یارانه معیشتی| زمان واریز یارانه معیشتی| یارانه معیشتی جدید| سقوط آزاد یارانه

فوری: خبر بد یارانه ای| سقوط آزاد یارانه

در شروع هدفمندی یارانه‌ها و آغاز توزیع یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی ارزش یک دلار هزار تومان بود. اکنون قیمت دلار صرافی ملی به بیش از ۲۶ هزار تومان رسیده و همین کاهش ارزش پول ملی باعث شده که ارزش واقعی یارانه به ۱۷۰۰ تومان برسد.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

در شروع هدفمندی یارانه‌ها و آغاز توزیع یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی ارزش یک دلار هزار تومان بود. اکنون قیمت دلار صرافی ملی به بیش از ۲۶ هزار تومان رسیده و پول ملی کشور بیش از ۲۶ برابر ارزش خود را از دست داده است.

اگر همین تناسب را برای یارانه ۴۵ هزار تومانی در نظر بگیریم می‌توان تخمین زد که ارزش واقعی یارانه به ۱۷۰۰ تومان رسیده است. به همین دلیل است که قدرت خرید این یارانه به شدت پایین به نظر می‌رسد.

این درحالیست که اگر قرار بود یارانه نقدی نیز به مانند دلار یا حداقل به اندازه رشد دلار افزایش یابد اکنون یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی باید به رقمی حدود ۱٫۲ میلیون تومان می‌رسید. رویایی که تحقق آن خیلی دور از دسترس به نظر می‌رسد. اما با این حال قدرت خرید یارانه نقدی در سال ۸۹ معادل خرید ۴۵ دلار بود اما اکنون دو دلار هم نمی‌توان با این یارانه‌ها خرید. ۴۵ برابر یارانه ۴۵ هزار تومانی معادل یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان می‌شود.

امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور از واریز یکصد و بیست و هشتمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور، وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵ هزار ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

حاجتی افزود: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، شانزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی مهرماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

نشست بررسی منابع هدفمندی یارانه ها در حوزه موضوعات امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور دکتر امید حاجتی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور، احمد کفاشی، رئیس امور انرژی برنامه و بودجه کشور، معاونین و مدیران کل دو سازمان برگزار شد.

در این نشست که در محل سالن سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور برگزار شد، وضعیت منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها در بودجه سال 1401 و تحقق آن به تفسیر و کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این نشست که بیش دو ساعت به طول انجامید، امکان شناسایی و بازنگری کلی در وضعیت یارانه های پنهان، بررسی و ارائه راهکارهای اجرایی پیشنهادی مشترک دبیرخانه کارگروه و دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه در حوزه مصارف خانگی، صنایع و غیر، پیشنهادات نهایی دفتر امور انرژی در پیش بینی و برآورد نرخ های پیشنهادی حامل های انرژی و منابع ذی ربط مورد بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است، موضوعات بررسی شده پس از نهایی شدن به ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه در سال1401 ارائه شود. سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور بعنوان دبیرخانه کارگروه هدفمندی یارانه ها ذیل ستاد تهیه و تدوین بودجه سال 1401 کل کشور برای اولین بار مسئول تهیه و تدوین منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها را برعهده دارد.

60 خط گویا برای پاسخگویی به سوالات به پرسش ها و مشاوره به مردم راه اندازی شد.

دکتر امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور در ارتباط با این خبرگفت: با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه و لزوم انجام پاسخگویی به سوالات و مشاوره های مردم در سراسر کشور در حوزه یارانه ها، هموطنان گرامی می توانند به صورت غیرحضوری و از طریق تماس با تلفن گویا سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور پاسخ پرسش ها و راهنمایی های خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به ارایه خدمت رسانی بهتر به آحاد مردم در سریع ترین زمان ممکن، عنوان کرد: در راستای تکریم ارباب رجوع و اجرای دولت الکترونیک و همچنین رعایت حقوق و رفاه حال شهروندان، 60 خط تلفن گویا برای ارتباط گیری مستقیم مردم با سازمان راه اندازی شد تا کارشناسان این بخش، پاسخگوی سوالات و  رفع ابهامات در این زمینه باشند.

 دکتر حاجتی اضافه کرد: هموطنان گرامی می توانند در تهران از طریق تماس با شماره تلفن 43857 و در شهرستان ها با شماره تماس 43857-021 در 24 ساعت شبانه روز اطلاعات خود را کسب نمایند. همچنین در ساعات اداری نیز به طور مستقیم با کارشناسان واحد پاسخگویی مشکل خود را مطرح و پیگیری نمایند و یا در صورت نیاز به سازمان های مربوطه و دفاتر همکار معرفی شوند.

دکتر حاجتی به ایجاد مکانیسم های الکترونیکی برای ثبت سوالات مردم و پیگیری آن در حوزه یارانه ها اشاره کرد و افزود: هموطنان گرامی برای دسترسی بیشتر با اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی و همچنین دریافت پاسخ پرسش های خود و  سایر خدمات الکترونیکی سازمان می توانند به آدرس پایگاه اطلاع رسانی سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور به آدرس www.hadafmandi.ir مراجعه نمایند.

دیدگاه خود را ارسال کنید