در بورس سرمایه گذاری مستقیم بهتر است یا سرمایه گذاری غیر مستقیم؟

افراد زیادی قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند اما نمیدانند بهتر است سرمایه گذاریشان به صورت مستقیم باشد یا غیر مستقیم؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال خیلی مهم سرمایه گذاران بورس پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

در بورس سرمایه گذاری مستقیم بهتر است یا سرمایه گذاری غیر مستقیم؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

اگر خودمان با استفاده از روش های مختلف اقدام به انتخاب سهم و تشکیل سبدی از سهام کنیم در واقع به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده ایم، اما اگر سرمایه خودمان را در صندوق های مشترک قرار دهیم یا به سراغ شرکت های سبدگردان برویم یعنی روش غیرمستقیم را برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کرده ایم. به صورت قاطع نمی توان گفت سرمایه گذاری مستقیم در بورس بهتر است یا سرمایه گذاری غیرمستقیم و انتخاب یکی از این راه ها به مهارت و دانش فرد در امر سرمایه گذاری و معامله گری بستگی دارد. اما اگر کسی زمان لازم برای یادگیری این مهارت ها و دانش را ندارد و همچنین زمان لازم برای استفاده از آنها برای انتخاب سهم و انجام معامله در بورس را ندارد بهتر است سراغ روش مستقیم نرود.

اگر فردی زمان لازم برای سرمایه گذاری مستقیم را دارد قبل از شروع سرمایه گذاری در بورس باید ابزارهای لازم را در خود فراهم کند. روش های مختلفی برای تحلیل و انتخاب سهام و در نهایت خرید و فروش سهام وجود دارد اما دو نوع تحلیل به صورت گسترده توسط معامله گران در بورس ایران و همچنین بورس های بین المللی و سایر بازارهای مالی همچون فارکس یا رمزارز استفاده می شود. این دو روش تحلیل، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است.

در تحلیل تکنیکال تمرکز بر رفتار قیمت سهم یا هر نوع دارایی مالی در گذشته است و با بررسی روند رفتار قیمت و حجم معاملات در گذشته، روند آتی آن پیش بینی می شود. از آنجائیکه تحلیل تکنیکال دامنه بررسی کمتری دارد و زمان لازم برای فراگیری و به کاربردن آن کم است، بسیاری از سرمایه گذاران مستقیم در شروع از این روش برای انتخاب سهم و سرمایه گذاری استفاده می کنند. یک سرمایه گذار که از تحلیل تکنیکال استفاده می کند بایستی از سطح مقدماتی شروع به یادگیری آن کند و تا یادگیری سطح پیشرفته ادامه دهد. البته بخش عمده ای از یادگیری نیز در به کار بردن ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال و سعی و خطا به دست می آید. برای یادگیری ابزارهای تحلیل تکنیکال بهتر از است مطالب آموزشی در این مورد را مطالعه کنید و با مقایسه آن با تحلیل های انجام شده توسط افراد ماهر، اشکال های خودتان را پیدا کنید. همچنین شرکت در دوره های آموزشی یکی از راه های یادگیری تحلیل تکنیکال است.

 

در تحلیل بنیادی وضعیت عملیاتی، مالی و فروش شرکت هایی که سهام آنها در بورس معامله می شود مورد بررسی قرار می گیرد. در کنار آن وضعیت کلی اقتصاد ایران و جهان نیز مورد مطالعه قرار می گیرد و در نهایت با کنار هم قرار دادن این اطلاعات سهم مناسب برای خرید انتخاب می شود و اگر وضعیت سهمی رو به وخامت بگذارد فروخته می شود. همانطور که از دامنه بررسی تحلیل بنیادی مشخص است، برای یادگیری و به کار بردن آن زمان بیشتری نیاز است، اما اگر کسی تحلیل بنیادی را به خوبی یاد بگیرد و در استفاده از آن خبره شود، نسبت به سایر روش های انتخاب گزینه ی سرمایه گذاری کمتر دچار خطا می شود. ضعف بزرگ آن هم زمان بر بودن است که در بسیاری از مواقع ممکن است فرصت ها از دست برود. برای یادگیری تحلیل بنیادی همزمان با مطالعه مطالب آموزشی باید وقت بیشتری برای مطالعه تحلیل بنیادی دیگران و همچنین شرکت در دوره های آموزشی بیشتری نیاز است.

images_1667713463.png

در فردانامه (www.fardaname.com)مطالب آموزشی رایگان که تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را آموزش می دهد در دسترس است. همچنین تحلیل های تکنیکال و تحلیل های بنیادی افراد خبره که به صورت حرفه ای در این امر مشغول هستند و سابقه طولانی و درخشانی دارند نیز ارائه می شود تا هم از آنها برای مقایسه استفاده شود و هم می تواند برای پیدا کردن گزینه های سرمایه گذاری به کار رود. در کنار بخش آموزشی و تحلیل فردانامه، در بخش سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری فردانامه، امکان سرمایه گذاری غیرمستقیم برای کسانی که فرصت لازم برای یادگیری و خرید و فروش سهام ندارند میسر است.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید