روش کار با فرنچ پرس

روش کار با فرنچ پرس
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

یکی از محبوب‌ترین و خوش‌‌طعم‌ترین نوشیدنی‌ها که در همه کشورهای جهان طرفداران زیادی دارد، قهوه‌است‌. یکی از وسایل ساده و پرکاربرد که برای دم کردن قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرنچ پرس یا همان قهوه فرانسه نام دارد.

این وسیله علاوه بر دم‌کردن قهوه، برای دم‌کردن چای سبز، چای معمولی و انواع دمنوش و هم‌چنین ایجاد فوم شیر نیز کاربرد دارد. با خرید فرنچ پرس و استفاده از آن در منزل، محل کار یا کافی‌شاپ، می‌توان به سرعت قهوه را دم کرد و از نوشیدنش لذت برد.

روش کار با فرنچ پرس به این صورت است که ابتدا قهوه را در داخل این وسیله به خوبی در آب داغ می‌خیسانند و بعد از خارج شدن عصاره قهوه در داخل آب داغ، آن را از صافی فرنچ پرس عبور داده و در فنجان می‌ریزند.

در این مقاله قصد داریم درباره این که فرنچ پرس چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده‌است؟ طرز استفاده از آن چگونه‌ است؟ از کجا فرنچ پرس بخریم؟ آشنایی با کاربرد فرنچ پرس و نکات مهم در زمان خرید فرنچ پرس صحبت کنیم.

 فرنچ پرس چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده‌است؟‌

 همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، فرنچ پرس (French press) یکی از ساده‌ترین و در عین حال پرکاربردترین دستگاه‌های قهوه‌ساز است که برای دم کردن انواع قهوه و به طور خاص قهوه فرانسوی، انواع چای و دمنوش استفاده می‌شود.

روش کار با فرنچ پرس بسیار ساده و راحت است و قهوه‌ای که با استفاده از آن دم می‌شود، رایحه‌ای دلپذیر و طعمی تازه دارد. این دستگاه را با نام فرانسه ساز، کافه‌ تریا و press pot هم می‌شناسند. فرنچ پرس‌های بدنه شیشه‌ای، به عنوان محبوب‌ترین مدل‌های این وسیله محسوب می‌شوند. البته مدل‌های بدنه‌ استیل، سرامیک و پلاستیکی هم طرفداران خاص خود را دارند.

فرنچ پرس‌های موجود در بازار، از نظر ظرفیت و سایز نیز متنوع هستند و افراد در زمان خرید فرنچ پرس و انتخاب سایز این وسیله، به نیاز و تعداد اعضای خانواده خود توجه می‌کنند. فرنچ‌ پرس از اجزایی شامل استند یا پایه دستگاه، مخزن پارچی شکل از جنس استیل یا شیشه، اهرم پیستونی با چند صفحه فیلتر برای صاف کردن قهوه و کلاهک یا درپوش متصل به اهرم تشکیل شده‌است. 

پس از خرید فرنچ پرس با طرز استفاده از آن آشنا شوید 

طرز استفاده از فرنچ پرس راحت است و همه افراد می‌توانند به سادگی از این دستگاه در منزل، محل کار یا کافی شاپ خود استفاده کنند. پس از خرید فرنچ پرس، آن را از داخل جعبه خارج کنید و به مقدار لازم آب را در داخل مخزن دستگاه بریزید و منتظر باشید تا به جوش بیاید.

آب جوشیده را داخل ظرف دیگری بریزید و این بار به ازای هر فنجان ، دو قاشق قهوه درشت را در داخل فرنچ پرس ریخته و سپس مقداری از آب جوش را بر روی قهوه بریزید. پس از سی ثانیه مابقی آب جوش را نیز در داخل مخزن ریخته و با قاشق قهوه‌ها را هم بزنید و به مدت سه تا چهار دقیقه منتظر باشید تا قهوه از طریق تکان دادن اهرم به خوبی دم بکشد.

نکته‌ای که در زمان استفاده از این وسیله حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که بعد از ریختن قهوه و آب جوش در داخل مخزن، فیلتر را مقداری به بالا ببرید تا دانه‌های قهوه به خوبی ته نشین شوند و در پایان دم کشیدن قهوه، فیلتر را پایین آورده و قهوه را داخل فنجان‌ها بریزید.

فرنچ پرس ارزان

آشنایی با کاربرد فرنچ پرس در تهیه قهوه، چای و دمنوش 

دستگاه فرنچ پرس برای تهیه قهوه، چای، دمنوش و فوم دادن به شیر کاربرد دارد. در ادامه درباره هر یک از این کاربردها توضیحات مختصری خواهیم داد. 

  • دم کردن قهوه مهمترین کاربرد فرنچ پرس 

هدف اکثر افراد از خرید فرنچ پرس استفاده از این دستگاه برای دم کردن قهوه‌ است. در واقع دم کردن قهوه را می‌توان به عنوان کاربرد اصلی فرنچ پرس معرفی کرد. با ریختن قهوه‌ دانه درشت و آب جوش در داخل مخزن و تکان اهرم قهوه، به خوبی و با حالت فوم دم می‌کشد و آماده نوشیدن است.  

  • دم کردن چای

خرید فرنچ پرس فقط برای دم کردن قهوه کاربرد ندارد، بلکه از این دستگاه می‌توان برای دم کردن چای هم استفاده کرد. نحوه دم کردن چای با این وسیله درست شبیه به دم کردن قهوه‌ است و به همراه آب جوش، به جای قهوه به مقدار لازم چای در مخزن ریخته می‌شود. 

  • تهیه و دم کردن انواع دمنوش 

برای خرید فرنچ پرس حتما لازم نیست که فقط اهل چای و قهوه‌ باشید. این دستگاه برای تهیه و دم کردن انواع دمنوش نیز کاربرد دارد.‌ بسیاری از دمنوش‌ها مانند دمنوش گل محمدی، دمنوش پونه، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش بهار نارنج، دمنوش به لیمو و غیره به راحتی با کمک این دستگاه ساده آماده می‌شوند. 

  • حالت فوم دادن به شیر 

یکی دیگر از کاربردهای فرنچ پرس، حالت فوم به دادن به شیر است.‌ برای فوم دادن به شیر ابتدا باید مقداری شیر بر روی اجاق گاز جوشانده شده و سپس در داخل مخزن دستگاه ریخته می‌شود. با چند بار حرکت اهرم، فوم یا کف شیر آماده شده و می‌توان آن را به نوشیدنی‌های دیگر مانند قهوه و شیک اضافه کرد و از طعم آن لذت برد.

ست فرنچ پرس

در زمان خرید فرنچ پرس به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 

 در زمان خرید فرنچ پرس حتما باید به برند، گنجایش دستگاه و جنس اجزای آن توجه ویژه‌ای داشته‌باشید. مخزن معمولا در انواع شیشه‌ای، پلاستیکی، سرامیکی و استیل تولید می‌شود. فرنچ پرس‌های شیشه‌ای، نسبت به انواع دیگر پرفروش‌تر هستند؛ زیرا از زیبایی ظاهری بیشتری برخوردارند. در زمان خرید فرنچ پرس، به فیلترهایی که به اهرم متصل شده‌اند نیز دقت کنید.

جنس فیلترها بهتر است فلزی باشد؛ زیرا فیلترهای پلاستیکی، دوام و استحکام زیادی ندارند و زود خراب می‌شوند. درپوش فرنچ‌ پرس‌های با کیفیت، به خوبی روی مخزن قرار می‌گیرند و راهی برای خروج حرارت باقی نمی‌گذارند. این امر باعث بهتر دم کشیدن قهوه می‌شود.

فرنچ پرس‌های استاندارد دارای گنجایشی در حدود چهار الی هشت لیوان هستند. گنجایش مدل‌های کوچک‌تر از حد استاندارد، سه الی چهار لیوان و گنجایش مدل‌های بزرگ‌تر از حد استاندارد، هشت الی دوازده لیوان است. برای خرید فرنچ پرس ارزان به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مراجعه کنید. در فروشگاه‌ اینترنتی رُست اند رِست ، بهترین مدل‌های مختلف فرنچ پرس ارزان از پرفروش‌ترین برندهای بازار با مناسب‌ترین قیمت به فروش می‌رسند.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید