وام بازنشستگان | وام بازنشستگان جدید

سایت شماره یک:

حقوق بازنشستگان هر ساله با تصمیم دولت تغییر می کند و افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان یکی از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. حقوق بازنشستگان با نوسان تورم باید تغییر کند و متناسب با آن باید بیشتر شود تا امرار معاش بازنشستگان دچار مشکل نشود . حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش​ حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در بلاتکلیفی است و این نگرانی مستمری بگیران را بیشتر از قبل کرده است.

وام بازنشستگان

به گزارش سایت شماره یک، به نقل از خبرآنلاین، در حالی پس از ۵ ماه تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر مشخص شده که تاکنون ۵ مرحله حقوق مربوط به سال ۱۴۰۱ و البته براساس احکام سال گذشته برای بازنشستگان واریز شده است.

آن‌طور که تاکنون اعلام شده، قرار است احکام جدید بازنشستگان شهریورماه صادر شود و به این ترتیب، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه مشمول افزایش ۳۸ درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان می‌شوند و حقوق خود را در شهریور ماه بر این اساس دریافت می‌کنند.

اما نکته‌ای که در این میان مطرح است، این‌که تکلیف پرداخت معوقات بازنشستگان چه خواهد شد.

پیش از این، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در رابطه با معوقات بازنشستگان اعلام کرده بود: مطابق پیگیری ویژه رییس.جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور این عزیزان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقبا اعلام می‌شود.

این در حالی است که حسن صادقی، دبیرکل خانه کارگر خبر داده بود که قرار شده پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود؛ طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

به گفته او، معوقات افزایش ۱۰ درصد نیز در طول دو یا سه ماه پرداخت شد و اکنون نیز احتمالا هر ماه بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت خواهد شد؛ به احتمال زیاد، مهرماه معوقات فروردین واریز می‌شود، آبان معوقات اردیبهشت، خرداد معوقات آذر و به همین ترتیب در طول پنج ماه بعد از شهریور، معوقات بازنشستگان پرداخت و به صفر می‌رسد.

در این میان، علی دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران دیروز در نشست خبری در خصوص زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، اعلام کرد: قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریورماه صادر و حقوق آنها بر اساس اصلاحیه جدید پرداخت شود. همچنین عقب‌افتادگی پنج ماه گذشته (از فروردین تا مرداد) نیز قرار است از مهرماه به مرور پرداخت شود.

با این وجود، هنوز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به طور رسمی در خصوص زمان پرداخت معوقات بازنشستگان اظهارنظری نداشته است.

کدام بازنشستگان حقوقشان تا 40 درصد افزایش یافته است؟

به گزارش سایت شماره یک، حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۱ ، با افزایش ۱۰ درصدی ۵ میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه افزایش ۳۸ درصدی حقوق شامل حال تمام بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی (کسانی که بیشتر از حداقل مستمری دریافت می‌کنند) می‌شود، گفت: از شهریور ماه مصوبه افزایش ۳۸ درصدی برای همه بازنشستگان سایر سطوح لازم الاجرا است و مابه التفاوت آن از اول فروردین ماه واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: معتقدم بعد از اینکه مجلس مراتب قانونی را به لحاظ مغایرت مصوبات دولت با مصوبه حق مسکن شورای عالی کار اعلام کرد، بحث تغییر حق مسکن کارگران یا تنزل آن به ۵۵۰ هزار تومان خود به خود منتفی شده است و همچنان که دولت عین مصوبه افزایش مستمری ها را پذیرفت و اعلام کرد، در خصوص حق مسکن کارگران نیز همان مبلغ ۶۵۰ هزار تومان باید رعایت شود منتها به دلیل مشغله ها و گرفتاری های دولت دبیرخانه هیات دولت باید این موضوع را پیگیری کند.

 این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: در بحث مصوبه حق مسکن، باید ‌ابلاغ رسمی از سوی دولت صورت گیرد تا فرایند قانونی آن طی شود و مصوبه مجددا به وزارت کار برگردد و از طریق وزارتخانه به کارفرمایان ابلاغ شود تا بتوانند آن را اجرا کنند.

حاج اسماعیلی گفت: جلسات دولت دوبار در هفته تشکیل می‌شود و این هفته فرصت خوبی است که دولت مصوبه حق مسکن را به طور رسمی ابلاغ کند تا در شهریور ماه که قرار است افزایش مستمری بازنشستگان اتفاق بیفتد، کارگران هم بتوانند حق مسکن را به طور کامل دریافت کنند.

وی درعین حال به مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: افزایش ۳۸ درصدی حقوق شامل حال همه بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی می شود که باید به اضافه مبلغ ۵۱۵ هزار تومان به آنها پرداخت شود و سازمان تامین اجتماعی احکام آن را بر اساس این مبلغ از اول سال صادر کند.

حقوق مستمری بگیران بازنشسته چقدر افزایش خواهد یافت؟

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی قبلا افزایش ۱۰ درصدی حقوق به اضافه مبلغ ۶۵۰ هزار تومان را مطابق آنچه دولت ابلاغ کرده بود اجرا کرد ولی اکنون با توجه به اعلام دکتر زاهدی وفا ـ سرپرست وزارت کار ـ افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان از شهریور ماه برای تمام بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد.

حاج اسماعیلی گفت: بازنشستگان سایر سطوح کسانی هستند که بیشتر از حداقل مستمری دریافت می‌کنند و حدود ۸۰۰ هزار تا ۸۵۰ هزار نفر هستند که تحت عنوان سایر سطوح مزدی افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان شامل حال آنها می شود و بازنشستگان حداقل بگیر هم کسانی هستند که حداقل مستمری را دریافت می کنند که در خصوص آنها قبلا مصوبه افزایش ۵۷ درصدی شورای عالی کار اجرا شده است.

وی در خصوص آن دسته از بازنشستگانی که حقوق و مستمری خود را بر اساس افزایش ۱۰ درصد به اضافه ۶۵۰ هزار تومان دریافت کردند نیز، گفت: این دسته از بازنشستگان مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان را برای ماههای قبل و از اول فروردین دریافت خواهند کرد و از اول شهریور ماه هم احکام حقوق آنها بر اساس ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان صادر خواهد شد.

دولت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را پذیرفت و قرار است از شهریور ماه مستمری غیر حداقل بگیران برمبنای جدیدی پرداخت شود.

افزایش سی و هشت درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان، شیوه جدید پرداخت حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر خواهد بود که اقتباس کاملی از مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار محسوب می‌شود.

در شرایط جدید، این پرسش مطرح می‌شود که نحوه تسویه مابه التفاوت افزایش سی‌و درصدی مستمری پنج ماه گذشته چگونه خواهد بود؟

از نظر قانونی مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی مکلف است تا تغییرات مستمری جدید را از ابتدای فروردین ماه لحاظ کند، این یعنی به تمامی بازنشستگانی که از ابتدای سال جاری در زمره مستمری بگیران بوده‌اند مابه‌التفاوت این افزایش تعلق می‌گیرد.

تا پایان ماه مرداد مبنای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی ۱۰ درصد بود. البته به بازنشستگانی که حقوق ماهیانه آنها مابین حداقل مستمری تا ۱۰ میلیون تومان بود، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان دیگر هم اضافه شد.

این افزایش از خردادماه نهایی شد و تا مرداد ماه نیز بابت مابه التفاوت دو ماه اول سال با مشمولان تسویه حساب صورت گرفت.

در حال حاضر مستمری ماه مرداد طبق لیست اعلامی سازمان تامین اجتماعی درحال پرداخت شدن است، بنابراین در پایان ماه جاری از بابت معوقات افزایش ۱۰ درصدی سازمان تامین اجتماعی به کسی بدهکار نیست.

اما احتمال دارد از شهریور ماه که با صدور احکام جدید بازنشستگی موعد اعمال افزایش جدید صورت می‌گیرد، به تدریج بابت معوقات مزدی پنج ماه گذشته با بازنشستگان مشمول تسویه حساب صورت بگیرد.

حقوق بازنشستگان

میرهاشم موسوی در نشست با بازنشستگان اعلام کرد: مطابق پیگیری ویژه رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور این عزیزان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.

موسوی در این جلسه با تشریح برخی دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره اخیر، از جمله تسویه بدهی بانکی انباشته این سازمان، توجه به معیشت بازنشستگان را از اولویت‌های اصلی این سازمان معرفی کرد و گفت: در سال جاری در بودجه، بازپرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که در حال پیگیری برای تدوین سازوکارهای تحقق آن هستیم.

وی افزود: رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حل مشکلی که در زمینه افزایش مستمری سایر سطوح بازنشستگان تأمین‌اجتماعی پیش آمده بود، تأکیدات و حمایت ویژه‌ای داشتند و خوشبختانه با حمایت مسئولان و تلاش‌های صورت‌گرفته، خواسته بازنشستگان در مورد اعمال مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش مستمری‌ها، محقق شد.

موسوی همچنین در تماس تلفنی با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک سیما در این زمینه توضیح داد: قبلا مصوبه‌ای که برای سایر سطوح بازنشستگان عزیز تأمین اجتماعی در هیأت دولت طرح شد، مصوبه‌ای بود که در سایر سطوح، مصوبه قبلی شورای عالی کار را نپذیرفته بودند و تا سقف ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد بعلاوه ۶۵۰ هزار تومان بود و بالاتر از ۱۰ میلیون تومان افزایش ۱۰ درصد را مصوب کرده بودند که این مصوبه در خرداد ماه به ما اعلام شده بود و ما بر اساس قانون اجرا کردیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: امروز براساس اعلام سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با توجه به اختیاراتی که دولت به وزرای عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی داده بود و همچنین با دستور اکید و ویژه رئیس جمهور درباره بررسی و تصمیم جدید برای سایر سطوح؛ آقای زاهدی وفا اعلام کردند که مصوبه شورای عالی کار براساس ماه ۹۶ قانون تأمین اجتماعی پذیرفته شده و انشاء الله ما این مصوبه را براساس ماده ۹۶ و مصوبه شورای عالی کار برای سایر سطوح اعمال خواهیم کرد.

عضو هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: صدور احکام جدید را در شهریورماه انجام می‌دهیم و پرداخت حقوق شهریور براساس احکام جدید صورت می‌گیرد.

زاهدی وفا اعلام کرد: احکام اصلاح‌شده بر این مبنا از شهریورماه در پرونده شخصی بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلاح و حقوق براساس آن از همان ماه، جاری خواهد شد.

سرپرست وزارت کار با اشاره به دیگر برنامه این وزارتخانه در خصوص بازنشستگان گفت: علاوه بر این از بازنشستگان تأمین اجتماعی کمک می‌خواهیم تا در هر استانی یک شرکت سرمایه‌گذاری برای پیشرفت کشور تأسیس کنند و اولویت پذیره‌نویسی در آن شرکت سرمایه‌گذاری، بازنشستگان و سپس کارگران هستند؛ پیش‌بینی شده تا بانک رفاه آورده اولیه برای هسته‌های این شرکت را فراهم کند و بازنشستگان و کارگران و کارمندان ما می‌توانند به صورت یکجا و قسطی سهام آن را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه تکلیف جدی ما این است که حتماً بازنشستگان و کارگران تا پایان این دولت واجد خانه ملکی باشند، افزود: در هر استان پیگیر آن هستیم که صندوق‌های زمین و ساختمان را طبق ماده ۵ قانون جهش تولید مسکن تأسیس کنیم و بازنشستگان می‌توانند سهام آن صندوق‌ها را با روش‌های تسهیل کننده خریداری کرده و در ادامه با افزایش سرمایه می‌توانند سهام خود را به مسکن تبدیل کنند و این کمکی به پروژه ملی مسکن است که براساس تفاهم‌نامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت راه و شهرسازی است.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان واریز شده تا چند درصد افزایش یافته است؟

به گزارش سایت شماره یک، رئیس کانون بازنشستگان اظهار کرد: رئیس‌جمهور چندین مرتبه به معاون خود دستور داد تا جلساتی برای رفع مشکل بازنشستگان برگزار شود، اما به دلیل تأخیر در اعلام‌شدن مصوبات آن جلسات، افزایش دستمزد راه به جایی نبرد.

وی افزود: از اواسط فرودین‌ماه امسال، جلسات متعددی با نمایندگان مجلس برگزار شد تا افزایش دستمزدهای سال ۱۴۰۱ اعلام شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران ادامه داد: رئیس مجلس در ارتباط با افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ که مبنی بر اجرای ماده ۹۶ یعنی افزایش ۳۸ درصدی دستمزد به اضافه ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان برای سایر سطوح است، نظر نهایی خودشان را در این باره اعلام کرد.

دهقان‌کیا با بیان اینکه سرپرست وزارت کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی را تأیید کردند، گفت: این ماده که شامل افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح است، مطابق مصوبه شورای عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان، قرار است به طور کامل اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: از اول شهریورماه حقوق این بازنشستگان پرداخت خواهد شد و مابه‌التفاوت افزایش حقوق‌ها از اول سال به مرور در طی ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران تاکید کرد: مصوبات جلسه‌، مورد تأیید تمام کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور قرار گرفت.

دهقان‌کیا گفت: مشکل ما بعضاً این بود که مبلغ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان از سوی کسی اعلام نمی‌شد و همین باعث ایجاد نگرانی شده بود که آیا این مبلغ پرداخت خواهد شد یا خیر که درجلسه مذکور اضافه شدن این مبلغ نیز تأیید شد.

وی با بیان اینکه افزایش بن و حق مسکن به دولت و شورای عالی کار ارتباطی ندارد، گفت: هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی باید براساس منابع و مصارف خود برای حق مسکن تصمیم‌گیری کنند.

نشست کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در بندرانزلی با حضور محمد زاهدی‌وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار و به واسطه آن، افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، مطابق مصوبه شورای عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان اعلام شد. علاوه بر این، احکام اصلاح‌شده بازنشستگان از شهریورماه اعمال می‌شود و افزایش مطابق با سقف مصوبه شورای عالی کار و هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان

تعیین تکلیف متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان شد.

گفته شده حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی داشته باشد. افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با تورم باشد. حقوق بازنشستگان در چند هفته اخیر اعتراض های زیادی را برانگیخته است. 

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان شد.

مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: از رئیس مجلس تشکر می کنیم که دستور رسیدگی به مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را دادند و هیات تطبیق قوانین و مقررات عدم مطابقت آئین نامه را با قانون مصوب مجلس اعلام کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از شما تقاضا دارم که دستور دهید دولت سریع تر نسبت به تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام کند. بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و گروه هدف این سازمان در بلاتکلیفی به سر می برند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر