انواع مهاجرت تحصیلی به ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

شرایط برای تحصیل در ترکیه بسیار مناسب و به صرفه می باشد. زیرا دانشجویان می توانند با هزینه کمتری در دانشگاه های معتبر تحصیل کنند. 166 دانشگاه دولتی و خصوصی در ترکیه وجود دارد و نزدیک به 65000 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه ها تحصیل می کنند. در این مقاله کارشناسان موسسه مهر آفرین به تمامی سوالات شما در خصوص شرایط تحصیل در ترکیه، نحوه اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل، هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه و ... پاسخ داده اند. اگر با مطالعه مقاله پاسخ سوال خود را دریافت نکردید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و از مشاوره کارشناسان ما بهره مند شوید.

 

شرایط اقامت و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

یکی از شرایطی که باید قبل از گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه رعایت کنید، پذیرش در دانشگاه ها یا موسسات عالی این کشور است. البته متقاضیان مقیم ایران می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی در ترکیه تحصیل کنند. شما می توانید به عنوان دانش آموز از دبستان تا دانشگاه در ترکیه تحصیل کنید. زبان رسمی کشور ترکیه استانبولی است و در تمامی مدارس این کشور دروس آکادمیک به این زبان برگزار می شود. البته دانشجویان خارجی می توانند در مدارس بین المللی به زبان انگلیسی تحصیل کنند. علاوه بر این، سیستم آموزشی در ترکیه مستقیماً تحت نظارت دولت است. سال تحصیلی در ترکیه از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز می شود و تا ماه می ادامه دارد.

شرایط اقامت و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

اقامت در ترکیه به لطف آموزش پیش دبستانی تا سن 6 سالگی اختیاری است. اما آموزش ابتدایی آن اجباری است و دانش آموزان باید 5 سال در مقطع ابتدایی و 3 سال در مقطع متوسطه تحصیل کنند. پس از آن برای ورود به دانشگاه باید 4 سال تحصیلات متوسطه را بگذرانند.

به طور کلی مدارس ترکیه به 4 دسته تقسیم می شوند:

       مدارس ایرانی در ترکیه

       مدارس خصوصی در ترکیه

       مدارس بین المللی

       مدارس دولتی

تدریس در مدارس بین المللی ترکیه به زبان انگلیسی است. همچنین این نوع مدارس در دنیا مدارک معتبرتری نسبت به سایر مدارس ترکیه دارند. این مدارس سالانه نزدیک به 27000 دلار شهریه دریافت می کنند. تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی در این کشور به زبان ترکی است. تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان ترکیه رایگان است. همچنین اتباع دارای مجوز اقامت طولانی مدت در ترکیه می توانند فرزندان خود را برای تحصیل رایگان به این مدارس بفرستند.

تحصیل در مدارس ایران مختص افرادی است که قصد بازگشت به ایران را دارند. مدرک تحصیلی دانش آموزان از این مدارس مورد تایید وزارت علوم در ایران است. هزینه تحصیل در مدارس ایرانی نزدیک به 500 تا 1000 دلار در سال است. همچنین توجه داشته باشید که تعداد این مدارس در ترکیه بسیار محدود است.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه به دلیل هزینه کم متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است. اکثر دانشجویان ایرانی ترکیه را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب می کنند. چون شهریه کم است. دوره لیسانس در ترکیه حدود 4 سال طول می کشد. البته متقاضیان قبل از ورود به این مرحله باید در آزمون ورودی شرکت کنند و با کسب نمره قبولی در این آزمون می توانند در دانشگاه های ترکیه پذیرفته شوند. البته لازم به ذکر است که دانشگاه های خصوصی ترکیه عمدتا بر اساس رزومه تحصیلی متقاضی پذیرش می کنند و آزمون ورودی بیشتر برای دانشگاه های دولتی ترکیه رایج است.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل کار سختی نیست. شما می توانید با اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه و ارائه مدارک زیر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

       تکمیل و ارسال فرم پذیرش

       ارائه مدارک هویتی

       ارائه مدرک کارشناسی همراه با ریز نمرات

       نمرات آزمون GRE و GMAT را ارائه دهید

       یک توصیه نامه ارائه دهید

       ارائه نامه پوششی

       ارائه مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس با نمره 6 تا 6.5

       ارائه رزومه تحصیلی

تحصیل در این مرحله بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. اما معمولاً حداقل 2-3 سال طول می کشد. شرایط پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه بسته به رشته داوطلب متفاوت است. توجه داشته باشید که قبل از گرفتن پذیرش از دانشگاه، شرایط آن را بررسی کنید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکترا برای مهاجرت تحصیلی در ترکیه بسیار سیستماتیک است. شما می توانید با اخذ پذیرش از دانشگاه ها یا موسسات عالی در مقطع دکتری تحصیل کنید. تحصیل در این مرحله تقریباً 4-5 سال طول می کشد. البته این مدت به نوع رشته و دانشگاه داوطلب بستگی دارد. توجه داشته باشید که پذیرش در مقطع دکتری برای هر رشته شرایط متفاوتی دارد. همچنین برای پذیرش در مقطع دکتری باید حداقل نمره آیلتس 6 تا 7.5 داشته باشید.

در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل باید گفت که برای پذیرش در مقطع دکتری باید مراحل خاصی را طی کنید. ابتدا باید یک آزمون مهارت را پشت سر بگذارید. در این آزمون مهارت های شما بررسی و ارزیابی می شود. ضمناً پروپوزال دانشجو در این مرحله مورد ارزیابی قرار می گیرد. توجه داشته باشید که تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه هر 6 ماه یکبار توسط کمیته نظارت ارزیابی می شود.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید