌ها نیز استفاده کنند و ارزیابی تراکنش‌های سامانه در جایگاه‌های سوخت نشان می‌دهد خودروهای شخصی بین ۲ تا ۳ درصد از سهمیه نرخ دوم خود استفاده و مابقی نیاز خود را با استفاده از کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌های سوخت، تامین می‌کنند که کارت جایگاه‌داران به وفور در جایگاه‌ها یافت می‌شود و با افزایش مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی، عمده این سهمیه آزاد در این مناطق تخلیه می‌شود که به افزایش قاچاق سوخت دامن زده است همچنین خودروها عملا در طول یک ماه سه هزار کیلومتر جابه‌جا نمی‌شوند که بخواهند از ۲۵۰ لیتر سهمیه نرخ دوم استفاده کنند؛ این مسئله از گذشته مطرح بوده و تصمیم کاهش سهمیه نرخ دوم، چالشی را ایجاد نخواهد کرد. سالاری درخصوص شرایط خاص مانند ایام افزایش مسافرت‌ها توضیح داد: هر تلمبه در جایگاه‌های سوخت، دو کارت آزاد دارد که ۱۰ هزار لیتر سهمیه دارند و افراد می‌توانند از کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌ها استفاده کنند و هیچ گونه افزایش نرخ بنزینی پس از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی، رخ نخواهد داد و بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از ماه آینده سهمیه آزاد بنزین خودروهای شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش خواهد یافت.

کاهش سهمیه بنزین آماده‌سازی افکار عمومی برای افزایش قیمت‌ها

کامبیز لعل کارشناس اقتصادی دراین خصوص به «آرمان ملی» گفت: کاهش سهمیه بنزین آماده‌سازی افکار عمومی برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی است راهکار‌های دیگری برای جلوگیری از قاچاق بنزین وجود دارد اما از بدنه دولتی نمی‌توان انتظار ارائه راهکار‌های سخت داشت و ساده‌ترین راهکاری که می‌تواند با کمترین هزینه اجرا شود را همیشه پیاده‌سازی می‌کنند. لعل ضمن اشاره به جدی نبودن تکذیبیه‌های پی درپی‌ وزارت نفت گفت: وزارت نفت بارها تکذیبیه درخصوص عدم افزایش نرخ بنزین صادر کرده اما حقیقت این است که نمی‌توان روی آن حساب کرد زیرا بارها شاهد چنین تکذیبیه‌هایی از سوی وزارت نفت بودیم اما بازهم یک شبه شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی و یا شاهد اعمال محدودیت‌هایی که منجر به افزایش نرخ شده بوده‌ایم به همین جهت تکذیبیه‌های اخیر وزارت نفت نیز درهمین راستاست و تجربه نشان داده که نمی‌توانیم به این ادعاها دلخوش باشیم و انتظار می‌رفت بعد از آزادسازی نرخ کالاهای اساسی شاهد افزایش نرخ در حامل‌های انرژی بوده و این موضوعات تنها برای آماده‌سازی افکار عمومی است. این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: هیچ تضمینی نسبت به اینکه تا آخر سال نرخ سوخت ثابت بماند وجود ندارد، چرا که برخی مدیران توجهی به کالاهای گران شده ندارد برای مثال در بحث خودرو بارها شاهد آن بودیم که خودروهایی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد بسیار گران‌تر از نمونه مشابه خارجی آن است و توجیه‌شان هم این است که نرخ تمام شده محصولات ما خیلی بیشتر از نرخ بازار درمی‌آید بنابراین زمانی که نرخ تورم حدود ۵۰ درصد است و سود بانکی در مواردی به ۲۰ درصد هم می‌رسد و هر فردی سپرده‌ای که در بانک می‌گذارد به‌طور خالص ۲۰ درصد بر روی مبلغ سپرده‌اش به دولت یارانه می‌دهد نمی‌توان انتظار ثابت ماندن قیمت‌ها خصوصا در حوزه سوخت داشت.

سخنگوی دولت: خبری از افزایش نرخ بنزین نیست

سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت دراین خصوص گفت: هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین در دستور کار دولت نیست و نرخ بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و قانون دولت را به اجرای کالابرگ الکترونیک مکلف کرده‌ ‌و دولت هم اعلام کرد که زیرساخت‌های این کار را آماده می‌کند، اما تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم شود یارانه را به‌صورت نقدی واریز می‌کند. علی بهادری جهرمی ادامه داد: دولت به‌سبب شوک افزایش قیمتی یارانه ۲ ماه را یک جا واریز کرد و برنامه دولت هم همین بود که بعد از این مدت، یارانه را به‌صورت ماهانه واریز کند و اقتصاددانان در تحلیل شوک تورمی بین هفت تا ۱۱درصد تحلیل می‌کردند که تورم ایجاد کند نه اینکه قیمت‌ها ۱۱درصد افزایش پیدا کند، چون تورم این حوزه فقط در بخش خوراکی است، یعنی افزایش نرخ اقلام خوراکی بیشتر شده و این سیاست نباید تأثیری بر نرخ سایر اقلام بگذارد.

دور باطل سیاست‌گذاری اشتباه بنزین

مرتضی زمانیان اقتصاددان و مدیر گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف گفت: مروری بر سیاست‌‌گذاری حوزه بنزین در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که مشکلات بنیادینی در این حوزه وجود دارد که دولت‌ها فارغ از جناح سیاسی که به آن تعلق دارند، مجبور می‌شوند تصمیماتی درباره آن بگیرند. وی افزود: اما فرار دولت‌ها از اتخاذ سیاست درست و ایجاد تغییرات بنیادی در این حوزه سبب می‌شود آنها در شرایط بحرانی دست به اقداماتی بزنند که می‌تواند پیامدهای زیانباری مانند آنچه در آبان ماه سال ۹۸ اتفاق افتاد را برای کشور به دنبال داشته باشد و همچنین دور باطل سیاست‌گذاری اشتباه بنزین ادامه یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری: برای تغییر الگوی مصرف، صرفا نباید به سمت متغیرهای قیمتی بنزین برویم بلکه باید از متغیرهای غیرقیمتی هم استفاده کنیم.

اگر روند فعلی مصرف بنزین ادامه یابد، احتمال واردات بنزین وجود دارد مگر اینکه سقف مصرف بنزین کنترل شود.

باید از یک سری متغیرها برای کنترل مصرف بنزین استفاده کنیم. برنامه سال ۱۴۰۲ برای قیمت بنزین هنوز آماده نیست و نمی توان در مورد آن صحبت کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید