قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز| قیمت مرغ در بازار

قیمت مرغ امروز 30 آبان 1400| مرغ گران شد

قیمت مرغ امروز یکشنبه 30 آبان 1400 به شرح ذیل است.

قیمت مرغ امروز 30 آبان 1400| مرغ گران شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

بهرام پاکزاد درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده مرغ، اظهار کرد: در حال حاضر در مجلس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دو فوریت خارج شده است.

وی افزود: اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تصویب برسد به طور قطع با انفجار قیمت مرغ مواجه خواهیم شد و ابتدا قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف کننده در چند هفته اول حذف ارز دولتی به ۷۰ هزار تومان و بعد از آن به ۹۰ هزار تومان می رسد.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر دو مدل نهاده در بازار وجود دارد، گفت: مرغداران بخشی از نهاده‌ها را از سامانه بازارگاه خریداری می کنند که این سهمیه معمولا با تاخیر به دست تولیدکننده می رسد که در این فاصله، تولیدکنندگان نهاده های خود از بازار آزاد تهیه می کنند.

وی گفت: اگر تولیدکننده مرغ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بخواهد تمام نهاده خود را به صورت آزاد تهیه کند ابتدا با کمبود نقدینگی مواجه می شود و از سوی دیگر مصرف کننده قادر به تامین مرغ ۹۰ هزار تومانی نیست.

پاکزاد با بیان اینکه قرار بود ۱۱۰ هزار تومان یارانه به مصرف کننده بابت افزایش قیمت مرغ و تخم و مرغ پرداخت کنند، افزود: در حال حاضر سرانه مصرف مرغ در ایران ۲۸ کیلوگرم در سال و در ماه ۲.۵ کیلوگرم است، اما اگر مرغ ۹۰ هزار تومان شود، حتی اگر یارانه ۱۱۰ هزار تومانی پرداخت شود، هر ایرانی با این رقم تنها توان یک کیلو و ۲۰۰ گرم مرغ دارد و به مرور مرغ و تخم مرغ از سفره های مردم حذف می شود.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت با کسری بودجه مواجه است و می خواهد آن را با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جبران کند، تاکید کرد: یارانه ۱۱۰ هزار تومانی جبران هزینه های مردم را نمی کند و مصرف کننده دیگر توان تولید مرغ و تخم مرغ را نخواهد داشت.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با اشاره به کاهش مصرف گوشت در بین مردم، گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده های دامی حذف شود به طور قطع گوشت قرمز از سبد غذایی مردم حذف خواهد شد.

وی تاکید کرد: با این سیاست علاوه بر کاهش تولید مرغ، تنها دیگر دو یا سه دهک بالای جامعه امکان خرید مرغ را دارند و هفت دهک پایین جامعه دیگر امکان خرید و خوردن مرغ و تخم مرغ را نخواهند داشت، البته اگر قرار باشد این یارانه به سایر یارانه ها و هزینه ها اضافه شود، با توجه به هزینه های بالای زندگی مردم، افراد دیگر امکان خرید این محصولات پروتئینی را نخواهند داشت.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم آماده طبخ در مناطق مختلف تهران۳۴ تا ۳۷هزار تومان است.

این در حالیست که وزارت جهاد کشاورزی در فهرست قیمتی اقلام خوراکی که به صورت روزانه منتشر می‌کند نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده را برای هر کیلوگرم مرغ تازه ۳۱هزار تومان اعلام کرده است.

این یعنی نرخ مصوب مرغ با نرخ آزاد آن ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان اختلاف دارد.

در میادین میوه و تره بار نیز هر کیلو مرغ تازه با قیمت تنظیم بازاری ۲۹هزار و ۹۷۰ تومان و مرغ منجمد تنظیم بازاری نیز با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

اسماعیل قادری فر افزود: در این طرح، مرغ منجمد با قیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار تومان و تخم مرغ با نرخ مصوب شانه‌ای ۴۳ هزار تومان با خرید اینترنتی درب منازل مناطق ۲۲ گانه تهران تحویل می‌شود.

وی تصریح کرد: در گام نخست ۳۰۰ تن مرغ منجمد و همچنین ۳۰۰ تن تخم مرغ برای عرضه در تهران در نظر گرفته شده است، اما در گام بعدی تا اواخر آبان ماه عرضه این محصولات در کلان شهر‌های دیگر نیز آغاز می‌شود و در نهایت در هفته نخست ماه آتی این عرضه در همه نقاط کشور که شبکه توزیع با معضل مواجه است انجام خواهد شد.

قادری فر ادامه داد:​ در حال حاضر عرضه شامل مرغ منجمد و تخم مرغ است، اما با عرضه سراسری کالا‌های اساسی دیگر مانند برنج و روغن نیز از طریق همین سامانه توزیع خواهند شد.

وی گفت: در نظر داریم تا با تمهیداتی که صورت می‌پذیرد، عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب را نیز در دستور کار قرار داده و از همان هفته نخست آذرماه این مهم را به انجام رسانیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران افزود: در حال حاضر توزیع از طریق سامانه اینترنتی بازرگام که تحت حمایت یکی از تعاونی‌های روستایی کشور راه اندازی شده، انجام می‌شود، اما از طرح‌های همه کسب و کار‌های نوپای اینترنتی (استارت آپ ها) برای انجام توزیع کالا‌های اساسی استقبال می‌کنیم.

قادری فر گفت: هدف از این اقدام حذف واسطه گری‌ها و رسیدن کالا‌های اساسی با نرخ مصوب به دست مردم است و هیچ هزینه‌ای بابت حمل و نقل از خریداران دریافت نمی‌شود ضمن اینکه اگر مشکلی در کالای خریداری شده وجود داشته باشد امکان استرداد محصول وجود دارد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در عرضه کالا‌های اساسی با آغاز طرح به صورت سراسری وجود ندارد و مردم می‌توانند از این طریق برخی از کالا‌های مورد نیاز خود را با حذف واسطه‌ها و با قیمت مصوب خریداری کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید