وجود سیترات سدیم در آشپزخانه

وجود سیترات سدیم در آشپزخانه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

سیترات سدیم یکی از ماواد بسیار پرکاربرد و معروف است که به راحتی رد پای آن را می توان در مواد غذایی یافت. این ماده را به راحتی می توان در پنیر یافت تا باعث سفت شدن پنیر شود. اما جالب است بدانید که اگر این ماده را به پنیر اضافه کنید می تواند به راحتی پنیر را ذوب کند. اما آیا این ماده دارای خاصیت های دیگر هست یا خیر؟ با ما همراه باشید.

سیترات سدیم چیست؟

خرید سیترات سدیم که معمولاً با نام‌های نمک ترش، نمک سیتریک یا تری سدیم سیترات نیز شناخته می‌شود، یک نمک کریستالی است که به طور طبیعی در مرکبات یافت می‌شود. این کریستال های سفید که از یک واکنش شیمیایی در طی تخمیر اسید سیتریک تولید می شوند، طعمی شور و کمی ترش دارند که اغلب به عنوان طعم دهنده برای نوشیدنی های مختلف مانند آب میوه ها، نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود. در یک سس پنیر، سیترات سدیم به پروتئین ها اجازه می دهد تا محلول تر شوند که امولسیون صاف و بدون کشک شدن ایجاد می کند.

خرید سایر محصولات:

خرید سوربیتول

خرید گلیسیرین

سیترات سدیم برای چه استفاده می شود؟

سیترات سدیم ماده تشکیل دهنده پنیر Velveeta است که باعث می شود آن را به خوبی ذوب کنید. شما می توانید سس پنیر فوق ذوب خود را با افزودن سیترات سدیم درست کنید. استفاده از آن بسیار آسان است. این فرآیند به قدری آسان است که هرگز به روش دیگری به تهیه سس پنیر برنخواهید گشت! فقط آن را به یک مایع تبدیل کنید سپس آن را با پنیر روی حرارت مخلوط کنید و سس پنیر یکدست وویلا را مخلوط کنید! این روش تقریباً با هر نوع پنیری مورد استفاده قرار می گیرد.

سیترات سدیم اسیدیته پنیر را کاهش می دهد، پروتئین های موجود در پنیر را قابل حل تر می کند و از جدا شدن آن به یک قوام نامطلوب جلوگیری می کند. در عوض بافتی صاف و کرمی ایجاد می کند که در کنار هم می ماند. این ویژگی اجازه می دهد تا این سس های پنیر خنک و گرم شوند، قالب زده شوند یا برای برش های پنیر برش داده شوند، به عنوان فوندو و کیسوس استفاده شوند، یا به ماکارونی و پنیر اضافه شوند.

سیترات سدیم نیز یک ماده معمولی آشپزی مدرنیستی است که در تکنیک کروی سازی ادغام شده است. اغلب به مایعات بسیار اسیدی اضافه می شود تا به خنثی کردن آنها و تقویت ژل شدن آنها کمک کند. علاوه بر این باعث کاهش محتوای کلسیم در سایر مایعات می شود که از ژل شدن زودهنگام جلوگیری می کند.

سیترات سدیم با توجه به شیمی نسبتاً ساده اش، کاربردهای متفاوتی دارد. در تولید مواد غذایی از آن به عنوان امولسیفایر، نگهدارنده و بافر استفاده می شود. یک عنصر کلیدی در نوشیدنی های معمولی سودا است و از ادغام چربی در بستنی جلوگیری می کند.

چگونه سیترات سدیم را به مایع اضافه کنید؟

سیترات سدیم به راحتی در هر دمای مایعی پراکنده می شود و هیدراته می شود، اما با گرم شدن سریعتر و راحت تر حل می شود. یک همزن سیمی برای مخلوط کردن کافی است، اما متوجه شدیم که یک مخلوط کن غوطه‌وری به امولسیون کردن پنیر کمک زیادی می‌کند.

همانطور که مشاهده کردید سیترات سدیم کاربردهای بسیار زیادی دارد که مطالب گفته شده در این مقاله تنها بخشی از آن ها بود.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید