قیمت تخم مرغ| قیمت تخم مرغ امروز| قیمت تخم مرغ امروز 19 مهر 1400

قیمت تخم مرغ امروز 19 مهر 1400| تخم مرغ چشم انتظار نرخ ارز

تولید تخم مرغ به دلیل افت جوجه‌ریزی در ماه‌های قبل، کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل صادرات تخم مرغ از خرداد امسال تاکنون متوقف شده است.

قیمت تخم مرغ امروز 19 مهر 1400| تخم مرغ چشم انتظار نرخ ارز
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 امسال مرغداران با بحران‌های عجیبی از جمله کمبود خوراک در بازار رو به رو شدند. بالا رفتن قیمت نهاده‌ها در کنار افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل سبب شد که قیمت تخم مرغ گران شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سه ماهه نخست امسال، ۱۰ هزار تن تخم مرغ صادر شده است. اما از خرداد ماه تاکنون دولت به بهانه تنظیم بازار داخل، صادرات آن را متوقف کرده است.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران سه عامل را دلیل اصلی توقف صادرات دانست و توضیح داد: در تولید تخم مرغ به نقطه سر به سر رسیدیم و مازاد تولید برای صادرات وجود ندارد. دومین مساله افزایش قیمت تخم مرغ است. به دلیل گرانی‌های اخیر صادرات تخم مرغ دیگر توجیه اقتصادی ندارد. همچنین مانع سوم این است به دلیل تامین نیاز داخل، دولت اجازه صادرات را نمی‌دهد.

آمارها گویای آن است به دلیل گرانی گوشت مرغ و گوسفند قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و بخشی از تقاضا به سمت تخم مرغ سوق پیدا کرده است. به همین دلیل مصرف تخم مرغ بیشتر شده است.

سید فرزاد طلاکش به تجارت‌نیوز گفت: چنانچه قیمت گوشت برای مصرف ایرانی‌ها مناسب بود باز هم با سرانه جهانی فاصله داشتیم. سرانه مصرف ایرانی‌ها در شرایط عادی باید ۲۵۰ عدد تخم مرغ در سال باشد اما حالا به ۲۲۶ عدد تخم مرغ رسیده است. این نشان می‌دهد هنوز با نرم جهانی فاصله داریم.

کاهش دستوری قیمت تخم مرغ

بعد از ارزان شدن لبنیات، تخم مرغ هم ارزان شد. سیاست‌های دولت سیزدهم، کاهش دستوری قیمت‌هاست. همین کاهش دستوری قیمت لبنیات و تخم مرغ به تولیدکنندگان گویای مدیریت اقتصاد به شیوه دستوری و دولتی است! این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار تورم از ۴۰درصد عبور کرده است.

هر چند چندی پیش خبر آمد که تخم مرغ در میادین اصلی گران شده اما دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران بیان کرد: هر کیلو تخم مرغ در ۱۰ روز گذشته به شکل دستوری از محل مرغداری پنج هزار تومان ارزان شده است اما در فروشگاه‌ها به دلیل هزینه بسته‌بندی و کرایه حمل و نقل تخم مرغ همچنان با قیمت بالا عرضه می‌شود.

طلاکش با اشاره به وضعیت بازار گفت: چنانچه قیمت دلار ثابت باقی بماند، تخم مرغ گران نمی‌شود. اکنون تولید تخم مرغ زیاد شده است. با ثبات قیمت ارز تخم مرغ از شانه‌ای ۵۰ هزار تومان عبور نمی‌کند.

پیش از این ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران گفته بود: «تخم مرغ ارزان‌ترین کالای خوراکی است که در کشور وجود دارد. قیمت هر عدد تخم مرغ حتی به سه هزار تومان هم برسد باز سرانه مصرف کاهش پیدا نمی‌کند، چرا که مردم دیگر توان خرید گوشت، مرغ، لبنیات یا حتی حبوبات را ندارند.»

دیدگاه خود را ارسال کنید