وام بازنشستگان| وام ضروری بازنشستگان | ثبت نام وام بازنشستگان

فوری: متقاضیان وام بازنشستگی بشتابند| پرداخت وام بازنشستگی بدون نوبت

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر از این تسهیلات برخوردار شدند و در نهایت تا ابتدای اسفند ماه نیز ۹۰ هزار نفر دیگر وام را دریافت می‌کنند.

فوری: متقاضیان وام بازنشستگی بشتابند| پرداخت وام بازنشستگی بدون نوبت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام بازنشستگان با متقاضیان زیادی مواجه است. وام بازنشستگان از مبلغ زیادی برخوردار نیست. وام بازنشستگان دارای شرایط خاصی است. وام بازنشستگان بدون ضامن پرداخت می شود. وام بازنشستگان با سود کمتری همراه است.

وام بازنشستگان

شرایط جدید وام بازنشستگان

یکی از موضوعاتی که در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و از سال گذشته تا امروز اجرایی شده است پرداخت وام قرض الحسنه به بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی است بطوریکه تاکنون ۸۰۰ هزار نفر وام قرض‌الحسنه را درخواست کرده و به بیش از ۹۰ درصد آنها تسهیلات پرداخت شده است.

براساس رایزنی‌های انجام شده با بانک، در ابتدای هر ماه (چهارم و پنجم) وام هفت میلیون تومانی به حساب بازنشستگانی که درخواست دادند واریز می‌شود و پرداخت‌ها تا پایان سال ادامه دارد. لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر از این تسهیلات برخوردار شدند و در نهایت تا ابتدای اسفند ماه نیز ۹۰ هزار نفر دیگر وام را دریافت می‌کنند.

ثبت نام وام ۷ میلیون تومانی بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با بانک عامل درخواست وام بازنشستگان تأمین اجتماعی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و کاملاً غیر حضوری است. پرداخت وام در کمترین زمان صورت می‌گیرد و یک هفته بعد از ثبت نام مبلغ وام به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

پرداخت تسهیلات به بازنشستگان طی سال آینده نیز در دستور کار قرار دارد و در خصوص مبلغ و تعداد افرادی که تسهیلات را دریافت می‌کنند بزودی اطلاع رسانی خواهد شد.

تا امروز که ۱۰ روز از ماه بهمن گذشته، هنوز تعدادی از بازنشستگان کارگری واجد شرایط، نتوانسته‌اند وام هفت میلیون تومانی دریافت کنند.

این در حالیست که مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت وام ۷ میلیون تومانی بازنشستگان این سازمان طی یک هفته‌ خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۰ هزار نفر دیگر این وام را دریافت می‌کند.

علی جهانی گفت: تاکنون ۸۰۰ هزار نفر وام قرض‌ الحسنه را درخواست کرده و به بیش از ۹۰ درصد آنها تسهیلات پرداخت شده است.

وی درباره ثبت نام وام ۷ میلیون تومانی افزود: درخواست وام بازنشستگان تأمین اجتماعی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و کاملاً غیرحضوری است.

با این حال، بازنشستگان متقاضی وام، خواستار «تسهیل‌گری در شرایط پرداخت» هستند و می‌گویند: امیدواریم دیگر پیامک‌های متوالی ارسال نکنند و به بازنشستگانی که با دشواری ثبت نام الکترونیک را به پایان می‌رسانند، وام پرداخت شود.

یک بازنشسته حداقل‌بگیر در این رابطه می‌گوید: من به اشتباه جواب پیامک را نادرست دادم و ماه‌ها عقب افتادم؛ بازنشسته‌ای که ثبت نام کرده حتما می‌خواهد که وام بگیرد لذا باید پرداخت وام ناچیز هفت میلیون تومانی با سرعت انجام شود.

گفتنی است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با افزایش تسهیلات «وام ضروری بازنشستگان کشوری» از ۱۰ به ۱۲ میلیون تومان، مبلغ آن را ۲ میلیون تومان بالاتر برده است و این در حالیست که بازنشستگان کارگری از مبلغ ناچیز وام و مراحل دشوار آن انتقاد دارند؛ آنها می‌گویند در حالیکه بازنشستگان سایر صندوق‌ها وام‌های مختلف و با مبالغ بالای ده میلیون تومان دریافت می‌کنند، چرا بازنشستگان کارگری باید برای دریافت وام هفت میلیون تومانی هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند.

با این حال، پیش‌تر رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران ابراز امیدواری کرده بود که مبلغ این وام پرداختی برای سال آینده افزایش یابد و تبعیض در پرداخت تسهیلات بانکی از میان برداشته شود که این امر بستگی به این دارد که بانک رفاه همچنان زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی قرار داشته باشد.

پس از دستور رییس جمهوری بر آسان سازی پرداخت تسهیلات به آحاد جامعه، در گام نخست شاغلان، بازنشستگان، ‌ مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند تنها با نامه کسر از حقوق و چک یا سفته وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند.

بهبود معیشت و رفاه مردم مهمترین دغدغه دولت سیزدهم بوده است و رییس جمهوری بارها در جلسه با تیم اقتصادی و اخیرا در نشست با مدیران عامل بانک‌ها بر تسهیل شرایط اخذ وام تاکید داشتند.

برهمین اساسی وزیر اقتصاد نیز هفته گذشته در برنامه تلویزیونی با اشاره به قاعده سختگیرانه پرداخت وام در سال‌های گذشته اعلام کرد که به زودی گام‌های نخست برای بهبود شرایط برداشته می‌شود.

براین اساس معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد امروز درخصوص جزئیات پرداخت وام خرد بدون ضامن گفت: در مرحله اول شرایط اخذ وام خرد برای شاغلان، بازنشستگان، مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها شرکت‌های دولتی، شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعبات بانک‌های ذیربط حقوق دریافت می‌کنند و رتبه اعتباری A، B و یا C دارند می‌توانند نسبت به اخذ وام اقدام کنند.

«عباس حسینی» افزود: از امروز (یکشنبه) بخشنامه‌های مربوطه توسط بانک‌های عامل ابلاغ می شود و براین اساس چندین بانک اقدامات لازم در این رابطه انجام دادند.

وی اظهارداشت: متقاضیان می‌توانند برای وام‌های ۵۰میلیون تومانی بدون ضامن و تنها با نامه کسر از حقوق و برای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان علاوه بر نامه کسر از حقوق، باید یک سفته یا چک برای دریافت وام به بانک ها مراجعه کنند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد افزود: همچنین برای سایر کارکنان بخش‌های خصوصی کوچک که جزو مشمولان اول نیستند اما در بانک دریافت کننده حقوق خود دارای رتبه اعتباری A و B هستند نیز این امکان وجود دارد که بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق و یا سفته و چک، تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام بگیرند.

وی تاکید کرد: البته این دسته از افراد برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان، نیازمند ارائه یک ضامن نیز هستند.

حسینی با اشاره به بخشنامه ابلاغی بانک‌ها در تسهیل پرداخت وام، گفت: در بخشنامه ابلاغی تأکید شده است که چنانچه بانک‌های عامل، بتوانند شرایط سهلی نیز برای مشتریان خود فراهم کنند نیز استقبال می کنیم و موارد این چنینی مورد قبول و صیانت ما نیز خواهد بود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ابراز امیدواری کرد، این امکان برای سایر طبقات اجتماعی کشور نیز، بر اساس نظام رتبه بندی و با توجه به هماهنگی بسیار خوب فی مابین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، به سرعت فراهم شود.

وی درخصوص رتبه‌بندی افراد در بانک‌ها گفت: نحوه ارزیابی و رتبه بندی افراد بر مبنای اعتبار آنها در بانکی که از آن حقوق دریافت می کنند؛ از میزان حقوق آنها گرفته تا اقساط و معوقات و میزان دارایی آنها، بر اساس شاخص های جهانی عنوان کرد.

حسینی بیان کرد: بخش زیادی از همکاران و مستمری بگیران ما در دستگاه‌های اجرایی در رتبه‌های A، B و C قرار دارند و می‌توانند به راحتی از تسهیلات استفاده کنند.

وی در خصوص عدم پیروی احتمالی بانک‌ها از اجرای این دستورالعمل گفت: مدیران شبکه بانکی این قانون را پذیرفته‌اند و تعهد کامل بر اجرای آن دارند و ابلاغیه‌های مذکور نیز برای وزارت اقتصاد ارسال شده اس.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: همکاران ما در بخش نظارت و بازرسی وزارتخانه با جدیت در حال نظارت هستند و هر فردی هم شکایت و گلایه‌ای در این ارتباط داشته باشد، می‌وانند با اعلام آن به سیستم نظارتی از طریق سامانه ارتباط مردمی رسیدگی می‌شود.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره حذف ضامن از تسهیلات خرد بانکی گفت: در حال حاضر اراده جدی برای پرداخت تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد و در روزهای آینده به بانک‌های دولتی تکلیف خواهد شد تا با اتکا به رتبه اعتبار افراد اعم از حقوق بگیران، بازنشستگان و کسانی که سوابق آن‌ها ثابت کند که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند، پرداخت تسهیلات را بدون ضامن و وثیقه انجام دهند. 

وی افزود: پس از اجرای این امر و آغاز آسیب شناسی‌ها، چند ماه بعد برای تسهیلات با نرخ‌های بالاتر نیز نظام اعتبارسنجی و دریافت وام بدون ضامن و وثیقه اجرا خواهد شد. 

همچنین، یاسر مرادی کارشناس امور بانکی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با دستور امروز رئیس جمهور همه بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در مرحله اول به افراد خوش حسابی که حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند با اعتبارسنجی و بدون ضامن و یا با حداقل ضامن تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت خواهند کرد. 

وی افزود: این دستور احتمالا از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

گفتنی است که در نشست رئیس جمهور با مدیران عامل بانک‌ها مصوب شد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم با اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود و علی بهادری جهرمی_سخنگوی دولت نیز از تغییر نوع وثیقه‌ برای وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در پی این تغییر، کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.  

در آبان‌ماه امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات به صورت غیرحضوری و اینترنتی ثبت نام کردند که قرار است پس از بررسی و اولویت‌بندی ۳۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط در دو مرحله و هر مرحله ۶ نوبت، وام خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری و طی شدن فرآیندهای بانکی و مالی دریافت کنند.

همچنین، کمک‌هزینه «طرح آزمایش آنلاین» که به منظور کاهش تردد و مراجعه بازنشستگان به مراکز درمانی به‌ویژه در شرایط کرونایی با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و فناور اجرا شده بود در این مدت، از ۵۰۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان برای هر بیمه شده تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی درمان این صندوق افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، آزمایش و معاینه پزشکی در محل یا منزل بازنشسته، انجام تست کرونا و سرم‌تراپی و فیزیوتراپی در منزل، بیشترین خدمات ارائه شده از سوی این طرح به بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان بوده است.

با وجود کمبود منابع مالی دولت، «تداوم و تسریع ایفای تعهدات صندوق نظیر پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و موظفان» در موعد مقرر قانونی با هماهنگی کامل سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داری کل کشور و اجرای همه تکالیف به ذی‌حسابی‌ها و سایر ذی‌نفعان در موعد مقرر، از دیگر اقداماتی است که در این سه ماه رقم خورده است.

این گزارش حاکی است: «افزایش نزدیک به ۲ برابری تعهدات بیمه عمر و حوادث» نیز با موافقت دولت سیزدهم عملیاتی شده است و با پیشنهاد صندوق بازنشستگی کشوری، تعهدات بیمه عمر و حوادث بازنشستگان تحت پوشش صندوق از ۷۹ میلیون ریال به ۱۵۰ میلیون ریال افزایش یافت.

از سوی دیگر، در این دوره «تامین نیازهای ضروی بازنشستگان کشوری به‌ویژه در حوزه مسکن» با تعامل و همکاری وزارت راه و شهرسازی، در راستای اجرا و تسهیل طرح مسکن ملی و شناسایی بازنشستگان کشوری مشمول طرح، در حال انجام است.

همچنین، با ایجاد «کمیته ویژه پیگیری مطالبات بازنشستگان» و برگزاری نشست‌های متعدد با کانون‌های مختلف بازنشستگان سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی، پیگیری عملی مطالبات بازنشستگان وظیفه بگیران این صندوق، انجام شد.

براین اساس، کمیته پیگیری مطالبات بازنشستگان کشوری موظف شده تا با دسته‌بندی مطالبات مطرح شده در نشست‌های مشترک و همچنین فضای مجازی، نسبت به ارزیابی و عملیاتی شدن مطالبات در چارچوب قوانین اقدام کرده و گزارش آن را به اطلاع ذی‌نفعان برساند.

در بخش دیگری از این گزارش، بهره‌برداری کامل از سامانه دریافت و پرداخت الکترونیک و حرکت به سمت حذف صدور چک، برآورد آثار مالی افزایش حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی و اعلام آن به سازمان برنامه و بودجه، مکانیزه کردن پرداخت کسور مشترکان خویش‌فرما، تهیه، تدوین و انتشار سالنامه آماری ۱۳۹۹ و فصلنامه تابستان ۱۴۰۰ صندوق، اجرای فاز سوم ارائه خدمات از طریق فناوری‌های نوین تلفن همراه، واگذاری سه خدمت جدید به دفاتر پیشخوان دولت، ارائه خدمات خرید اقساطی و تخفیفی از جمله فروشگاه‌های رفاه به بیش از ۱۰۱هزار نفر در قالب بسته‌های طرح یاری، استقرار نظام‌های جامع انتخاب و انتصاب مدیران آینده، نظام توسعه منابع انسانی با رویکرد جانشین پروری و نظام مدیریت دانش از دیگر فعالیت‌های سه‌ماهه صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم است.

محمود مرتضایی فرد مدیرکل امور فرهنگی صندوق بازنشستگی از نام‌نویسی وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه‌بگیران از امروز خبر داد.

وی گفت: نام‌نویسی اینترنتی وام ضروری مرحله اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق از یکم آبان به مدت ۳۰ روز و فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه «این تسهیلات به مبلغ ۱۲ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد ارائه می‌شود» اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به این سایت اینترنتی مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه گانه «دفترکل، کد ملی و شماره حساب» درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.

وی البته متذکر شد که ثبت درخواست فرد متقاضی به معنی پرداخت تسهیلات نخواهد بود.

مرتضایی فرد توضیح داد: پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و … بررسی می‌شود و با اولویت بندی و براساس میزان اعتبار تخصیصی از سوی بانک صادرات و تعداد تسهیلات که ۳۰۰هزار فقره است، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی آن‌ها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق اعلام خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید