کد خبر : 29918 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

خبر خوش ۵ آذر ۱۴۰۱ درباره حقوق بازنشستگان | مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده در بودجه | بازنشستگان نگران افزایش حقوق ها در سال آینده نباشند

بر اساس آخرین جمع بندی سازمان برنامه و بودجه کشور از لایحه بودجه ۱۴۰۲، متوسط افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آیند ۲۰ درصد پیشنهاد شده است.

خبر خوش ۵ آذر ۱۴۰۱ درباره حقوق بازنشستگان | مبلغ  افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده  در بودجه | بازنشستگان نگران افزایش حقوق ها در سال آینده نباشند

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱ ، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

بر اساس آخرین جمع بندی سازمان برنامه و بودجه کشور از لایحه بودجه ۱۴۰۲، متوسط افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آیند ۲۰ درصد پبشنهاد شده است.

روز گذشته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در سازمان برنامه جمع بندی شده و هفته آتی برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال میشود.

بر این اساس در حالی که مهلت قانونی ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی در سنوات اخیر ۱۵ اذر ماه بوده است، به نظر میرسد امسال دولت سیزدهم حداکثر تا اوایل آذر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. همچنین هفته گذشته لایحه بودجه شرکتهای دولتی نیز به مجلس ارائه شده است.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده

یکی از مهمترین بخشهای لایحه بودجه سال آینده مربوط به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است که خبرنگار تسنیم مطلع شد، سازمان برنامه و بودجه در آخرین جمع بندی خود پیشنهاد افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق را به دولت ارائه کرده است.

گفتنی است، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ (جدای از افزایش ۲۵ درصدی حقوق حداقل بگیران) میزان افزایش حقوق کارمندان به صورت متوسط ۱۰ درصد بود که در مهر ماه امسال مجددا لایحه‌ای برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان به مجلس ارائه و در نهایت بعد از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد.

این احتمال وجود دارد که افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ در هیئت دولت نیز با تغییراتی مواجه شود، هرچند احتمال کاهش این میزان افزایش حقوق در دولت بسیار بعید بوده و حتی احتمال افزایش بیشتر متوسط حقوق ها نیز وجود دارد.

هفته گذشته مجلس پیشنهاد افزایش حقوق برخی از کارمندان و بازنشستگان را مصوب کرد که شورای نگهبان هم به آن رای مثبت داده و قرار است این افزایش به زودی اعمال شود.

بر اساس این مصوبه حقوق کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری بین ۹۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی کف افزایش حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان است و بیشترین مبلغ آن دو میلیون تومان است.

آنگونه که دولت اعلام کرده این افزایش حقوق شامل حقوق مهر ماه به بعد بازنشستگان می‌شود اما از آذر ماه به حساب آنها واریز خواهد شد.

دومین گروهی که مشمول افزایش حقوق می‌شوند کارمندان دولت هستند. افزایش حقوق این گروه هم حدود یک میلیون تومان است. اما جز این مبلغ، حق اولاد کارمندان هم صد در صد افزایش یافته است.

حق اولاد سال ۱۴۰۱ هم ۴۱۷ هزار تومان بود که دو برابر شده و به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسیده است. به ازای همسر هم افزایش ۵۰ درصدی لحاظ می‌شود. مجموع این عوامل سبب می‌شود که حقوق کارکنان دولت بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان افزایش داشته باشد.

درباره کارمندان دولت هم این افزایش ماه از مهر واریز می‌شود و مابه‌التفاوت دو ماه اول سال در آذر به حساب مشمولان واریز می‌شود.

البته این شیوه افزایش حقوق و مبلغ حقوق کارمندان دولت با واکنش برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده است. چون این مبالغ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان بخش دولتی در حالی اعلام شده که قرار نیست هیچ تغییری در دریافتی کارمندان بخش خصوصی اعمال شود.

نکته‌ای که بسیاری از منتقدان افزایش حقوق کارمندان دولت به آن اشاره می‌کنند این است که این منابع از بودجه عمومی هزینه می‌شود. یعنی عده‌ای که کارمند بخش دولتی هستند از این منابع بهره می‌برند اما کارگران همچنان حقوق پایه اعلام شده (۵ میلیون و ۶۰۰) هزار تومان را دریافت می‌کنند.

مبلغ حق اولاد حقوق بازنشستگان

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تصریح کرد: مبلغ حق اولاد نیز به ازای هر فرزند با افزایش ۱۰۰ درصدی از مبلغ ۱.۰۵۶.۱۹۵ ریال به مبلغ ۲.۱۱۲.۳۹۰ ریال بهبود یافته است.

لازم به ذکر است، با توجه به‌عدم بارگذاری اطلاعات افزایش مبلغ عائله‌مندی و اولاد توسط دستگاه‌ها، افزایش حق عائله‌مندی، اولاد و معوقات مهر ماه و آبان ماه همراه با حقوق آذر ماه پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان چقدر می‌شود؟

شیرمحمدی یادآور شد: مطابق توضیحات تبصره بند (۱-۲) برای افرادی که پس از اجرای این قانون یعنی پس از تاریخ اول مهر ۱۴۰۱ بازنشسته شده یا می‌شوند نیز ۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال به حقوق بازنشستگی آنان اضافه می‌شود.

به گفته وی، با افزایش‌های صورت گرفته، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری از مبلغ ۷۹.۵۳۵.۴۶۶ ریال در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۹۲.۴۱۲.۹۸۸ ریال در مهر ماه امسال (به طور میانگین ۱۶.۲ درصد) ترمیم یافته که افزایش‌های مربوط به عائله‌مندی و حق اولاد نیز مازاد بر آن خواهد بود.

گفتنی است، بازنشستگان کشوری با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس www.sabasrm.ir یک روز پس از پرداخت حقوق آبان ماه امسال می‌توانند نسبت به دریافت فیش حقوقی خود اقدام کنند./ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.